کد خبر: ۷۶۳۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
اپوزیسیون سوریه در نشستی در برلین بر سر طرحی برای کمک به دولت آینده‌ سوریه، پس از سقوط اسد، به توافق رسیدو اعلام كرد كه به زودي دولت انتقالي را تشكيل خواهد داد.
ايسنا به نقل از سايت شبكه خبري الجزيره نوشت: بخشی از گروه‌هاي اپوزیسیون سوریه در نشستی در برلین طرحی را معرفی کردند که برای دوران پس از اسد تهیه شده است. جزییات این طرح فاش نشده اما به گفته‌ی یک سخنگوی "کمیته‌ی ملی هماهنگی برای تغییر دموکراتیک"، هدف آن ایجاد یک دولت موقت نیست، بلکه راه‌های کمک به تقویت و ثبات دولت دموکراتیکی است که در آینده ایجاد خواهد شد.

به اعتقاد گروه‌های اپوزیسیون سوریه، هنوز زمان آن فرا نرسیده است که برای ایجاد دولت موقت رایزنی شود، اما در آینده‌ نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ آلمان، طرح اپوزیسیون سوریه را اقدامی مثبت خواند و تاکید کرد که در صورت برکناری اسد، آلمان از دولت جدید پشتیبانی کامل خواهد کرد.

آمريكا اما خواستار آن است که اپوزیسیون سوریه برای چنین اقدامی وقت بیشتری صرف کرده و عجولانه عمل نکند.

در نشست اپوزيسيون كه براي ارائه طرح موسوم به طرح «روز بعد» تشكيل شده بود، عفراء جلبي، يكي از اعضاي كميته اجرايي نيروهاي مخالف سوريه، اعلام كرد كه به زودي مخالفان دولت انتقالي سوريه را تشكيل خواهند داد.

وي همچنين اعلام كرد كه در صورتي كه جامعه جهاني براي به رسميت شناختن دولت انتقالي آمادگي نداشته باشد، رسيدن به اين مرحله كاري دشوار خواهد شد.

در همين حال شماري از ائتلاف‌هاي مخالف سوريه نيز خواهان برگزاري كنفرانس ملي موسوم به نجات سوريه جهت برپايي نظام دموكراتيك جديد براي رويارويي با كشيده شدن سوريه به جنگ داخلي شدند.

قرار است اين كنفرانس امروز (چهارشنبه) تحت شعار «براي تغيير دموكراسي كه وحدت ملي و تماميت ارضي را حفظ كند» برگزار شود. در اين كنفرانس 20 حزب و جريان سوري از جمله احزاب تغيير دموكراسي و حزب توسعه ملي و حزب الانصار حضور خواهند داشت.

از سوي ديگر، بسمة القضماني، مسئول روابط خارجي شوراي ملي مخالفان سوريه نيز با قرار دادن پيامي در صفحه شخصي‌اش در پايگاه اجتماعي فيس‌بوك،‌اعلام كرد كه به عضويت خود در شوراي ملي مخالفان پايان داده است.

وي در اين پيام خود نوشت: من از امروز به بعد ديگر عضو شوراي ملي مخالفان نيستم، چرا كه انقلاب سوريه بدون هيچ محدوديت يا حمايتي در برابر كشتارهاي وحشتناك الحوله تا شهر داريا ايستاده است و خون مردم سوريه در خيابان‌ها و روستاهاي اين كشور جاري شده است.

مسئول روابط خارجه شوراي ملي مخالفان سوريه همچنين خاطرنشان كرد: شوراي ملي نتوانسته اهداف خود را محقق كند و محبوبيت لازم را به دست آورد.

وي همچنين تاكيد كرد: شوراي مخالفان نتوانسته است اعتمادي لازم را كه ابتدا مردم به آن داشتند حفظ كند و اين شورا از مسيرهاي اصلي دور شده است.

قضماني همچنين تاكيد كرد كه از انقلاب و انقلابيون سوريه حمايت خواهد كرد و به تلاش خود در خارج از شوراي ملي مخالفان ادامه خواهد داد.

در همين حال، روزنامه فرا منطقه‌اي الحياة نوشت: شوراي امنيت فردا نشستي را در سطح وزيران امور خارجه و به منظور بررسي اوضاع انساني سوريه برگزار خواهد كرد.

در اين نشست قرار است حاضران درباره ايجاد منطقه حائل در سوريه گفت‌وگو كنند. اين در حالي است كه هنوز نيروهاي بين‌المللي آمادگي خود را براي كمك جهت ايجاد منطقه حائل و ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر حريم هوايي سوريه اعلام نكرده‌اند.

همچنين اعلام شده است كه هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا به دليل سفرهايش به اندونزي، چين، تيمور شرقي و روسيه در اين نشست شركت نخواهد كرد.

همچنين هيات روسي حاضر در نيويورك اعلام كرد كه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين كشور نيز در نشست مذكور حضور نخواهد داشت.

اين در حالي است كه يان الياسون، معاون بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل نيز به جاي وي در نشست مذكور حاضر خواهد شد.

يكي از مسئولان آمريكايي نيز اعلام كرد كه اين نشست در حقيقت فرصتي براي بحث و گفت‌وگو ميان اعضاي شوراي امنيت براي بحث در خصوص بحران سوريه و اوضاع انساني در اين كشور است.

اين در حالي است كه بنا به گزارش منابع آگاه، بحران انساني سوريه با مهاجرت بيش از ده‌ها هزار آواره سوري به كشورهاي همسايه اين كشور افزايش يافته است.

همچنين ديپلمات‌هاي غربي اعلام كردند كه اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه نيز قرار است با اعضاي شوراي امنيت در نشست غيررسمي ديدار كند.

پيش‌بيني مي‌شود اين نشست ديدار آشنايي ميان الابراهيمي و اعضاي شوراي امنيت باشد، چرا كه بنا به اظهارات ديپلمات‌هاي بين‌المللي كه با الابراهيمي در نيويورك ديدار كرده‌اند، وي هنوز به طور رسمي طرح خود براي حل بحران سوريه را اعلام نكرده است.

در همين راستا، الابراهيمي طي اظهاراتي اعلام كرد كه پيش‌بيني نمي‌كند هنوز بتواند طرح خود را براي حل بحران سوريه اعلام كند، چرا كه وي در حال حاضر در حال جمع‌آوري اطلاعات در اين راستاست.

همچنين فاروق الشرع، معاون رئيس‌جمهوري سوريه اعلام كرد كه شرط اصلي سوريه براي تحقق آشتي ملي، توقف خشونت‌ها و برگزاري كنفرانس ملي است.

وي گفت: ما در حل بحران سوريه به طرح كوفي‌عنان، فرستاده مستعفي سازمان ملل و نيز سند كنفرانس ژنو تكيه داريم.

از سوي ديگر، نيكولاي ماكاروف، رييس ستاد مشترك ارتش روسيه نيز اعلام كرد كه كشورش قصد ندارد به حضور نظامي خود در سوريه پايان دهد.

وي گفت: همه طرح‌هايي كه مسكو در سوريه اجرا كرده با موفقيت به پايان رسيده است و به رغم افزايش موج خشونت‌ها در سوريه و روسيه به حضور نظامي‌اش پايان نمي‌دهد.

اين اظهارات ماكاروف پس از انتشار شايعاتي در رسانه‌هاي سوريه مبني بر اين بود كه ارتش روسيه در حال كاهش نيروهاي خود از پايگاه دريايي طرطوس است كه پيشتر مسكو آن را در دمشق اجاره كرده بود.

در همين حال، رئيس‌جمهوري تونس نيز در اظهاراتي مداخله‌جويانه مدعي شد، بشار اسد بايد به دادگاه كيفري تحويل داده شود.

عدنان منصر، سخنگوي رياست جمهوري تونس با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: تونس خواهان آن است كه پرونده بشار اسد به عنوان ريئس‌جمهور غيرقانوني سوريه و كسي كه در كشتارهاي اين كشور دست داشته، به دادگاه كيفري بين‌المللي ارجاع داده شود.

دولت تونس ضمن مسئول دانستن ارتش سوريه در كشتار داريا از كشورهاي غربي وسازمان ملل خواست تحقيقاتي را در اين خصوص آغاز كنند.

دولت تونس اولين كشوري است كه در اعتراض به كشتارهاي سوريه، سفير دمشق را از اين كشور اخراج كرد.

همچنين خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع دولتي اردن اعلام كرد: در درگيري‌ها در داخل اردوگاه الزعتري واقع در شمال اردن ميان آوارگان سوري، 23 تن از نيروهاي امنيتي اردن زخمي شدند.

اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، افزود: ده‌ها تن از آوارگان سوري روز سه‌شنبه در اردوگاه الزعتري در اعتراض به اوضاع معيشتي‌شان تجمع كردند كه اين تجمع باعث درگيري و در نهايت زخمي شدن 23 تن از نيروهاي امنيتي اردن شد.

خبرگزاري الشرق الاوسط مصر نيز اعلام كرد كه مسوولان امنيتي مصر عصر دوشنبه يك سوري را كه تهديد كرده بود، مقر اتحاديه عرب در دمشق را ويران خواهد كرد، دستگير كردند.

اين مرد سوري پيشتر پس از آنكه پدر و مادرش در درگيري‌هاي مخالفان سوريه و نظام اين كشور كشته شدند، تهديد كرده بود كه مقر اتحاديه عرب را با خاك يكسان خواهد كرد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها