کد خبر: ۵۳۴۳۷۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد؛
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی به نقل از روزنامه نگارِ اسرائیلی می نویسد: «حماس حقیقتا نتانیاهو را شرمسار و تحقیر کرد. حماس یک پاسخ هوشمندانه را ارائه کرده که نه پذیرش کامل توافق آتش‌بس پیشنهادی و نَه رد کامل آن را در برمی گیرد. در عین حال، حماس عملا توپ را بار دیگر به زمین اسرائیل بازگرداند و خواسته ها و اصول مطلوب خود را به طرف مقابلش تحمیل کرد.»

به گزارش پایگاه خبری 598، پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به پاسخ هوشمندانه حماس به ابتکار صلح ارائه شده از سوی طرف های مختلف بین المللی در چهارچوب نشست پاریس(جهت برقراری آتش‌بس در جنگ غزه)،  به این مساله پرداخته است که شرایط خاصِ حماس جهت پذیرش آتش‌بس مذکور، عملا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس را در بن‌بستی تمام عیار قرار داده و توپ را در زمین وی قرار داده است. در این رابطه، وی دست به هر انتخابی هم که بزند، در نهایت، نتیجه کار به نفع حماس خواهد بود و رژیم صهیونیستی با چالش های جدی و عدیده ای رو به رو خواهد شد. 

میدل ایست مانیتور به طور ضمنی تاکید می کند که در وضعیت کنونی، این رهبران مقاومت اسلامی فلسطین نظیر "یحیی سنوار" رئیس حماس در نوار غزه هستند که چشم اندازهای مرتبط با جنگ غزه را تعیین می کنند و در این رابطه، رژیم اشغالگر قدس و مقام های ارشد آن صرفا بازیگرانی منفعل هستند. معادله ای که در نوع خود یک شرمساری و تحقیر بزرگ را به صهیونیست ها تحمیل کرده است.  

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

«جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) پاسخ خود به ابتکار مرتبط با حصول توافق آتش بس در قالب جنگ غزه که توسط طرف های قطری، مصری، فرانسوی، اسرائیلی و آمریکایی، در جریان نشست پاریس در هفته گذشته مورد بحث قرار گرفته و به این جنبش ارائه شده را به طرف های بین‌المللی تسلیم کرده است. 

گزارش های رسانه ای حاکی از این هستند که توافق پیشنهادی در حقیقت یک توافق آتش بس موقت را برای دوره ای معین تعریف می کند که در قالب آن حماس(که در نوع خود نماینده کلیت گروه ها و جریان های مقاومت فلسطینی است)، اسرای اسرائیلی در غزه را آزاد می کنند و در عوض، جریان گسترده کمک های بشردوستانه به سمت نوار غزه سرازیر می شود و البته که بایستی صدها زندانی فلسطینی در زندان های اسرائیل که در شرایط غیرانسانی به سر می برند نیز آزاد شوند. 

در ابتدا، حماس در قالب پاسخ خود، شرایطش را در مورد توافق ارائه شده به این جنبش مطرح کرده و اعلام داشته که در مورد توفق آتش بس پیشنهادی، مطالعات و بررسی‌های لازم را انجام می دهد و با دیگر گروه های فلسطینی نیز رایزنی خواهد کرد و در پایان، پاسخ نهایی خود را خواهد داد. 

حماس اعلام کرده که بایستی آتش‌بسِ دائم برقرار شود و کلیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه خارج شوند و در عین حال، برای آوارگان غزه، سرپناه تعبیه و فراهم شود و زمینه های بازسازی نوار غزه فراهم گردد و البته که محاصره و تحریم 18 ساله غزه نیز بایستی به کل رفع شود و تبادل زندانیان هم با جدیت تمام، ماهیت عملیاتی به خود بگیرد. 

اسرائیل، آمریکا و دیگران، منتظر پاسخ حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی جهت پیشبرد توافق آتش‌بس در قالب جنگ غزه بوده اند. در جریان این زمان، هنگامی که حماس در حال مطالعه پیشنهاد آتش بس و رایزنی با دیگر گروه ها بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل، مدعی شد که مقاومت اسلامی فلسطین مسوول کشتارهایی است که صهیونیست ها علیه مردم غزه انجام می دهند. 

در عین حال، نتانیاهو به خانواده های اسرای صهیونیست و دیگر شهروندان صهیونیست و سیاستمداران این رژیم که خواستار متوقف کردن جنگ غزه و تسلیم شدن در برابر حماس شده اند(در قالب معادله تبادل اسرا) گفته است که اکنون توپ در زمین حماس است. 

با این همه، حماس در نهایت، پاسخ خود را به طرف های میانجی‌گر تسلیم کرد. این جنبش یک توافق سه مرحله‌ای را پیشنهاد داده که هر مرحله از آن 45 روز به طول می انجامد. مرحله نخست این توافق پیشنهادی مرتبط با توقف تجاوز اسرائیل به غزه و عقب نشینی ارتش رژیم اشغالگر قدس از مناطق شلوغ و مسکونی، آزادسازی بخشی از اسرا، بازسازی بیمارستان ها و زیرساخت های مهم مدنی و غیرنظامی، و در عین حال، ورود روزانه 500 کامیون کمک های بشردوستانه و سوخت به نوار غزه است. 

در مرحله دوم، حماس بر توقف کامل تجاوز صهیونیست ها به نوار غزه و عقب نشینی همه جانبه نیروهای اسرائیلی از این منطقه، آزادسازی بخش دیگری از اسرا، بازسازی خانه های مسکونی در غزه، تداوم روند ارائه کمک های بشردوستانه و سوخت به مردم غزه، و همچنین دسترسی بدون مانع به گذرگاه رفح جهت کسب سوخت و امکانات درمانی و دیگر اهداف، تاکید کرده است. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرده است که مرحله سوم از ابتکار پیشنهادی آن دربرگیرنده برقراری آتش بس کامل، مبادله اجساد اسرای کشته شده، پذیرش یک جدول زمانی سه ساله برای بازسازی نوار غزه، ارائه این تضمین که سازمان آنروا بار دیگر به طور کامل فعالیت های خود را در نوار غزه از سر خواهد گرفت و ایجاد یک توافق مبنی بر تشکیل یک دولت فسلطنی می شود. 

رسانه های اسرائیلی از جمله "کان" گزارش داده اند که نتانیاهو احتمال پذیرش یک توافق آتش بس در قالب مراحل ذکر شده را رد نکرده است و در این رابطه هیچ مشورتی هم با کابینه جنگی خود نداشته است. نتانیاهو به صورت مستقیم با رسانه ها در چهارشنبه گذشته صحبت کرده است. این مساله سبب شده تا تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد این نوع از عملکرد و موضع گیریهای بنیامین نتانیاهو، منتشر و مطرح شود. 

روزنامه نگارِ اسرائیلی، "موشه یائیر" گفته است: "حماس حقیقتا نتانیاهو را شرمسار و تحقیر کرد. حماس یک پاسخ هوشمندانه را ارائه کرده که نه پذیرش کامل توافق آتش بسِ پیشنهادی و نه رد کامل آن را در برمی گیرد. در عین حال، حماس عملا توپ را بار دیگر به زمین اسرائیل بازگرداند و خواسته ها و اصول مطلوب خود را به طرف مقابلش تحمیل کرد". 

"مونا عمری"، یک روزنامه نگار عربی-اسرائیلی گفته است: "باید بپذیریم که پاسخ نتانیاهو به پیشنهاد حماس هرچه باشد، موجب خشم اسرائیلی ها خواهد شد. اگر نتانیاهو درخواست های حماس را بپذیرد، عملا متحدان افراطی اش را عصبانی خواهد کرد و اگر پیشنهاد حماس را رد کند، لیبرال های اسرائیلی و خانواده های اسرا و سربازان کشته و مجروح شده اسرائیلی و البته گروه های فشار و فعالان اقتصادی در اسرائیل را عصبانی خواهد کرد". 

حتی حامیان نسل کشی اسرائیل در نوار غزه نظیر دولت آمریکا، تحرکات فراوانی را انجام داده و می دهند تا نتانیاهو دست از غرور و تکبر بی‌جایش بردارد. دولت آمریکا خوش بینی خود را نسبت به پاسخ حماس ابراز کرده با این حال، اعلام کرده که می توان ظرف دو هفته به یک توافق جدید رسید. به تازگی کنگره آمریکا با ارائه بسته کمک مالی به ارزش 17 میلیارد دلار به اسرائیل مخالفت کرده است. 

دیوان بین المللی دادگستری رئیس خود را تغییر داده و یک قاضی عربِ لبنانی را به سمت مذکور برگزیده و البته که عربستان سعودی هم اعلام کرده تا زمانی که آتش بس در نوار غزه برقرار نشود، هیچ حرکتی جهت پیشبرد توافق عادی سازی روابطط اسرائیل و عربستان سعودی انجام نخواهد گرفت. سعودی ها تاکید کرده اند که اسرائیل باید تشکیل یک دولت فلسطینی را بپذیرد. 

در پیِ پاسخ حماس به ابتکار آتش بسِ اخیر، نتانیاهو عملا با سناریوهای کابوس‌وار و شرم‌آوری محاصره شده است که از میان آن ها بایستی یکی را انتخاب کند و البته که هر انتخابِ وی، حامل چالش های جدی و عدیده ای برای او خواهد بود.»

* الف

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها