أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۳۵۱۴
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تا الان تعداد هیئت‌هایی که آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده‌اند، حدود 90 کشور است ولی هنوز هیئت‌های زیادی باقی مانده‌اند که معمولا در آخرین روزها به صورت دقیق مشخص می‌شود.

 به گزارش فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با تسلیت وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و درگذشت تعدادی از هموطنانمان برای آنها آرزوی رحمت و برای خانواده‌هایشان صبر و بردباری مسئلت کرد و گفت: امیدواریم هر چه سریعتر با کمک ملت بزرگ ایران صدمات وارد شده به زلزله‌زدگان کاهش یابد.
 
*آرزوی سلامتی برای پروفسور خدادوست
 
وی برای پروفسور علی اصغر خدادوست جراح و چشم پزشک ایرانی که به علت عارضه قلبی در آمریکا در کما به سر می‌برد سلامتی و بهبودی عاجل آرزو کرد.
 
*تبریک روز خبرنگار
 
سخنگوی دیپلماسی همچنین ضمن تبریک روز خبرنگار شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی در مزارشریف را گرامی داشت و ترور ناجوانمردانه مدیرعامل خبرگزاری سوریه (سانا) و خبرنگاری که در سوریه به دست افراد تروریست به شهادت رسیده را تسلیت گفت.
 
مهمان‌پرست ابراز امیدواری کرد که سایه شوم اقدامات تروریستی و افراط‌گرایانه از سر مردم سوریه و همه کشورهای اسلامی دور باشد.
 
وی سالگرد بازگشت آزادگان به میهن را به همه آزادگان تبریک گفت و با اشاره به روز جهانی قدس و یادگار حضرت امام (ره)  ابراز امیدواری کرد که همه امت اسلامی در سراسر جهان با استفاده از این روز بزرگ به یاری مردم فلسطین بشتابند و ریشه بحران به وجود آمده در منطقه را برطرف کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به 28 مرداد سالگرد کودتای ننگین آمریکایی‌ها در کشور ، این کودتا را یکی از خصومت‌ها و دشمنی‌های آمریکایی‌ها در حق ملت ایران برشمرد و افزود: علیرغم ادعایی که برای دفاع از دموکراسی و حمایت از مطالبات مردمی دارند علیه دولت مردمی ایران کودتا کردند و صفحه تاریکی را در تاریخ روابط خود با ایران برجا گذاشتند.
 
*تلاش‌ برای آزادی هر چه سریع‌تر زائران ایرانی ربوده شده در سوریه
 
خبرنگار فارس درباره اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه سؤال کرد که مهمان‌پرست ضمن محکوم کردن ربایش این افراد توسط افراط‌گرایان در سوریه و این گونه اقدامات که جان انسان‌های بیگناه را به خطر می‌اندازد، گفت:  بلافاصله اقدامات همه جانبه وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها برای آزادی این افراد آغاز شد و از طریق دولت سوریه و دستگاه‌های امنیتی این کشور این موضوع پیگیری و علاوه بر آن با کشورهای مؤثر و مرتبط با جریاناتی که به این اقدامات دست می‌زنند، رایزنی صورت گرفت.
 
وی افزود: در تلاشیم که در اسرع وقت این هم‌وطنان را سالم به کشور بازگردانیم.
 
خبرنگاری به اظهارات معارضان سوریه که گفته‌اند حاضر به مذاکره با دولت ایران در خصوص آزادی زائران ایرانی هستند اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در اینباره گفت: اقدامات لازم برای آزادی این افراد از همه راه‌های ممکن دنبال و تلاش می‌شود از طریق افراد و کشورهایی که با ربایندگان ارتباط دارند، بتوانیم مقدمات آزادی این افراد را فراهم کنیم.
 
* تاکنون حضور 50 هیئت در سطح عالی در نشست تهران قطعی شده است
 
خبرنگار فارس همچنین درباره هیئت‌های شرکت کننده در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد که قرار است پنجم تا دهم شهریور ماه در تهران  برگزار شود، سؤال کرد که وی اظهار داشت: این نشست پنجم و ششم در سطح کارشناسان ارشد، هفتم و هشتم در سطح وزرای خارجه و نهم و دهم در سطح سران برگزار می‌شود و اقدامات همه جانبه‌ای برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس انجام شده و در حال انجام است.
 
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هیئت‌های مختلفی از اعضای اصلی، ناظر و مهمانان ویژه برای شرکت در این اجلاس دعوت شده‌اند خاطرنشان کرد: فهرست آنها به تدریج در حال کامل شدن است و اطلاع رسانی در این زمینه به تدریج صورت می‌گیرد.
 
مهمان پرست با ذکر این نکته که تاکنون حدود دو سوم هیئت‌هایی که قرار است در این نشست حضور پیدا کنند مشخص شده اظهار داشت: میزان استقبال برای مشارکت در این اجلاس بسیار خوب ارزیابی می‌شود. حضور بیش از 50 هیئت در سطح رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه در نشست تهران قطعی شده و به تدریج در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: هر چقدر تعداد سران و مسئولان ارشد کشورها در این اجلاس افزایش یابد، امکان رایزنی و تصمیم‌گیری‌های بزرگتر برای حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر فراهم می‌شود.
 
مهمان‌پرست با اشاره به شرایط حساسی که در آن به سر می‌بریم و تحولات زیادی که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، برگزاری نشست تهران را  مهم برشمرد و افزود: استقبال کشورها برای شرکت در بالاترین سطح در این نشست ما را امیدوار می‌کند که بتوان به مصوبات خوبی برای حل بحرانها در این اجلاس نائل شد.
 
*توطئه شوم آمریکا برای درگیری نظامی با اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه
 
اظهارات کلینتون که از ارائه طرح منطقه پرواز ممنوع در سوریه خبر داده سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: متأسفانه نقشی که آمریکایی‌ها با کمک عوامل خود برای بر هم زدن ثبات و امنیت در خاورمیانه بازی می‌کنند، بسیار مخرب است. آمریکایی‌ها بعد از ایجاد خرابی‌های زیاد و کشتار انسان‌های بیگناه در افغانستان، عراق، لیبی و سایر کشورها برای کشور سوریه نیز چنین تدارکاتی را می‌بینند و سعی می‌کنند با بالاترین تلفات را در بین مردم سوریه و مردم مسلمان منطقه ایجاد کنند، بیشترین هزینه‌ها را مردم منطقه بپردازند و آمریکایی‌ها و متحدان آنها از آن بهره‌برداری کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: توطئه شومی که برای آماده کردن مقدمات یک درگیری نظامی از طریق اعلام منطقه پرواز ممنوع به گوش می‌رسد، این هشدار را به همه کشورهای منطقه می‌دهد که متوجه عواقب اقدامات آمریکایی-صهیونیستی در منطقه باشند. فتنه بزرگی که به دنبال ایجاد درگیری بین کشورهای اسلامی در منطقه است و برای دسترسی این جریان آمریکایی-صهیونیستی به اهداف سیاسی خود، به دنبال درگیری‌ها و از بین بردن جان انسان‌های بیگناه در منطقه و ایجاد خسارت‌های فراوان به نفع رژیم صهیونیستی بوده است.
 
مهمان‌پرست تصریح کرد: کشورهای منطقه به هیچ وجه نباید اجازه دهند که چنین اتفاقی بیفتد و باید بدانند که جریانی که به دنبال فتنه و بی‌ثباتی در سوریه است در مراحل بعد همین کشورها را هدف قرار می‌دهد.
 
*اخباری که دور از ذهن نیست
 
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک سوریه، اظهار داشت: اخباری که در این زمینه به گوش می‌رسد دور از انتظار نیست. ماهیت فتنه‌هایی که در سوریه دنبال می‌شود، آمریکایی - صهیونیستی است. استفاده از گروه‌ها و اقدامات تروریستی برای رسیدن به اهدافشان نشانگر آن است که پشت صحنه این اتفاقات، جریان صهیونیست به شدت فعال است.
 
وی با بیان اینکه ماهیت تروریستی گروهک منافقین بر کسی پوشیده نیست، گفت: هر جنایتی که از دست آنها بر بیاید تا بتوانند به جریان اسلامی و مقاومت اسلامی در منطقه ضربه‌ای وارد کنند تا فضایی برای امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، نشان داده‌اند که از این کارها دریغ نمی‌کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: باید این انتظار را داشته باشیم که اگر صحنه داخلی سوریه به درگیری‌ها و ناامنی منجر شود شاهد چنین اتفاقات و حضور جریانات تروریستی در این کشور باید باشیم. امیدواریم مردم سوریه متوجه خطر اصلی باشند و اجازه ندهند کشورشان محل تاخت و تاز فعالیت تروریست‌ها باشد و با حمایتی که از نظام خود، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورشان می‌کنند، بتوانند راهی را در پیش بگیرند که با توقف خشونت‌ها و درگیری و فضای مسالمت‌آمیز برای گفت‌وگوهای ملی و انجام اصلاحات لازم به خواسته‌های اصلی خودشان نائل شوند.
 
*نشست مشورتی بحران سوریه در تهران
 
خبرنگاری با اشاره به نشست مشورتی درباره بحران سوریه که هفته گذشته در تهران برگزار شد از مهمان‌پرست پرسید که آیا پیشنهادات و طرح‌های سازنده در این نشست در اجلاس سران عدم تعهد در تهران به مرحله اجرا در خواهد آمد؟ که وی پاسخ داد: این نشست که برای کمک به مردم سوریه و انجام اصلاحات لازم در این کشور برگزار شد با استقبال بسیار خوب کشورهای مختلف در سراسر دنیا روبرو شد و حدود 29 کشور و نمایندگان سازمان ملل در این اجلاس حضور داشتند که نشانگر توجه آنها به حل مسالمت آمیز مسئله سوریه است.
 
وی با ذکر این نکته که تصمیمات مناسبی در این اجلاس اتخاذ شد، عنوان کرد: توقف درگیری‌ها و خشونت‌ها، تشکیل گروه تماس، ایجاد زمینه برای گفت‌وگوهای ملی و انجام اصلاحات لازم مواردی است که به نظر می‌رسد تنها راه حل موجود برای حل مسائل سوریه است.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از همه توان و امکانات موجود در فضای دیپلماسی و همه فرصت‌هایی که در پیش رو داریم از جمله جنبش عدم تعهد استفاده خواهیم کرد تا هر چه سریعتر وضعیت با ثبات و امنی در سوریه برقرار شود و طی یک روند معقول، مردم بتوانند به خواسته‌های خود دسترسی پیدا کنند و فضای لازم برای انجام اصلاحات به وجود آید.
 
*بی هویتی و به پوچی رسیدن صهیونیست‌ها
 
خبرنگار بلومبرگ به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در پاییز امسال اشاره کرد و واکنش جمهوری اسلامی را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: این گونه اظهارات تکرار ادعاهای بی پایه و اساسی است که مرتبا شاهد آن هستیم. ما زمینه‌ای برای انجام این گونه اقدامات نمی‌بینیم و فکر می‌کنیم بیشتر طرح این ادعاها به مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی برمی‌گردد.
 
وی اختلافات شدید بین مقامات صهیونیستی و بحران اجتماعی شدیدی که برای این رژیم نامشروع در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده را نشانگر بی‌هویتی و به پوچی رسیدن اهدافی خواند که این رژیم نامشروع دنبال می‌کند و افزود: آنها برای طرح اینکه همچنان حضور دارند و تاثیر‌ گذار هستند چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.
 
مهمان‌پرست اضافه کرد: فکر نمی‌کنم حتی اگر کسی در بین مسئولان این رژیم نامشروع پیدا شود که قصد انجام چنین کار غیر عاقلانه‌ای را داشته باشد، در داخل سرزمین‌های اشغالی به آن اجازه داده شود که چنین اشتباه بزرگی را انجام دهد، زیرا متوجه عواقب بسیار سخت این اقدامات خواهند بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین یادآور شد: ما نیز در محاسبات‌مان این ادعاها را خیلی  جدی نمی گیریم، به دلیل اینکه آنها را بی پایه و اساس و بی‌ارزش می‌دانیم.
 
*دست و پا زدن‌های بی فایده صهیونیست‌ها
 
اظهارات نخست وزیر اسرائیل که حضور بان‌ کی ‌مون در نشست سران عدم تعهد در تهران را اشتباه بزرگی خوانده و تلاش اسرائیل برای متقاعد کردن کشورها به منظور عدم حضور در نشست تهران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اینکه در چنین اجلاس مهمی در تهران هیئت‌های بسیار زیادی در سطوح قابل توجه شرکت کنند، مسئله‌ای نیست که با دست و پا زدن مسئولان رژیم صهیونیستی که وزنی در این معادلات ندارند، کشورهای مستقل رای و رویکرد خود را به خاطر نقطه نظرات مسئولان این رژیم نامشروع تغییر دهند.
 
وی ادامه داد: فکر نمی‌کنیم جایگاه سازمان ملل و دبیر کل این سازمان یا کشورهای مستقلی که مسئولان آنها مستقلانه تصمیم می‌گیرند تحت تاثیر این گونه اقدامات قرار گیرند و در عمل نشان خواهند داد که برای حل مشکلات جهانی و بحران‌های منطقه‌ای، عزم و اراده جدی برای دور هم نشستن، رایزنی، همفکری و مشارکت خواهند داشت و امیدواریم این اجلاس بتواند گام‌های مهمی را برای حل مشکلات بردارد و از ظرفیت‌های بالای خود استفاده کند.
 
*اعلام همدردی کاخ سفید با زلزله زدگان
 
مهمان‌پرست در خصوص اعلام همدردی کاخ سفید با زلزله زدگان شمال غرب کشور و آمادگی آمریکا برای کمک در این زمینه اظهار داشت: این اتفاقی است که ممکن است در هر کشوری بیفتد. انتظار همه کشورها اعلام همدردی از موضع انسانی و اقدامات انسان دوستانه است، همانطور که کشورهای مختلفی در منطقه و خارج از منطقه اعلام همدردی و آمادگی برای کمک رسانی کرده‌اند. این کاری است که به صورت متقابل مردم ما نیز در حوادث دیگر کشورها انجام می‌دهند.
 
*امیدواری نسبت به حضور مرسی در تهران
 
مهمان‌پرست درباره حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در نشست سران عدم تعهد در تهران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه سفر بقایی به مصر و ارائه دعوتنامه رئیس جمهور کشورمان از همتای مصری خود در فضای بسیار خوب و مثبتی انجام شد، گفت: ملاقات‌های خیلی خوبی در فضای صمیمانه و دوستانه با رئیس جمهور و نخست وزیر مصر صورت گرفت و اظهار امیدواری شد که شاهد حضور مرسی در این اجلاس باشیم.
 
وی با ذکر این نکته که سران زیادی از کشورها برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ریاست سران باید از مصر به ایران واگذار شود و طبیعی است که انتظار می‌رود مصر به عنوان رئیس فعلی در سطح بسیار خوبی در اجلاس شرکت کند و شاهد همفکری سران کشورها در چنین نشست‌هایی باشیم و همه کشورهایی که از ظرفیت بالایی برای حل مشکلات برخوردارند و آمادگی دارند تا با عزم و اراده جدی به رایزنی بپردازند. در این اجلاس حضور شایسته‌ای را به نمایش بگذارند و تحت تاثیر القائات کشورهایی که خیلی موافق نزدیک شدن کشورهای مستقل نیستند، قرار نگیرند.
 
*نگرانی در بین مسئولان رژیم صهیونیستی بعد از وقوع بیداری اسلامی
 
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مقابله با یهودی سازی قدس، اظهار داشت: شاید توجه و دقت کشورها به خطر اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی بتواند خنثی کننده توطئه‌ها و فتنه‌های زیادی در منطقه ما باشد.
 
وی افزود: بعد از وقوع بیداری اسلامی در منطقه و حرکتی که مردم در کشورهای منطقه به سمت استقلال‌شان داشتند و تلاش کردند وابستگی‌های خود را به آمریکا و دنیای غرب قطع کرده و کاهش دهند و منافع خود را در درجه اول اولویت سیاست‌های خارجی خود قرار دهند، تامین امنیت رژیم صهیونیستی با کنار زدن دیکتاتورها از دستور کار این کشورها خارج و نگرانی عمده‌ای در بین مسئولان رژیم صهیونیستی و حامیان اصلی آنها یعنی آمریکا و متحدانش ایجاد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طبیعی است که تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا فضای لازم برای تحرکات رژیم صهیونیستی آماده شود. برای اینکه این کار صورت گیرد موضوعات فرعی در دستور کار قرار گرفته است.
 
مهمان‌پرست درگیر کردن کشورهای منطقه با هم و ایجاد بحران به صورت تصنعی و با دخالت خارجی در کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که در خط مقدم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی قرار دارند را از جمله این فتنه‌ها خواند و گفت: کشورهای منطقه باید با دقت مراقب فتنه‌ها و توطئه‌ها باشند. هر نوع اقدام تفرقه آمیز و هر نوع اظهاراتی که بتواند روابط بین کشورهای منطقه را دچار خدشه کند و هر نوع حرکتی که در مسیر انجام توطئه‌های جریان آمریکایی و صهیونیستی در منطقه قرار گیرد، نشانگر آن است که فتنه آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال شکل گرفتن و تحقق است.
 
به گفته وی لزوم دقت، درایت و توجه به نکات مهمی که در منطقه می‌گذرد، حتما جزو انتظاراتی است که از مسئولان کشورهای منطقه می‌رود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سازمان‌ همکاری‌های اسلامی برای کمک به مردم فلسطین و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی شکل گرفته، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در نشست‌هایی که در این سازمان برگزار می‌شود تصمیمات جدی برای مقابله با این تهدیدات اتخاذ شود و تصمیمات فردی و موضوعاتی که شاید مورد نظر جریان آمریکایی - صهیونیستی است و توسط آنها طراحی شده، نباید مانع از توجه به خطر اصلی شود و در تصمیمات مسئولان کشورهای منطقه انحراف ایجاد کند.
 
به گفته وی هوشیاری، دقت و توجه به فتنه‌های اصلی باعث می‌شود که این کشورها مسیر درست را انتخاب کرده و در دام و فتنه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرار نگیرند.
 
*طرح 6 ماده‌ای عنان قابل پیگیری است
 
اخبار مطرح شده مبنی بر انتخاب اخضر ابراهیمی به جای کوفی‌ عنان به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست در این باره خاطرنشان کرد: اینکه چه کسی جانشین عنان شود و بحران داخلی سوریه را دنبال و برای حل آن اقدام کند، مسئله‌ مهمی است.امیدواریم هر فردی که برای این کار انتخاب می‌شود ظرفیت‌های لازم را برای ایفای نقش بی‌طرفانه و عزم و اراده جدی در توقف خشونت‌ها و درگیری‌ها، ایجاد فضای مناسب برای گفت‌و‌گوهای ملی در داخل سوریه و انجام اصلاحات لازم داشته باشد.
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان را طرح مناسبی خواند که همچنان قابلیت پیگیری را دارد و افزود: امیدواریم هر فردی که برای این کار انتخاب می‌شود، بتواند این طرح را دنبال کند و حتما از حمایت‌های کشورهای مختلفی که نگران صلح و امنیت منطقه هستند، برخوردار خواهد بود.
 
*مایل به اجرای قرارداد هستیم
 
موضوع سامانه موشکی S300 و مباحث مطرح شده مبنی بر گروکشی‌ روس‌ها از این موضوع در بحث هسته‌ای، سؤال یکی از خبرنگاران در این نشست بود که مهمان‌پرست با بیان اینکه آنچه رسانه‌ها به این مسئله می‌پردازند واقعی نیست، گفت: آن چیزی که بین ما و روسیه وجود دارد قراردادی است که به امضاء رسیده و ما مایل به اجرای این قرارداد هستیم و مسیر خود را طی می‌کند. مشخص است که برخی رسانه‌ها، کشورها و جریانات سیاسی به دنبال طرح مسائلی هستند تا روابط خوب ما و روسیه را دچار خدشه کنند.
 
وی افزود: ما قراردادی را امضاء کرده‌ایم مثل بسیاری از کشورهای دیگر و مایل به اجرای آن هستیم.
 
*عزم و اراده جدی ایران برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه که رئیس جمهور کشورمان نیز در آن حضور دارد، خاطرنشان کرد: حضور احمدی‌نژاد در این اجلاس نشانگر عزم و اراده جدی ما برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه‌ای است.
 
وی ادامه داد: نیازی که برای وحدت جهان اسلام و نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای منطقه به شدت احساس می‌شود، فتنه‌های که در منطقه دنبال می‌شود و قصد آن تخریب و تضعیف کشورهای اسلامی و توانایی‌ آنها برای حرکت مستقلانه و مقاومت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی است، مهمترین انگیزه‌ای است که این اجلاس را می‌تواند با موفقیت همراه کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بحث وحدت جهان اسلام و حل مشکلات آن در دستور کار این نشست است و جمهوری اسلامی ایران با طرح و برنامه‌های مشخصی‌ در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت کرده و امیدواریم این نشست منجر به نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای منطقه و تصمیمات مهمی شود که صلح و امنیت و آرامش را به کشورهای منطقه برگردانده و جلوی مداخلات خارجی و اهداف سیاسی نامشروع آنها را بگیرد.
 
*مخالفت با لغو عضویت سوریه در سازمان همکاری‌های اسلامی
 
اخبار مطرح شده مبنی بر تلاش برای لغو عضویت سوریه در سازمان همکاری‌های اسلامی موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در اینباره اظهار داشت: به اعتقاد ما توجه به منافع بالاتری که برای منطقه و جهان اسلام مطرح است، باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی با تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان با چنین طرحی موافقت نخواهیم کرد، افزود: فکر نمی‌کنیم این طرح درستی باشد.
 
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بی‌توجهی نسبت به خطر اصلی در منطقه و فتنه‌های صهیونیستی در منطقه منجر به طرح چنین مسائلی خواهد شد.
 
*آمادگی 90 کشور برای شرکت در نشست تهران/حضور یک هزار خبرنگار
 
خبرنگاری درباره جزئیات حاضران شرکت کننده در نشست سران عدم تعهد در تهران سؤال کرد که مهما‌ن‌پرست در این باره اظهار داشت: باید صبر کنیم تا در مدت زمان باقی مانده جزییات مشخص شود و اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت. تا الان تعداد هیئت‌هایی که آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرده‌اند، حدود 90 کشور است ولی هنوز هیئت‌های زیادی باقی مانده‌اند که معمولا در آخرین روزها به صورت دقیق مشخص می‌شود.
 
وی افزود: ما چند هزار مهمان خواهیم داشت و حداقل یک هزار خبرنگار اعم از داخلی و خارجی این نشست را پوشش می‌دهند.
 
*توصیه‌هایمان را به مسئولان منطقه اعلام می‌کنیم
 
اختلاف نظر بین عراق و ترکیه و میانجیگری ایران در این زمینه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: ما درباره مسائل منطقه توصیه‌های خود را به اطلاع مسئولان منطقه می‌رسانیم. اینکه در بین کشورهای مهمی مثل عراق، سوریه و ترکیه و یا برخی از کشورهای دیگر اتفاقاتی بیفتد که باعث فاصله افتادن بین دیدگاه‌های آنها شود، در این شرایط این مسئله را مناسب ارزیابی نمی‌کنیم.
 
به گفته مهمان پرست نزدیک بودن کشورها، همکاری آنها با یکدیگر و رفع مشکلاتی که ممکن است در دیدگاه‌های کشورها وجود داشته باشد، در شرایط کنونی به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم با روابط خوبی که جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها دارد و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، هر چه سریعتر به دیدگاه مشترکی برای نوع حضور و فعالیت‌مان در تحولات منطقه‌ای برسیم.
 
*امنیت نشست تهران علت الزامی شدن اخذ روادید برای سفر به ایران
 
خبرنگاری در خصوص الزامی شدن اخذ ویزا به مدت یک ماه برای اتباع آذربایجان به منظور سفر به ایران سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: لغو روادید بین کشور ما و کشورهای مختلف در منطقه وجود دارد که به خاطر امنیت نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران در یک دوره کوتاه تصمیم گرفته شده که ورود و خروج اتباع کشورهایی که قبلا لغو روادید داشته‌اند با اخذ ویزا انجام شود و این برای افزایش ایمنی مربوط به هیئت‌های حاضر در کشورمان است و می‌خواهیم امنیت را در بالاترین سطح در کشور اجرا کنیم.
 
وی گفت: این موضوع مقطعی است و دوره بسیار کوتاهی است و به وضعیت سابق خود باز خواهد گشت.
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اینکه برخی سعی می‌کنند از این مسئله برای ایجاد یک توهم و دامن زدن به برخی از مسائل و موضوعاتی که برای ایجاد اختلاف بین کشورها است استفاده کنند، اقدام نادرستی است و زمانی که متوجه شوند که این مسئله برای اجلاس بوده و بعد از آن به وضعیت عادی برگشته، باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند.
 
مهمان‌پرست درباره حضور الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در نشست تهران نیز اظهار داشت: آذربایجان یکی از کشورهایی است که برای حضور در نشست آمادگی خود را اعلام کرده و امیدواریم در بالاترین سطح شاهد حضور هیئت کشور همسایه، برادر و مسلمان آذربایجان باشیم.
 
*احکامی که قابلیت اجرا ندارد
 
محکوم کردن ایران، شبکه القاعده و طالبان به پرداخت 6 میلیارد دلار غرامت به بازماندگان 47 نفر از قربانیان حادثه 11 سپتامبر توسط یکی از قضات دادگاه فدرال آمریکا و نام بردن از ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: از این گونه تصمیمات در بعضی از دادگاه‌های آمریکا اتخاذ می‌شود و برخی قضات چنین احکامی را صادر می‌کنند. این گونه احکام باید در روابط بین کشورها و بر اساس قوانین بین‌المللی رسیدگی‌ شود و معمولا چنین احکامی قابلیت طرح و اجرا ندارد و شاید برای قوانین داخلی آن کشور توجیهی داشته باشد؛ ولی در سطح بین‌المللی و روابط بین کشورها این گونه احکام هیچ گونه ارزشی برای پیگیری ندارد.
 
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست در پایان این نشست بار دیگر با اشاره به راهپیمایی روز جهانی قدس، اظهار داشت: روز جمعه با حضور پر توان ملت یک بار دیگر دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های مقدس انقلاب در دفاع از مردم فلسطین در دستور کار همه مردم در ایران و سایر کشورها خواهد بود.
 
وی همچنین گفت: امیدواریم ملت عزیز ایران با همت و بزرگواری به کمک آسیب دیدگان زلزله بشتابند و آلام مردم عزیز منطقه آذربایجان و شهرهایی که در این زلزله آسیب دیده‌اند، کاهش یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها