کد خبر: ۸۳۰۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۶     ۱۱ مهر ۱۳۹۱

رييس جمهور در اولين نشست خبري خود در سال جاري بر اين نكته كه همه مناسبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي به سرعت دستخوش تحولات است، تاكيد كرد.

براي رسيدن به آرمان‌هاي بزرگ بايد گام‌هاي بزرگ برداشت

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد در نشست خبري امروز خود با رسانه‌هاي داخلي و خارجي كه در سالن شهيد بهشتي رياست جمهوري در حال برگزاري است، با اشاره به شرايط امروز ايران و جهان، گفت: جهان در آستانه تحولات بزرگي است. جامعه بشري آماده ورود به دوره جديدي مي‌شود و همه مناسبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي به سرعت دستخوش تحولات است.

وي افزود: نقش ملت ايران در مديريت اين تحولات و برقراري نظم انساني آينده بسيار موثر است.در طول چند هزار سال راه و آرمان ايران، راه پاكي و تكيه بر عدالت، عشق و محبت بوده است و ملت ما بر اين اصول تاكيد داشته و به دنبال عزت و پيشرفت براي همه بوده است. البته براي رسيدن به آرمان‌هاي بزرگ بايد گام‌هاي بزرگ برداشته شود.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: ما براي پيشرفت بايد بر ارزش‌هاي ذاتي ملت خود تكيه كنيم. خوشبختانه سرعت حركت ملت ايران به سمت قله‌ها بسيار زياد است و هر روز اخباري از پيشرفت‌ها در زمينه‌هاي مختلف منتشر مي‌شود. بايد به سمتي برويم كه خبري از محروميت، فقر، تبعيض و تحقير نباشد.

رييس جمهور با بيان اين‌كه در روزهاي اخير دو اتفاق مهم در كشورمان روي داد گفت: نخست برگزاري اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها كه در نوع خود بي‌سابقه بود. 120 كشور براي تغيير نظم جهان حضور داشتند و وفاقي ايجاد شده و ادبيات جديدي توليد شد كه از اين به بعد يار و ياور همه كشورها هستيم.

وي اتفاق ديگر را حضور نمايندگان ملت ايران در مجمع عمومي سازمان ملل عنوان كرد و گفت: نمايندگان ملت ايران با هوشمندي در اين اجلاس حضور يافتند و با تشريح آرمان‌ها و ارزش‌هاي ملت ايران پيام ملت ايران را به گوش همه رساندند و به روند تحولات جهاني در جهت استقرار انساني حركت كردند.

رييس جمهور تاكيد كرد: بايد تعريف جديدي از انسان، ضوابط انساني و ارتباطات ارائه شود كه ملت ايران در اين زمينه پيشگام است.

احمدي‌نژاد همچنين افزود: قريب به 60 سال است كه دشمنان ما در برابر ملت ايران قرار گرفتند و در هر مقطعي از زمان به بهانه‌هاي مختلف فشارهايي به ما وارد مي‌كنند تا علاوه بر تسلط بر ملت از پيشرفت سريع ايران جلوگيري كنند.

وي خاطرنشان كرد: اين حوادث مقطعي است و مطمئن باشيد كه ملت ايران با عزت و سرفرازي از همه‌ي چالش‌ها عبور مي‌كند و راه پيشرفت و تعالي خود را با سرعت ادامه خواهد داد.

تجارت خارجي در اقتصاد ايران سهم بالايي ندارد

رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، توضيحاتي درباره نواسانات اخير بازار ارز توضيحاتي ارائه داد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خبري، محمود احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه "با توجه به نوسانات شديد ارز در روزهاي اخير و با وجود استقبال بخش صنعت و بازرگاني از راه‌اندازي اتاق مبادلات ارزي، حتي اين موضوع نيز موجب كنترل گراني ارز در بازار نشده است؛ به نظر شما منشا و علت اين گراني ارز چيست و دولت چه برنامه‌اي براي سامان دادن به اين وضعيت دارد؟" گفت: نوسانات متعلق به امروز نيست و مدتي است بازار ما دچار نوسان است كه در اين روزها شديدتر شده است.

وي با طرح اين پرسش كه "مساله ارز از كجاست؟" گفت: چرا پارسال اين موقع اين حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ايران فشار آورند كه عامل اول، بيروني و دوم عوامل دروني است.

احمدي‌نژاد به تحريم‌ها عليه ايران توسط دشمنان اشاره كرد و توضيح داد: خريد نفت از ايران مورد تحريم قرار گرفته است و با توجه به اينكه بخش قابل توجه درآمد ايران از ناحيه فروش نفت است، مساله‌اي خواهد بود و دوم كه بدتر از آن است، اين است كه مبادلات مورد تحريم قرار گرفته است يعني حتي اگر نفت فروخته شود جابجايي درآمد آن قابل هزينه كردن و جابجايي نباشد.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه همه توان دشمن براي اعمال اين تصميم بسيج شده است، تصريح كرد: يك جنگ پنهان، گسترده و سنگين در سطح جهان به صورت پراكنده اتفاق افتاده است و همكاران ما در بانك مركزي و نهادهاي مربوطه تلاش مي‌كنند تا راه‌حل‌ها را پيدا كنند و آنها نيز از طرف ديگر تلاش كرده و اين يك نبرد است.

وي با بيان اينكه موفق شده‌‌اند يك مقدار از فروش نفت ما را كاهش دهند، اظهار كرد: ان‌شاءالله جبران خواهيم كرد و بايد توجه داشته باشيم كه اين يك نبرد است و دشمن در اين عرصه تصور مي‌كند با اين فشارها مي‌تواند ملت ايران را در هم بشكند و البته ممكن است تصميمات جديدي نيز بگيرند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "پس از مساعدت شدن شرايط، راجع به ابعاد اين نبرد اقتصادي به ملت عزيز ايران توضيحاتي خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگي آنها و اينكه از چه شرايطي عبور كرده‌ايم موارد لازم را خواهم گفت"، تصريح كرد:‌ از داخل نيز با برخي اقدامات مواجه هستيم از جمله اقدامات عملي در بازار ارز و جنگ رواني، تبليغاتي كه به همراه دشمن عليه دولت سازماندهي شده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تجارت خارجي در اقتصاد ايران سهم بالايي ندارد، خاطرنشان كرد: اين موضوع مي‌تواند دستمايه جنگ رواني گسترده باشد كه آثار رواني آن در بازار بالاست.

وي با بيان اينكه "در اقتصاد 1200 ميليارد توماني ايران، 100 ميليارد دلار مبادلات ارزي رقم بالايي نيست"، اظهار كرد: هميشه به نوعي عده‌اي بازار داخل را به قيمت‌هاي بيروني و به واردات گره مي‌زنند كه اين مربوط امروز نيست و بيش از پنجاه است كه اينطور است. آيا واقعا امسال ارزي كه بانك مركزي به بازار تزريق كرده است، تكافوي نيازهاي كشور را نكرده است؟ اينطور نيست.

رييس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقايسه آن در شش ماهه اول سال گذشته و امسال اشاره كرد و توضيح داد: ميزان واردات كشور در شش ماهه اول سال گذشته 17 ميليون و 840 هزار تن و در شش ماهه نخست امسال 19 ميليون و 121 هزار، پس به لحاظ وزني بيشتر شده است اما به لحاظ وزني كمي كاهش دارد. پارسال 22.5 ميليارد دلار كالا وارد شده و الان 26.5 ميليارد كه حدود 10 تا 12 درصد است يعني 10 درصد كالا كم شده است كه ان‌شاءالله در نيمه دوم جبران خواهد شد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "بانك مركزي ارز كالاهاي وارد شده را با توجه به شرايط موجود تامين كرده است"، گفت: پرسش اين است كه آيا نوسانات به خاطر مشكلات اقتصادي است؟ در حالي كه پاسخ "خير" است.

وي در ادامه گفت: مگر در يك روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادي مي‌افتد؟ كدام شرايط اقتصادي عوض مي‌شود؟ بانك مركزي كل نيازهاي كشور را به 10 اولويت تقسيم كرده كه اولويت هاي 1 و 2 مواد غذايي است بقيه را هم تنظيم كرده است.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: مركز مبادلات هم تاكيد كرده كه هركس براي صادرات و واردات ارز مي‌خواهد مي‌تواند به اين مركز برود؛ مي‌ماند مقداري ارز براي مسافرتها كه آنرا هم بانك مركزي تامين كرده است. چطور است دو نفر سر يك چهارراه 200 دلار مبادله مي‌كنند و بقيه آن را سردست مي‌گيرند به بازار حمله مي‌كند و جنگ رواني ايجاد مي‌شود. من شنيده‌ام كه شبكه‌هاي خارجي برنامه‌هاي را خود را قطع كردند و فقط روي اين مساله مانور مي‌دهند.

رييس‌جمهور چنين اقداماتي را جنگ رواني دانست و افزود: مشخص است كه همه اينها يك جنگ رواني است معنايش اين نيست كه مشكلات نداريم اما بخش عمده‌ي از اين مشكلات را بانك مركزي وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است اما همه اينها حلقه‌هاي يك برنامه است. عده‌اي مي‌خواهند تمام برنامه‌هاي دولت را زير سوال ببرند و بگويند دولت باعث اين اتفاقات است.

وي ادامه داد: چطور يكجا يك موفقيتي پيدا مي‌شوند همه در آن شريكند حتي وقتي در يك مسابقه ورزشي برنده مي‌شويم همه هستيم؟ اگر بناست يك مشكلي پيدا شود همه روبرو دشمن بايستند رويشان را به سمت دولت كنند اين بحث ديگري است ما فدايي ملت ايرانيم اين هم روي آن.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "اينجا جاي تسويه‌‌حساب‌هاي سياسي نيست"، اظهار كرد: كساني هستند كه خودشان مي‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شركت مي‌كنند ولي در بيرون هم دولت را متهم مي‌كنند. چطور دي‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشكلي وجود نداشت و دولت به خوبي اداره مي‌كرد؟

وي همچنين گفت: من فكر مي‌كنم ملت ايران به فشارها غلبه پيدا خواهد كرد اگر چه دشمن همه فشارهايش را وارد مي‌كند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "فشارها فقط به سمت دولتها نيست بلكه بر روي ملتهاست"، اظهار كرد: همه اينها جنگ رواني است و البته تصميماتي گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن يك سنگي را انداخته است ما بايد سنگ را برداريم به سمت خودشان پرتاب كنيم. همه قوا و دستگاه‌ها هم بايد پشتيباني كنند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: مركز مبادلات ارزي در جلسات مشترك سه قوه به راهكارهاي رسيده است كه نظمي به بازار ارز بدهد و اينطور هرچه بانك مركزي ارز مي‌دهد معلوم نباشد به كجا مي‌رود به اندازه نيازهاي كشور ارز است و به ترتيب اولويت پرداخت مي‌شود. يك مقدار از اينها جنگ و فشار رواني و البته فشار دشمن است دشمن بيشتر از اينكه در ميدان عمل در جنگ رواني موفق بوده است. فرض كنيم مبادلات خارجي ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ايران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزينه‌هاي دولت است مدنظر قرار داده‌ايم و حد بودجه اعمال شده است. بايد در نقاط ضعف و قوت حمايت كنيم.

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره اين‌كه واكنش ايران نسبت به ادعاي اخير آمريكا براي تشديد فشارها عليه ايران چيست، اظهار داشت: واكنش ما معلوم است، ما در كنار ملت ايران قرار داريم و از همه حقوق و تمامي ملت ايران، دفاع خواهيم كرد.

وي افزود: روش آنها روشي شكست خورده و تكراري است كه قبلا نيز تجربه كرده‌اند، اما گويا علاقه‌مندند كه دوباره تجربه كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فونكس چين درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران و سخنان نتانياهو در سازمان ملل گفت: در شرايطي كه هستيم، مديريتي كه دنيا را اداره مي‌كند، به همين ترتيبي است كه مي‌بينيم و به اصطلاح ما ايراني‌ها، سگ‌ها را رها كرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند، به همين خاطر عده‌اي به راحتي به خود اجازه مي‌دهند كه هركسي را تهديد كنند.

وي تصريح كرد: مهم‌تر از تهديدات، مديريتي است كه چنين اجازه‌اي به آنها مي‌دهد و ما واكنشي نمي‌بينيم. مديريت بين‌المللي بايد اصلاح شود و در غيراين‌صورت چند صهيونيست بي‌فرهنگ به خود اجازه مي‌دهند كه به راحتي ديگران را تهديد كنند. ملت ايران هيچ‌گاه مهاجم نبوده ولي همواره مدافع خيلي خوبي بوده است و تمام متجاوزان را پشيمان كرده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما چندان نگران نيستيم، چراكه ايران كشوري نيست كه با فرض اين‌كه آنها بخواهند تهاجمي كنند، با چهار تا تير و ترقه ايران تكان بخورد. ايران كشوري بزرگ است اما مشكل از مديريتي است كه در دنيا وجود دارد و جالب اين است كه ما شرايط كنوني مديريت جهان را در سازمان ملل ترسيم كرده‌ايم و آنها (رژيم صهيونيستي) با حرف‌هايشان صحبت‌هاي ما را مستند كردند.

رييس‌جمهور همچنين گفت: دشمن از تهديدات بيش از آنكه قصد حمله داشته باشد، در پي جنگ رواني است و بعضي نيز در داخل بي‌اطلاع از اين موضوع موج جنگ رواني دشمن را رله مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه ايران كشوري عظيم و بزرگ است، افزود: البته اين‌كه دولت و احمدي نژاد اشتباه ندارد، چنين نيست و من هيچ‌وقت چنين ادعايي نكرده‌ام، اما ايران كشوري نيست كه با اين تهديدات آسيبي ببيند. تحليل دقيق من اين است كه حاكميت آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه بايد دست و پاي آنها (رژيم‌صهيونيستي) را جمع كند؛ چراكه خرج‌شان بيش از منافع‌شان شده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: رژيم صهيونيستي به دنبال ماجراجويي است كه براي خود فرصتي ايجاد كند و خيال مي‌كند كه با تهديد ايران، اين فرصت براي آن ايجاد خواهد شد، اما اشتباه مي‌كنند، دوره آنها به پايان رسيده و اگر سرشان را پايين بيندازند و بروند، شايد در آينده جهان سهمي داشته باشند، اما هرچه ماجراجويي كنند، آينده خود را بدتر خواهند كرد.

مذاكره مستقيم با آمريكا ممكن است

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار شبكه العالم سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه در پي نوسانات ارز، سخنگوي كاخ سفيد بيان كرد كه تحريم‌ها در اقتصاد ايران اثر داشته است، آيا كاهش ارزش پول ملي مي‌تواند در برنامه هسته‌اي نوعي بازنگري ايجاد كند و مذاكره‌اي صورت گيرد؟ كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره كه در حال انجام است، گفت‌وگوي 1+5 كه برسر مذاكرات هسته‌اي است.

خبرنگار مذكور به مذاكره مستقيم با آمريكا اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره مستقيم با آمريكا ممكن است؛ اما بايد شرايط آن فراهم شود،‌ اما در اين شرايط من فكر نمي‌كنم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: در بين‌الملل اصل بر رابطه گفت‌وگو و تفاهم است و اين گفت‌وگو و تفاهم بايد در شرايط عادلانه انجام شود. اگر كساني خيال مي‌كنند، با فشار ملت ايران را پاي گفت‌وگو مي‌آورند، حتما اشتباه مي‌كنند، حتما اشتباه مي‌كنند و اگر هم چنين انتظاري دارند، بايد رفتار خود را اصلاح كنند.

خبرنگار مذكور به عقب‌نشيني ايران پيرامون موضوع هسته‌اي اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: منظور از ايران چه كسي است؟ اگر منظور احمدي‌نژاد و ملت ايران است، ما اهل عقب‌نشيني نيستيم.

خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي نبايد وارد مسائل سياسي شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اين‌كه آيا برخي دستگاه‌هاي داخلي در حال ايجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از اين دستگاه‌ها مي‌خواهم كه با تصميمات دولت همراهي كنند و به مسئولان درگير در اين مساله كمك كنند.

وي ادامه داد: يكي از نهادهاي اطلاعاتي گزارش داده است كه 22 نفر در اين التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگي‌ها را آنها ايجاد مي‌كنند. مشخص است كه براي مقابله با اينها چه نهادهايي بايد وارد عمل شوند. با موبايل با همديگر تماس مي‌گيرند و مي‌گويند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. اين كارها ربطي به اقتصاد ندارد، بلكه التهاب ايجاد كرده‌اند و مشخص است كه كار غلطي است و اگر مسئولان مربوطه در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنند، بخشي از اين التهابات حل خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ايرنا درباره اين‌كه رييس مجلس شوراي اسلامي گفته است تحريم‌ها تاثيري در اقتصاد كشور نگذاشته است، نظر شما چيست؟ گفت: لابد تصميمات ايشان تاثير دارد. بعضي افراد در زمان خوشي هستند. من احترام زيادي براي ايشان قائلم، اما ايشان حتما خبر دارند كه چقدر فروش نفت كاهش پيدا كرده است و بانك مركزي چه مشكلاتي در جابجايي ارز دارد. اين مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختيار دارم و متاسفم كه با يك خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي اين مصاحبه شده است و اين خبرگزاري همه خبرهايش عليه دولت است در حالي كه اين خبرگزاري وابسته به يك نهاد نظامي و امنيتي نبايد وارد اين مسائل شود.

رييس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پيش اشاره كرد و گفت: ما در مراسم عزاداري نشسته بوديم كه پيامكي از اين خبرگزاري آمد كه قيمت سكه و ارز اين مبلغ شده است، در حالي كه آن روز بازار تعطيل بود. رييس بانك مركزي مي‌گفت من تعجب كردم و سري به بازار فردوسي و ساير نقاطي كه ارز خريد و فروش مي‌شود، زدم و ديدم كه همه مغازه‌ها تعطيل‌ هستند. اين خبرگزاري در اين روزها هم اين حرف‌ها را مطرح مي‌كند.

احمدي‌نژاد در ادامه افزود: از سياست‌هاي دولت انتقاد مي‌كنند كه اين سياست‌ها به نفع مردم نيست، در حالي كه تمام سياست‌هاي ما به نفع مردم است و دليلي ندارد كه ما سياستي عليه مردم داشته باشيم. مي‌گويند اين دولت مي‌خواهد دولت آينده را نيز در اختيار داشته باشد، يا اين‌كه مي‌خواهد كارهايي كند كه براي دولت بعدي مشكلات بيشتري ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد: از همان ابتدا كه طرح هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد، مخالفت كردند با اين‌كه دو ريال به جيب مردم برود، مشكل دارند. اين‌كه بيش از اين درصد كمي از مردم از 70 الي 80 درصد يارانه‌ها استفاده مي‌كردند و امروز با هدفمندي يارانه‌ها مي‌خواهيم از جيب مصرف‌كنندگان بيشتر به آنها كه كمتر مصرف مي‌كنند پول بريزيم انتقاد مي‌كنند. اين در حالي است كه هيچ پول جديدي وارد بازار نشده است كه مي‌گويند اين طرح نقدينگي ايجاد كرده است.

رييس‌جمهور با انتقاد از كساني كه مي‌گويند در اين دولت نقدينگي افزايش يافته است، تصريح كرد: آمارها مي‌گويند كه در دولت قبل، از ابتداي دولت تا انتها ميزان نقدينگي هشت برابر شده است، در حالي كه در دولت ما تاكنون نقدينگي چهار برابر شده است. حالا بايد ديد چه كسي بيشتر تزريق كرده است. برخي در بالاترين سطوح قرار دارند و مي‌خواهند در مسائل دخالت كنند در حالي كه حتي نمي‌دانند، نقدينگي يك نسبت است و مطلق نيست و نسبت آن تاثيرگذار است. به عنوان مثال در اقتصاد چين كه چند برابر اقتصاد ماست وقتي سه درصد نقدينگي توليد مي‌شود كه معادل 30 درصد نقدينگي ماست، بايد انتظار تورم را بكشند.

احمدي‌نژاد گفت: همراه با بيروني‌ها فرياد مي‌زنند كه دولت ناتوان است و همان سخنان را تكرار مي‌كنند. آن كساني كه امروز به افزايش نقدينگي انتقاد مي‌كنند، در عين حال تصميم مي‌گيرند كه بانك‌ها معوقات خود را پنج سال ديرتر بدهند و با اين كار مبادلات را دچار ركود مي‌كنند و همين كارشان به مفهوم افزايش نقدينگي است يعني آنها وقتي تصميمي مي‌گيرند و تبعات آن به وجود مي‌آيد آن را به گردن دولت مي‌اندازند.

وي تاكيد كرد: دولت شبانه‌روز در حال فعاليت است و انتظار ما اين است كه با دولت همراهي كنند.

احمدي‌نژاد هيچ‌وقت دروغ نمي‌گويد

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود، در برابر پرسش خبرنگار شبكه جهاني سحر، درباره حذف گروهك منافقين از ليست تروريست‌ها توسط آمريكا پاسخ داد: دامنه حلقه‌هاي طراحي‌ آنها وسيع‌تر از اين حرفهاست كه راجع به دلار و ارز و اين موارد گفته مي‌شود و دنبال كارهاي ديگري هم هستند و به همين خاطر اين گروه را از ليست ترويست‌ها خارج كردند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "احمدي‌نژاد هيچ وقت دروغ نمي‌گويد"، گفت: راستش را بخواهيد اينكه آمريكا منافقين را از ليست تروريستها خارج كرده است، باعث خوشحالي ماست چون اگر بنا بود تبليغات و خرج كنيم و به دنيا بگوييم دولت آمريكا حامي اصلي تروريسم است و با استاندارد دوگانه برخورد مي‌كند بايد 500 ـ 600 ميليارد دلار خرج مي‌كرديم اما حالا خودشان مفت و مجاني اين كار را كردند.

حذف منافقين از ليست تروريستها محكوم است

وي با تاكيد بر اينكه حذف گروهك منافقين از ليست تروريست‌ها را توسط آمريكا رسما محكوم مي‌كنيم و اطلاعيه خواهيم داد، تصريح كرد: اينكه تصور كنيم با ابزار گروهي كه منفور ملت ايران است و محبوب‌ترين رئيس‌جمهور و نخست وزير تاريخ اين كشور را در همين ساختمان به آتش كشيده به هدف مي‌رسيم اشتباه است. بايد بدانند كه از اين تنور آبي گرم نمي‌شود يعني چيزي گيرشان نمي‌آيد جز ضرر. شايد آنها هم مثل برخي از دوستان ما قدرت تحليل‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آريا در رابطه با طرح پيشنهاد مذاكره با آمريكا توسط احمدي‌نژاد در سازمان ملل و واكنش‌هاي مصرف در برابر آن گفت: هر اتفاقي مي‌افتد در فضاي رسانه‌اي مي‌افتد و يك جمله‌اي صادر مي‌شود تا به آن ور دنيا برسد صدجور اين جمله بالا و پايين مي‌شود.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اين كه هيچ وقت پيشنهاد مذاكره نداده‌ام تصريح كرد:‌ سوال خبرنگار اين بود آيا شما با آمريكا گفت‌و‌گو مي‌كنيد؟ من چه بايد پاسخ مي‌دادم؟ آيا كسي مي‌تواند در عرصه بين‌المللي بگويد من اهل گفت‌و‌گو نيستم؟ كدام آدم عاقلي چنين جوابي مي‌دهد؟ عرصه بين‌الملل يعني گفت‌و‌گو. اصل بر گفت‌و‌گو و رابطه است، مگر اين كه استثنايي اتفاق بيافتد مثل رژيم صهيونيستي كه ما آن را به رسميت نمي‌شناسيم و با آن رابطه نداريم.

وي با اشاره به اينكه پرسش آنها در مورد افغانستان بود، تصريح كرد:‌ من پاسخ دادم ما گفت‌و‌گو مي‌كنيم چون نمي‌توانيم بگوييم كه گفت‌و‌گو نمي‌كنيم، اما در شرايط عادلانه و احترام‌آميز. يعني حقوق ملت ايران را بپذيرند و به ملت ايران احترام بگذارند و از موضعي كه دارند پايين بيايند و حرف بزنند. در اين صورت فكر نمي‌كنم كسي در ايران مخالف باشد. يعني ملت ايران نمي‌تواند مخالف گفت‌و‌گو باشد، اما شرايط گفت‌و‌گو مهم است.

احمدي‌نژاد افزود: هميشه گفته‌ام اگر رفتارشان را اصلاح كنند و حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند و شرايط گفت‌و‌گو را رعايت كنند اصل بر گفت‌و‌گوست. چون تاريخ روابط ما معلوم است، و اين روشن مي‌كند كه چه كسي بايد رفتارش را اصلاح كند پس بايد در شرايط برابر بدون توسعه‌طلبي و زورگويي جلو آيند. اينكه مي‌گويند بايد داوطلبانه بيايي و با ما گفت‌و‌گو كنيم حرف زشتي است كه به هر ملتي بگويند بخصوص به ملت ايران، چون ملت ايران هزاران سال بوده است در حالي كه اينها نبوده‌اند و تازه پيدا شده‌اند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: نه قطع گفت‌و‌گو اصالت دارد و نه درگيري، بلكه در مناسبات جهاني، اصل بر گفت‌و‌گو و تفاهم و همكاري است، مگر استثنايي وجود داشته باشد كه به رفتارها برمي‌گردد.

كار وزير ارشاد درباره «شرق» اشتباه بود

در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار روزنامه اعتماد گفت "شما اقدامات قوه قضاييه را مستقل عنوان كرده‌ايد و در مردادماه در روز خبرنگار نيز صحبت‌هايي درباره آزادي مطبوعات داشتيد، اما در زماني كه شما در نيويورك به سر مي‌برديد سه تن از وزراي شما بويژه وزير ارشاد، به شدت عليه روزنامه شرق موضع گرفتند؛ سوال من از شما اين است كه آيا وزرا هم مثل قوه قضائيه مستقل هستند يا از موضع آنها حمايت مي‌كنيد؟"

به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد پاسخ داد: مشي دولت در هفت سال گذشته، مشي روشني است. دولت حداكثر تحمل ممكن را داشته است و آزادي نزديك به مطلق برقرار بوده است. نظرات من نيز معلوم است.

وي ادامه داد: به نظرم كار وزير ارشاد قطعا اشتباه بوده است با اين توضيح كه ارزش‌هاي دفاع مقدس براي همه ملت ايران مقدس است چراكه متعلق به ملت است. اتهامي وارد شده ولي هنوز اثبات نشده است، در حالي كه بايد در دادگاه صالح و در حضور هيات منصفه اين اتهام بررسي شود. كسي نمي‌تواند نظر شخصي خود را اعمال كند. در هيات نظارت، سه قوه البته بيش از سه قوه (با خنده) حضور دارند كه بايد اين مساله را پيگيري كنند.

احمدي‌نژاد خطاب به خبرنگار اعتماد گفت: البته يادتان باشد كه اين تصميمات در غياب من گرفته شده است.

بهتر بود درباره «جوانفكر» حوصله مي‌كردند

در ادامه اين نشست، خبرنگار روزنامه ايران پرسش خود را از رييس‌جمهور اينطور پرسيد كه "آقاي احمدي‌نژاد مشاور مطبوعاتي شما بازداشت شد در حالي كه شما حضور نداشتيد و اتهامي عليه او مطرح شد كه ما نمي‌توانيم از آن بگذريم، يعني اتهام توهين به مقتدا و مولايمان امام خامنه‌اي. شما خود مي‌دانيد كه در اين مدت به ما چه گذشته است. از مجله خاتون بگيريد كه از نظرات علما و هفت هزار نجابت زن ايراني و نظر مقام معظم رهبري نوشته بوديد، اما ما را محارب ناميده بودند. به روزنامه ايران حمله شد، دوستان ما را كتك زدند، گاز اشك‌آور زدند و امروز مشاور مطبوعاتي شما را كه ولايت‌مداري ايشان بر همه ثابت شده است، به توهين به ولايت متهم مي‌شود. پرسش من از شما اين است كه با چه هدفي به شما و دولت شما انگ توهين به ولايت مي‌زنند؟"

احمدي‌نژاد با خنده پاسخ داد: چرا از من پرسيدي؟ از آنهايي كه اين كار را كرده‌اند بپرس؛ البته اگر پيدايشان كرديم. حتما ضرورت مهمي است كه در زمان 10 دقيقه سخنراني من در مجمع سازمان ملل دستگيرشان كرده‌اند. البته اين اقدام كار خوبي نبود، خودشان هم متوجه شدند. اين مسائل خبر اول شد در حالي كه ما جنايات صهيونيست‌ها را در سازمان ملل بيان مي‌كرديم، بايد به خبرنگاران پاسخ مي‌داديم كه در ايران چه خبر است. شايد بهتر بود كه حوصله مي‌كردند.

رييس‌جمهور افزود: اتهامي كه گفتيد به آقاي جوانفكر نسبت داده‌اند، به ايشان نمي‌چسبد. روش درستي نيست. اگر بنا باشد اين مساله را باب كنند، خيلي بد مي‌شود. توهين به رهبري را كسي نمي‌پذيرد. ملت ايران به خاطر ادب تاريخي و ايمانش مرزهايي دارد. اگر اينطور باشد، همه را آن وقت مي‌توانند از دم رديف كنند.

وي در پايان پاسخ خود به اين پرسش گفت: من با كساني كه بايد در اين باره صحبت كنند، صحبت خواهم كرد.

به شرايط عادي باز مي‌گرديم

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست خبري رييس جمهور ،خبرنگار شبكه خبر از احمدي‌نژاد پرسيد با توجه به گفته‌هاي شما مبني بر اين‌كه دولت هر كاري مي‌كند براي ملت و به نفع مردم است و با توجه به افزايش قيمت كالاهاي اساسي و فشار زيادي كه به مردم به ويژه اقشار كم‌درآمد وارد مي‌شود، مشخصا برنامه دولت براي كنترل قيمت‌ها چيست كه رييس‌جمهو در پاسخ به اين سوال با تاكيد بر اين‌كه دولت با همه توان و ابعادش درگير اين مساله شده است و اين موضوع را پيگيري مي‌كند، گفت: بالاخره يك جنگ رواني در ابعاد اقتصادي و رواني ايجاد شده كه ديگران از جمله صداوسيما بايد كمك و پشتيباني كنند.

وي افزود: ‌اين‌كه فقط انگشت اتهام را به سمت دولت يا شخص ديگري ببرند مشكل را حل نمي‌كند. ما از حوادث سنگين‌تر از اين هم عبور كرده‌ايم؛ بنابراين دعوت و خواهش مي‌كنم كه همه در مسير كمك به اين موضع قدم بردارند؛ اگرچه كارشناسان نيز در حال بحث و بررسي‌هاي لازم هستند و من به عنوان رييس دولت از تصميمات آنها به طور كامل پشتيباني مي‌كنم.

احمدي‌نژاد گفت: مردم يك مدت مراجعه نكنند. مثلا خريدن ست لوازم آشپزخانه فلان كشور خيلي فوريت دارد، البته من ترديد ندارم ما به شرايط عادي برمي‌گرديم و خيلي‌ها ضرر مي‌كنند. حال اگر يك مقدار تصميمات تبيين شود، براي كساني كه مي‌خواهند واردات صحيح كالا داشته باشند، موثر است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: دولت، بانك مركزي، وزارت اقتصاد، بازرگاني و معاون اول همه در تلاش هستند كه مشكلات را حل كنند، منتهي فراز و نشيب‌هايي وجود دارد كه ما از آن عبور مي‌كنيم.

در ادامه خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار لبنان پرسيد نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني كه در مجمع عمومي سازمان ملل داشت، خطوط قرمز رژيم صهيونيستي را ترسيم كرد، حال شما بگوييد كه خطوط قرمز جمهوري اسلامي در مقابل خطوط قرمز آنها چيست كه رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال با طرح اين پرسش كه چرا صهيونيست‌ها عصباني هستند؟ تصريح كرد: اين نقاشي ابتدايي كه نشان داده شد، بيشتر يك توهين بود. اينها خود را بالا مي‌دانند و بقيه ملت‌ها را پايين مي‌دانند.

وي گفت: آنها طراحي كرده بودند كه ما را در سفر نيويورك وارد دام و طرح خود كنند، ‌طرح‌شان هم افزايش تنش‌ها در منطقه است. نقشه كشيده بودند كه در ميزگردها و جلسات و تبليغات‌شان فضا را شعله‌ور كنند و اخبار را طوري منعكس كنند كه ما قصد موشك‌اندازي و اينطور مباحث را داريم.

احمدي‌نژاد گفت: آنها مي‌خواهند به ما فشار بياورند و مسئول فشارها را خود ما بدانند. آنها مي‌خواهند ماجراجويي كنند و مسئوليت ماجراجويي را گردن ما بيندازند؛ چرا كه آنها اصالت ندارند و دنبال درگيري هستند، ولي ما رفتيم و گفتيم ملت ايران اين است و اصلا خيلي از رسانه‌هاي آمريكايي مانده بودند، چه موضعي بگيرند.

رييس‌جمهور اظهار كرد: آنها فضا را طوري ساماندهي كردند كه اگر ما بي‌احترامي مي‌كرديم، در واقع نياز آنها را تامين كرده بوديم. چرا جنگ؟ هر كس حرف از جنگ مي‌زند عقب‌افتاده و محكوم است. آنها هم‌اكنون عصباني‌اند و حرف از خط قرمز، سرخ و مشكي مي‌زنند. سطح آن آقا هم همان است. نقاشي‌اش هم خوب نيست، بايد تمرين كند نقاشي‌اش بهتر شود.

نگوييد كه جنگ قطعي است

به گزارش ايسنا ، احمدي‌نژاد در ادامه اين كنفرانس خبري گفت: گروه‌هاي مختلف با ما در آمريكا ديدار مي‌كردند و نگران از جنگ بودند، البته اين را هم بگويم وقتي در آمريكا مي‌گويند كه جو جنگي است به مفهوم اين نيست كه مردم به سمت جنگ مي‌روند، بلكه يك كار رواني مي‌شود و طوري وانمود مي‌كنند كه مردم جنگ را حتمي بدانند، ما هم در ديدارهايي كه با مردم در آنجا داشتيم اين مساله را مطرح كرديم كه چرا بايد جنگ مطرح شود. ما مشكلي نداريم و مشكل در اين زمينه با آمريكاست.

وي افزود: آمريكا از خشن‌ترين ديكتاتور در كشور ما حمايت مي‌كرد، در حالي كه شاه در خرداد 42 و در شهريور 57 مردم را سركوب كرد، ما حتي يك انتخابات نداشتيم و شش ميليون بشكه نفت در روز مي‌فروختيم، اما 90 درصد مردم فقير بودند، حالا ملت قيام كرد و آزادي را به دست آورد و آمريكا در طول اين سال‌ها پس از انقلاب همواره در برابر ملت ما ايستاده است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد:البته نمي‌خواهم بگويم كه در سال‌هاي پس از انقلاب مشكلي نداشتيم، مشكلاتي بوده است و ما نياز به اصلاحات داريم، اما نه آن اصلاحاتي كه ديگران در كشورهاي ديگر دنبال مي‌كنند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: سوالي كه من در آنجا پرسيدم اين بود كه ما بالاخره نفهميديم در آمريكا چه كسي حاكم است، آيا اسرائيل در آنجا حاكم است يا خود آمريكايي‌ها؟ اسرائيل به دولت آمريكا دستور مي‌دهد يا اين‌كه آمريكاست كه به اسرائيل دستور مي‌دهد. اين سخنان ما آنها را عصباني كرد؛ چرا كه نقشه‌هاي آنها افشا شده بود و به همين دليل تهديدهاي خود را بيشتر كردند.

وي افزود: من از برخي افراد در داخل مي‌خواهم حرف‌هايي نزنند كه خواسته‌هاي دشمن را محقق كند، نگوييد كه جنگ قطعي است. ما البته آماده‌ايم و مهم اين است كه آماده‌ايم و نگراني نداريم. بالاخره در حال پيشرفت هستيم و من فكر مي‌كنم كساني در آمريكا و اسرائيل هستند كه گوش كساني كه دم از جنگ مي‌زنند را بپيچانند و اگر چنين افرادي نباشند، مشكلي هم نيست ما كار خود را مي‌كنيم و نگران هم نيستيم.

رييس‌جمهور قبل از پاسخ دادن به سوال خبرنگار مهر كه پرسيد رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ چه بوده است و عملكرد شما دراين زمينه چگونه مي‌باشد؟ گفت: پيش از آنكه پاسخ شما را بگويم يادداشتي به من دادند كه بر اساس آن مهر پيامكي منتشر كرده كه مي‌گويد "هجمه‌ي احمدي‌نژاد به نهادهاي امنيتي". آيا من چنين چيزي گفتم؟ من مي‌گويم خبرگزاري‌اي كه وابسته به نهادهاي امنيتي است، بايد دقيق‌تر عمل كند، نهادهايي كه از دولت پول مي‌گيرند، نبايد عليه دولت سياسي‌كاري كنند.

وي در ادامه گفت: در زمينه فرهنگي هم بايد بگويم كه ما هم نگران مسائل فرهنگي هستيم. انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي بود و آنچه كه مقام معظم رهبري به ما رهنمود دادند، همان است كه در كارگروه‌هاي فرهنگي تصويب و آن را دنبال كرده‌ايم. من فكر مي‌كنم در بحث‌هاي فرهنگي مهم‌ترين مساله رويكردهاي ماست. آيا ملت ما ملتي بي‌فرهنگ است؟ چنين نيست، تاريخ مي‌گويد كه ملت ما بافرهنگ‌ترين است و مردم ما خودشان توانسته‌اند عناصر ممتاز و درخشان فرهنگ خود را حفظ كنند. ملت ما اسلام، توحيد، انسانيت، پاكي و سنت‌هاي متعالي را پذيرفته و پاي آن ايستاده است.

رييس‌جمهور گفت: برخي وقتي سخن از فرهنگ مي‌گويند گويا متهم اصلي در اين زمينه مردمند، در حالي مردم ما مدعي هستند. اگر كوتاهي هست بايد از مراكز فرهنگي مانند وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، صداوسيما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پرسيد. دولت به دنبال آن است كه در زمينه‌ فرهنگي رويكرد صحيح را مطرح كند و در حوزه‌هاي كتاب، نظام جامع علمي، بازي‌هاي رايانه‌اي و بنياد سعدي و نهادهاي ديگر اين مساله دنبال شده است، كمك‌هاي اين دولت در حمايت از نهادهاي فرهنگي در طول تاريخ بي‌سابقه است.

احمدي‌نژاد يادآور شد: حوزه فرهنگ حوزه‌اي است كه نبايد در آن تحليلي صورت گيرد و ما نبايد به مساله كوچك در اين حوزه بيش از حد بپردازيم. گاهي برخي نهادها اگر كاري نكنند و اقدامي نكنند بهتر است؛ چرا كه آنها نمي‌دانند با چه ملتي مواجه هستند، اگر رها كنند ملت خود بهتر عمل مي‌كند. در طول تاريخ كسي نتوانسته به ملت ما چيزي را تحميل كند و بزرگ‌ترين كار فرهنگي، باور كردن عظمت ملت ماست.

وي گفت: مشي مقام معظم رهبري و حضرت امام اين است كه همواره همان مشي است كه دولت نيز دنبال مي‌كند البته اين را بگويم كه دولت عامل مستقيم در حوزه فرهنگ نيست ، من هم مي‌گويم كه همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان بايد بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا كه اين جوانان بودند كه كشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترين و پاك‌ترين هستند، زنان ما بهترين‌ها هستند. شايد عده قليل قليل اقل هستند كه سازمان يافته عمل مي‌كنند كه حساب‌شان جداست.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه مقام معظم رهبري چه انتقاداتي داشتند و در برابر انتقادات مقام معظم رهبري و ديگران چه كاري انجام داديد؟ گفت:البته انتقادات برخي افراد شخصي است انتقادات رهبري همان انتقاداتي است كه ما هم داريم به صداوسيما و سازمان تبليغات و ساير نهادهايي كه در حوزه فرهنگ فعال هستند. ما 150 ميليارد به سازمان تبليغات داده‌ايم، سوال اين است كه اين پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌هاي فرهنگي كه به نهادها داده‌ايم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگيري نيست، بلكه انتقاداتي از سر دلسوزي و براي تعالي است.

وي تصريح كرد: انتقادات من و مقام معظم رهبري براي تعالي است و نه تكفير، دلسوزانه و از سر محبت است. اشكالات را بايد بگوييم و معناي آن حمله به افراد نيست.

وي افزود: از سوي ديگر نبايد مباحث فرهنگي را به چماق سياسي تبديل كنيم. برخي اينطور هستند و تا تريبوني به دست مي‌آورند، ديگران را تكفير مي‌كنند. كسي نبايد ديگري را به ضديت با انقلاب و فرهنگ متهم كند و اين يكي از كارهاي بدي است كه انجام مي‌شود.

احمدي‌نژاد در ادامه يادآور شد: از اول كه جناح‌بندي‌ها در كشور مطرح شد، من نگران بودم كه مبادا ارزش‌هاي الهي جاي خود را به مطالبات باندي و حزبي بدهد و افراد متهم به ضديت با انقلاب شوند، اين روش خيلي غلط است و برخي رسانه‌ها نيز اين كار را مي‌كنند. ما ملت بزرگي هستيم كه در آن افكار گوناگوني وجود دارد، اما همگان عاشق ايران، اسلام، موحد و دلسوز هستند.

حرفي نميزنم كه دخالت در انتخابات آمريكا باشد

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار روزنامه ايران‌ديلي پرسش خود را اينگونه مطرح كرد كه "آيا پيش‌بيني مي‌كنيد كه پس از انتخابات آينده آمريكا تغييري چه مثبت و چه منفي در ميان دو كشور ايجاد شود؟"

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش گفت: در آمريكا راجع به انتخابات اين كشور زياد سوال كردند ولي من اظهارنظري نكردم. دليلش اين است كه نمي‌خواهم حرفي بزنم كه به نوعي تلاش براي تاثيرگذاري در انتخابات آمريكا محسوب شود اما فكر مي‌كنم حتما شرايط ميان ايران و آمريكا نمي‌تواند ادامه بيابد، زيرا دولت‌هاي متوالي آمريكا از اين شرايط دارند ضرر مي‌كنند. آنها مجبورند تجديدنظر كنند. راهي جز تجديدنظر وجود ندارد و معلوم است كه درگيري با ايران سودي نداشته است.

وي افزود: من نمي‌گويم كه ما سود كرده‌ايم، اما آنكه بيشتر ضرر كرده، طرف آمريكايي است. اكنون در ميان صاحبنظران و بسياري از سياستمداران آمريكا مساله تجديدنظر مطرح است. 33 سال عليه ايران بوده‌اند. چه چيزي به دست آورده‌اند؟ اين سوال اكنون به طور جدي مطرح است.

خبرنگار روزنامه مايني‌چي ژاپن نيز از احمدي‌نژاد سوال كرد كه "با توجه به انتخابات آينده در ايران، آيا دستگيري مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور براي اعمال نوعي فشار به دولت است؟" كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: ما هفت سال است كه در فشار هستيم و در اين دو سال اخير بيشتر بوده است. ما عادت كرده‌ايم كه در فشار زندگي كنيم.

دستگيري جوانفكر به نفع كشور نيست

خبرنگار مايني‌چي ژاپن در راستاي تكميل پرسش خود يادآور شد: آيا اين فشار از سوي جناح خاصي است؟ كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: من چنين برداشتي ندارم.

خبرنگار از رييس‌جمهور پرسيد پس برداشت شما چيست؟ كه رييس‌جمهور پاسخ داد: برداشت من غير از برداشت شما است. ما فكر مي‌كنيم حق آقاي جوانفكر نيست. فكر نمي‌كنيم كه اين دستگيري به نفع كشور باشد. نه اينكه مساوات افراد را در برابر قانون نقض مي‌كنيم، هرگز اينگونه نيست. حرف جوانفكر هرگز توهين به رهبري نبوده است. مجله خاتون، مجله خلاف شرعي نيست. نظرات در اين زمينه متفاوت است. دستگاه قضايي موظف است نظرات رهبري را در احكام شرعي بگيرد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبني بر اينكه "به دليل مشكلات اقتصادي كشور متاسفانه برخي از كارخانجات با مشكلاتي مواجه شده‌اند كه اين موجب شده حقوق برخي از كارگران ماه‌ها به تعويق بيفتد يا برخي اخراج شوند. برنامه دولت در اين راستا چيست؟" گفت: بالاخره در اين فشارها، تلاطم‌ها و سروصداهايي كه مي‌شود، بخش‌هاي واقعي اقتصاد تحت فشار قرار مي‌گيرند. صرفنظر از اينكه اين فشار مبتني بر شرايط واقعي اقتصادي است يا جنگ رواني.

وي افزود: برخي در تهيه مواد اوليه مشكل دارند و برخي در برگرداندن بدهي‌هاي بانكي و برخي هم نقدينگي براي سرمايه در گردش، كم دارند. دولت كارگروهي را براي حمايت از صنعت، تشكيل داده است. تلاش مي‌كنيم كه كمك كنيم. بسياري از كارگاه‌ها نيز تاكنون مراجعه كرده‌اند و اين كارگروه كمك‌هاي بسيار خوبي انجام داده است؛ نه اينكه در حد انتظار، بلكه كمك كردند تا آنها بتوانند كار خود را ادامه دهند.

اين خبر در حال تكميل شدن است.

ادامه دارد...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ایران دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
امیدواریم دولت بتواند با همکاری تمامی اقشار جامعه و حتی منتقدین بتواند وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود ببخشد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها