کد خبر: ۵۷۸۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا ضمن بیان ذکری که همپای نماز شب است، گفت: شیخ عبدالکریم حق‌شناس هنگامی که هنوز «آیت‌الله» نشده و امام مسجد امین الدوله بود، چهار اجازه اجتهاد داشت.

فارس، مراسم پنجمین سالگرد ارتحال عارف ربانی آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس عصر روز گذشته (سه شنبه 9 خرداد) در مسجد دانشگاه تهران با حضور علما،‌طلاب و دانشجویان برگزار شد.

در ابتدای مراسم کریم منصوری به قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت. سپس حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ الَّذِینَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»، آیت‌الله حق شناس را مصداق این آیه دانست و بیان داشت: آیت‌الله حق‌شناس به تمام معنای کلمه تجسم ایمان بودند، چرا که در پرتو ایمان انسان به رفتار شیاسته آراسته می‌شود و ایمان در فضائل اخلاقی تجلی پیدا کرده و در عمل صالح عینیت می‌یابد.

وی با بیان اینکه انسان‌های فرهیخته‌ای که محضر صفات ذات اقدس الهی هستند، در اثر ایمان گوهر گرانبهای محبت الهی را به دست می‌آورند، افزود: فضائل اخلاقی در چهره ایمان و جمال ملکوتی آیت‌الله حق‌شناس نمودار بود و در این عالم بزرگوار اثری از منیت و خودبینی را مشاهده نمی‌کردید.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه شیخ عبدالکریم حق‌شناس در تمام ابعاد و زوایای زندگانی خود به تمام معنای کلمه مهاجرت به الی الله پیدا کرده بود، اظهار داشت: در حیات زندگانی او لحظه‌ای درنگ و توقف را مشاهده نمی‌کردید، ایشان نزدیک به یک قرن جهاد کرد و لحظه‌ای از یاد خدا غافل نماند.

* 4 اجازه اجتهاد قبل از «آیت‌الله» شدن

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله فاطمی‌نیا نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به اینکه معارف الهیه در قدیم یا قرب معاصر و مخصوصاً در قدما به دو دسته علم مکاشفه و علم معامله تقسیم می‌شد، اظهار داشت: برخی از اسرار علم مکاشفه را اهل‌بیت علیهم‌السلام گاهی به خواص می‌گفتند و گاهی هم به اشاره که اهلش آن را پیدا کند، همانطور که قرآن کتابی است که همه از جمله عرب پابرهنه شترچران، ابن سینا و فارابی با توجه به درک خود از آن استفاده می‌کنند، این نشان از معجزه قرآن دارد.

وی علم مکاشفه را حیاط خلوت علم معامله دانست و افزود: علم معامله نیز به دو دسته تقسیم می‌شود؛ ظاهر و باطن، همچنین مکاشفه، شهود، کرامات و واردات الهیه حیاط خلوت علم مکاشفه است،‌ کسی می‌تواند معرفت و قرب الهی را به دست آورد که هر دو علم را با هم داشته باشد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا با تاکید بر اینکه هر کس مکاشفه و شهود را منکر شود، بی‌سواد است، ابراز داشت: باید توجه داشت که واردات الهیه ناگهانی به وجود می‌آید، کسانی که خشک مذهبی می‌کنند و با همسر و فرزندانش بلد نیستند، به خوبی صحبت کند،‌ چطور انتظار دارد که واردات الهیه داشته باشد، انسان اول باید نماز و واجبات خود را انجام دهد و با ترک محرمات، آن گاه می‌تواند به حیاط خلوت مکاشفه راه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر انسانی توانست این کارها را انجام دهد، آن گاه باید به درون خود بنگرد که همچنان حسود، ‌بددل، بدبین و دنبال جیب مردم است، راه را به بیراهه رفته است، ادامه داد: من 125 بار به دیوان حافظ مراجعه کردم و این شعر حافظ را یادداشت کردم: «خاطرت کی رَقَم فیض پذیرد/ هیهات مگر از نقش پراکنده ورق ساده کنی».

این استاد اخلاق با بیان اینکه از غیرت اسلامی برخی از افراد خسته شده‌ام، گفت: اسلام این نیست که یقه را تا بالا کیپ کنند، یا ناخن را تا ته بگیرند، اگر اسلام این گونه بود، آیات بهجت و حق شناس در آن در تربیت نمی‌شد، اسلام محدود نیست، گستردگی آن بی‌نهایت است.

وی با اشاره به اینکه مجهز شدن انسان به صفات عالیه منجر به کسب معرفت الهی می‌شود، افزود: درست است که خواندن نماز شب با کیفیت 11 رکعت، 70 بار استفغار و 40 انسان مومن را دعا کردن، وارد شده است،‌ اما همین اسلام می‌گوید اگر دانشجویی فردا امتحان داشت یا زن کارمندی که کارهای خانه را انجام می‌دهد، شب خسته است و نمی‌تواند برای نماز شب بلند شود، اگر فرزندش از خواب بیدار شد و خواست شیر بخورد، یا باد دری را باز کرد و او بیدار شد،‌ ذکر «یا اکرم الاکرمین» را بگوید و دوباره بخوابد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا با اشاره به زمان آشنایی خود با آیت‌الله حق‌شناس، بیان داشت: من ایشان را در سال 42 یا 43 هنگامی دیدم که تازه معمم شده بودم و هنوز موی صورتم در نیامده بود،.

این کارشناس علوم دینی ادامه داد: متاسفانه مردم ما بیشتر این علما را به زهد و تقوا می‌شناسند. پسر مرحوم آیت‌الله بهجت درد و دلی را پیش من بیان کرد و گفت: مردم عامه بیشتر، پدر من را به زهد و تقوا می‌شناسند، در حالی که آیت الله بهجت از بزرگان حوزه به مدت 40 سال در فقه و اصول بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله حق‌شناس از مجتهدان شیعه و از بزرگان علمی حوزه بودند، ادامه داد: ایشان در «مسجد امین الدوله» هنگامی که هنوز دور و برش شلوغ نشده بود، به من گفتند: «داداش جون! چهار تا اجازه اجتهاد دارم».

به گزارش فارس، آیت الله حق شناس در اول مرداد 1386، شب ولادت علی اصغر(ع) در سن 86 سالگی دار دنیا را وداع گفت و پیکر پاکش را پس از تشییع در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپردند.

مجموعه سه جلدی کتاب «ز ملک تا ملکوت» شامل متن سخنرانی‌ها، تصاویر و همچنین دستور و آداب زیارت عاشورای مخصوصه معروف از این عارف در دسترس علاقه‌مندان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها