ایرنا، این پیامك هرچند دیرهنگام سر از گوشی های تلفن همراه
درآورد اما با این وجود، تعیین كننده تكلیف پیامك هایی است كه گاه نیمه
شب، كاربران تلفن همراه را آزرده خاطر می كند.
اواخر زمستان سال
گذشته بود كه بار دیگر مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت
كسب تكلیف اپراتورهای تلفن همراه از مشتركان تاكید كردند و اینك با گذشت
حدود دو الی سه ماه، اپراتورها به این فرمان اجابت كرده اند اما همچنان به
ارسال پیامك تبلیغاتی ادامه می دهند!
این روزها در حالی به مناسبت
17 ماه مه روز جهانی ارتباطات بازار حرف و سخن درباره نوآوری ها در این
عرصه داغ است كه پدیده های دیروز ارتباطات هر روز ابعاد جدیدی در زندگی
بشری پیدا می كنند.
فعالان عرصه تبلیغات كه برای گرم كردن میدان
عمل خود،ابزارهای مختلف ارتباطی را آزموده اند این روزها اشتیاق بیشتری به
استفاده از پیامك های تبلیغاتی نشان داده اند و بر راه های ممر درآمد
اپراتورهای تلفن همراه افزوده اند.
محتوای این پیامك ها حوزه های
مختلفی از فرهنگ و اقتصاد گرفته تا سیاست را در بر می گیرد و گاه حجم
بالای پیامك های ارسالی در زمان تبلیغات انتخابات، گوشی های تلفن همراه
مشتركان را نشانه می گیرد.
گذشته از این، پیامك های تبلیغاتی به عنوان وسیله ای برای رونق در كسب و كار بیش از سایر حوزه ها مورد توجه است.
'از
دستور نقشه تا جواز، نظارت و اجرا. گروه ... شماره ....'؛ 'فرصت طلایی
تخفیف نصب و شارژ رایگان اینترنت پرسرعت...' ؛ 'ایمپلت اصل ساخت كشور ...
فقط یك هفته با قیمت 995 هزار تومان'؛ 'به هر نیاز شما پاسخ می دهیم، به
شماره .... پیامك بزنید' و 'سرویس ارسال انبوه پیامك. هر پیامك ... ریال'
مشتی از خروار هزاران پیامكی است كه برای رونق و كسب درآمد به مشتركان
تلفن همراه ارسال شده است.
ارسال این پیامك ها در حالی تا پیش از
این بدون كسب اجازه از مشتركان ارسال می شد كه به اعتقاد شماری از
كارشناسان، شماره تلفن همراه افراد، حریم خصوصی آنها تلقی می شود و ورود
غیرهماهنگ به این حریم و اختلال در ارتباطات مشتركان نقض حقوق شهروندان
تلقی شده و مذموم و ناپسند است.
كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با
رویكرد رعایت حقوق مشتركان، تمامی اپراتورها را موظف كرده است كه برای
ارائه خدمات پیامك انبوه در قالب اطلاعرسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و
سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائید این
كمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت كرده و پس از
تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه خدمات را آغاز كنند.
براساس
مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن
اطلاعرسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامك انبوه، قبل از ارسال پیامك،
موافقت مشترك را دریافت كرده و قبل از هرگونه اقدام، راهكارهای اجرایی این
كار را با رگولاتوری هماهنگ و تائیدیه لازم را دریافت كنند.
مصوبه
ممنوعیت ارسال پیامكهای تبلیغاتی بدون كسب اجازه قبلی از مشترك از روز 19
بهمن ماه سال گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و این اپراتورها ملزم
به اجرای آن هستند؛ با این وجود، تداوم ارسال پیامك تبلیغاتی همچنان مورد
اعتراض برخی مشتركان است.
در میان مشتركان تلفن همراه، ارسال پیامك های تلفن همراه موافقان و در عین حال مخالفانی جدی دارد.
برخی از مشتركان نظیر علی اسلامی به این پیامك ها به منزله برخورداری از یك فرصت رایگان نگاه می كنند.
اسلامی
29 ساله با اشاره به مصرع 'هر كه را افزون خبر جانش فزون' می گوید: زحمت
پیامك های تبلیغاتی تنها فشردن دكمه گوشی تلفن همراه برای باز كردن پیامك
است و در قبال آن، برخی اطلاعات و تبلیغات تصادفی ممكن است در زندگی
پرمشغله امروز یاریگر ما باشد.
نسرین محمدی، بانوی 42 ساله نیز نگاه مثبتی به پیامك های تبلیغاتی دارد اما ملاحظاتی را نیز قایل است.
خانم
محمدی می گوید: نگاه من به تبلیغات پیامكی مثبت است اما باید در نظر داشت
كه متاسفانه این تبلیغات یكسویه است و تنها منافع شركت ها را در بر می
گیرد نه شهروندان.
این بانوی شیرازی با اشاره به مضامین برخی پیامك
های تبلیغاتی می گوید: ارسال پیامك بدون اجازه باید منافع دوجانبه برای
ارسال كننده و دریافت كننده در بر داشته باشد و شركت های تبلیغاتی باید
منافعی را نیز برای دریافت كننده پیامك در نظر بگیرند.
این مشترك
تلفن همراه افزود: به عنوان مثال این كه برای مدت یك هفته تنها تخفیف
ارایه یك خدمت باشد كافی نیست و بیشتر تبلیغ شركت است.
این بانوی
شیرازی معتقد است كه شركت های تبلیغاتی باید ملاحظه ساعت ارسال پیامك و
دریافت آن از سوی تلفن های همراه را داشته باشند، چرا كه دریافت پیامك
نابهنگام در مواقعی نظیر بامداد و نیمه شب آزاردهنده است و ممكن است حتی
سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.
در نقطه مقابل برخی مشتركان
تلفن همراه از پیامك های تبلیغاتی به عنوان ضد تبلیغ یاد می كنند و ارسال
شدن این پیامك ها بدون اجازه مشترك را علت این نوع نگاه و دیدگاه خود می
دانند.
فریدون شیرازی از مشتركان تلفن همراه می گوید: پیامك های
تبلیغاتی عامل اختلال در كار و فعالیت روزانه و باعث بی توجهی به برخی
پیامك های مهم و حیاتی است كه گاه از سوی نزدیكان و اقوام ارسال می شود و
عملا كاربرد و فلسفه ابداع و ارسال پیامك را تحت الشعاع قرار داده است.
این شهروند ساكن در غرب شیراز تاكید دارد كه برخی اپراتورهای تلفن همراه اجازه ندارند كه بدون اجازه مردم به آنها پیامك بفرستند.
شیرازی
با اشاره به این كه با وجود اعلام عدم تمایل خود به یكی از اپراتورهای
همراه، همچنان از سیم كارت این اپراتور پیامك تبلیغاتی ارسال می شود،
تصریح می كند كه ارسال پیامك كسب اجازه از مشترك و اعمال نشدن آن توهین به
شعور مردم است.
در این باره، نظر یك مدیر شركت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اول خدمات تلفن همراه كشور را جویا شدیم.
مدیرعامل
شركت مخابرات استان فارس كه شركت متبوعش به واسطه شمار مشتركان تلفن همراه
جایگاه دوم در كشور را به خود اختصاص داده است، می گوید: كسب اجازه از
مشتركان درباره ارسال پیامك تبلیغاتی، تكلیفی است كه از سوی رگولاتور به
همه اپراتورها اعلام شده است و در صورتی كه مشتركان تلفن همراه، عدم تمایل
خود را در پاسخ به پیامك كسب اجازه اعلام كنند، بلافاصله این موضوع در
سیستم ارسال پیامك مورد ملاحظه و اعمال قرار می گیرد و از آن پس دیگر برای
مشترك، پیامك تبلیغاتی ارسال نخواهد شد.
عبدالعظیم قنبریان در گفت
و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در صورتی كه ارسال پیامك تبلیغاتی برای این
دسته از مشتركان ادامه یابد، اپراتور موظف به پاسخگویی است و ما به عنوان
اپراتور همراه اول حتما پاسخگو خواهیم بود و با شركت و فرد خاطی برخورد
خواهیم كرد.
خبرنگار ایرنا از این مدیر شركت مخابرات ایران پرسید
كه با وجود گذشت 10 یا 15 روز از اعلام عدم تمایل برخی مشتركان به دریافت
پیامك تبلیغاتی، هنوز این موضوع اعمال نشده و ارسال پیامك ها ادامه دارد؛
آیا این زمان برای اعمال این محدودیت كافی نیست؟
مدیرعامل شركت
مخابرات استان فارس گفت: به محض این كه پیامك عدم تمایل به عنوان مثال عدد
1 از سوی مشترك ارسال می شود، این موضوع در سیستم اعمال می شود و اگر
اشتباها پیامك تبلیغاتی ارسال شود، مشترك حق شكایت دارد و اپراتور پاسخگو
خواهد بود.
قنبریان گفت كه این گروه از مشتركان تلفن همراه می
توانند از طریق دفاتر بازرسی اپراتورهای نسبت به اعلام شكایت خود اعلام
كنند و این موضوع در اپراتور اول تلفن همراه، در سایت اینترنتی اپراتور
نیز در نظر گرفته شده است.
وی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات
رادیویی كشور به عنوان ناظر بر فعالیت اپراتورها نیز می تواند محلی برای
پیگیری شكایات مشتركان تلفن همراه باشد و آنها از این طریق، حقوق خویش را
مطالبه كنند.