کد خبر: ۶۳۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۱ آبان ۱۳۸۹
آزادراه خرم‌آباد-پل زال صبح امروز سه‌شنبه با حضور رئيس‌جمهور مورد بهره‌برداري رسمي قرار گرفت.

به گزاش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به لرستان، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كه صبح امروز سه‌شنبه 11آبان به همراه حميد بهبهاني وزير راه و ترابري و علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي به خرم‌آباد سفر كرده است، آزادراه خرم‌آباد-پل زال را به طور رسمي افتتاح كرد.

اين آزادراه در حالي صبح امروز مورد افتتاح رسمي قرار گرفت كه حدود 2هفته پيش به صورت آزمايشي افتتاح شده بود.

آزادراه خرم‌آباد-پل زال كه 104 كيلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-انديمشك است و ويژگي‌هايي از جمله كاهش تصادفات، كاهش زمان سفر و صرفه‌جويي چشمگير سالانه 400 ميليارد ريال در مصرف سوخت‌، كاهش 60 كيلومتري طول آزادراه نسبت به مسير فعلي، كاهش چشمگير بار ترافيكي و افزايش سرعت مطمئن در اين محور را داراست.

اين آزادراه 14 دهنه تونل 2قلو به طول 25 كيلومتر، 28 پل بزرگ به طول 2 هزار و 600 متر، 140 دهنه پل كوچك و 2 تقاطع غيرهم‌سطح دارد.

آزاد‌راه خرم‌آباد-پل زال به صورت چهار خطه با عرضي در حدود 26 متر ساخته شده كه در مسيرهاي با شيب بيش از 3 درصد، براي افزايش سرعت تردد يك باند اضافه شده است.

ساخت ‌آزادراه خرم‌آباد-پل زال ‌حدود 7 هزار و‌500 ميليارد ريال هزينه دربرداشته كه 50 درصد از اين هزينه توسط دولت و 50 درصد آن ‌نيز توسط بخش خصوصي تأمين شده است كه سهم دولت در مدت 5 سال از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت خودروها برگشت خواهد شد و بخش خصوصي هم دست كم در 18 سال حق دريافت عوارض از اين آزادراه را خواهد داشت.

ساخت 130 كيلومتر راه دسترسي، 52 ميليون متر مكعب خاك‌برداري و خاكريزي، يك ميليون و 170هزار تن آسفالت، شيب حداكثر 6 درصدي با وجود اختلاف ارتفاع هزار و 500 متري ابتدا و انتهاي مسير، قابليت پوشش تلفن همراه و بهره‌مندي از سامانه پيشرفته برق اضطراري در داخل تونل‌ها از مشخصات فني آزادراه خرم‌آباد-پل زال است.

آزادراه خرم‌آباد-پل زال قسمتي از بزرگراه آسيايي محسوب مي‌شود كه موجب تسريع و تسهيل در ارتباط نواحي شمالي و مركزي كشور با مناطق جنوبي به ويژه بندر امام خميني(ره) مي‌شود.

اين آزاد‌راه در فاصله 18 كيلومتري جنوب غربي شهرستان خرم‌آباد آغاز شده و با ساخت يك تقاطع غير‌همسطح در 3.5 كيلومتري روستاي پل زال واقع در حدود 60 كيلومتري شهرستان انديمشك خاتمه مي‌يابد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها