کد خبر: ۵۳۵۴۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
در گزارشی اعلام شد
بی بی‌سی در گزارشی از اوضاع اقتصادی ایران نوشت: صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه‌اش برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، میزان رشد اقتصادی احتمالی ایران را سه و هفت دهم درصد اعلام کرد؛ رقمی که اگر درست باشد نشانه روشنی از شکست سیاست تحریم ایران است.

به گزارش پایگاه خبری 598، وضعیت اقتصاد ایران در دهه 90 شرایط سختی را پشت سر گذاشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم از اواخر تابستان 1400، روند کلی اقتصاد ایران تغییر کرد و در مسیر بهبود قرار گرفت. این تغییرات مثبت که در تقویت رشد اقتصادی و اشتغال از یک‌سو و کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم از سوی دیگر منعکس شده، مخالفان کشور را هم وادار به اعتراف کرده است.

بی‌بی‌سی؛ رسانه دولتی انگلیس در گزارشی، درباره اوضاع اقتصادی ایران نوشت: روایت تبلیغاتی غالب از سوی منابع وابسته به حکومت این است که مخالفان در سرنگون کردن جمهوری اسلامی شکست خوردند تحریم ایران از سوی آمریکا بیش از هر زمان دیگری بی‌ثمرتر شده، موقعیت ایران در منطقه کماکان رو به بهبود و رشد اقتصادی، سال به سال افزایش یافته است.

این رسانه انگلیسی افزود: بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمد ایران از محل درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۳، در بهترین حالت ۴۱ میلیارد دلار و در بدترین حالت، ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود. علاوه‌بر این دولت مدعی است که بودجه کشور را با افزایش مالیات و صادرات غیرنفتی، به مقدار قابل توجهی از درآمدهای نفتی بی‌نیاز کرده است. دولت می‌گوید حجم درآمد از صادرات غیرنفتی به ۵۳ میلیارد دلار رسیده و به آسانی بخش عمده واردات ۶۰ میلیارد دلاری کشور را جبران می‌کند.

بی‌بی‌سی اعتراف کرد: صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش سالانه‌اش برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، میزان رشد اقتصادی احتمالی ایران را سه و هفت دهم درصد اعلام کرد؛ رقمی که اگر درست باشد نشانه روشنی از شکست سیاست تحریم ایران است.

رسانه دولت انگلیس افزود: علاوه‌بر این، نگاهی به آمارهای سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که در ۱۰ سال (از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲)، به شکل متوسط سالانه ۱۵۰ هزار شغل جدید در ایران ایجاد شده که کمابیش با تعداد مردانی که هر سال به نیروی کار اضافه می‌شود برابری می‌کند. این انتظار وجود دارد که این روند در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه پیدا کند.

بی‌بی‌سی اعتراف کرد که تحریم‌های آمریکا، بیشتر به بخش خصوصی ایران ضربه زده و در این مدل، از دسترسی بخش خصوصی به منابع مالی سرمایه‌گذاری خارجی خبری نیست و پولی که به اقتصاد کشور تزریق می‌شود در واقع درآمدهای حکومت از صادرات منابع طبیعی مانند نفت است که به اشکال مختلف در قالب پروژه‌های دولتی وارد چرخه اقتصاد می‌شود. 

  رشد بخش صنعت ۳/۳ برابر شد
بر اساس شواهد آماری، رشد اقتصادی ایران که از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط رشد بخش صنعت در این دولت ۳/۳ برابر بیشتر از دولت گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی، متوسط رشد فصلی بخش صنعت از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان پاییز ۱۴۰۲ بالغ بر شش و هفت دهم درصد بوده است. این در حالی است که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد فصلی بخش صنعت فقط دو درصد با وجود برجام بود که کمتر از یک‌سوم عملکرد دولت سیزدهم با وجود تحریم‌هاست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها