کد خبر: ۶۹۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۳ آذر ۱۳۸۹
به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه هشتمین همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه، شب گذشته با سخنرانی «راما کریشنا رائو» رییس کنگره بین‌المللی فلسفه در سال آینده، «غلامعلی حدادعادل» رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بر اساس گزارش فارس، در این مراسم، غلامعلی حدادعادل، رئیس هشتمین دوره کنگره بین‌المللی فلسفه گفت: در سه روز برگزاری این همایش 200 مقاله به زبان فارسی ارائه شد و 320 سخنرانی نیز به زبان‌ انگلیسی انجام گرفت. در حدود یکصد مهمان خارجی از 46 کشور جهان در این همایش شرکت داشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر مراسم‌ افتتاحیه و اختتامیه 110 نشست تخصصی را در این سه روز برگزار کردیم.

رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه گفت: همه اساتید فلسفه با شنیدن موضوع «فلسفه، نظر و عمل» اهمیت آن را تصدیق و مناسب بودن آن را برای وضعیت امروز جهان تأیید کردند.

وی ادامه داد: نظر و عمل نه تنها در حکمت نظری اهمیت دارد بلکه در حکمت عملی و اخلاق نیز دارای اهمیت بیشتری است، ما هم در علوم پایه و هم در حوزه رفتار انسانی رابطه نظر و عمل را درک می‌کنیم و مهم می‌دانیم.

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات امروز جهان را قطع رابطه صحیح نظر و عمل دانست و گفت:‌ صرف دانستن برای داشتن رفتاری صحیح کافی نیست و معنویت نیز باید حضور داشته باشد.

حدادعادل با ابراز خرسندی از درک و تجربه از فلسفه در فضای معنوی در قاره آسیا به ویژه کشور ایران گفت: در این سه روز در جلسات مختلف همایش از نعمت گفت‌وگوی عادلانه برخوردار بودیم و فضای مناسبی برای تفکر، تعقل و آشنایی با افکار تازه به وجود آمد.
وی افزود: در این سه روز فرصتی دست داد تا با فیلسوفانی از دیگر کشورهای جهان هم‌زبان شویم و میراث کهن و ارزشمند خود یعنی فلسفه اسلامی را تا حدودی به آنان معرفی کنیم.

رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه در ادامه سخنان خود، برگزاری کنگره بین‌المللی فلسفه را فرصت مناسبی برای آشنا شدن جامعه با اهمیت فلسفه دانست و گفت: فلسفه یک اندیشه انتزاعی دور از واقعیت نیست و در عالم درون و برون ما حضور دارد.

این استاد دانشگاه فلسفه را امری جدی و با اهمیت خواند و گفت: در کنار برگزاری نشست‌های تخصصی بخش‌های جانبی نیز در همایش امسال وجود داشت و 20 مؤسسه مرتبط با موضوعات حکمت و فلسفه آثار خود را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی ارائه کردند. همچنین نمایشگاه عکسی با عنوان «اندیشه و عکس»‌ نیز دایر شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه بر حضور پرشور جوانان در سه روز برگزاری همایش اشاره کرد و گفت:‌ حضور پررنگ بانوان در این همایش یکی دیگر از نکات جالب توجه بود و البته این موضوع با توجه به جمعیت 60 درصدی دانشجویان دختر در کشور قابل پیش‌بینی بود.

وی با تأکید براینکه همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه در فضای عقلانی و مبتنی بر اخلاق برگزار شد، خاظرنشان کرد: از حضرات آیات جوادی آملی، مصباح یزدی، سبحانی و آملی لاریجانی تشکر می‌کنم. همچنین از رئیس‌جمهور محترم نیز که در مراسم افتتاحیه حضور داشت سپاسگزارم.

این استاد فلسفه در ادامه ضمن تأکید بر وجهه فلسفی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی که در مراسم اختتامیه حضور داشت، به معرفی برخی آثار مکتوب وی پرداخت و گفت: ترجمه کتاب «فلسفه اخلاق» تألیف وارناک، ترجمه کتاب «انسان از آغاز تا انجام» تألیف علامه طباطبایی، کتاب «سرمایه ایمان» تألیف ملا عبدالرزاق لاهیجی، کتاب «معرفت دینی» در نقد نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و کتاب «فلسفه تحلیلی، دلالت و ضرورت» از جمله آثار آیت‌الله آملی لاریجانی است.

حدادعادل در ادامه سخنان خود در تبیین رفتار ناشایست یونسکو در ممانعت از حضور در این همایش گفت: ایران یکی از اعضای اولیه و از پایه‌گذاران یونسکو است و از انتخاب روزی به عنوان «فلسفه» استقبال کرد و پس از هفت دوره برگزاری آن برای برگزاری دوره هشتم اعلام آمادگی کرد، اما از چند ماه پیش احساس کردیم که فشارهای سیاسی بر یونسکو شدت گرفته است و زمزمه‌هایی مبنی بر قطع رابطه یونسکو با همایش روز جهانی فلسفه در ایران شنیده می‌شود.

وی افزود: ‌تا آنجایی که می‌توانستیم مخالفت‌هایی که معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران به مدیران یونسکو القا کرده بودند را برطرف ساختیم و در این راستا نامه‌نگاری‌ها و سفرهایی بین تهران و پاریس انجام گرف. و حتی پس از حضور «پیلار آلوارز» معاون اجتماعی یونسکو در ایران، این سازمان موافقت‌ خود مبنی بر برگزاری همایش در ایران را پذیرفت.

وی با بیان اینکه یونسکو در فاصله کمتر از دو هفته مانده به برگزاری همایش، انصراف خود را از حضور در آن اعلام کرد، گفت: به خوبی معلوم بود که فشارهای سیاسی، یونسکو را از برگزاری این همایش در ایران بازداشته است. ما این اعلام انصراف را تأسف‌آور می‌خوانیم و آن را تسلیم یونسکو در برابر قدرت‌های جهانی می‌دانیم و آرزومندیم یونسکو فضایی باشد برای آن که همه ملت‌ها با حفظ هویت فرهنگی خود در آن فضا با یکدیگر گفت‌وگو و رابطه داشته باشند.

حدادعادل افزود: ما متأسفیم که یونسکو به تدریج به یک ابزار سیاسی در دست قدرت‌های جهان مبدل می‌شود و مایل نیستیم که یونسکو به چنین سرنوشتی دچار شود، اما آنچه در مورد این همایش اتفاق افتاد ما را نگران می‌کند.

رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه با بیان اینکه در موجه بودن حقوقی تصمیم یونسکو بر پایه اصول و مقررات خود یونسکو تردید جدیدی داریم، افزود: حق پیگیری این امر را هم در داخل یونسکو و هم در سایر محافل جهانی برای خود محفوظ می‌دانیم و تصور می‌کنیم در این میان آنکه ضرر کرد ما نبودیم و یونسکو بود.

حدادعادل در پایان سخنان خود از مهمانان خارجی همایش درخواست کرد: پیام و سلام ملت ایران را به عنوان یک ملت با فرهنگ و اهل فلسفه به ملت‌های خود و اهل اندیشه برسانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها