کد خبر: ۸۲۲۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۳     ۲۹ دی ۱۳۸۹
پس از اعلام نظر رهبر انقلاب به دکتر احمدی‌نژاد صورت گرفت؛

رئیس‌جمهور در جلسه دیشب(سه‌شنبه) شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافت و این شورا پس از حدود دو ماه و نیم به ریاست وی تشکیل جلسه داد.

به گزارش598 به نقل از رجانیوز، دکتر احمدی‌نژاد که در هشت جلسه اخیر این شورا حضور نیافته بود، پس از آنکه هفته گذشته رهبر انقلاب، حضور در این جلسات را به وی گوشزد کرده است، با بیان دلیل حضور نیافتن خود در جلسات قبلی، تأکید کرده است که بنا به امر ایشان، در جلسه شورا حاضر خواهد شد.

بنا بر این گزارش، اگرچه سفرهای استانی یکی از دلایل حضور نیافتن دکتر احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود اما گفته می‌شود نظر وی در مورد بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد نیز در این زمینه مؤثر بوده است.

در هشت جلسه قبل که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته، آقای علی لاریجانی و آیت‌الله صادق لاریجانی جلسات را اداره کرده‌اند. در حالی که اغلب اعضای شورا تأکید داشته‌اند که تکلیف بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد باید با حضور رئیس‌جمهور تعیین شود اما در یکی از جلسات رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشته، پیشنهاد داده است که "سه عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد كه قرار بود به پيشنهاد شورا معرفي شوند، در روشي متفاوت توسط هيئت موسس دانشگاه آزاد و از بين اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انتخاب شوند." اما مخالفت اعضا موجب مسکوت ماندن تصمیم‌گیری تا حضور رئیس‌جمهور در جلسات شده است.

اصلاح مدیریت دانشگاه آزاد جزو شعارهای اصلی رئیس‌جمهور از ابتدای دوره ریاست جمهوری نهم بود. با این حال، دکتر احمدی‌نژاد در سال 85 اعلام کرد که برخی افراد ذی‌نفوذ در این زمینه تهدید کرده‌اند که در صورت ورود به این حوزه، کشور را با بحران مواجه خواهند کرد و در این شرایط به وی امر شده است که فعلاً این اقدام را مسکوت بگذارد.

این در حالی بود که آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد در همین ماه‌ها در سفر به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد، مخالفان مدیریت این دانشگاه را موذی و شرور خواند و گفت اگر قرار بود با این موذی‌گری‌ها عقب‌نشینی کنیم باید در حجره‌هایمان می‌ماندیم.

با این حال، پس از آنکه اولتیماتوم‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارائه پیشنهادها برای اصلاح اساسنامه از سوی هیئت امنای دانشگاه آزاد بی‌پاسخ ماند، این شورا به ریاست دکتر احمدی‌نژاد موضوع اصلاح اساسنامه این دانشگاه را به‌طور ویژه در دستور کار قرار داد.

در نتيجه اهمال هيئت امناي دانشگاه آزاد و اقدام نكردن در مهلت مقرري كه چند بار نيز تمديد شد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي رأساً وارد فاز اصلاح اساسنامه شد كه در نتيجه آن، در جلسه 24 فروردین 89 در 25 ماده به تصویب نهایی رسید كه رئيس‌جمهور نيز در ارديبهشت ماه، آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

اما به موازات بررسي و تصويب اين اساسنامه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، باند سياسي- اقتصادي ريشه‌دار در دانشگاه آزاد به طراحي موضوع غيرقانوني و انحرافي وقف اين دانشگاه پرداختند و در مجلس نيز با بسيج كردن عوامل خود، توانستند در روزي كه برخي نمايندگان به آن عنوان "يكشنبه سياه" (30 خرداد 89) را اطلاق كردند، طرحي را به تصويب برسانند كه بر اساس آن، وقف دانشگاه آزاد مجاز دانسته مي‌شد.

اين طرح در شرايطي تصويب شد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد ورود كرده و رئيس‌جمهور اساسنامه اصلاحي را ابلاغ كرده بود و مجلس بر خلاف نظر صريح رهبر انقلاب مبني بر اينكه "در موضوعاتي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ورود مي‌كند، نبايد وارد شود"، چنين طرحي را از تصويب گذراند. البته پس از افشاگري رسانه‌هاي ارزشگرا در اين زمينه و اعتراض‌هاي دانشجويي، مجلس اين مصوبه خود را كه شوراي نگهبان نيز آن را برگردانده بود، پس گرفت.

در همين حال، رهبر انقلاب، كميته‌اي فقهي- حقوقي به سرپرستي رئيس قوه قضائيه براي بررسي جوانب وقف دانشگاه آزاد تشكيل دادند. عوامل دانشگاه آزاد تلاش‌هايي براي مخدوش كردن فعاليت اين كميته كردند و حتي عده‌اي از اين عوامل براي استفتا گرفتن از برخي علما و مراجع قم به‌طور پنهاني به قم سفر كردند كه با هوشياري نهادهاي مسوول اين سناريو ناكام ماند.

همچنين آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس هيئت امناي اين دانشگاه در آستانه اعلام نظر نهايي رهبر معظم انقلاب در مورد وقف دانشگاه آزاد، به‌طور غيرمنتظره براي افتتاح يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد به بابل رفت و در آنجا ادعا كرد، وقف دانشگاه آزاد منعقد شده و كسي كه بخواهد آن را بر هم بزند، بايد از خدا قوي‌تر باشد. اين اظهارنظر، واكنش آيت‌الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه را به‌دنبال داشت و او با صراحت اعلام كرد كه وقف اين دانشگاه از ابتدا منبطل بوده و نيازي نيست كسي آن را بر هم بزند. وي اظهارات هاشمي را ناشايست و اشتباه خواند.

به فاصله چند روز از اين دو اظهارنظر، رهبر معظم انقلاب نظر نهايي خود در مورد وقف دانشگاه آزاد را اعلام و تأكيد كردند كه وقف از نظر شرعي و قانوني صحيح نيست. ايشان در ضمن دستور دادند كه مواد 5 و 10 اساسنامه اصلاح شود. اين دستور رهبر انقلاب، به‌طور ويژه در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت و شورا با تشكيل كميته‌اي اصلاح اساسنامه را دنبال كرد.

در جلسه سه‌شنبه 11 آبان نیز دو ماه 5 و 10 مورد اصلاح قرار گرفت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد جزئیات اصلاحیه گفت: بر اساس ماده 5، دانشگاه آزاد مؤسسه‌اي غيرخصوصي و غيردولتي است و اعضاي هيئت مؤسس، هيئت امنا و مديران دانشگاه هيچ‌گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال دانشگاه را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه صرف هزينه‌ها، پيشرفت و توسعه فعاليت‌هاي دانشگاه خواهد شد.

محمد رضا مخبر دزفولی افزود: همچنين با اصلاح ماده 10 اين اساسنامه، احكام اعضاي هيئت امنا با امضاي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر خواهد شد. ماده 10 را هم که طبق اساسنامه قبلی انتخاب 5 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در مرتبه دانشیاری و بالاتر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیئت امنا بود به 3 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها با مرتبه علمی دانشیار و بالاتر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی تقلیل یافت.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در بند 2 هم سه نفر از اعضای هیئت موسس که حتما یکی از آنها روحانی باشد و همینطور تبصره که احکام اعضای هیئت امنا با امضاء رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد شد نیز تصویب شد.

اگرچه پس از تصویب این اصلاحیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خبر رسمی در مورد نظر رهبر انقلاب منتشر نشد، اما برخی اخبار غیررسمی حاکی از این بود که ایشان بر اصلاح مجدد ماده اساسنامه تأکید دارند.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در سخنرانی هفته گذشته گفت: مقام معظم رهبري در بند ۵ و ۶ اساسنامه خواستار تغيير شدند چراكه با اين مصوبه، دانشگاه آزاد به سمت دولتي شدن پيش مي‌رفت و تدبير رهبر انقلاب اين بود كه دانشگاه آزاد بايد غيرخصوصي و غيردولتي بماند.

وي ادامه داد: پس از تغيير در بند ۵ و ۱۰ اساسنامه دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقام معظم رهبري فرمودند كه "بند ۱۰ كفايت لازم را ندارد و بايد تغيير كند" اين بند تركيب هيئت امنا را مشخص مي‌كند تا زمينه تغيير جاسبي فراهم شود.

هنوز از دستور کار جلسه دیشب (28 دی 89) شورای عالی انقلاب فرهنگی خبری در دست نیست اما حضور رئیس‌جمهور در این جلسه بلافاصله پس از اعلام نظر رهبر انقلاب به او در مورد حضور یافتن در جلسات، قابل توجه است. همچنین به‌نظر می‌رسد اصلاح مجدد ماده 10 اساسنامه به‌زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت و زمینه برای تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد و شفاف شدن تاریکخانه آن، مهیا خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها