کد خبر: ۶۷۵۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ تير ۱۳۹۱
یادداشتی پیرامون گرانی هایی که مردم را کلافه کرده است:
این دو جریان (علت گرانی را ضعف عملکرد دولت و یا عامل خارجی دانستن) از همان ابتدا به موازات یکدیگر شکل گرفت و مبنای تحلیل ها و قلم فرسایی های متعددی شد. اما نکته جالب توجه این بود که برای هر دسته، آنقدری شواهد وجود داشت که بتوان به آن گرائید و در تحلیل ها، هیچ کدام از دو طرف نمی توانست غلبه کامل بر دیگری پیدا کند. البته کار برای حامیان احمدی نژاد قدری دشوار بود؛ ...احتکارهایی که با دور زدن قانون صورت می گرفت، تشنج هایی که از طریق رسانه های زنجیره ای بازار را متأثر می کرد، واسطه هایی که قیمت را بالا می بردند و... اثباتشان آسان نبود. اما وجودشان «منطقاً» قابل توجیه بود.

سرویس سیاسی پایگاه 598 - دولت احمدی نژاد با دو صفت شناخته می شود: «ایستادگی» و «گرانی». گرانی از ابتدای تشکیل این دولت، یار و همراه جداناپذیر او بوده است که هر قدر هم تلاش کرده، نتوانسته آن را از خود جدا کند. تحلیل علت همراهیِ این موجود با دولت، از ابتدا دو جریان بوجود آورد. جریان مخالفین احمدی نژاد که این گرانی را معلول عملکرد ضعیف دولت می دانستند و جریان حامیان ویکه علت را عاملی خارجی می پنداشتند. به زعم حامیان، این عامل خارجی خود متشکل از دو بخش است؛ یکی تحریم ها که البته مولود همان «ایستادگی» بود و دیگری «توطئه های داخلی» که ریشه آن به «سرمایه داران» و برخی ذی نفوذان در حکومت می رسید.


این دو جریان (علت گرانی را ضعف عملکرد دولت و یا عامل خارجی دانستن) از همان ابتدا به موازات یکدیگر شکل گرفت و مبنای تحلیل ها و قلم فرسایی های متعددی شد. اما نکته جالب توجه این بود که برای هر دسته، آنقدری شواهد وجود داشت که بتوان به آن گرائید و در تحلیل ها هیچ کدام از دو طرف نمی توانست غلبه کامل بر دیگری پیدا کند. البته کار برای حامیان احمدی نژاد قدری دشوار بود؛ چون اثبات ادعایشان، حداقل نسبت به «توطئه های داخلی» نیازمند شواهدی غیر رسمی بود که می بایست در دادگاه ها اثبات گردد. احتکارهایی که با دور زدن قانون صورت می گرفت، تشنج هایی که از طریق رسانه های زنجیره ای بازار را متأثر می کرد، واسطه هایی که قیمت را بالا می بردند و... اثباتشان آسان نبود. اما وجودشان «منطقاً» قابل توجیه بود. مگر بشود کسی در مقابل ده ها سال سرمایه داری بایستد و مقاومت و توطئه ای علیه او شکل نگیرد؟

احمدی نژاد نیز هر از چند گاهی به زبان اشارت چیزهایی می گفت. اینکه «سر یک نخ را که می کشی، ده نفر صدایشان در می آید» یا «وقتی گمرکیِ موبایل خارجی را بالا بردیم تا تولید داخل رشد کند، صدایشان در آمد که آی! قیمت موبایل بالا رفت و وقتی پایین آوردیم، همان ها دوباره فریاد زدند که آی! به تولید داخل ضربه زدند...». این اشارت ها برای حامیان احمدی نژاد کافی بود، زیرا به او «ایمان» داشتند. مگر بشود احمدی نژادی که در روز «حداکثر» سه ساعت می خوابد، نسبت به فشار اقتصادی بر مردم بی تفاوت باشد؟

اما این «ایمان» با ظهور ماجرای «جریان انحرافی» با هر تحلیلی که نسبت به آن داشته باشیم، رفته رفته روبه کاهش رفت. یک واقعیت غیر قابل بیان این است که فی الواقع عامل حقیقی دیگری جز همین موضوع برای حامیان سابق و حتی فعلی احمدی نژاد وجود نداشت تا از او استقلال یابند. «گرانی» همچنان می توانست بر اساس «تحریم ها» و «توطئه های داخلی» تحلیل شود و نه ضعف عملکرد دولت. اما همانطور که ذکر شد، باور به این تحلیل نیازمند «ایمان به احمدی نژاد» بود که پس از ماجرای مشائی و خصوصاً خانه نشینی، تقریباً از بین رفته بود.

ادامه این ماجرا سبب تولد جریان جدیدی به نام «گفتمان سوم تیر منهای احمدی نژاد» شد. جریانی که همه چیز احمدی نژاد را قبول داشت، الا دو چیز: گرانی، جریان انحرافی. در وجهه عدم پذیرش جریان انحرافی، شکل گیری این جریان طبیعی بود و این مسأله آنقدری جدی تلقی می شد که بتوان نسبت به آن زاویه ای با احمدی نژاد گرفت. اما «احمدی نژاد منهای گرانی» فی الواقع موجودی خود متناقض می نمود؛ یعنی «ایستادگی در برابر خواست دشمن و نتیجتاً تحریم های پی در پی، ایستادگی در برابر سرمایه داری ده ها ساله داخلی و همزمان بالا نرفتن قیمت ها!».


این جریان حتی گاهی با ادبیات تعجب آوری چون «دولت نهم به عدالت پایبند بود، ولی دولت دهم از آن مسیر جدا شد» سخن می گفت. این جریان اگرچه مدعی بود بر عملکرد احمدی نژاد نقد دارد، اما در واقع نه فردی در اشل مدیریتی احمدی نژاد در میان خود داشت و نه تحلیل ویژه ای از گرانی بیش از آنچه سابقاً از زبان مخالفین احمدی نژاد به گوش می رسید.

بدون هیچ پیش داوری نسبت به نیت این جریان، تنها متذکر می شویم که ایشان نبایست بدین آسانی چشم بر توطئه های سرمایه داران داخلی ببندند. این جریان چطور تصور می کند آن فرد یا جریانی که ضربه اصلی را از احمدی نژاد خورد و رشته اصلی اقتصاد کشور به دست اوست و کمتر سرمایه داری است که متمایل به او نباشد، اکنون به کنجی رفته و مشغول استراحت است؟! آیا این جریان، مال اندوزی و کاهلی از احمدی نژاد دیده است که اینطور به او حمله می کند؟ البته به نظر می رسد علت چنین بی دقتی، جدایی این جریان از منابع کلان اقتصادی و مافیای آن باشد.

حامیان اصلی گفتمان سوم تیر، همان انقلابی هایی هستند که هیچگاه از مبادلات کلان اقتصادی سهمی نداشته و نخواستند که داشته باشند و لذا طبیعی است از شبکه های کلان و مافیایی اقتصاد در کشور بی اطلاع باشند. از کشتی هایی که به بهانه های واهی جنس را وارد کشور نمی کنند، از فردی که به تنهایی سکه های بازار تهران را می خرد، از انحصار واردات گوشت در دست 5 نفر و ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
۶
۰
تحلیل منصفانه بود ولی کامل نبود
برخی دوستان شما چنان قلم می زنند که انگار دولت نهم، سراسر ارزانی و مهر و صفا و عدالت و دوستی بوده و در دولت دهم هم گرانی و هم بی عدالتی سراسر کشور را فرا گرفته است!


ببینید اقتصاد ایران از چند ده سال پیش که وابسته به نفت شد، بیمار شد... تمام اقتصاد دان ها این را تایید می کنند.
اگر بهش دست نزنی، افزایش قیمت چشمگیر ممکنه نداشته باشی ولی پیشرفت متوازن نخواهی داشت و اغلب بودجه ها برای قشری خاص در کشور صرف می شود...
اگر بخوای اصلاحش کنی، مثل بحث بنزین و گمرک و یارانه ها و ... بالاخره مقاومت از سوی اقشار خاص برای حفظ سودهای میلیاردی صورت می گیرد و تا جاییکه بتوانند هر کم شدن کمک دولتی را روی قیمتها منتقل می کنند.
اما احمدی نژاد به همین هم قناعت نکرد. روبرو شدن با نظام حاکم شیطانی دنیا، تحریمهای بی سابقه ای علیه ایران وضع کرد که اهل تجارت میدونن چه فشار سنگینی روی بخشهای اقتصادی داره وارد میشه.

در نهایت به نظرم احمدی نژاد 7-8 سالی زود رئیس جمهور شد. شاید اگر مدتی بعد رئیس جمهور می شد، بیشتر قدرش دانسته می شد
شاید هم خدا خواسته ما را امتحان کند که اگر از زیر بار این مشکلات بیرون آییم، آرزوی نسلهای مختلف بشر در چشیدن عدالت واقعی را به ما هدیه دهد!
پاسخ
بصیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
اتفاقاً آقای احمدی نژاد بیست سالی دیر رئیس جمهخور شد وگرنه الان اقتصاد بدون نفت داشتیم .
دودولت قبل حتی پالایشگاه بنزین نداشتند ولی دکتر ما دوسال ما را به صدور بنزین تبدیل کرد.
دعوا سر تحریم ها نیست دو دولت قبل اقتصاد را دادند به منسوبان خود و حال نیز بازار را متلاطم می کنند تا به امثال شمای خوش باور بقبولانند که تحریم ها کارساز بوده و دولت عدالت زود روی کار امده .
بازی نخور برادر و فریادت را بر علیه پدرخوانده ی فتنه بلند کن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
۰
۱
دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به مسائل زندگی مردم بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما به رغم تذکرات، برخی از مسئولان خود را به ندانستن می‌زنند!

«تابناک » برای یادآوری به این دسته از مسئولان، گوشه‌هایی از این دغدغه‌ها را منتشر می‌کند. ذکر این مهم لازم است که این متن از محتوای سخنان رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس ششم و در تاریخ بیست و نهم خرداد 1379 بیان شده است.


«البته اولويّت‌ها را در نظر بگيريد. من در پيامى هم كه به مناسبت افتتاح مجلس به شما عزيزان عرض كردم، اين نكته را متذكّر شدم كه همه كارها را دفعتاً نمى‌شود انجام داد؛ اولويّتها را در نظر بگيريد.

امروز در بعضى از گفته‌ها و اظهارات، راجع به شأن و شخصيّت و شرف و كرامت انسان در جامعه حرف زده مى‌شود. اين بلاشك از اصول اسلامى است؛ اما كدام نقض كرامت انسانى بالاتر از اين كه انسانى، رئيس عائله‌اى، پدر خانواده‌اى، در جامعه‌اى كه در آن همه‌چيز هم هست، نتواند اوّليات زندگى فرزندان خودش را تأمين كند؟! كدام تحقير از اين بالاتر است؟! كدام نقض شخصيّت و شرف و كرامت انسانى از اين بالاتر است؟!

برادران عزيز! بعضى از كارها توبه دارد، بعضى از كارها توبه هم ندارد، چون اصلاحش ممكن نيست. شما ببينيد در قرآن كريم بعد از «الاّ الّذين تابوا»، در موارد متعدّدى دارد: «واصلحوا». گاهى توبه نسبت به كار شخصى ماست. در مسائل فردى، كار اشتباه و غلطى از ما سر مى‌زند، بعد هم به خداى متعال عرض مى‌كنيم: پروردگارا! اشتباه كرديم، غلط كرديم. اين تمام مى‌شود و مى‌رود. يك وقت است كه اين كار در صحنه جامعه تأثير مى‌گذارد؛ واقعيتى را به وجود مى‌آورد يا از بين مى‌برد؛ توبه اين، به اين است كه آن را اصلاحش كنيم. مگر ممكن است هميشه اصلاح كرد؟ مگر در همه موارد ممكن است آبِ رفته را به جوى بازآورد؟ لذا بسيار بايد دقّت كرد.
صبح تا شب كار كند، آخرش به من يا به شما يا به آن مسئول ديگر نامه بنويسد كه من دو ماه است به خانه‌ام گوشت نبرده‌ام! يك وقت در جامعه گوشت و ميوه نيست، من و شما هم نمى‌خوريم؛ يك وقت در جامعه امكانات رفاهى نيست، من و شما هم استفاده نمى‌كنيم؛ يك وقت ايام عيد كه مى‌شود، فرزندان من و شما هم لباس نو بر تن نمى‌كنند.

در اين حالت كسى احساس سرشكستگى نمى‌كند ـ البلية اذا عمت طابت ـ اما وقتى همه چيز هست، وقتى كسانى در جامعه با استفاده از فرصت‌هاى نامشروع توانسته‌اند براى خودشان آلاف و الوف و زندگي‌هاى تجمّلى فراهم كنند، وقتى طبقاتى در جامعه هستند كه برايشان پول خرج كردن هيچ اهميتى ندارد، جمع كثيرى از مردم كه در بين آنها رزمندگان و عناصر نظامى و كارمندان دولت و معلمان و روستاييان و مردم مناطق محروم و دور و مناطق جنوب هستند، نتوانند نان و پنير بچه‌هايشان را فراهم كنند، كدام شكستن شخصيّت و شرف انسانى از اين بالاتر است؟! شما مى‌خواهيد جواب چه كسى را بدهيد؟ شما مى‌خواهيد دل چه كسى را خوش كنيد؟ شما مى‌خواهيد چه كسى از شما راضى باشد؟


بله، مسأله معيشت قطعاً در اولويّت اوّل است. معيشت كه نبود، دين هم نيست؛ اخلاق هم نيست؛ حفظ عصمت و عفت هم نيست؛ اميد هم نيست. كسى را كه به موقعيتى دست پيدا كرده، به خاطر اين كه براى رفع نابسامانى و فقر، تلاش و مجاهدت كند و شب و روزِ خودش را صرف نمايد، ملامت نخواهند كرد. اولويّتها را پيدا كنيد. مسائل اساسى جامعه اينهاست.

عزيزان من! شما بدانيد كه دشمن شما، دشمن اين انقلاب، دشمن اين نظام، بُرنده‌ترين حربه‌اى كه در اختيار خواهد داشت، فقر و گرفتارى اقتصادى مردم است. روى اين مسأله بايد فكر كرد.


گرفتاري‌هاى اقتصادى مردم، همين بيكارى‌ است كه در كلمات شما تكرار مى‌شود و درست هم هست؛ همين كمبودها و همين مشكلات فراوان است. البته فسادهاى گوناگون، سوءاستفاده‌هاى گوناگون، تبعيض‌هاى گوناگون، مشكلات ادارى و مشكلات قضايى هم در كنارش هست. اولويّت اوّل براى شما اين است كه اميد مردم را حفظ كنيد. اولويّت اوّل اين است كه شكم مردم را سير كنيد».
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۱
۳
۱
سلام : برداشت شخصی این حقیر از وضع موجود این است که اقایان در تلاش هستند که نظام را به پای میز مذاکره با آمریکا ترقیب و مجبور نمایند لذا در یک برنامه کاملا طراحی شده با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان این وضع گرانی را به وجود آوردند که مردم خسته و اعترض کنند تا نظام تسلیم شود ولی کور خوانده اند . اینها مردم و رهبری را خوب نشناخته اند .
پاسخ
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
۳
۰
اینکه تفاوت تحلیل حامیان فتنه که گرانی را به گردن دولت می اندازند و تحلیل دولت را تفاوتی قائل نیستیئد نشانه ی بی بصیرتی مفرط شما سایت های در پیتی جریان موازی سوم تیر می باشد که قهم جنگ اقتادی جدید و تسلط فتنه گران را بر بازار نیم بینید ویتا به دلیل کمک های خیرانه ی آنان به سایتتان آنرا نادیده می گیرید.
مگر آقا دوسال گذشه نفرمودند دشمن می خواهد ما را در میدان اقتصاد زمین بزند ؟!
آقای شما و امام شما کیبست در حسینیه ی امام خمینی و یا در قم ؟!
پاسخ
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۱
۱
۱
باسلام
قابل توجه دوستاني كه به خاطر مسئله اي كه هنوز اصلش براي مردم روشن نيست (خانه نشيني رئيس جمهور)از احمدي نژاد جدا شدند .
پاسخ
سيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۱
۲
۰
تيتر و جمله آغازين که بسيار مسخره است!

اگر گراني از ويژگي دوران دولت نهم و دهم باشد (که حتماً از ويژگي 33 سال انقلاب است)، آيا اين ويژگي در کنار صفت مبارک «ايستادگي» دولت است؟؟!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها