أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۷۴۳۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
تیم ملی وزنه‌برداری ایران با کسب 4 مدال از المپیک 2012 لندن عملکرد خوبی را از خود در این رقابت‌ها به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی وزنه‌برداری ایران پس از کسب عنوان سومی جهان در رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس، ضمن رفتن روی سکوی جهانی برای اولین بار، 6 سهمیه کامل رقابت‌های المپیک را به دست آورد تا با تیمی کامل در آوردگاه ورزش جهان حضور یابد.

شاگردان کم سن و سال کوروش باقری که طی 2 سال اخیر افتخارات بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند(از قهرمانی جوانان جهان تا کسب سومی بزرگسالان جهان و البته تشکیل تیمی قدرتمند بدون دوپینگ) از ماه‌ها قبل از  المپیک اردوهای آماده سازی خود را آغاز و در فاصله کمتر از 100 روز تا این رقابت‌ها با کسب عنوان قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی برای حریفان قدرتمند خود در المپیک 2012 لندن خط و نشان کشیدند.

تیم ملی وزنه‌برداری در حالی با 6 وزنه بردار عازم لندن شد که از این تیم به عنوان پرامیدترین تیم حاضر در کاروان ورزش ایران نام برده می‌شد و این در حالی بود که رکوردهای زده شده توسط پولادمردان در رکوردگیری‌ها کسب چندین مدال رنگارنگ را در المپیک حکایت می‌کرد.

 نکته قابل توجه اینکه قبل از آغاز رقابت‌های المپیک و در استارت لیست نهایی اعلام شده از سوی کمیته اجرایی رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک، پولادمردان کشورمان در 3 وزن، بخت کسب مدال محسوب می‌شدند. از رستمی و سلیمی به عنوان بخت کسب مدال طلا تا انوشیروانی به عنوان بخت اول کسب مدال برنز.

 قبل از آغاز رقابت‌ها امیدواری باقری به شاگردانش نوید کسب نتیجه‌ای شگفت انگیز و تاریخی را می‌داد که در نهایت با کمی ارفاق این انتظار به وقوع پیوست.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به نتایج رقم خورده توسط وزنه‌برداران ایران در المپیک 2012 لندن.

 *دسته 85 کیلوگرم:

کیانوش رستمی و سهراب مرادی: رستمی با برطرف شدن آسیب دیدگی به مرز آمادگی 100 درصد رسیده و از نظر پزشکان هیچ مشکلی برای حضور در المپیک نداشت. سهراب نیز هرچند آماده بود اما مصدومیت انگشت و کشاله پا، وی را از آمادگی ایده‌آل دور کرده و کادر فنی را کمی نگران کرده بود. با این حال قبل از آغاز رقابت‌ها از این دو به عنوان بخت‌های اول و دوم کسب طلای دسته 85 کیلو یاد شده و همین بس که کوروش باقری در وصف دو وزنه بردار 85 کیلویی‌اش گفته بود برای کسب قهرمانی المپیک، رقابت جذابی را بین این دو نفر پیش‌بینی می‌کنم.

با این حال در عمل اتفاق دیگری رخ داد و رستمی به مدال برنز رسید و مرادی نیز با مهار ناموفق 3 وزنه درخواستی خود در یکضرب از دور رقابت‌ها کنار رفت تا در نهایت مقصر اصلی این نتایج، استرس رستمی و ناآماده بودن مرادی عنوان شود.

با آغاز رقابت‌های وزنه‌برداری در دسته 85 کیلوی المپیک 2012 لندن، در همان ابتدای کار و در حرکات یکضرب سهراب مرادی 3 بار در مهار وزنه 166 کیلویی رقابت‌ها ناکام ماند و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در ادامه این رقابت کیانوش رستمی دیگر وزنه بردار دسته 85 کیلویی کشورمان در انتخاب اول خود وزنه 171 کیلویی را بالای سر برد. وی در ادامه وزنه 174 کیلویی را انتخاب کرد اما این بار مقابل این وزنه ناکام بود. رستمی بلافاصله برای بلند کردن این وزنه وارد شد که دوباره در مهار آن ناکام ماند تا به این ترتیب در حرکات یکضرب با 171 کیلو به کار خود خاتمه دهد. وی در این دسته پنجم شد.

در ادامه و در حرکات دوضرب رستمی کار خود را با مهار موفق وزنه 209 کیلویی آغاز کرد تا با توجه به حذف وزنه بردار چینی، امید برای کسب مدال توسط کیانوش به کاروان وزنه برداری کشورمان بیشتر شود، اما برای دومین حرکت خود وزنه 214 کیلویی را انداخت تا کار به حرکت سوم بکشد. در حرکت سوم نیز رستمی باز هم ناموفق بود تا با مجموع 380 کیلو پس از وزنه برداران لهستان و روسیه سوم شود.

به این ترتیب مسابقات دسته 85 کیلو با کسب نخستین مدال کاروان ورزش ایران در المپیک 2012 لندن همراه شد. در این دسته کسب نتیجه‌ای بهتر از پولادمردان این دسته انتظار می‌رفت تا این دو نفر (یکی با کسب مدال برنز و دیگری با حذف از دور رقابت‌ها) علاقمندان به ورزش را متعجب زده کنند.

*دسته 94 کیلوگرم:

سعید محمدپور: قبل از المپیک هنوز به چیزی که باقری انتظارش را داشت نرسیده بود، اما سرمربی تیم ملی مطمئن بود که حتی تا 5 روز قبل از آغاز رقابتش در المپیک هم تغییرات زیادی را در بدنش خواهد دید تا به نوعی امید به مدال‌آوری در این وزن هم وجود داشته باشد.

در این دسته سعید محمدپور، نفر سوم جهان رقابت خود را با 9 وزنه‌بردار دیگر آغاز کرد. وی در حرکات یکضرب کار را با انتخاب وزنه 177 کیلویی آغاز کرد که در مهار آن موفق بود. در ادامه رقابت خود را با مهار وزنه 180 کیلویی در حرکت دوم پیگیری کرد. محمدپور در انتخاب سوم خود وزنه 183 کیلویی را هم مهار کرد تا به این ترتیب با کسب عنوان چهارمی در حرکات یکضرب به کار خود خاتمه دهد.

محمدپور در مسابقات قهرمانی جهان 2011 پاریس نیز با مهار وزنه 181 کیلوگرمی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم حرکات یکضرب به کار خود پایان داده بود. وی در همین رقابت‌ها در حالی به عنوان سومی جهان رسید که در دوضرب وزنه 221 کیلویی را مهار کرد و در مجموع به 402 کیلو رسید.

همین موضوع عاملی شد تا انتظارها برای کسب دومین مدال وزنه برداری در دومین شب حضور ایرانی‌ها بیشتر از گذشته شود. 

در حرکات دوضرب نماینده ایران با مهار وزنه 219 کیلویی کار خود را آغاز کرد. محمدپور برای حرکت دوم خود در مهار وزنه 224 کیلویی ناکام بود. وی برای حرکت سوم وزنه 226 را انتخاب کرد که باز هم ناکام ماند تا با مجموع 402 کیلو و قرار گرفتن در رتبه پنجم المپیک به کار خود خاتمه دهد.

در این دسته محمدپور عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و با جسارت و جنگندگی خود، حداقل رضایت کادرفنی را جلب کرد اما ثبت رکوردهایی استثنایی توسط وزنه برداران این دسته که حتی منجر به شکسته شدن رکورد المپیک و جهان در این دسته شد، در نهایت باعث شد تا وزنه بردار شایسته کشورمان دستش از کسب مدال دور بماند.

محمدپور جوان در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان 2011 پاریس در مصافی جذاب و تماشایی به عنوان جوان‌ترین عضو تیم ملی به مدال برنز رسید و به عنوان پدیده رقابت‌ها خود را معرفی کرده بود. 

 *دسته 105 کیلوگرم:

نواب نصیرشلال: نواب هم نسبت به گذشته شرایط خوبی داشت اما انتظار کسب مدال آن هم از نوع نقره برای وی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید.

 نصیرشلال نیز در رقابت‌های قهرمانی آسیا در یکضرب به مدال طلا رسید و هرچند که در دوضرب عملکرد ناموفقی از خود به جای گذاشت اما بارقه‌های امید را برای حضور موفق در المپیک در دل‌ها به وجود آورد.

قبل از آغاز رقابت‌ها دو وزنه بردار قدرتمند روسیه یعنی خادزیمورات آکائف و دیمیتری کولوکوف که در جهانی پاریس قهرمان و نایب قهرمان شدند به طرز مشکوکی از حضور در رقابت‌‌های این دسته به بهانه مصدومیت سرباز زدند تا امیدها برای کسب مدال در این دسته توسط نماینده کشورمان بیشتر و بیشتر شود. الحق و الانصاف نصیرشلال هم از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و یک مدال نقره با ورزش برای کاروان ایران به ارمغان آورد هرچند که اگر کمی خوش شانس‌تر بود رنگ مدال نواب قطعا طلایی می‌شد.

نواب نصیرشلال وزنه بردار دسته 105 کیلوی کشورمان در آغاز رقابت‌های این دسته و در حرکات یکضرب ابتدا 2 بار در مهار وزنه 183 کیلویی ناکام بود و در حالی که در آستانه حذف از رقابت‌ها بود وزنه 184 کیلویی را بلند کرد و به کار خود در یکضرب پایان داد.

نصیرشلال پیش از این با مهار وزنه 187 کیلویی قهرمان آسیا شده بود.

رقابت‌های دوضرب در حالی آغاز شد که 2 نفر از دور رقابت‌ها از گروه A اوت کرده و تنها 7 نفر باقی مانده بودند. نصیرشلال در دوضرب با مهار وزنه 222 کیلویی آغاز کرد، هر چند که این کار به سختی صورت گرفت و برای حرکت اول نواب تنها دو چراغ سفید گرفت.

وی برای حرکت دوم وزنه 227 کیلویی را به خوبی مهار کرد ولی در حرکت سوم نتوانست وزنه 229 را مهار کند و به مدال نقره بسنده کرد. 

*دسته 105+:

بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی: برای حضور موفق در المپیک 2012 لندن، همان مقدار آمادگی قبل از المپیک برای سلیمی کفایت می‌‌کرد هرچند که انتظار رکوردشکنی نیز از سلیمی می‌رفت. انوشیروانی نیز به قول باقری با جنگندگی مسابقات جهانی می‌توانست یک بار دیگر مدال نقره خود را این بار در المپیک تکرار کند.

در آخرین شب رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2012 لندن، وزنه‌برداران فوق سنگین به مصاف هم رفتند تا قوی‌ترین مرد المپیک در پایان این رقابت مشخص شود.

بهداد سلیمی که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس وزنه 214کیلویی را مهار کرد تا رکورد جهان یک کیلوگرم افزایش پیدا کند برای آغاز رقابت خود با وزنه 201 کیلوگرم آغاز کرد که موفق به مهار آن شد.

سلیمی در حرکت دوم وزنه 205 کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت سوم نیز وزنه 208 کیلوگرم را بالای سر برد.

همچنین انوشیروانی که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 پاریس وزنه با وزنه 198 کیلویی به مدال برنز رسیده بود، در المپیک کار خود را در یک ضرب با مهار این وزنه آغاز کرد. وی برای حرکت دوم خود از پس مهار 204 کیلویی برنیامد اما در دفعه سوم این وزنه را مهار کرد.

 در حرکات دوضرب سلیمی که در قهرمانی جهان در حرکات دوضرب 250 کیلوگرم را مهار کرده و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده بود کار خود را در المپیک با وزنه 247 کیلویی آغاز کرد. وی در حرکت دوم وزنه 264 را که رکورد جهان و المپیک است انتخاب کرد که موفق به مهار آن نشد و از زدن حرکت سوم امتناع کرد تو طلای این وزن را به خود اختصاص داد.

در رقابت‌های دوضرب نیز انوشیروانی با مهار وزنه 237 کیلوگرم در حرکت اول کار را آغاز کرد. سجاد در حرکت دوم وزنه 245 را درخواست کرد که با موفقیت آن را بالای سر برد. وی در حرکت سوم وزنه 251 را انتخاب کرد که موفق به مهار آن نشد ولی با مجموع 449 کیلوگرم به کار خود خاتمه داد و صاحب گردن آویز نقره شد. 

هرچند که وزنه برداران با کسب 4 مدال المپیک رکورد تعداد مدال‌های کسب شده توسط وزنه‌برداری در المپیک را شکسته و به نوعی بهترین نتیجه تاریخ ادوار این رقابت‌ها را به دست آوردند، اما از لحاظ کیفی توقع کسب نتیجه‌ای بهتر می‌رفت و اگر وزنه‌برداران 85 کیلویی ایران نیز در حد و اندازه خود ظاهر می‌شدند چه بسا نتیجه‌ای استثنایی و شگفت انگیز توسط پولادمردان در لندن به دست می‌آمد.

با همه این تفاسیر میانگین سنی کم شاگردان باقری نوید روزهای روشن آینده به خصوص المپیک 2016 ریو برزیل را می‌دهد و اگر روند درخشش پولادمردان همچنان ادامه داشته باشد، به قول حسین رضازاده، رئیس فدراسیون می‌توان انتظار داشت که رنگ مدال‌های نمایندگان ایران در المپیک بعدی همگی طلایی باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها