کد خبر: ۷۳۴۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
12 ورزشکار ايران با مدال‌آوري در بازي‌هاي المپيک لندن، بهترين عملکرد تاريخ کاروان ورزش ايران در المپيک را ثبت کردند اما در اين ميان بودند کسانيکه مدال نگرفتند اما در تاريخي شدن اين کاروان نقش داشتند.
وقتي تعداد مدال‏هاي يک کاروان ورزشي در المپيک براي نخستين بار دو رقمي مي‏شود و در بهترين جايگاه نسبت به ادوار گذشته - در مقايسه با تعداد کشورهاي شرکت کننده - قرار مي‎گيرد، نگاه‏ها ناخودآگاه به سمت مدال‌آوران طلا مي‏رود که اتفاقا تعداد آنها هم در کاروان اعزامي ايران به لندن، بيشتر از دوره‎هاي پيشين بود.

کاروان ورزش ايران در المپيک 2012 لندن از هر نظر بهترين نتيجه گيري را نسبت به دوره‎هاي پيشين داشت اما در اين ميان علاوه بر ورزشکاران طلايي، ورزشکاران ديگري هم بودند که در اين بهترين شدن ايفاي نقش کردند اگرچه مدال‎شان به رنگ طلا نبود مانند کميل قاسمي که در نخستين حضور المپيکي‌اش صاحب مدال برنز شد يا اصلا مدال نگرفتند مانند رضا يزداني که در يک قدمي فينال با مصدوميت ناگهاني مواجه شد و در کل از رسيدن به مدال بازماند.


علاوه بر اين، کاروان ورزش ايران در المپيک سي‎ام مربي در اختيار داشت که شاگردانش با گرفتن بهترين نمره و خوش رنگ‌ترين مدال، نقش مستقيم در جاودانه شدن کاروان ايران داشتند و البته ورزشکاراني که مدال نگرفتند اما در نوع خود بهترين بودند. در زير اشاره اي گذرا به چهره‌هاي موفق کاروان ورزش ايران در المپيک لندن خواهيم داشت:


*الهه احمدي؛ پيشرو زنان و تيراندازان



با کسب مدال نقره مسابقات تيراندازي جام جهاني که فروردين‌ماه سال 90 به ميزباني استراليا برگزار شد، بعد از مه لقا جام بزرگ کاروان ورزش ايران را صاحب دومين سهميه المپيک کرد تا برخلاف هميشه زنان پيشرو حضور در المپيک شوند. البته الهه احمدي در موفقيت زنان المپيکي ايران هم پيشرو بود چون در دومين روز رسمي بازي‌هاي المپيک به فينال رقابت‎هاي تفنگ بادي 10 متر صعود کرد و در رقابت با حريفاني از آمريکا (دونفر)، چين (دونفر)، لهستان، روسيه و جمهوري چک به عنوان ششمي المپيک دست يافت. پيش از الهه احمدي هيچ يک از ورزشکاران زن ايران به فينال المپيک نرسيده بودند، ضمن اينکه پيش از وي هيچکدام از تيراندازان ايراني در المپيک صاحب عنوان ششمي نشده بودند.


*نوشاد عالميان؛ رسيدن به سقف آرزوهاي تنيس روي ميز



وقتي در دوره‌هاي پيشين المپيک هيچ يک از پينگ‎پنگ‎بازان ايران حتي در يک گيم هم پيروز نشده بودند، رسيدن به پيروزي در يک ديدار المپيکي سقف آروزهاي تنيس روي ميز شده بود که نوشاد عالميان در المپيک لندن اين سقف را شکست. بعد از ندا شهسواري که از حريف نيجريه‎اي خود سه گيم گرفت و در نهايت آبرومندانه باخت و حذف شد، عالميان توانست براي اولين بار تنيس روي ميز ايران را صاحب پيروزي در ديداري المپيکي کند. نوشاد با شکست دادن "جيستون هان" بازيکن چيني الاصل استراليا و "تانگ پنگ" هنگ کنگي وارد مرحله يک شانزدهم مسابقات تنيس روي ميز المپيک لندن شد اما در اين مرحله مغلوب "تيمو بول" آلماني شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.


 *حميد سوريان؛ پايان انتظار



40 سال انتظار براي کسب مدال طلاي کشتي فرنگي المپيک کم نيست و پايان دادن به آن هم کار هر کسي نيست اما کسي از مسئوليت اين کار برآمد که فقط 26 سال داشت و تجربه‌اي هم از گرفتن مدال در المپيک نداشت يعني حميد سوريان؛ اين فرنگي کار که از رده پنجم المپيک پکن بالاتر نيامده بود، در لندن و براي رسيدن به ديدار پاياني "پيتر مودوس" از مجارستان را در مرحله يک چهارم نهايي و "هاکان نيبلوم" از دانمارک را در مرحله نيمه نهايي شکست داد. سوريان در فينال "روشن بايرامف" آذربايجاني را از پيش رو برداشت و نخستين طلاي کشتي فرنگي ايران در طول تاريخ المپيک و نخستين طلاي کاروان ايران در المپيک سي‎ام را بدست آورد.


*اميد نوروزي؛ قهرمان ايران، الگوي مجارستان



يک شب پس از اينکه طلسم گرفتن مدال طلا در رقابت‌هاي کشتي فرنگي المپيک شکسته شد، اميد نوروزي دومين مدال طلاي اين رقابت‌ها را به کاروان ايران هديه کرد. اين کشتي گير وزن 60 کيلوگرم حريفاني از چين، بلغارستان، قزاقستان و ژاپن را مغلوب تکنيک و توانمندي خود کرد تا به فينال برسد. نوروزي در اين مرحله هم "ريواز لاشخي" از گرجستان را شکست داد و قهرمان المپيک شد. اميد نوروزي پس از اين قهرماني، محمد بنا را هم از اجراي فنون خود بي نصيب نگذاشت و مربي‌اش را در آغوش گرفت و يک سالتو بارانداز ميهمان کرد! البته يک روز بعد، فرنگي‌کار مجارستاني بعد از صعود به فينال وزن 66 کيلوگرم، به تقليد از اميد نوروزي، سرمربي خود را سالتو بارانداز کرد!


*احسان حدادي؛ نقره‎اي طلايي



يکي از پنج ورزشکار ايران که در المپيک سي‎ام صاحب مدال نقره شد، احسان حدادي بود که در رقابت‎هاي پرتاب ديسک به اين مدال دست يافت اما انصافا رنگ و لعاب مدال نقره حدادي متفاوت از ديگر نقره‌هاست و ارزش آن خيلي کمتر از طلا نيست چون براي اولين بار بود که يک دووميداني کار ايراني در ميدان المپيک تا مدال‌آوري پيش رفت. مهمتر اينکه پيش از اين هيچ ورزشکار ايراني در رشته‎اي غير از وزنه برداري، کشتي و تکواندو مدال المپيک نگرفته بود و در واقع احسان حدادي مدال‌آوري در اين رويداد را از انحصار اين سه رشته خارج کرد.


*بهداد سليمي؛ رسيدن به اوج با دو بچه فيل



"با برقرار کردن توازن بين توان انفجاري، سرعت و تکنيک، انتظار مي‌رود وزنه بردار فوق‌سنگين ايران، دو بچه فيل از جنس پولاد را بالاي سر برده و مدال طلاي المپيک 2012 لندن را از آن خود کند"؛ اين بخشي از گزارش خبرگزاري رويترز پيش از آغاز مسابقات وزنه برداري المپيک بود که طي آن از بهداد سليمي به عنوان قلب 6 وزنه بردار اعزامي ايران به المپيک ياد شده بود. تحليل خبرگزاري رويترز در نهايت درست از آب درآمد چون بهداد سليمي 22 ساله با 208 کيلوگرم در يک ضرب، 247 کيلوگرم در دو ضرب و 455 کيلوگرم در مجموع بالاتر از هموطنش قهرمان المپيک در رقابت‌هاي دسته 105+ کيلوگرم شد.


 قاسم رضايي؛ شيريني کام‎هاي تلخ



در شبي که سعيد عبدولي با مافياي داوري از رسيدن به فينال وزن 66 کيلوگرم رقابت‌هاي کشتي فرنگي المپيک 2012 بازماند و وداعي تلخ با المپيک داشت، قاسم رضايي با شکست دادن "استرادا" کوبايي به فينال پيکارهاي وزن 96 کيلوگرم اين مسابقات لندن رفت و در شب تلخ کشتي فرنگي، موج شادي را به اين تيم و کاروان ايران بازگرداند. رضايي "رستم تاتروف" از روسيه را در ديدار نهايي شکست داد و به مدال طلاي المپيک رسيد. با مدال طلاي قاسم رضايي کاروان ايران در شب تاريخي که داشت، به رده هفدهم و بالاتر از ژاپن و اوکراين رسيد.


*احسان لشگري؛ خودنمايي در کنار سرشناسان



وقتي با انجام قرعه کشي رقابت‎هاي کشتي آزاد در وزن 84 کيلوگرم مشخص شد که تمام کشتي‌گيران سرشناس اين وزن مانند "يوسف عبدالسلام‌اف" از تاجيکستان و نايب قهرمان المپيک پکن، "زوربيک سوخي‌يف" از ازبکستان و قهرمان جهان و "جيک هربرت" از آمريکا و دارنده مدال نقره جهان در گروه احسان لشگري هستند، شايد کمتر کسي براي مدال‌آوري اين کشتي گير کشورمان شانس قائل بود اما لشگري با شکست دادن حريفان خود از قزاقستان، ارمنستان و روسيه به ديدار نيمه نهايي رفت. در اين مرحله مغلوب کشتي گير آذربايجاني شد و در مرحله رده بندي هم مقابل ورزشکار ترکيه پيروز شد و به مدال برنز رسيد.


*نواب نصير شلال؛ تازه از راه رسيده راضي



اينکه بتواني در اولين حضور المپيکي، فيناليست شوي کار بزرگي است که نواب نصيرشلال از عهده آن به خوبي برآمد. اين وزنه بردار جوان کشورمان در رقابت‎هاي دسته 105 کيلوگرم، با مهار وزنه 184 کيلوگرمي در يک ضرب و 227 کيلوگرم در دوضرب و مجموع 411 کيلوگرم صاحب مدال نقره المپيک شد و اين در حالي است که او هيچ تجربه‎اي از المپيک نداشت. شايد همين بي تجربگي او را از رسيدن به مدال طلا بازداشت چون گفته بود: "وقتي متوجه شدم در جدول مدال نقره‎ام قطعي شده کمي سرد شدم و نتوانستم طلا بگيرم".


*محمد بنا؛ تسخيرگر بزرگ



گرفتن سه مدال طلا توسط يک تيم 6 نفره و کسب عنوان قهرماني در المپيک، کافي است براي اينکه به تاثيرگذاري سرمربي آن تيم پي برد و اينکه جايزه صد ميليون توماني رئيس کميته ملي المپيک و درخواست نشان لياقت از رئيس جمهوري، شايسته محمد بناست. شاگردان "بنا" ي کشتي فرنگي ايران با کسب خوش رنگ‎ترين مدال در سه شب متوالي خود و کشتي فرنگي ايران را جاودانه کردند. اين مربي به شايستگي لندن را در تسخير خود و شاگردان قهرمانش درآورد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها