کد خبر: ۸۰۶۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۰۱ مهر ۱۳۹۱
مطبوعات و نمایندگان مجلس این روزها تمام نگرانی خود را دستگیری مهدی هاشمی در بدو ورود به ایران عنوان می‌کنند در حالی که اصل نگرانی باید این باشد که مبادا مهدی هاشمی هم مانند فائزه محاکمه شود.

چند روزی است که رسانه‌ها بخشی از اخبار خود را به بازگشت مهدی هاشمی بهرمانی به کشور اختصاص داده‌اند و بر لزوم محاکمه فوری این متهم اغتشاشات 88 و دیگر پرونده‌ها تأکید می‌ورزند.

در حال حاضر بیشتر همّ و غم دوستان مطبوعاتی این شده که مهدی هاشمی باید در بدو ورود به فرودگاه توسط مأموران و مسئولان امنیتی و قضایی دستگیر شود وگرنه دیگر محاکمه او بی اثر خواهد بود.

اما با فرض اینکه این‌بار مهدی هاشمی واقعا قصد بازگشتن به ایران را داشته باشد و خبری از بازی‌های رسانه‌ای برای سنجش افکار عمومی نباشد، به جای اینکه نگران این باشیم که مهدی هاشمی در بدو ورود به ایران دستگیر می‌شود یا بعد از دیده‌بوسی با خانواده، باید نگران این بود که قوه قضاییه می‌تواند قاطعیت و استقلال خود را در محاکمه این آقازاده حفظ کند یا خیر.

مهدی هاشمی بهرمانی هم مانند خواهرش فائزه، متهم به حمایت از اغتشاشگران و تأمین مالی جریان فتنه است اما نحوه برخورد قوه‌قضائیه با فائزه هاشمی از زمان تشکیل پرونده تا زمان صدور حکم، نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده که مبادا دستگاه قضایی نتواند آن‌جور که باید و شاید با مهدی هاشمی که قطعا اتهامات وی بزرگ‌تر و فراوان‌تر از فائزه هاشمی است برخورد کند.قوه‌قضاییه بعد از گذشت 3 سال از فتنه 88، بالاخره فائزه هاشمی را به دادگاه کشاند و محاکمه کرد اما این محاکمه هیچ کس را از شهروندان گرفته تا نمایندگان مجلس و دانشگاهیان را قانع نکرد،‌ زیرا بعد از شعارهای رنگین مسئولان قوه‌قضاییه در برخورد بدون جانبدارانه با متهمان فتنه 88، تنها اتهاماتی معدود در کیفرخواست فائزه هاشمی گنجانده شد و در نهایت این فرد به محرومیت از فعالیت‌های فرهنگی و چند ماه حبس محکوم شد.

قوه‌قضاییه در اجرای حکم مجازات فائزه هاشمی ماه‌ها است که تعلل می‌کند و علیرغم اینکه حکم صادره قطعی شده است،‌ هنوز خبری از محبوس شدن فائزه و محرومیت وی از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی نیست.

فائزه هاشمی نه تنها در زمان فتنه 88، بلکه ماه‌ها و سال‌ها بعد از آن هم همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد و در آخرین نطق خود، مدیریت کشور را به عده‌ای اراذل و اوباش نسبت داد. اما در نهایت بعد از اینکه زمان برگزاری جلسه محاکمه بارها به خواست او و وکیلش به تعویق افتاد، حکم مجازاتی برای او صادر شد که هنوز اجرا نشده است و باید دید با توجه به نحوه برخورد با فائزه هاشمی سرنوشت رسیدگی به اتهامات برادرش چگونه خواهد بود.

مهدی هاشمی قطعاً بعد از ورود به ایران دستگیر می‌شود، یا پای پلکان هواپیما یا بعد از اینکه با خانواده و اقوام دیدار کرد؛ اما باید دید آیا این محاکمه هم از جنس محاکمه فائزه است که بعد از محاکمه و قطعیت حکم، محکوم پرونده به راحتی می‌تواند دقیقا برای خلاف مجازات تعیین شده عمل کند و برای دیدن بازی‌های المپیک به انگلیس برود، یا اینکه قاطعیت دستگاه قضایی، این‌بار نصیب مهدی هاشمی می‌شود.

موارد اتهامی مهدی هاشمی از جمله دخالت و مدیریت بخشی از فتنه 88 (که تعدادی از متهمان در دادگاه علیه مهدی هاشمی اعتراف کردند)، سوءاستفاده‌های مالی در دانشگاه آزاد، پولشویی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، خرید قایق تفریخی از اموال بیت المال، فعالیت‌های تبلیغی مسموم علیه نهادهای نظامی در زمان فتنه و اتهامات دیگر به قدری گسترده هستند که قوه‌قضاییه را راضی کند برای شفاف‌سازی و جلب اعتماد جامعه، دادگاه این متهم علنی برگزار شود.

این در حالی است که چندی پیش وی در نامه‌ای خطاب به محسنی‌اژه‌ای با اعلام این مطلب که هر بار که احتمال مراجعت اینجانب به کشور قوی شده است، شاهد اوج شانتاژها بوده ایم، نوشت: فضا را برای یک دادرسی معتبر، عادلانه، منصفانه و ترجیحاً علنی مناسب کنید.

مهدی هاشمی در نامه خود آورده است: هر زمان که لازم می‌بینند که اینجانب در محکمه‌ای حاضر باشم، احضاریه‌ای در فرم قانونی توسط وکلای اینجانب ابلاغ کنند و من در وقت قانونی حضور خواهم داشت. چون مطمئنم یک دادگاه عادل منع تعقیب صادر خواهد کرد و تهمت زنان رسوا خواهند شد

همچنین این روزها نمایندگان مجلس هم در مصاحبه‌های خود از شیوه برخورد قوه‌قضائیه با متهمانی که با صاحبان قدرت ارتباط دارند، ابراز نگرانی می‌کنند.

قوه‌قضاییه اکنون با انبوهی از مخاطبان روبه‌رو است که همگی به خاطر نحوه برخورد قوه‌قضاییه با دانه‌درشت‌ها چه در زمان مدیریت فعلی و چه در مدیریت قبلی، این نگرانی را دارند که مبادا یکی از بزرگ‌ترین دانه‌درشت‌ها و آقازادگان در جریان تخلفات و جرایم اقتصادی و سیاسی، بازهم از چنگ قانون و عدالت بگریزد.

فارس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها