کد خبر: ۸۱۰۲۹
زمان انتشار: ۰۰:۳۰     ۰۳ مهر ۱۳۹۱
مهدی هاشمی رفسنجانی، شاه کلید فتنه 88 بود؛ وی که تا پیش از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، بارها نامش در رسانه ها مطرح شد و از تشدید فعالیت های وی و دیگر فرزندان هاشمی در ستاد انتخاباتی موسوی اخبار مختلفی منتشر شد، بعد از انتخابات فعالیت هایش بیشتر شدو تقریبا روزی نبود که نام وی بر سر زبان ها نباشد.

اوج این مساله اشاره به میزان اثرگذاری و نقش وی در فتنه توسط همفکرانش در دادگاه های بعد انتخابات بود اما مهدی هاشمی به جای حضور در دادگاه و دفاع از خود، ترجیح داد بلافاصله کشور را ترک کند و عملا ابهامات در باره عملکرد خود را بیشتر کند.



اما حضور وی در خارج از ایران نیز منجر به فراموشی نقش وی در آشوبهای بعد انتخابات نشد تا آنجا که طی ماه های بعد انتخابات تا 22 بهمن 88، بارها نام وی در رسانه ها مطرح شد؛ از این رو رجانیوز به بازخوانی اهم اخبار منتشر شده پیرامون مهدی هاشمی و عملکرد وی بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری، به نقل از افراد و رسانه های مختلف می پردازد:



تجمع دانشجویان برای محاکمه مهدی و فائزه هاشمی

جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران، با برپایی تجمعي اعتراض آميز مقابل دادستاني تهران، خواستار محاكمه علني فائزه و مهدي هاشمي رفسنجانی به علت هدایت و نقش آفرینی در آشوبگری های روزهای نخست بعد انتخابات شدند. در این تجمع که روز پنج شنبه 28 خرداد 88 برگزار شد، دانشجویان با سردادن شعارها و در دست داشتن پلاکاردهایی، ضمن اشاره به نقش فرزندان هاشمی در آشوب های بعد انتخابات، خواستار برخورد قضایی با آنها شدند."


روایت مشاور سابق رفسنجانی از نقش مهدی هاشمی در تاثیر بر پدرش

28 خرداد 88 خبرگزاری فارس گفتگویی با قدیری ابیانه، مشاور سابق اطلاع رسانی و ارتباطات هاشمی رفسنجانی را منتشر ساخت. وی در بخشی از این گفتگو با اشاره به اینکه پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم نیز نتایج نظرسنجی یک مرکز مخالف احمدی‌نژاد حاکی از پیروزی وی با اختلاف بیش از 5 میلیون رأی در مقابل احمدی‌نژاد بود اما نزدیکان هاشمی این نتایج را نمی‌پذیرفتند، گفت: "برخی نزدیکان هاشمی با نپذیرفتن این واقعیت، آماده بیان ادعای تقلب در انتخابات بودند، همانطور که امروز نیز موسوی با رفتار خود نشان می‌دهد یا بی‌اطلاع است یا مصالح ملت را فدای وجهه‌ی خود کرده است."


وی افزود: در اول تیر 84 و در آخرین روز دور دوم تبلیغات انتخاباتی بین آقایان احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی، رئیس یک نهاد نظر سنجی افکار عمومی که گرایش به شدت ضد احمدی‌نژادی داشت، برای من که مشاور اطلاع رسانی و ارتباطات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم، نتایج نظر سنجی روز قبل را ارسال کرد تا آن را به رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت ارائه نمایم.

وی با بیان اینکه "آخرین نظر سنجی روز سه شنبه انجام شده بود و نتیجه آن چهار شنبه صبح جمع بندی و حدود ظهر بدست اینجانب رسید"، ادامه داد: جلسه ستاد انتخابات انتخاباتی جناب آقای هاشمی، در مجمع تشخیص در حال برگزاری بود. در آخرین نظر سنجی آمده بود که دکتر احمدی‌نژاد حدود 5 تا 6 میلیون رای بیشتر از آقای هاشمی دارد.

مشاور سابق هاشمی خاطرنشان کرد: مطمئن شدم که ایشان در انتخابات شکست فاحشی خواهند خورد. گروهی پیشنهاد می کردند که آقای هاشمی برای جبران اختلاف آرا دست به هنجار شکنی بزند. از اینکه چنین افرادی خود را طرفدار آقای هاشمی می دانند و در ستاد ایشان جمع شده اند، به شدت متأثر بودم. از آمارها کپی گرفتم و وقتی مهدی هاشمی از جلسه بیرون آمد آن را به وی دادم تا در جلسه تحویل آقای هاشمی دهد و گفتم ایشان چند میلیون رأی از احمدی‌نژاد عقب است. وی گفت من این آمار را قبول ندارم و بابا برنده است!

وی با بیان اینکه "مطمئن شدم مهدی هاشمی آمار را تحویل آقای هاشمی نخواهد داد"، اضافه کرد: بلافاصله مشغول به تهیه گزارشی شدم و ضمن آوردن آمار مذکور فاصله چند میلیونی و شکست وی را حتمی دانستم.
قدیری همچنین اضافه کرد: منتظر شدم تا جلسه تمام شود و وقتی همه رفتند، قبل از اینکه آقای هاشمی بیرون بیایند، نامه را از طریق دفترشان تحویل دادم. شب به صدا و سیما رفتم تا از نزدیک شاهد آخرین مناظره زنده تلویزیونی باشم. از ایشان قبل از ورودشان به سالن مصاحبه پرسیدم که آیا گزارش آخرین نظرسنجی را که برای ایشان در نامه نوشتم، دیده اند یا خیر که تأیید کردند.

مشاور سابق هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: با توجه به حرفهایی که می شنیدم و صحنه هایی که از برخی اطرافیان آقای هاشمی می دیدم، می دانستم که مخالفین احمدی‌نژاد دم از تقلب خواهند زد و حاضر به پذیرش شکست نخواهند بود.

وی با بیان اینکه "نتیجه انتخابات همان شد که در آخرین نظر سنجی پیش بینی شده بود و احمدی‌نژاد با 17 میلیون رأی در مقابل 10 میلیون رأی پیروز انتخابات شد، ادامه داد: همانطور که انتظار می رفت، متأسفانه زمزمه تقلب در انتخابات توسط اعضای ستاد و بستگان ایشان سر داده شد، حال آنکه تردیدی در پیروزی دکتر احمدی‌نژاد نبود. هنوز هم برخی از بستگان آقای هاشمی دست از ادعای بی اساس تقلب دست بر نمی دارند.

قدیری تصریح کرد: ادعای وقوع تقلب در انتخابات اخیر نیز تکرار شده است و متأسفانه باز هم بستگان و اطرافیان آقای هاشمی آتش بیار این معرکه ساختگی شده اند.


کاش شما هم مانند آیت الله خزعلی، بین رهبری و فرزندتان، اولی را انتخاب کنید

2 تیر 88 حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در نطق پیش از دستور خود خطاب به هاشمی اعلام کرد:

«ای کاش شما هم مانند آیت الله خزعلی بین انقلاب و رهبری با فرزندانتان‌ انقلاب و رهبری را انتخاب کنید.»


نقش مهدی هاشمی، مصطفی تاج زاده و علیرضا بهشتی در آشوب های بعد انتخابات

5 تیر 88 سایت الف نوشت: «کشف خانه تیمی حامیان مهندس موسوی در میدان هفت‏تیر ابعاد جدیدی از ساماندهی آشوب‏های خیابانی در تهران را روشن کرد. طبق اخبار واصله پلیس اطلاعات و امنیت تهران با همکاری دیگر نهادهای امنیتی کشور، با گزارش‏های مردمی و همچنین بعد از چند روز تعقیب و مراقبت سرخط‏های آشوب‏های خیابانی، عصر روز دوشنبه اول تیرماه موفق شد یکی از چند مرکز ساماندهی آشوب‏های خیابانی در تهران را شناسایی کند که متاسفانه این مرکز در دفتر روزنامه کلمه سبز قرار داشت. انتشار روزنامه کلمه سبز، روز 23 خرداد توسط مسوولین این روزنامه متوقف شده بود و مسوولین این روزنامه با همکاری افرادی چون مهدی هاشمی و مصطفی تاج‏زاده عملا این دفتر را به کانون ساماندهی آشوب‏های خیابانی مبدل ساختند. بر اساس فیلم‏هایی که از بدو ورود نیروهای پلیس اطلاعات و امنیت تهران به روزنامه کلمه سبز در میدان هفت‏تیر مشهود است، حجم بالای دستگاه‏های تکثیر لوح فشرده(CD)، مونتاژ فیلم، اعلامیه‏های جعلی و دستگاه‏هایی اینترنتی متصل به سرورهای خارج از کشور است. همچنین در بررسی‏ها مشخص می‏شود علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه، کار تقریر و تنظیم برخی اطلاعیه‏های جعلی را با همفکری مهدی هاشمی انجام می‏داده است. لازم به یادآوریست علیرضا بهشتی شیرازی با  سید علیرضا حسینی بهشتی(فرزند شهید بهشتی) تفاوت دارد. از جمله جعلیات علیرضا بهشتی شیرازی، می‏توان به نامه جعلی منتسب به وزارت کشور به رهبری در مورد انتخابات اشاره کرد. همچنین در این مرکز، برخی فیلم‏ها که به طور اختصاصی از BBC فارسی، CNN، VOA و برخی دیگر از شبکه‏های خارجی به صورت اختصاصی پخش می‏شده در این مرکز مونتاژ و تدوین شده است. طرح‏ها و گزارشات ریز تجمعات و آشوب‏های گذشته و اغتشاشات آینده از دیگر اسنادی است که در این مرکز کشف شده است. در دقایق اول کشف این مرکز ساماندهی آشوب‏های خیابانی، میر حسین موسوی تلاش داشته خود شخصا وارد موضوع شود که با اطلاع از اسناد کشف شده از نیمه راه به منزل خود باز می‏گردد.»


هشدار دانشجویان به هاشمی در خصوص فرزندانش

23 تیر 88 جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی تصریح کردند: « مسائل موجود درخصوص فرزندان جنابعالی و برخی دیگر از آقازادگان، مسئله‌ای نیست که آتشفشان‌های سینه‌های سوزان ملت، از آن بگذرد و دیر یا زود به آنها رسیدگی خواهد شد. جنابعالی در اقدامی شجاعانه، از دستگاه قضایی کشور بخواهید پرونده های اقتصادی فرزندانتان مورد رسیدگی قرار گیرد و با اجرای عدالت، نام نیک خود را در "دفتر عدالت‌خواهی ملت" ثبت نمایید.» دانشجویان  در بخش سوم از پیشنهادات خود به هاشمی اضافه کرده‌اند: «ا تبری جستن از مواضع اطرافیان نامطمئن خود، زمینه را برای شناخت بهتر کسانی که با استفاده از وجهه شما، قصد تخریب انقلاب را دارند و در پشت شما پناه گرفته‌اند، فراهم نمایید و هرگونه سنگ اندازی در مقابل جریان عدالت‌خواهی ملت را "حرام" اعلام کنید.»


حضور معنادار مهدی هاشمی در نماز جمعه پدرش

26 تیر 88 نماز جمعه هاشمی رفسنجانی در حالی در تهران برگزار شد که جدای از حرمت شکنی های بی سابقه هواداران موسوی و کروبی در این نماز جمعه، مهدی هاشمی نیز در جایگاه ویژه در کنار پدرش حاضر شد. انتشار عکس حضور وی در این نماز جمعه، به یکی از معروف ترین عکس های مهدی هاشمی در طول فتنه 88 تبدیل شد.


روایت مخملباف از نقش فرزندان هاشمی در مواضع ضد انقلابی وی 

27 تیر 88  محسن مخملباف در مصاحبه با راديو فردا با اشره به خطبه های نمازجمعه هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: «‏من اطلاع دقيق دارم كه خاندان آقاي هاشمي در يك ماه اخير بسيار مؤثر بوده و هر وقت آقاي هاشمي خواسته كمي متمايل به راست شود، با خشم فرزندان خود روبرو شده است و آن‌ها توانسته‌اند مواضع متعادل‌تري را به او تحميل كنند‏. نبايد نقش خاندان آقاي هاشمي را در اين ميان ناديده گرفت‏.»


کنایه های الیاس نادران به هاشمی درباره "سازمان آشوب" مهدی هاشمی

28 تیر 88 الیاس نادران با انتشار  مطلبی تحت عنوان "17 سوال از آقای هاشمی رفسنجانی" در سایت الف، نوشت:

"اگر منسوبین به شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، از طریق مراوده با افرادی در عربستان، بخشی از منابع مالی ستادهای انتخاباتی و هزینه‌های سازماندهی "سازمان رأی" و پس از آن "سازمان آشوب" را تأمین می‌کردند، نباید مورد سؤال و محاکمه قرار بگیرند؟"


فرار به جلو آقازاده با شکایت از رجانیوز، فارس، کیهان و ایران

3 مرداد 88 سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع سید محمد خاتمی، علیرضا بهشتی و مهدی هاشمی در گفتگو با ایسنا از احضار مدیران مسوول روزنامه‌های ایران، كیهان و مدیرعامل خبرگزاری فارس و سایت رجانیوز با شكایت موكلانش خبر داد. علت این اقدام درج اخباری علیه خاتمی، بهشتی و هاشمی در این رسانه ها می باشد.


افشای  بخشی از اقدامات غیرقانونی مهدی هاشمی؛ پولشویی، القای تقلب، دستور حمله به سپاه، بسیج و شورای نگهبان

3 شهریور 88 مسعود باستانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب بازداشت شده، ضمن بیان تخلف هایی از سایت جمهوریت و استفاده از بیت المال و منابع دانشگاه آزاد در مدیریت این سایت توسط مهدی هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در دادگاه گفت: «حمله به عملكرد 4 ساله دولت و تضعيف نهادهاي قانوني كشور همچون شوراي نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي مقاومت بسيج و نيز نيروي انتظامي، تضعيف شخص احمدي‌نژاد، ايجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقيض مبني بر سوء استفاده از اموال دولتي، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهايي بود كه مهدی هاشمی رفسنجانی دستور آن را صادر می کرد.»

حمزه كرمي از دیگر نویسندگان سایت جمهوریت نیز در دفاعیات خود در دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: «مهدي هاشمي رفسنجاني اعتقادي به هزينه شخصي براي انتخابات نداشت. بنده با وي صحبت كردم و گوشزد كردم كه استفاده از پول بيت المال در انتخابات جرم است ولي مهدي هاشمي نمي‌پذيرفت به‌عنوان مثال، شركت نشر ذره 500 ميليون تومان پوستر مربوط به آقاي هاشمي را سال 84 چاپ كرد اما پولش را از سازمان بهينه سازي گرفت، به اين صورت كه آقاي مهدي هاشمي با توافق نشر ذره فاكتوري صوري صادر كرد، مبني بر چاپ 200‏ هزار نسخه از كتاب ‏5‏ جلدي كودك يعني يك‏ ميليون جلد كتاب و اين فاكتور صوري به‌عنوان سند اصلي تلقي شد و پولش را از سازمان بهينه سازي پرداخت نمودم و در اختيار نشر ذره قرار گرفت در حالي كه فقط تعداد ‏25‏ هزار از اين كتاب چاپ شد. برخي از شركت‌هاي ديگر بودند كه تحت عنوان آن‌ها پول پرداخت شده بود اما اين شركت‌ها اصلاً ثبت نشده بودند و وجود خارجي نداشتند. آقاي مهدي هاشمي معتقد به پولشويي بود، يعني اعتقاد داشت به اينكه پول‌هايي كه از اين شركت‌ها اخذ مي شود، بايد به صرافي برود و در آنجا تبديل به دلار و سپس تبديل به ريال شود. يا يك سري وقت‌ها خودش براي كارهاي تبليغاتي دلار مي داد و مي‌گفت ببريد به ريال تبديل كنيد و سپس تبديل به دلار و دوباره تبديل به ريال كنيد. وقتي حكمت اين كار را از او مي پرسيديم، مي گفت با اين كار دستگاه‌هاي مذكور نمي توانند به سادگي به منشأ پول‌ها دست پيدا كنند.»  وی در ادامه گفت: «جاسبي رییس دانشگاه آزاد به بنده گفت كه بايد هر كاري انجام دهيم تا هر كسي غير از احمدي نژاد رئيس جمهور شود.»

گفتنی است این اتهامات در حالی به مهدی هاشمی نسبت داده شد که طبق سخنان رهبر انقلاب در نماز جمعه ماه رمضان سال 88، اظهارات مورد اشاره چون در غیاب متهم، توسط افراد دیگر گفته شده بود، قابل قبول نبود اما غیبت مهدی هاشمی در دادگاه و حاضر نشدن وی برای دفاع از خود نسبت به اتهامات مطروحه باعث شد تا بخش گسترده ای از افکار عمومی این سخنان را قابل قبول بداند.


مهدی هاشمی بدون حضور در دادگاه، اتهام پولشویی را تکذیب می کند!

4 شهریور 88 مهدی هاشمی رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اظهارات حمزه کرمی یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات تکذیبیه ای را به سازمان صداوسیما ارسال کرد. در بخشی از این تکذیبیه آمده است: «اینجانب مهدی هاشمی هرگز اعتقادی به هزینه تبلیغات انتخاباتی از محل بودجه بیت المال نداشتم و اظهارات آقای کرمی کذب محض است.»


خروج شاه کلید از ایران

9 شهریور 88 يكي از نزديكان خانواده هاشمي رفسنجاني در گفتگو با فارس از سفر مهدي هاشمي به لندن خبر داد. 
 

دیدار سه ساعته مهدی هاشمی و ابوالفضل فاتح در لندن

21 شهریور 88 خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: «ابوالفضل فاتح شامگاه سه شنبه (‏17 شهریور) با مهدی هاشمی رفسنجانی در هتل لانکاستر لندن یکی از ‏4‏ مکان اقامتی مهدی هاشمی در لندن دیدار و گفت و گو کرده است‏.‏ تاکنون جزییات بیشتری از این ملاقات ‏3‏ ساعته منتشر نشده است‏.‏»


مهدی هاشمی: در لبنان در حال ماموریت هستم!

26 شهریور 88 مهدی هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه ای نسبت به نام بردن نامش در دادگاه ها از سوی متهمان اعتراض نمود. وی در بخشی از اطلاعیه خود نوشت: «اکنون که در انجام ماموریت بررسی وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی خارج از کشور، در کشور دوست لبنان با مذاکره با مقامات مسوول، مشغول آماده‌سازی زمینه تاسیس یک دانشگاه جامع برای جوانان مسلمان لبنان و منطقه هستیم، به وضوح می‌بینیم که شانتاژها بار دیگر اوج گرفته که طبیعتا در انجام ماموریت بی اثر نیست.»


نامه فرزندان هاشمی به آملی لاریجانی: به اتهامات ما رسیدگی کنید!

28 شهریور سایت آینده نیوز نوشت: مهدي، ياسر، محسن، فاطمه و فائزه هاشمي در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه با اشاره به عدم اجراي دستور رهبر انقلاب براي تعقيب عوامل تخريب‌هاي صورت گرفته از سوي مسئولان قضائي و غير قضائي تصریح کرده اند: «استدعا داريم كه دستور فرماييد، مرجعي صلاحيتدار، مستقل و با اختيارات كامل،‌و دور از بازيهاي سياسي، رسيدگي به شايعات و اتهامات (وارد شده به خانواده هاشمی رفسنجانی) را در دستور كار خود قرار دهد و نتايج را به اطلاع ملت فهيم و رشيد ايران اسلامي و مسئولان محترم كشور برساند»


انتقاد آیت الله خزعلی و علم الهدی از فتنه انگیزی برخی اعضای خانواده هاشمی

1 مهر 88 رجانیوز به نقل از آیت الله علم الهدی نماینده مجلس خبرگان نوشت: «ششمين اجلاس خبرگان روزگذشته در حالي گشايش يافت كه خبرنگاران تنها در زمان سخنراني هاشمي رفسنجاني اجازه حضور در اجلاس را يافتند و براي پوشش نطق ساير ناطقان مجبور شدند از خبر ارسالي سانسور شده در رسانه‌هاي خود استفاده كنند. آيت‌الله علم‌الهدي و آيت‌الله خزعلي در نطق‌هاي خود انتقاداتي را متوجه هاشمي رفسنجاني و رفتار وي به ‌ويژه در دوره انتخابات و پس از آن مطرح كرده‌اند اما نه تنها اثري از اين انتقادها در خبر ارسال شده به رسانه‌ها وجود ندارد، بلكه مفهوم آن نيز دچار تحريف شده است. آيت‌الله علم‌الهدي در نطق خود با اشاره به سابقه هاشمي رفسنجاني در جريان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنين حضور وي در جمع اولين بيعت كنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سكوت وي در قبال هتاكي‌هاي بي‌سابقه اخير عليه رهبري انقلاب را رفتاري متناقض با پيشگامي بيست سال پيش او در بيعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وي گفت: چرا پس از بيست سال، در برابر اين هتاكي‌هاي بي‌سابقه‌ و آتش فتنه‌اي كه از خيمه برخي اطرافيان شما به پا شده است، ساكت نشسته‌ايد؟ در باره اين تناقض رفتار شما آينده و تاريخ حكم خواهد كرد كما انيكه اكنون نيز مردم درباره اين تناقض در رفتار قضاوت كرده‌ و به نتيجه رسيده‌اند. آيت‌الله خزعلي نيز در نطق خود با انتقاد از هاشمي و برخي اعضاء خانواده وي، خواستار برخورد با عوامل اصلي اغتشاشات شد»


چرا لندن پناهگاه فرزندان هاشمی است؟

1 آبان 88 فاطمه رجبی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با رجانیوز در رابطه با سفر مهدی هاشمی به لندن و عدم بازگشت وی اظهار داشت: «آقای هاشمی باید به مردم جواب دهد که چرا لندن پناهگاه فرزندان او است، فائزه هاشمی سال‌ها مقیم لندن بود و اکنون نیز مهدی هاشمی از سفر طولانی مدت خود بازنمی‌گردد. انگلیس منبع سیاست‌های اسلام ستیزی و انقلاب ستیزی است، با این حال دختر آقای هاشمی سال‌ها در لندن مقیم بود و جالب اینکه چه در سال 1384 و چه در سال 1388، در بزنگاه انتخابات وارد ایران می شود و هدایت جریانی را برعهده می‌گیرد.» 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز مهدی هاشمی به محض اینکه نامش در دادگاه برده شد، از کشور خارج شد و به لندن رفت، ادامه داد: «دانشگاه آزاد گفته است مهدی هاشمی برای انجام مأموریت‌های محوله این دانشگاه به انگلیس رفته است، اگر اینگونه است باید توضیح داده شود که او چه مسئولیتی در دانشگاه دارد؟ رئیس دانشگاه است؟ استاد دانشگاه است؟ دانشجوی این دانشگاه است؟ کارمند این دانشگاه است؟ و این مأموریت چیست که این‌قدر طولانی مدت شده و وی قرار است چه زمانی به کشور بازگردد؟» 


کلید وحدت، محاکمه مهدی هاشمی است

5 آبان 88 حمید رسایی نماینده مردم تهران در گفتگو با رجانیوز درباره بازگشت احتمالی مهدی هاشمی به تهران گفت: «مهمترین اقدامی که آقای هاشمی رفسنجانی برای کلید خوردن وحدت ملی واقعی می تواند انجام دهد، سپردن بستگانش به ویژه مهدی و فائزه هاشمی به دستگاه عدالت است تا قوه قضاییه اتهاماتی که به ایشان مربوط است را بررسی کند و در صورت برائت آنها همه فتنه ها ساکت خواهد شد. وقتی که چند تن از نزدیکان مهدی هاشمی که در اغتشاشات نقش اصلی داشته اند بازداشت می‌شوند، بلافاصله وی به لندن می رود و 2 ماه است که هنوز بازنگشته است. خوب طبیعی است با این روند همه شک‌ها به یقین تبدیل شود.» وی در پایان تاکید کرد: «کلید وحدت، محاکمه مهدی هاشمی است.»


درخواست محاکمه مهدی هاشمی، موسوی و کروبی توسط 201 تشکل دانشجویی

20 آبان 88،  201 تشکل دانشجویی سراسر کشور طی نامه سرگشاده ای خطاب به  آیت ا...‌ صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، برخورد قضایی با موسوی، کروبی و مهدی هاشمی رفسنجانی را مطالبه نمودند. در بخشی از این نامه آمده است: «ظلم و هتك حرمتي كه آقايان مير حسين موسوي و مهدي كروبي و فرزندان بعضي از مسئولين عالي رتبه نظام در حق اين نظام و مردمش كردند، قلب‌هاي تمامي آزادگان و مظلومان و مسلمانان جهان را كه چشم اميدشان به ايران اسلامي بود را شكست و آنها را نگران كرد و لبخند منحوسي را بر لبان دشمنان قسم خورده ايران اسلامي از آمريكا گرفته تا اسراييل جنايتكار حك نمود غافل از اينكه نظام جمهوري اسلامي بيدي نيست كه با خرده وزش هاي اين چنيني بلرزد. تشكل هاي دانشجويي دانشگاه هاي سرتاسر كشور در دفاع از نظام و انقلاب، لحظه اي درنگ را هم جايز نمي دانند و خواهان برخورد قضايي با اين مجرمان بر اساس قوانين جمهوري اسلامي مي‌باشد.»


مهدی هاشمی در خارج از کشور: آماده برگزاری دادگاه هستم!

2 آذر 88 مهدي هاشمي رفسنجاني با ارسال نامه اي سرگشاده به دادستان عمومي و انقلاب تهران، نوشت: «ضمن نامه اي به رياست قوه قضائيه به صراحت اعلام کرده ام که آمادگي دارم و خواسته ام که دادگاه صالحي براي بررسي همه اتهامات و شايعات تشکيل دهند، در مقابل هم دادگاه صالح ديگري شکايت فراواني را که من از برخي رسانه ها و افراد و مقامات دارم، بررسي کنند.»


تاکید دادستان بر بازداشت مهدی هاشمی

10 آذر 88 عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جمع خبرنگاران، گفت: "هر زمان مهدی هاشمی رفسنجانی به ایران بازگشت اقدام قضایی متناسب را انجام خواهیم کرد."


دفاع تمام قد هاشمی از فرزندش: مهدی خیالش راحت است و در خارج دارد دکترا می گیرد/ مهدی پولی ندارد که به دیگران بدهد؛ او می خواهد بیاید من می گویم نیا

15 آذر 88 دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از دیدار هاشمی رفسنجانی و جمعی از دانشجویان مشهدی را منتشر ساخت. هاشمی در قسمتی از این دیدار در پاسخ به سئوالي در خصوص عدم بازگشت مهدي هاشمي به كشور عنوان داشت: "مهدي خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم‌اكنون براي رسيدگي به وضع دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي خارج از كشور در حال گذراندن رساله دكتراي خود در خارج از كشور است و در انتخابات نيز صرفاً تجربياتش پيرامون صيانت از آرا را مطرح كرده است و دخالتي در كار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهي او را احضار كند، حضور مي‌يابد وگرنه مهدي ما پول ندارد که به بقيه بدهد. مهدي به سفر کاري رفته است و اين نيز مسئله عادي بوده است، ما 6 دانشگاه در خارج داريم که الان مهدي رفته به لندن و بيروت براي سرکشي، درحالي که بقيه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشي نکرده است. مهدي دائما مي‌خواهد بيايد ولي من به او مي‌گويم نيايد و کارهايش را انجام بدهد، جالب اينکه هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده است. او هر وقت که لازم باشد، مي‌آيد." هاشمی تاكید كرد: "مطمئن هستم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است. او تنها كاری كه كرده این بوده كه تجربه خودش در مورد كمیته صیانت از آراء را در اختیار دیگر دوستان قرار داد." وي به پرونده نفتی استات اويل نروژ نيز اشاره کرد و گفت: "در آن ماجرا که برخي از دانشجويان شلوغ‌بازي کردند و قضيه به مجلس کشانده شد، ماجرا اين بود که در داخل استات اويل چند نفر بازي در آورده بودند و بين خودشان پول‌هايي را رد و بدل کرده بودند و همه را به گردن مهدي انداخته بودند، درحالي که پشت اين قضيه اسرائيل بود و مي‌خواست ما را خراب کند." 


افشاگری آیت الله یزدی از سابقه تاریخی برخورد هاشمی با قوه قضاییه درباره فرزندانش

23 آذر 88 آيت‌الله يزدي در ديدار با مديران گروه تبليغي اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: «در زمان رياست بنده در قوه قضائيه دختر اقای هاشمی پرونده داشت و به بنده مي‌گفت پرونده را ببندم، من مي‌گفتم كه بگو بيايد دادگاه و من پرونده را بررسي كنم، چگونه شما مي‌خواهيد پرونده را ببنديد در حالي كه قوه قضائيه را قبول نداريد و دختر شما در دادگاه حاضر نمي‌شود؟ در اين نظام روحاني داشتيم كه حكم اعدام پسر خود را به خاطر اسلام صادر كرد، كسي كه حكم اعدام پسر خود را در اسلام امضا كند، به آيات اسلام عمل كرده است.»


مهدی هاشمی از دهه 70 پرونده قضایی دارد

7 بهمن 88 علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با ایرنا گفت: "قانون باید برای همه جاری و ساری باشد و در مورد مهدی هاشمی باید گفت كه وی از دهه 70 پرونده های مهمی در قوه قضائیه دارد كه باید به آن رسیدگی شود." زاكانی با تاكید بر این كه مهدی و فائزه هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات نقش اساسی و ویژه ای را ایفا كردند، خاطر نشان كرد: "این افراد مثل سایرین در مقابل قانون پاسخگو هستند و رسیدگی به اتهامات این افراد محملی برای آزمون قوه قضائیه است." 


پرونده فرزندان هاشمی به دادسرا ارجاع شده است

13 بهمن 88 حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون رییس قوه قضاییه در نشست سیاسی بصیرت كه در مسجد اهل البیت(ع) قم برگزار شد، گفت: «اراده دستگاه قضایی امروز بر این امر استوار شده است كه به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات كسانی كه منتسب به خواص هستند را كنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نیز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت.» 

رجانيوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها