يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۴۱۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
برخی مدارس مانند مدرسه شهید رجایی ورزقان به بیمارستان صحرایی تبدیل شده است؛ این مدرسه که از سال گذشته مقاوم‌سازی آن آغاز شد، در برابر زلزله ورزقان هیچ آسیبی ندیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، شاید قابل باور نباشد همان مدارسی که تا چند سال پیش، مسئولان از آنها به عنوان بمب‌های ساعتی یاد می‌کردند، امروز پناه مردم زلزله زده باشد.

شاید آنروز که نمایندگان مجلس با اختصاص 4 میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس فرسوده کشور موافق کردند، گمان نمی‌کردند که تأثیر آن را در نخستین زلزله با ریشتر بالا مشاهده کنند.

 

 

آذربایجان شرقی نیز به مانند سایر شهرهای کشور دارای مدارسی با قدمت بالاست که آنها در حادثه زلزله آسیب دیده‌اند.

محمدحسین ترابی‌زاده معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  به خبرنگار فارس می‌گوید: براساس اطلاعات شناسنامه فنی مدارس، در شهرستان اهر 142 مدرسه تخریبی، 232 مدرسه نیاز به مقاوم‌سازی، 81 مدرسه مستحکم وجود دارد.

وی می‌افزاید: از تعداد 142 مدرسه تخریبی، 101 مدرسه قبل از سال 57 احداث شده‌اند و 40 مدرسه نیز بین سال‌های 58 تا 68 ساخته شده‌اند؛ در بخش مقاوم‌سازی نیز از 232 مدرسه، زمان ساخت 96 مدرسه قبل از تصویب آیین‌نامه 2800 بوده است.

 

ترابی‌زاده به وضعیت مدارس شهرستان ورزقان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این شهرستان 41 مدرسه تخریبی وجود دارد که 38 مدرسه قبل از تصویب آیین‌نامه 2800 احداث شده است، ضمن اینکه 101 مدرسه نیز مشمول مقاوم‌سازی قرار دارند که 39 مدرسه قبل از آیین‌نامه 2800 ساخته شده‌اند و 46 مدرسه هم مستحکم هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان هریس 69 مدرسه مستحکم وجود دارد، می‌افزاید: 60 مدرسه در این شهرستان تخریبی هستند که 42 مدرسه قبل از سال 57 احداث شده‌اند و 18 مدرسه نیز بین سال‌های 57 تا 68 ساخته شده‌اند؛ 101 مدرسه نیز مشمول قانون مقاوم‌سازی هستند که 34 مدرسه قبل از تصویب آیین‌نامه 2800 احداث شده‌اند.

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه می‌کند: در مجموع در این سه شهرستان، 243 مدرسه در ارزیابی‌ها فاقد استحکام بوده‌اند که 239 مدرسه مربوط به قبل از تصویب آیین‌نامه 2800 بوده‌اند و از 610 مدرسه مشمول مقاوم‌سازی نیز 169 مدرسه قبل از آیین‌نامه 2800 احداث شده‌اند.

 

 

 

آذربایجان شرقی، این روزها مستمر زلزله را تجربه می‌کند و در این شرایط، برخی مدارس به محلی برای اسکان مردم تبدیل شده‌اند.

در برخی روستاها، با توجه به سالم ماندن کامل فضا و دیوارهای مدرسه، حیاط مدرسه به محل نگهداری دام‌های اهالی تبدیل شده است تا از حمله حیوانات وحشی در امان بمانند.

 

برخی مدارس نیز مانند مدرسه شهید رجایی ورزقان به بیمارستان صحرایی تبدیل شده است؛ این مدرسه که از سال گذشته مقاوم‌سازی آن آغاز شد، در برابر زلزله ورزقان هیچ آسیبی ندیده است.

 

زلزله آذربایجان شرقی، حادثه غم‌باری رقم زد و روستاهای متعددی به طور کامل تخریب شدند اما ساختمان‌های پابرجای مدارس برخی روستاها نشان داده است که اگر منازل نیز اصولی ساخته شود، در برابر حوادث طبیعی چون زلزله، داغ عزیزان را نخواهیم دید.

 

تصاویر: مریم عابدینی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها