کد خبر: ۶۷۰۲۳
زمان انتشار: ۲۱:۱۱     ۲۳ تير ۱۳۹۱
سیاست در هفته ای که گذشت ؛
تهدید جوانفکر به ترور با پیک موتوری!/ بازگشت پرونده دو مداح معروف کشور به دادسرا/ اعلام جرم دادستانی تهران علیه مطهری و ...
مشرق ، در هفته گذشته شاهد رخدادهای سیاسی بسیاری بودیم که از مهمترین آنها می توان به پاسخ شورای نگهبان به نامه احمدی‌نژاد و واکنش دولت به این پاسخ،توهین روزنامه ایران به شریعتمداری، نشست سران قوا درخصوص تحریم‌ها و فیلتر شدن سایت الف اشاره کرد.


* راهکار قدرت الله علیخانی برای بازپسگیری دولت

پس از آنکه علیخانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم از ورود به بهارستان نهم به نمایندگی مردم قزوین بازماند طی حکمی از سوی دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به سمت مشاور پارلمانی رئیس مجمع منصوب شد.

قدرت الله علیخانی با بیان اینکه در تلاش برای گرفتن حکومت اجرایی از یاران احمدی نژاد هستیم ادامه داد: اصلاح طلبان در راستای معرفی نامزد واحد اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کنند تا بتوانند حداکثر آرای مردم را جلب کنند.


* پاسخ شورای نگهبان به نامه احمدی‌نژاد / واکنش دولت به پاسخ شورای نگهبان

پس از نامه‌نگاری رئیس جمهور با هیئت عالی حل اختلاف قوا و شورای نگهبان با دفتر مقام معظم رهبری و نظر معظم له در این باره، سرانجام به طور رسمی اعلام شد که هیئت وزیران پس از اعلام نظر رئیس مجلس مکلف به تجدیدنظر و اصلاح مصوبه خویش است.

آیت الله جنتی در نامه خود به سخنگوی شورای نگهبان نظر شورا درباره تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی توسط رئیس جمهور را اینچنین اعلام کرد: در مواردی که به موجب قانون اساسی رئیس جمهور حق نظارت و مسئولیت اجرا ندارد، حق ایجاد هیچگونه تشکیلاتی را هم ندارد.



این در حالی بود که آیت الله جنتی در یک بند دیگر از نامه خود خطاب به سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود: مسئولیت رئیس جمهور در اصل 113 شامل مواردی نمی‌شود که قانون اساسی تشخیص، برداشت، نوع و کیفیت اعمال اختیارات و وظایفی را به عهده مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی،‌ قوه قضائیه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار یا وظیفه‌ای محول نموده است.

معاونت حقوقی رییس جمهوری به دنبال تفسیر اخیر شورای نگهبان درمورد اصل 113 قانون اساسی با بیان اینکه نظارت رییس جمهور بر اجرای قانون اساسی با رعایت همه اصول دیگر قانون اساسی انجام شود، تاکید کرد: نظرات اخیر شورای نگهبان هم هیچ منافاتی با این تصمیم ندارد.


*‌ نماینده اصلاح‌طلب: تندروهای اصلاح‌طلب باید محاکمه شوند

داريوش قنبري عضو حزب مردم سالاري با اشاره به اظهارات محمد خاتمي مبني بر تفكيك جريان هاي برانداز و فتنه از اصلاحات اظهار داشت: برخي از چهره هاي تندرو و برانداز با عنوان اصلاحات در واقع يك هدف يعني براندازي نظام را دنبال مي كردند ، افرادي كه در جريان فتنه 88 با جريانهاي برانداز و اپوزيسيون هم‌ نوا شدند بايد مورد محاكمه قرار بگيرند.


* عدم تمایل جلالی به ریاست"رهروان"

کاظم جلالی با اشاره به بحث ریاست فراکسیون اصولگرایان رهروان گفت: من ترجیح می‌دهم که شخص دیگری مسئولیت ریاست فراکسیون را بر عهده بگیرد و من نیز در حد توان خود به آنان کمک خواهم کرد.

وی افزود: البته باید منتظر ماند تا شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در جلسه بعدی خود که بعد از تعطیلات مجلس برگزار می‌شود چه تصمیمی را برای ریاست فراکسیون خواهد گرفت.


* آقایان سران قوا ! گرانی‌ها را می بینید؟

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران با صدور نامه سرگشاده ای به سران قوا با بیان اینکه بیش از سه سال از نام گذاری دهه «پیشرفت و عدالت» می گذرد نوشت : با این حال مردم با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و در حداقل های معیشت خود در مانده اند.



در بخشی از این نامه آمده است که : جناب رییس جمهور، شما که در طول دوران ریاست جمهوری خود، بالغ بر صد سفر استانی داشته اید و ارتباط تنگاتنگی با بدنه مردم برقرار کرده اید، آیا این گرانی ها و تاثیر آن بر زندگی مردم را نمی بینید؟ آیا نمی بینید که مستقل از تمام تلاش هایی که شده همچنان امروز مردم درگیر نیازهای ساده معیشتی خود هستند و گرانی های اخیر مشکلاتی را برای اقشار مختلف مردم، خصوصا قشر مستضعف جامعه به وجود آورده است؟ حال سوال ما از دولت و رییس جمهور محترم این است که با این اوصاف چرا فکری برای حل این مساله نمی کنند؟ آیا این که مسائلی مانند کارشکنی ها یا تحریم وجود دارند، دلایل کاملی هستند تا با توسل به آن ها بتوان فشار وارد شده بر مردم را توجیه کرد؟



* زیبا کلام : جریان اصلاحات یتیم و بی صاحب شده / رهبران اصلاحات هیچ گامی برای آینده برنداشته اند

صادق زیبا کلام با انتقاد از بی برنامگی و عدم مدیریت در اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ، اظهارداشت: جریان اصلاحات یتیم و بی صاحب شده و متاسفانه رهبران اصلاحات هیچ گام جدی برای آینده این جریان برنداشته اند و صحبت ها و اظهار نظرهایی که بعضا داشته اند، بی هدف، بی برنامه، تفننی، باری به هرجهت و کلی گویی بوده است.



این استاد دانشگاه، همچنین در واکنش به طرح مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به عنوان "مناسک" برای چگونگی حضور اصلاح طلبان برای ورود به رقابتهای انتخاباتی، تصریح کرد: ابتدا باید مشخص شود که آیا اساسا حزب مردم سالاری جزء احزاب اصلاح طلب هست یا نه؟

لازم به ذکر است که پیش از این زیباکلام طرح اجماع اصلاح‌طلبان پشت یک اصولگرای معتدل را مطرح کرده بود و از گزینه ای به نام قالیباف رسما نام برده بود . زیبا کلام اعتقاد دارد که خدمتی که قالیباف می‌تواند برای امیال و آرزوهای اصلاح‌طلبان انجام بدهد یک‌ دهم و یک‌ صدمش را یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب نمی‌تواند انجام بدهد.


* توهین روزنامه ایران به شریعتمداری

روزنامه ایران در یکی از ستون های هجو خود با نام بردن از روزنامه کیهان و شخصی به نام (خرزوخان!) ، به حسین شریعتمداری  مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده مقام معظم رهبری در موسسه کیهان توهین کرد.

این روزنامه دولتی که این روزها با توهین های پیاپی به منتقدین معلوم نیست عملکرد نادرست خود را از چه چیزی تطهیر می کند با متوهم خواندن منتقدین و تاکید بر انتقاد دیروز حسین شریعتمداری درباره علل گرانی می نویسد : جناب خرزوخان قصد ندارد عادت بد سیگار کشیدن را ترک کند و همین باعث بروز توهمات جدی در مخیله ایشون شده!

ارگان رسانه ای جریان انحرافی ، در بخشی از مطلب خود می نویسد: چون ایشان اکثر اوقات در فضا و کیهان به سر می برد! پیشنهاد انتقال ایشان به منظومه کیهانی در دست بررسی است!


* گزارش اقتصادی احمدی نژاد در جلسه مجمع / نشست سران قوا درخصوص تحریم‌ها

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام  به علت اهمیت و فوریت شرایط موجود با محوریت مباحث اقتصادی کشور برگزار شد . در این جلسه رئیس جمهور به همراه وزرای امور اقتصادی و دارایی؛ نفت و صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی ، مباحث اقتصادی و تدابیر دولت برای فایق آمدن بر مسائل اقتصادی و خنثی کردن آثار فشارهای اقتصادی اعمال شده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 
در ابتدای این جلسه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و وزرای مربوط به صورت جداگانه، گزارشی از اوضاع اقتصادی کشور و تدابیر و تمهیدات به عمل آمده برای مقابله با تهدیدات و فشارهای اقتصادی و همچنین ایجاد تعادل و توازن در بازار و رفع مشکلات ارائه کردند.



محسن رضایی در خصوص جزئیات گزارش رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت گفت:‌ هم  احمدی نژاد و هم وزرای اقتصادی دولت ابتدا گزارشی از وضع اقتصادی کشور ارائه کردند و در این گزارش توضیح دادند که چه مشکلاتی را کشورهای غربی مخصوصا امریکا و اروپا برای اقتصاد ایران از دو سال پیش به این ور به وجود آورده اند که طی شش ماه گذشته تشدید شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت با بیان اینکه گزارشهای دولت امیدوار کننده بود افزود: این گزارشها نشان می داد دولت با همه توان در صحنه است تا بر این مشکلات و تحریم های غرب علیه کشورمان غلبه کند.

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخص مصحلت نظام درباره گزارش امروز دولت گفت: آقای هاشمی از اینکه دولت در مجمع گزارش دقیقی داد تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد وعده های داده شده، عملی شود.

همچنین بعد از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام محمود احمدی نژاد ، علی لاریجانی و آیت الله صادق آملی لاریجانی سران قوه مجریه ، مقننه و قضائیه در خصوص راهکارهای مقابله با تحریم ها و آخرین وضعیت اقتصادی کشور  نشستی برگزار کردند.


* بازگشت پرونده دو مداح معروف کشور به دادسرا

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی تهران در حاشیه چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3هزار میلیارد تومانی درباره سرنوشت برگزاری دادگاه دو مداح تهرانی گفت: دادگاه برای این افراد تشکیل شد اما قاضی پرونده به بخشی از کیفرخواست نقص گرفته و به این ترتیب پرونده به دادسرا بازگشت تا تحقیقات تکمیل شود.


* اگر احمدی نژاد سکوت خود را بشکند!

روزنامه ایران این هفته با متهم کردن مفسدان اقتصادی در کشور ، بخش قابل توجهی از گرانی های اخیر را مربوط به توطئه گران اقتصادی در داخل و همپیمانان آنها در خارج از مرزها دانست. این روزنامه با بیان اینکه احمدی نژاد بنا بر مصالح کشور سکوت کرده است ادعا کرد که "در همیشه بر روی یک پاشنه نمی گردد و معادله معکوس می شود اگر احمدی نژاد سکوت خود را بشکند..."

این اظهارات روزنامه ایران در حالی است که دولت به عنوان متولی اصلی معیشت مردم و سیاستگذار اصلی اقتصاد در ایران مسئول پاسخگویی به افکار عمومی است. به نظر می رسد این طفره رفتن ها و عدم پاسخگویی در خصوص مشکلات معیشتی با وعده های متعدد دولت در خصوص معرفی مسببان اصلی و داشتن لیست مفسدین و ... نوعی اقدام برای پاک کردن صورت مسئله است.


* اعلام جرم دادستانی تهران علیه مطهری / مطهری : دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد

عباس جعفری دولت آبادی  در هفته جاری پس از پایان چهاردهمین جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران در خصوص اظهارات چندی پیش علی مطهری گفت: دادستانی پس از بررسی نوار صحبت های علی مطهری در مجلس بخش هایی از صحبت های وی را مجرمانه تشخیص داده است.

به دنبال اعلام جرم دادستان تهران علیه علی مطهری به دلیل آنچه وی در نطق خود در حوزه مسائل فرهنگی درباره دولت مطرح کرده بود اظهار داشت: "اساساً دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد ، اگر توهین یا افترایی در کار باشد، فرد توهین‌شونده حق دفاع از خود در صحن مجلس را دارد." همین صحبت مطهری کافی بود تا پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کند و زوایای مجرمانه نطق مطهری را به طور علنی بررسی کند.

در متن این اطلاعیه آمده است که " این که آقای مطهری اقدام دادستانی در عمل به قانون را موجب وهن نظام دانسته مایه تاسف است زیرا آنچه موجب وهن نظام است اظهارات اخیر نامبرده و قائل بودن به مصونیت ویژه برای خود است."

مطهری که در اظهارات خود از مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی نام برده بود و عنوان کرده بود که دادستان بهتر است پرونده این افراد را در دستگاه قضایی بررسی کند و به نتیجه برساند ، با واکنش دادستانی مواجه شد به طوری که در بخشی از اطلاعیه اعلام شد در برخورد قضایی با متخلفان هیچ‌کس مصونیت ویژه ندارد و این موضوع شامل خود آقای مطهری هم می‌شود.

پیرامون همین موضوع مطهری نامه ای به دادستان نوشت که در آن آمده است : خوب شد شما در زمان امام خمینی دادستان نبودید و الا وقتی امام (ره) درباره برخی مخالفان نظام فرمود: "اینها چنان از اسلام می ترسند که جن از بسم الله" علیه ایشان به اتهام توهین، اعلام جرم می کردید.

مطهری در بخش دیگری از نامه خطاب به دادستانی می نویسد : به جای تلاش برای محدود کردن نمایندگان مجلس که مخالف اصول قانون اساسی و موجب وهن نظام جمهوری اسلامی است، به تلاش بیشتر در جهت استقرار عدالت اجتماعی بپردازید.


* سایت خبری "الف" فیلتر شد

سایت خبری الف متعلق به احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه فیلتر شد. دلیل فیلتر شدن "الف" که به گفته احمد توکلی انتشار یک کامنت بوده است اعتراض اهالی رسانه را به همراه داشت به طوری که در روز سه شنبه بیانیه ای از سوی 24 سایت خبری منتشر شد که خواهان رفع فیلتر این سایت ارزشی بودند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است که "برخوردهای این‌گونه با رسانه‌های مطرح ، ثمری جز کند شدن تیغِ نقد ، به عنوان شاهرگ حیاتی جامعه نداشته و از سوی دیگر اقدامات عدالت‌طلبانه و قابل تقدیر قوه قضائیه را نیز زیر سوال اما و اگرهای سیاسی و حزبی خواهد برد."


* جوانفکر: تهدید به ترور شدم!

طی هفته جاری سایت تحت مدیریت جوانفکر مدعی شد جوانفکر تهدید به ترور شده است! این سایت مطالب اخیر کیهان و تهران امروز را زمینه ساز این ترور دانسته و در همین خصوص نوشت : نامه ای تهدید آمیز علیه جوانفکر،‌ با پیک موتوری به دبیرخانه موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران تحویل داده شده است.  پیش از این نیز فرد دیگری با ارسال یک نامه مشابه، با ذکر مشخصات خود،‌ جوانفکر را به مرگ تهدید کرده بود. وی با شکایت جوانفکر تحت تعقیب قرار گرفت اما سرپرست موسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران پس از مواجه شدن با اظهار ندامت وی، از پیگیری شکایت خود صرف نظر کرد.



گویا جوانفکر از دستگاه های ذیربط درخواست کرده است تا به "فوریت" این مساله را مورد رسیدگی قرار دهند و عاملان و آمران اینگونه تهدیدها شناسایی و تحت تعقیب قرار گیرند.  به نظر می رسد برخی افراد که به واسطه طرد شخصیت‌های زبده و مجرب از دولت ، به پست و مقامی رسیده اند ، احساس می کنند به اندازه ای از "مهم بودن" رسیده اند که خبر ترور آن ها قابل باور باشد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها