کد خبر: ۷۸۱۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۱۹ شهريور ۱۳۹۱
بر اساس طرح جنجالی که هم اکنون در لندن و واشنگتن بررسی می‌شود، افغانستان ممکن است به 8 بخش جداگانه که برخی از آنها به‌طور بالقوه توسط طالبان کنترل می‌شوند، تقسیم شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ایندیپندنت»،این طرح که «پلان C» نام دارد به دنبال انجام اصلاحاتی برای دادن یک مقام تشریفاتی به "حامد کرزی" رئیس‌جمهور افغانستان است.

در این طرح که توسط «توبیاس الوود» نماینده محافظه‌کار مجلس و معاون پارلمانی وزارت خارجه انگلیس ارائه شده، هشدار داده شده است که رها کردن افغانستان به حال خود، این کشور را با آینده‌ای تاریک مواجه می‌کند.

الوود مدعی شده است که «منطقه‌ای کردن» افغانستان تحت حکومت یک نخست‌وزیر قوی می‌تواند با دولت ضعیف، مناقشات قبیله‌ای و فساد موجود در افغانستان مقابله کند؛ مسائلی که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014 می‌تواند موجب ایجاد هرج‌ومرج در این کشور شود.

منابع ارشد دولت انگلیس نیز تأکید کردند که پلان C که به دنبال یافتن یک راهکار سیاسی برای افغانستان است، برای "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه ارسال شده و با مقامات کاخ سفید نیز در مورد آن مذاکره شده است.

همچنین گفته می‌شود که الوود در این باره با مقامات پاکستانی در لندن نیز گفت‌وگو کرده است.

به گفته الوود، که هم‌اکنون به عنوان معاون پارلمانی «دیوید لیدینگتون» وزیر خارجه انگلیس فعالیت می‌کند، یافتن یک راه‌حل سیاسی (حتی اگر با وارد کردن طالبان به صحنه همراه باشد) برای ایجاد ثبات پایدار در افغانستان لازم و ضروری است.

طبق این طرح، افغانستان براساس «قطب‌های اقتصادی» این کشور یعنی کابل، قندهار، هرات، مزار شریف، قندوز، جلال‌آباد، خوست و بامیان به هشت بخش تقسیم می‌شود که هر بخش توسط یک شورا متشکل از نمایندگان گروه‌های مختلف قومی اداره شده و تحت نظارت یک یا 2 کشور خارجی قرار می‌گیرد.

الوود همچنین مدعی شده است که ایجاد پست نخست‌وزیری در این کشور می‌تواند به نگرانی‌ها در مورد حکومت هشت ساله یک رئیس‌جمهور پایان دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
۱
۰
روباه پیر خوک صفت کی تو میخای بمیری لعنتی!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
در قانون اساسي افغانستان دوره رياست جمهوري 5 ساله تعريف شده است.
پاسخ
waziry
AFGHANISTAN
۱۱:۰۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
برادران و خواهران عزیز!
آگاه باشید که دشمنان دین ناموس و وطن عزیز ما همیشه در کمین بوده و این گونه تلاش ها را نموده ولی خشوبختانه ملت مجاهد و شهید پرور ما هم در مقابل این گونه توطئه ها خاموش نبوده وبا یک پارچه گی تمام به آنها جواب دندان شکن داده و یک بار دیگر با این شیاطین بزرگ و نوکران افغانی آنها که سال ها مردم را بنام مجاهد فریب دادند و میدهند خواهند داد. انشآ الله
این طرح هم همانند طرح های ناکام و شوم امریکا و انگلیس که در گذشته ها داشتند هرگز کامیاب نخواهد شد و این آرمان تجزیه را باید در گور با خود ببرند با دوستان داخلی شان یکجا.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها