کد خبر: ۶۱۶۶۶
زمان انتشار: ۰۳:۱۷     ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
عبداللهیان گفت: ما شرايط عربستان را درك مي كنيم ولي از عربستان اين گلايه را داريم كه در قبال رفتارهاي مثبت ما واكنش درخور و شايسته را نشان نداده است.
معاون عربي آفريقايي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران تأکید کرد، عربستان در قبال رفتارهاي مثبت ایران واكنش درخور و شايسته نشان نداده است.

"حسين امير عبداللهيان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم درباره تلاش دشمنان برای ایجاد تنش میان ایران و عربستان، گفت: عربستان كشوري مهم در منطقه و جهان اسلام است؛ و ما هميشه از طريق كانال هاي ديپلماتيك مختلف تلاش كرده ايم كه اين پيام را به عربستان برسانيم كه ايران عربستان را يك كشور مهم و تأثيرگذار در منطقه مي داند.

وی با بیان اینکه ظرفيت عربستان بايد در خدمت به جهان اسلام قرار بگيرد، ادامه داد: ما از اينكه مي بينيم دشمنان با كمك برخي كشورهاي منطقه مانند عربستان مي خواهند طرح هاي خود را دنبال كنند متعجب مي شويم؛ ايران معتقد است كه ظرفيت كشورهاي منطقه بايد در خدمت صلح و ثبات و پيشرفت منطقه قرار گيرد.

عبداللهیان گفت:  ما شرايط عربستان را درك مي كنيم ولي از عربستان اين گلايه را داريم كه در قبال رفتارهاي مثبت ما واكنش درخور و شايسته را نشان نداده است.

همکاری ایران و عربستان می تواند برای جهان اسلام نجات بخش باشد

عبداللهیان خاطرنشان کرد: ما معتقديم كه همكاريهاي ايران و عربستان در قبال تحولات منطقه خصوصا فتنه طایفه ای و فتنه شيعي و سني مي تواند نجات بخش منطقه و جهان اسلام باشد.

عبداللهیان تأکید کرد: تاريخ منطقه نشان مي دهد كه كشورهاي اسلامي شاهد درگيري هاي طایفه ای و مذهبی نبوده اند؛ اینگونه درگیری ها از زماني آغاز شد كه عراق مورد اشغال آمريكا و يك كشور ديگر قرار گرفت، و برخي طرف هاي فرامنطقه اي براي نيل به اهداف خودشان عراق را به محل درگيري هاي طایفه ای تبديل كردند، و متاسفانه برخي دوستان ناآگاه در اين مسير گام برداشتند، و امروز هم شاهد خطر درگيري طایفه ای در برخي كشورهاي منطقه هستيم.

عبداللهیان گفت: ايران هميشه منادي وحدت و همكاري بوده است، و جنگ طایفه ای را خط قرمز و خطري بزرگ براي امنيت منطقه و جهان اسلام وشرايط حساس كنوني منطقه مي داند .

تحولات منطقه درنتیجه بیداری اسلامی است

عبداللهیان با اشاره به انقلابهای منطقه و تحولات اخیر گفت: حقيقت اين است كه معجزه اي در قرن ما اتفاق افتاده، و خروجي اين معجزه انقلاب هاي منبعث از بيداري اسلامي است.

وی افزود: در اين انقلاب ها دو اراده و جريان روبروي یکدیگر  قرارگرفته اند؛  يكي اراده مردم است كه نتيجه اين اراده به انزوا راندن رژيم صهيونيستي و آمريكا و برخي نظام سلطه در منطقه خاورميانه است كه سابقه ديرينه در چپاول منطقه دارند، و اراده دوم نيز تلاش مي كند كه مانع به نتيجه رسيدن مطالبات مردمي منبعث از اديان الهي و اسلام شود.

عبداللهیان تأکید کرد: اين انقلاب ها در يك سال گذشته توانسته به خوبي و گام به گام، رو به جلو حركت كند و دستاوردهاي فراواني را نصيب  ملت ها كرده است.

عبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران از حاكمان منطقه خواسته است كه به مطالبات مردمشان توجه جدي كنند و گفت وگو را مبناي هر گونه راهكار و راه حلي قرار دهند، و از اتكاي به كشورهاي خارجي  قوياً بپرهيزند.

وی ادامه داد:  بارها به برخي كشورها مانند مصر، يمن و بحرين اعلام كرده ايم كه به جاي تكيه بر قدرت هاي باطل و نيروهاي  فرامنطقه اي بايد به مردم خودتان تكيه كنيد و گفته ايم كه مشروعيت شما ناشي از اسلام و مردم است.

عبداللهیان گفت: ترتيبات سياسي و امنيتي جديدي در منطقه درحال شكل گرفتن است كه نتيجه اين امر توجه به مقاومت در منطقه، موضوع فلسطين و موضوع مقاومت لبنان و به حاشيه رانده شدن آمريكا و رژيم صهيونيستي است؛ ولي متأسفانه شاهد آن هستيم كه طرف هاي  فرامنطقه اي و برخي طرف هاي منطقه اي تلاش مي كنند كه اين نظم سياسي و امنيتي جديد را كه منبعث از خواست مردم است، در مسير انهدام و اضمحلال محور مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي در منطقه قرار دهند، تا محور رژيم صهيونيستي و آمريكا در منطقه ارتقا يابد.

عبداللهیان گفت: حكامي در منطقه كه مطالبات مردم را مورد توجه جدي قرار داده اند، با مردم خود به راه حلي منطقي دست يافته اند ولي حكامي كه دستورات طرف هاي فرامنطقه اي را مدنظر قرار داده اند و مردم خود را سركوب كرده اند ، نتيجه معكوس حاصل شده و سرمايه هاي مالی و انسانی اين كشورها به هدر رفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها