کد خبر: ۶۰۷۰۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
به گزارش بولتن نیوز به نقل از "السفیر" لبنان ـ دریک تحول در زمینه تلاشهای مشترک روسیه – ایران برای حل بحران سوریه ،مسکو به تهران روي آورده است و خبر از تولد پيماني ميان دو طرف مي دهد. اين همپيماني بر اساس » شدت عمل بيشتر و اجتناب از راه حل يمني براي انتقال قدرت» قرار دارد. لاورف همچنين به تهران مي رود تا مسئولان ايراني را از جرئيات توافقي كه روسيه با آمريكا كرده و بر اساس آن عمل مي كند، آگاه سازد. توافق با آمريكا بر اين پايه قرار دارد كه اسد كنار نرود و از او تا خروج از بحران پشتيباني شود . اين موجب تقويت موضع دمشق و نيز تقويت موضع ايران در مذاكرات اتمي مي شود. و هم نشان دهنده جايگاه بر تر منطقه اي ايران در تحولات منطقه اي و جهاني است.

آن طور كه وزارت خارجه ايران مي گويد قرار است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برای انجام گفت‌وگو‌ها در مورد "اوضاع خاور میانه و شمال افریقا ، با تمرکز بر تحولات جاری در جهان عرب و سوریه" امروز، چهارشنبه، وارد تهران شود.

یک منبع ایرانی که خواستار عدم افشای هویتش شده گفت: در این دیدار"به قضایای مورد توجه مشترک ایران و روسیه در سطح بین‌المللی ازجمله موضوع سوریه"پرداخته خواهد شد. یک منبع آگاه در تهران به "السفیر" گفت: هدف اصلی از دیدار"لاوروف اساسا بررسی موضوع سوریه  و سپس پرونده هسته ای ایران"است.

این منبع می‌افزاید که"لاوروف، مخالفت روسیه را با رها کردن اسد ،و اینکه تا با انتها از وی پشتیبانی خواهد کرد " را به مقامات ایرانی ابلاغ خواهد کرد.

در مقابل لاوروف از آنها خواهد خواست از تلاشهای کشورش برای برگزاری یک اجلاس بین‌المللی در مورد سوریه پشتیبانی نمایند. علاوه برآن، پیشنهاد روسیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت ؛ پيشنهادي كه قرار است در ديدار پوتين و اوباما براي خروج سوريه از بحران مطرح شود.

یک منبع نزدیک به نهادهاي تصميم گير در تهران به "السفیر" گفت: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران "در دیدار اخیرش از شهر سنت پیترزبورگ از همتایان روسیش خواسته است كه با هرگونه راه حل یمني برای حل بحران سوریه ،مخالفت ورزند".این منبع توضیح داده که جلیلی از مسکوخواسته است که " در مورد این موضوع بیشتر پافشاری نماید؛ زیرا برخی از مقامات مسئول روسی در مورد این موضوع سستی وسهل انگاری ازخود بروز می‌دهند".

روسیه برای نجات طرح کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل وفصل اوضاع در سوریه ،پیشنهاد برگزاری یک اجلاس بین‌المللی را داده بود.

لاوروف " مشارکت ایران در این اجلاس را ، با وجود احتياط و خويشتنداري واشنگتن و پاریس " ترغیب نموده، و تحلیلگران در اینجا از"امکان کنار گذاشتن احتياط ها  در اين زمينه توسط این دو پایتخت ، سخن مي گويند تا راه براي مشاركت طرفهايي نظير تركيه و قطر نيز هموار شود.

قرار است كه در این دیدار همچنین مذاکرات مقرر در مسکو میان ایران وگروه 5+1 در 18 و19 ژوئن جاری مورد بررسی قرار گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواري كرد: "در این نشست تمامی اطراف از جمله ایران حضور داشته باشند "و قصددارداین مذاکرات سازنده باشد، تا بتوان از آن به نتایج مثبت رسید، و تحولی در روند رفع اختلافات ایجاد نمود. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که درواقع انتظار نمی‌رود که "در نشست آتی در مسکو، تمامی اطراف شرکت کننده ،درمورد موضوع هسته ای ایران، به توافق برسند،ولی با این وجود معتقد است که "روند مذاکرات بایستی در دور بعدی مذاکرات نیز ادامه یابد".

این وزارتخانه گفته است: پیشنهاد روسیه، معروف به "گام به گام"، براساس "اقدام تهران به اجرای برخی از خواسته‌ها ودر مقابل اقدام گروه "5+1" به انجام برخی اقدامات"تنظیم شده ،واین چیزی است که "مسکو امیدوارست که در نشست بطور تفصیل و با جزئیات مورد بررسی قرارگیرد".

در بیانیه اضافه شده که "بخش مهمی از اهداف دیدار روز چهارشنبه لاوروف از تهران ، به بررسی مقدمات دیدار آتی میان کاترین اشتون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و سعید جلیلی و با حضور مدیران سیاسی گروه"5+1"اختصاص خواهد یافت".

محافل ایرانی به "نزدیک شدن موعد اجرای تحریم‌های اقتصادی تشدید شده و کاهش بهای جهانی نفت و افزایش تولید نفت توسط عربستان سعودی "برای پوشش دادن نفت ایران " و "فشار آمریکا به مشتری‌های تهران" برای "کاهش اتکایشان به نفت ایران"اشاره می‌کنند. غربیها "گمان مي كنند این موضوع ایران را در تنگنا قرار می‌دهد"، در صورتي كه ايران در مذاکرات مسکو امتيازاتي ندهد، تحریم‌های تشدید شده که شامل تحريم بانک مرکزی و تحریم نفت می‌شود ، به اجرا در خواهد آمد

یک منبع ایرانی به "السفیر" گفته است که "غرب مي خواهد که به ایران اجازه استفاده از روش برد – برد را در مذاکرات ندهد. همچنين غربي ها در جهت جلوگیری از بهره برداری دوستان روسی از میزبانی در این نشست، به نفع ایران،و تقویت جایگاه منطقه ای و بین‌المللیش،عمل خواهند کرد.

این منبع افزوده که آنچه از تصریحات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و گروه کاترین اشتون آشکار می‌شود اینست که "طرف غربی درصدد تجدید نظر در شیوه مذاکرات در استانبول وبغداد برای تغییر در روند ونتایج آن است"که ممکن است باعث ناخوشایندی و کاهش دستاورد‌ها برای طرف ایرانی و غربی شود.

این شک وتردید به غرب باعث شده که کاظم جلالی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی تاکید نماید که مذاکرات "مسکو محک ومعیاری بر آزمایش مقاصد و میزان جدی بودن غرب دردستیابی به نتایج در حین مذاکرات است".جلالی افزوده که"تجربه ثابت کرده که غربی‌ها کمتر به نتایج مذاکرات پایبند هستند"و به "ایجاد مشکل در روند مذاکرات ،توسط غربی ها، و نادیده گرفتن میانجیگری برزیل وترکیه در موضوع تهیه سوخت هسته ای برای مقاصد پزشکی و علمی درایران "اشاره کرد.طبق نظر جلالی همه اينها باعث می‌شود که ایران "نه به غرب ومذاکرات بی ثمرش، ونه به پایبندیش به محتوای مذاکرات و نتایجش ،اعتماد نداشته باشد".

دیدار وزیر امور خارجه روسیه از ایران، یکهفته بعد از دیدار میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، وهمتایش [آقای] محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در حاشیه نشست سران در پکن ،که درآن پوتین به حق ایران در داشتن برنامه هسته ای "صلح آمیز" تاکید نمود، انجام می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها