کد خبر: ۵۳۵۷۴۵
زمان انتشار: ۰۸:۳۸     ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
 رسانه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی نوشت: موشک پرسه‌زن ایرانی به عنوان یک شکارچی خطرناک برای پهپادها و پرنده‌های در ارتفاع پایین در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری 598، رسانه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی نوشت: موشک پرسه‌زن ایرانی به عنوان یک شکارچی خطرناک برای پهپادها و پرنده‌های در ارتفاع پایین در منطقه است.

این رسانه آمریکایی می‌نویسد: موشک پرسه‌زن ایرانی، «پهپاد شکارچی پهپاد» است که توانسته بر درگیری‌های خاورمیانه تاثیر بگذارد. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران سلاح‌های جدیدی برای سرکوب پهپادهای پیشرفته‌ای دارند که توسط دشمنان‌شان به پرواز درمی‌آیند. موشک پرسه‌زن «358» ایران برای رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین طراحی شده است.

چندین گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سال‌های اخیر به این موشک‌های زمین به هوای پرسه‌زن دست یافته‌اند- که اساسا پهپادهای انفجاری هستند که در جست‌وجوی اهداف هوائی به پرواز درمی‌آیند و ابزاری جدی در دست این گروه‌هاست تا پهپادهای پیشرفته‌تری را که توسط دشمنان‌شان به پرواز درمی‌آیند، نابود کنند.

358 ساخت ایران بدون شک در همه مناطق درگیری در خاورمیانه حضور دارد. از زمانی که نیروی دریایی ایالات‌متحده محموله‌ای از این موشک‌های پرسه‌زن را در محموله‌ای در مسیر حوثی‌ها در یمن در سال 2019 توقیف کرد، آنها در زرادخانه شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران و حزب‌الله لبنان ظاهر شدند.

موشک 358 شبیه موشک هوا به هوا است. تقریبا 9فوتی با باله‌هایی در بدنه و دم و کلاهک انفجاری 22پوندی که می‌تواند به ارتفاع 28هزار پا برسد، اما در واقع، موشکی است که برای رهگیری و انهدام پهپادها و پرنده‌های در ارتفاع پایین طراحی شده است.

«جیمز پاتون راجرز» مدیر اجرائی مؤسسه سیاست‌گذاری فناوری «کرنل بروکس» در دانشگاه کرنل گفت: «سیستم ایرانی 358، سیستمی زمین به هواست که به یکی از عناصر اصلی در زرادخانه گروه‌های متحد با ایران تبدیل شده است. این مهمات سرگردان که توسط حوثی‌ها به‌عنوان ساقر/هاوک استفاده می‌شود، در برابر سامانه‌های پهپادی سعودی مؤثر بود و حتی از سوی پنتاگون تهدیدی علیه هواپیماهای آمریکایی در حال عملیات در منطقه تلقی شد. گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از پهپاد 358 علیه پهپادهای اسرائیلی توسط حزب‌الله نیز منتشر شده و این سامانه را به یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین سامانه‌ها در سراسر خاورمیانه تبدیل کرده است. 358 یک سلاح غیرمعمول است. می‌توان آن را از پرتابگرهای ساده‌ای مانند آنچه که شبه‌نظامیان اغلب استفاده می‌کنند شلیک کرد، و پس از صعود اولیه آن بر روی موتور موشک، به احتمال زیاد توسط نوعی موتور جت مانند موتورهای جت موجود در موشک‌های کروز رانده می‌شود. سپس موشک در یک منطقه مشخص‌شده «به شکل عدد هشت انگلیسی پرواز می‌کند» و منتظر است تا بر روی دشمنان خود با استفاده از حسگر نوری در سر جست‌وجوگر خود، قفل کند.

همچنین این موشک دارای فیوزهای مجاورتی مادون‌قرمز است که می‌تواند کلاهک انفجاری آن را پس از نزدیک شدن موشک به هدف خود منفجر کند. این موشک ایرانی ظاهراً برای پرسه‌زدن در یک منطقه خاص طراحی شده تا زمانی که چیزی برای حمله پیدا کند یا سوخت آن تمام شود.

راجرز گفت: «در برابر این موشک ایرانی، پهپادهای با استقامت طولانی در ارتفاع متوسط، آسیب‌پذیر هستند. علاوه‌ بر این، هرگونه پرنده‌ای که در ارتفاع پایین پرواز می‌کند، مانند بالگردها یا هواپیماهایی که برای فرود از پایگاه‌های دوردست وارد می‌شوند، ممکن است در معرض تهدید بیشتری قرار گیرند.»

رایان بول، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت اطلاعات ریسک «رِین» نیز درباره این موشک خاطرنشان کرد که موشک 358 تاکنون «موفقیت‌های قابل‌توجهی» در میدان‌های رزمی داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها