کد خبر: ۵۶۳۸۷
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۰۲ خرداد ۱۳۹۱

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در آخرین نشست خبری مجلس هشتم اظهار داشت: در مجموع 679 طرح و لایحه در مجلس هفتم مطرح شد که در این بین 325 فقره از آنها طرح مجلس بود.

وی افزود: حدود 10 _ 15 قانون هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ در مجلس سیاست بر این بود که بیشتر به مسائل مهم توجه شود که کشور با آن سر و کار داشت لذا مسائل اصلی که در این بین مطرح شد، مربوط به طرح‌های اقتصادی بود.

لاریجانی به طرح‌ها و لوایح تصویب شده در مجلس هشتم اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه قوانین اجتماعی قانون مقابله با فساد، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و طرح‌هایی از این دست مصوب شد.

رئیس قوه مقننه گفت: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که سال‌ها مانده بود، قانون نظارت بر رفتار قضات و قانون نظام جامع دام‌پروری از طرح‌های دیگری بود که در مجلس هشتم مصوب شد.

وی اضافه کرد: در حوزه نظارت هم مجلس کار نظارتی قوی‌تری انجام داد؛ هم معاونت نظارت قوی‌تر عمل کرد و هم نظارت خود مجلس بهتر شد؛ مثلا در بحث سوال از وزرا نظارت خیلی بهتر بود یا در بحث ماده 233 آئین‌نامه قرار شد که اگر استنکافی از قانون شود و مجلس به آن رای دهد، آن تخلف به قوه قضائیه ارجاع شود.

لاریجانی با بیان اینکه ما در 25 سال بعد از انقلاب به اندازه 75 سال قبل از انقلاب قانون نوشته‌ایم، افزود: استفاده از این قوانین برای افراد مشکل است و به همین دلیل ما بحث تنقیح قانون را تصویب کردیم و البته در حال حاضر در چند بخش کار تنقیح تمام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این بود که مجلس هشتم نسبت به مسائل مهم بین‌المللی خیلی خوب وضعیت را رصد می‌کرد و با قطعنامه و بیانیه موضع خود را در صیانت از حریم ملت اعلام می‌داشت.

وی گفت: مجلس نسبت به حوادث منطقه موضع خیلی خوبی داشت البته ما در این دوره حوادث داخل کشور داشتیم که خیلی پرچالش بود ولی مجلس سعی می‌کرد که با نگاه طبیبانه این مسائل را حل کند و هرجا که لازم بود، کمیته‌ای هم تشکیل می‌داد که به عنوان مثال می‌توان گفت کمیته بررسی قضیه کهریزک، کوی دانشگاه و کوی سبحان اشاره کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در خصوص نطق اخیر علی مطهری از وی سوال پرسید، گفت: علی مطهری شخص بزرگی است و نیازی به مشورت با من ندارد.

وی افزود: هر نمایند‌ه‌ای نماینده ملت است ولی ممکن است در برخی مسائل با من مشورت کند ولی مطهری در این زمینه با من مشورتی نکرد.

لاریجانی اضافه کرد: ممکن است در طول 4 سالی که در خدمت نمایندگان بودیم، چند بار نمایندگان به ما مراجعه کنند تا در مورد نطقشان به آنها مشورت دهیم ولی آقای مطهری مشورتی با من نکرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اظهار داشت: مرد‌ها در مسیر انتخابات خیلی رعایت نمی‌شوند؛ انتخابات پدیده مبارکی برای مردم‌سالاری دینی است.

وی افزود: ما در انتخابات اخیر هم شاهد برخی مسائل بودیم ولی دلیلی ندارد که در این قضایا از دیگران اقتباس کنیم بلکه باید خودمان مسائل را رعایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور ما احزاب قوی وجود ندارد و فقط برخی کلوپ‌ها هستند که گاهی نظری هم می‌دهند در حالی که احزاب باید برنامه‌ داشته باشند و نیرو تربیت کنند.

وی با بیان اینکه 3 جریان اصولگرا در مجلس نهم حضور دارد، گفت: هرکدام از جریانات در مجلس هشتم برای خود سیستمی داشتند، من فکر می‌کنم اگر جریانات خود را بیابند و نظراتشان را در حوزه‌های مختلف معنا کنند و دارای شناسنامه شوند، بهتر خواهند توانست با هم کار کنند.

لاریجانی اضافه کرد: مجلس جای بیان نظرات گوناگون است ولی اینکه عنوان وحدت وجود داشته باشد، خوب است ولی در هر صورت افراد می‌توانند در دسته‌بندی‌های مختلف هم حضور داشته باشند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از نقاط ضعف مجلس هشتم این بود که انظباط، سر موقع کار کردن را نداشتیم؛ اگر مجلس نهم رویه این شود که افراد سر موقع حضور داشته باشند، احترام به دیگران است.

وی به نمایندگان مجلس نهم توصیه کرد که دارای استراتژی مدون باشند و اظهار داشت: مجلس باید نقشه راه داشته باشد و حتما روی مسئله استقلال پافشاری کند، البته استقلال مجلس به معنای جنگ با قوای دیگر نیست.

لاریجانی اظهار داشت: نمایندگان مجلس نهم باید اصل کار خود را روی مسئله اقتصادی و رونق تولید قرار دهند چرا‌که حوزه تمرکز ما باید در بخش اقتصادی باشد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: در مورد بحث گرد و غبار باید گفت که اصل این پدیده مربوط به عربستان است که عراق و برخی کشورهای خلیج فارس و ایران را دچار مشکل کرده است.

وی اضافه کرد: از حدود 4 سال پیش بحث‌هایی با کشورهای همسایه شد تا کار مشترکی در این زمینه انجام دهیم؛ باید حتما در این رابطه تلاش کرد البته مسئولان ما با مسئولان عراقی‌ هم مذاکراتی داشتند و قرار شده که در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

لاریجانی در خصوص مشکل گرانی در جامعه اظهار داشت: این مسئله به میزان نقدینگی بر می‌گردد اگر این نقدینگی در بخش تولید فعال شود، تبدیل به تورم نمی‌شود بر همین اساس ما باید تلاش کنیم که تولید رونق یابد لذا به همین دلیل در بودجه بحث هدفمندی یارانه‌ها را محدود کردیم.

رئیس قوه مقننه به مسئله هسته‌ای کشورمان هم اشاره کرد و گفت: مسئله هسته‌ای از نظر حقوقی وضع روشنی دارد.

وی افزود: یک وقتی یکی از مسئولان غربی به من گفت که اگر شما صاحب انرژی هسته‌ای شوید توازن منطقه‌ای به هم می‌ریزد؛ آنها از جنبه الهام‌بخشی انقلاب اسلامی غافلند؛ فکر مردم‌سالاری در ایران و اعتقاد به اسلام یک راهی است که ملت ایران در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران به دنبال امپراطوری‌سازی نیست، گفت: مسئولان ایرانی از یک بینش دقیق و استراتژی درست برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران است.

لاریجانی به اعضای 1+5 توصیه کرد که سر عقل بیایند و اظهار داشت: الان چند سال است که غربی‌ها در قضیه هسته‌ای موشک‌بازی سیاسی راه انداختند، گاهی لبخند می‌زنند و در پشت صحنه کار دیگری انجام می‌دهند در حالی که اگر حرفی دارند، باید در مذاکرات مطرح کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه منطقه ما حساسیت‌های خاصی دارد، اظهار داشت: مذاکرات سازنده می‌تواند به امنیت منطقه‌ای کمک کند و ما هم توصیه می‌کنیم که 1+5 این راه را در پیش گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش و در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران گفت: ترکیب مجلس نهم تقریبا روشن است؛ کسانی که جزو گروه چپ یا دوم خرداد یا فراکسیون خط امام هستند، طبق اعلام خودشان در مجلس نهم 8 نفر خواهند بود.

لاریجانی اظهار داشت: در مجلس گروهی هستند که مستقل و متمایل به اصولگرایان هستند و حجمشان هم قابل توجه است و تعداد دیگری هم تابلو دارند که از پایداری و رهپویان هستند.

وی با بیان اینکه ساختار مجلس از نظر سیاسی معلوم است، گفت: میدان کار مجلس باید از میدان حزب‌بازی خارج شود؛ مجلس بخشی از حکومت است و باید کارکرد خود را داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه گاهی حاشیه متن را بخورد، اشتباه است؛ نمایندگان مجلس نهم هیئت رئیسه آینده را انتخاب می‌کنند.

لاریجانی همچنین گفت: در زمانی که من در سپاه جانشین بودم، با نظر رهبری این مسئولیت را پذیرفتم و بعد از آن هم که بعد از آقای خاتمی به وزارت ارشاد دولت آقای هاشمی رفسنجانی رفتم، باز هم نظر رهبری بود و بعد هم با نظر رهبری معظم در صدا و سیما مشغول شدم و در شورای عالی امنیت ملی دولت آقای احمدی‌نژاد هم ‌‌با توصیه رهبری کار کردم؛ حتی برای نمایندگی مجلس هشتم هم توصیه ایشان بود که من به مجلس آمدم و حتی در مجلس نهم هم من نظر ایشان را کسب کردم البته نه در مورد ریاست چرا‌که ریاست یک مسئله درونی در مجلس است.

لاریجانی افزود: این سر و صداهای بیرونی که اخیرا راه افتاده یک مقدار تعجب‌آور است چر‌که مسئله ریاست یا بحث هیئت رئیسه هیچ‌گاه اینقدر سر و صدا نداشته است.

وی ضمن انتقاد از بحث‌های تخریبی گفت: من جوابی به این مسائل نمی‌دهم چرا‌که این کارها را قبول ندارم؛ حجم زیاد اس ام اس ها و خبرهای تخریبی در سایت‌هایی که معلوم است متعلق به کجا هستند را خوب نمی‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سبک زندگی سیاسی من اینطور نبوده که خیلی دنبال این امور باشم و هرگاه احساس کنم کارم در جایی مفید نیستم، آن کار را رها می‌کنم.

لاریجانی گفت: اگر 200 نفر نماینده به من رای دهند ولی من احساس کنم که ریاستم مفید نیست آن را نخواهم پذیرفت.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: همه کمیسیون‌های مجلس مهم هستند و خیلی فرق نمی‌کند که من اگر رئیس نشدم، در کدام کمیسیون فعالیت دارم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نماینده‌ای در مجلس داریم که 700 _ 800 مورد اظهار‌نظر دارد و نماینده‌ای هم داریم که اصلا اظهارنظر نکرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها