کد خبر: ۸۴۰۸۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۱۶ مهر ۱۳۹۱
مسدود كردن خيابان هفده شهريور حد فاصل ميدان امام حسين(ع) تا ميدان شهدا، ترافيك سنگيني در خيابان‌هاي منتهي به اين محدوده ايجاد كرد.

به گزارش رجانيوز، شما هم اگر روز شنبه در حوالي ميدان شهدا تردد كرده باشيد حتما متوجه ترافيك غير معمول در خيابان‌هاي اين محدوده شده‌ايد و اگر اين تردد در ساعات ابتدايي صبح يا سر شب صورت گرفته باشد احتمالا يكي‌ دو ساعتي را در اين راه‌بندان‌هاي اعصاب خرد كن تلف كرده‌ايد.

اما همه اين معطلي‌ها و راه‌بندان‌ها بخاطر بلوكهايي بود كه اطراف بخش شمالي خيابان هفده شهريور چيده شده بود و بخاطر عمليات عمراني در اين محدوده، از ورود خودروها به اين خيابان جلوگيري مي‌كرد. شهرداري تهران بعنوان كارفرماي عمليات پياده‌رو كردن اين خيابان متهم اصلي بود و مردم عدم اطلاع رساني لازم نسبت به مسيرهاي جايگزين را دليل اصلي اين ترافيك مي‌دانستند. اما شهرداري مدعي است با نصب بنر و توزيع بروشور اطلاع رساني كرده است.

محمدجواد شوشتري رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران بهترين كسي است كه مي‌تواند درباره اين موضوع توضيح دهد. با او وقتي به گفتگو پرداختيم كه سرش گرم رسيدگي به همين پروژه و ترافيك سرسام آور ناشي از آن بود.


تلاشمان را مي‌كنيم اما مردم يكي دو روز تحمل كنند

از يك قدم پيشتر شروع كرديم و از شوشتري درباره ضرورت پياده رو كردن آن محدوده از خيابان 17 شهريور پرسيديم. از اينكه چه خصوصيتي در آن محيط وجود دارد كه لازم است مردم آن منطقه را پياده طي كنند؟

رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران ابتدا با اشاره به اينكه چهار مشاور روي اين طرح كار كرده‌اند بر اين نكته تصريح كرد كه پياده رو كردن آن خيابان هدف نهايي است و فعلا امكان دارد كه معبري براي تردد خودروها باز شود. او درباره ضرورت اين طرح هم گفت: اين كار بخشي از پروژه بزرگ بهسازي ميدان امام حسين(ع) و ميدان شهداست تا با توجه به هيئات موجود در اين منطقه و خصوصيات فرهنگي آن محيطي در شان مردم ايجاد شود. اقداماتي از جمله بخشيدن عوارض و... هم صورت گرفته است تا مغازه‌هاي موتور سيكلت و اتومبيل فروشي و تعويض روغني و... از اين محدوده منتقل شوند و جاي آنها را مجموعه فرهنگي بگيرد و حد فاصل ميدان امام حسين(ع) تا ميدان شهدا به محيط فرهنگي تبديل شود.

شوشتري توضيح مي‌دهد: در اين صورت حتما پياده‌رو شدن اين محدوده توجيه خواهد داشت. جالب است كه از وقتي كه ما طرح بهسازي ميدان شهدا را شروع كرده‌ايم قيمت املاك اين محدوده افزايش پيدا كرده است.
اما سوال مهم اين روزها نحوه اجراي اين طرح است. اينكه آيا نمي‌شد تمهيداتي انديشيد كه اين گره‌هاي ترافيكي ايجاد نشود؟

 شوشتري از انديشيده شدن اين تمهيدات سخن مي‌گويد. از توزيع پنج هزار بروشور بين اهالي، برگزاري جلسه با ائمه جماعات و مغازه داران و نصب بنرهاي اطلاع رساني در منطقه. او توضيح مي‌دهد كه قرار بود اين طرح دهم مهرماه انجام شود اما با توصيه راهور پنج روز به تاخير افتاد.

رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پاسخ به اين سوال كه چرا از همه ظرفيت‌هاي رسانه‌اي مانند شبكه تهران و يا راديو تهران براي اطلاع رساني استفاده نشده است چنين مي‌گويد:

به هر حال قبول دارم كه هرچه بيشتر اطلاع رساني صورت مي‌گرفت اين مشكلات كمتر مي‌شد اما به هر حال هيچكس دوست ندارد مردم را ناراضي كند. خود من در اين چند روز و قبل از شروع طرح كلي مصاحبه كرده‌ام و درباره طرح توضيح داده‌ام. ضمنا كارهايي هم انجام داده‌ايم تا مشكل مردم كمتر شود مانند مكانيزه كردن پل عابر پياده ميدان شهدا كه چند روزي طول مي‌كشد.

به شوشتري ميگويم پس اگر اطلاع رساني كافي صورت گرفته است دليل اين ترافيك چيست؟ جواب مي‌دهد: به هر حال مردم ما مردم جستجوگري هستند. دوست دارند سرك بكشند و ببينيند چه اتفاقي افتاده است. ديشب كه خود من در ميدان شهدا حضور داشتم مي‌ديدم كه راه باز است اما ماشين‌ها يكي يكي ترمز مي‌زنند تا ببيند چه خبر است و خيابان را چطور بسته‌اند!

شوشتري باز هم از مردم بخاطر مشكلات پيش آمده عذرخواهي مي‌كند و و ميگويد: ولي به هر حال بخشي از اين مشكلات ناگزير بود و انشالله اگر مردم لطف كنند و يكي دو روز تحمل كنند ظرف امروز و فردا حل مي‌شود.

رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پايان دعا مي‌كند كه به لطف امام حسين(ع) و شهدا با اجراي اين طرح اين محدوده شكل و شمايلي درخور نام اين امام و شهدا پيدا كند.



مشكلاتي كه مي‌شد كمترش كرد

توضيحات مسئول اصلي اجراي طرح خبرساز اين روزها در شرق تهران چيزي نيست كه پيش از اين هم به ساير رسانه‌ها گفته نشده باشد اما واقعيت موجود در خيابانهاي اطراف ميدان شهدا در اين يكي دو روز با اين توضيحات جور در نمي‌آيد.

اينكه چه ضرورتي دارد يكي از مهمترين خيابان هاي شرق تهران كه قلب ترافيكي اين محدوده نيز به حساب مي رود تنها به خاطر زيبايي كاملا مسدود و تبديل به پياده رو شود يكي از سوالاتي مهمي است كه تاكنون شهرداري تهران جواب قانع كننده اي به آن نداده است. اين در حالي است كه ممكن است اين طرح در محدوده ميدان امام حسين عليه السلام با وجود بازار اين منطقه قابل قبول باشد ولي مشخص نيست بخش هاي جنوبي خيابان هفده شهريور كه هيچ جاذبه تجاري و يا تفريحي ندارد چرا بايد به پياده رو تبديل شود.

اين در حالي است كه مسير جايگزين خاصي براي اين شاهراه در نظر گرفته نشده است و اين روزهاي كوچه هاي تنگ و كوچك خيابان هاي هفده شهريور، زرين نعل، فخر آباد ، ايران و مجاهدين اسلام، بار ترافيكي اين طرح غير ضروري را به دوش مي كشند. اين در حالي است كه بزگراه شمالي جنوبي امام علي عليه السلام نيز ماه ها تا بهره برداري فاصله دارد و مردم شرق تهران چندسالي هست كه از محدوديت هاي ترافيكي ناشي از ساخت اين بزرگراه رنج مي برند. اگر اين محدوديت ها را در كنار محدوديت هاي به وجود آمده براي تعريض خيابان دماوند و پيروزي قرار دهيم، به صورتي قطعي راي به اين نظر خواهيم داد كه مسدود كردن خيابان هفده شهريور تنها براي اجراي يك طرح تزييني كاري كاملا غير كارشناسي و غير ضروري بوده است.

از سوي ديگر اقداماتي كه شهرداري تهران براي اطلاع رساني انجام داده است كارگشا نبوده است. يكي به آن دليل كه اكثر كساني كه از اين معبر تردد مي‌كنند ساكن اين محدوده نيستند بلكه از اين خيابان مهم براي رسيدن به شمال يا جنوب تهران بهره مي‌برند. برگزاري جلسه با مغازه داران يا توزيع بروشور ميان اهالي قطعا نمي‌تواند اين افراد را از طرح پيش رو مطلع كند. عدم استفاده مناسب و كافي از صدا و سيما هم يكي ديگر از نقاط ضعق اين اطلاع رساني است مخصوصا كه در افتتاحيه‌ها و اقدامات تبليغي از اين رسانه به خوبي استفاده مي‌شود.

اين مشكل چند وقت پيش هم در گوشه‌اي ديگر از شهر تهران به وقوع پيوسته بود. جايي در جنوب تهران و آن زمان كه عمليات عمراني تونل توحيد و پل جواديه همزمان صورت مي‌پذيرفت. مسدود كردن همزمان آن دو محور مهم كه اصلي ترين مسيرهاي ارتباطي شمال و جنوب تهران بود تا مدتها بلاي جان مردم جنوب شهر شده بود. حال آنكه مي‌شد عمليات عمراني آنها را نه در يك زمان كه به صورت متوالي انجام داد و يك راه فرار براي مردم باقي گذاشت.

در اينجا نيز علاوه بر نبود اطلاع رساني «كافي و موثر»، توجه نكردن به واقعيتهاي موجود ترافيكي موجب سردرگمي مردم و ايجاد ترافيك شديد شده است. مضاف بر اينكه مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه آيا اجراي طرح از روز شنبه كه بيشترين بار ترافيكي را در طول روز دارد آيا بهترين كار بود؟ آيا نمي‌شد اين كار را كمي ديرتر يا زودتر و همزمان با تعطيلاتي چند روزه انجام داد تا مردم كم‌كم و در فشار ترافيكي كمتر، به شرايط جديد عادت كنند و مسيرهاي جايگزين را بيابند؟

به هر حال به نظر مي‌رسد براي شروع طرح در حال اجرا در حوالي ميدان شهدا سواي از خوب يا بد و ضروري يا بي‌فايده بودن، برنامه‌ريزي دقيق،‌ مناسب و همه جانبه صورت نگرفته است و همين امر موجب نارضايتي مردم شده است. امري كه در شرايط حاضر به شدت بايد از آن پرهيز كرد و با تلاش و دقت نظر بيشتر مانع ايجاد آن شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها