کد خبر: ۵۳۵۱۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت : 70 درصد قیمت کودهای یارانه ای در قالب یارانه و حمایت دولت از کشاورزان پرداخت میشود و کشاورز تنها 30 درصد بهای تمام شده آن را میپردازد . بعنوان مثال قیمت هر کیسه 50 کیلویی کود ازته 700 تا 800 هزار تومان تمام میشود در حالیکه تحویل تحویل کشاورز سر مزرعه 150 هزار تومان است .

به گزارش پایگاه خبری 598، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت : 70 درصد قیمت کودهای یارانه ای در قالب یارانه و حمایت دولت از کشاورزان پرداخت میشود و کشاورز تنها 30 درصد بهای تمام شده آن را میپردازد . بعنوان مثال قیمت هر کیسه 50 کیلویی کود ازته 700 تا 800 هزار تومان تمام میشود در حالیکه تحویل تحویل کشاورز سر مزرعه 150 هزار تومان است .

حسین زند اظهار کرد : امسال برنامه تعیین و تدارک کودهای یارانه ای استان قم به میزان 17702 تن شامل 11418 تن کودهای ازته  و 4284 تن کودهای فسفاته و 2000 تن کودهای پتاسه است .

وی افزود:  درباره وضعیت تدارک و توزیع کودهای یارانه ای افزود در 10 ماهه ابتدای سالجاری 100 درصد سهمیه کودی ابلاغی استان قم تامین و تدارک و جهت مصرف کشاورزان عزیز توزیع گردید.

زند گفت: در سالهایی مثل سالجاری که میزان بارش کم و تنش های محیطی بارز است مصرف کودهای پتاسه ضروری و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این نوع کود نیز همانطوریکه اشاره شد 2000 تن تامین و تدارک و توزیع گردید که البته با توجه به اهمیت محصولات زراعی اساسی و استراتژیک استان شامل گندم ، جو ، کلزا و تریتیکاله از میزان کودهای پتاسه توزیع شده در استان بیش از 1500 تن در کشت پائیزه استان توزیع و مصرف گردیده است .

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: تا قبل از دهه 80 در خصوص کودهای فسفاته و پتاسه 100 درصد از طریق واردات تامین میشد که در دهه 90 با تلاشهای ارزنده ای که انجام شد میزان واردات کاهش چشمگیری داشت و طبق برنامه زمانبندی شده و اقدامات صورت گرفته پیش بینی میشود که تا پایان سال 1405 که تمامی معادن به تولید میرسند به صادر کننده فسفات و پتاس تبدیل میشویم .

وی تصریح کرد : تمامی کشاورزانی که اطلاعات آنها در سامانه پهنه ثبت شده باشد و الگوی کشت را رعایت کنند کود یارانه ای در اختیار آنها قرار میگیرد و نوع محصول محدودیتی ندارد .  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها