کد خبر: ۸۰۳۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای، آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرد.

به گزارش رویداد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران در آینده نزدیک با انتشار بیانیه ای از سوی یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس اعلام آمادگی کرده است. برخی از دیپلمات‌ها زمان این ملاقات را اواسط ماه اکتبر اعلام کرد‌ند. رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از آمادگی ایران برای ادامه گفت‌وگوها خبر داد.

 


صدور این بیانیه یک روز پس از سخنان فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بوده است. آقای عباسی شب گذشته اعتراض خود را مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات هسته ای ایران را در اختیار "خرابکاران و تروریستان" قرار می دهد، اعلام کرد.
آقای فریدون عباسی عصر دوشنبه (27 شهریور) در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس و پس از دیدار با آمانو با اشاره به دسترسی آژانس به اطلاعات برنامه اتمی ایران گفت: "متأسفانه آژانس به راحتی این اطلاعات را در اختیار خرابکاران و تروریست‌ها می‌گذارد." وی همچنین افزود: "آنها می‌گویند با تروریست‌ها و خرابکارها همکاری نداریم، به عقیده ما آژانس در این رابطه باید ارائه سند کند."
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین تأکید کرد که "اورانیوم غنی‌شده 20 درصد ایران در حد نیازهای راکتورهای تحقیقاتی این کشور است." عباسی در ادامه گفت که "تمرکز غنی‌سازی ایران بر زیر پنج‌ درصد است."
اقدامات خرابکارانه تروریست ها و اظهارات عباسی در این رابطه
آقای عباسی که برای شرکت در پنجاه و ششمین اجلاس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به اتریش سفر کرده است، همچنین گفت: "روز جمعه 27 مرداد 1391 (17 اوت 2012) با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فردو قطع می‌شوند. یادآوری می‌شود قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین‌های سانتریفوژ است." او در ادامه گفت: " در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشد و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کند؟"
از آنجایی که تاسیسات فردو زیرزمینی و در دل کوه بنا شده است. همین کار حمله احتمالی اسرائیل و آمریکا و رخنه به آنجا را مشکل تر می کند.
آژانس نیز اعتراض های دکتر عباسی را اتهام به خود تلقی کرده و البته هیچ اشاره ای هم به آن نکرد.

 


در راستای انتظارات غرب برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران و به کارگیری روش های به اصطلاح دیپلماتیک جهت حل معضل هسته ای، روز گذشته 4 دیپلمات آژانس، برنامه‌ریزی برای دیدار و گفت‌وگویی جدید با ایران را تأیید کرده‌اند. به گفته آنها، این گفت‌وگوها دنباله مذاکرات روز دوشنبه (27شهریور/ 17 سپتامبر) فریدون عباسی با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خواهد بود.
تاریخ این دیدار ذکر نشده است اما آمانو در بیانیه‌ای که سه‌شنبه (18 سپتامبر) منتشر شده اعلام کرد: "من به دکتر عباسی اطمینان دادم که آژانس متعهد شده است،‌ گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد و اعلام کردم که آژانس آماده مذاکرات در دیداری با ایران در آینده نزدیک است."
ایران برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است
در همین حال سه‌شنبه (28 شهریور) سخنگوی وزارت خارجه ایران از "آمادگی کامل" ایران با همکاری با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی" سخن گفت.
رامین مهمان‌پرست در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها در تهران همچنین تأکید کرد که "حقوق صلح‌‌آمیز هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم در همه مراحل باید مورد تأکید و احترام قرار گیرد."
دیدار کاترین اشتون و جلیلی
همچنین کاترین اشتون که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، قرار است در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با وزرای خارجه 5 عضو دائمی شورای امنیت و آلمان دیدار کند.
روز گذشته (سه شنبه 28 شهریور)، اشتون به سرکنسولگری ایران در استانبول رفت تا با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت و گو کرد.
به گفته سخنگوی خانم اشتون ، نتیجه این گفت و گو "مفید وسازنده" بوده است.

 

 

 

"این مذاکرات به عنوان فرصتی مهم برای یادآوری ضرورت دستیابی فوری به پیشرفت در گفت و گوهای هسته ای به ایران، نام برده شده است."
تهدید های آمریکا و متحدانش
همزمان آمریکا و شماری از متحدانش، قرار است یک مانور بزرگ دریایی را در خلیج فارس انجام دهند تا نمایشی از توان نظامی خود را ارائه دهند و این پیام را به ایران بفرستند که اگر در صدد تلافی جویی و بستن تنگه هرمز برآید، همه تلاش برای نقل و انتقال نفت از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز به کار گرفته می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها