کد خبر: ۸۴۶۱۲
زمان انتشار: ۱۸:۳۳     ۱۸ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه کشور، ضمن تاکید بر اینکه ایران با هیچ کشوری درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه مسامحه نمی‌کند، تصریح کرد: اساسا هر کشوری که به جای تاکید بر مشترکات با همسایگان، به اختلافات دامن بزند، باید شاهد تاثیر منفی آن بر روابط میان دو کشور باشد.
رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ادعاهای ضد ایرانی کشور‌های حوزه خلیج فارس همچون بیانیه اتحادیه عرب، نشست شورای همکاری خلیج فارس با هیلاری کلینتون و ادعا‌های تکراری وزیر امور خارجه امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، تصریح کرد: منطقه خاورمیانه با تحولات بزرگی روبه‌رو است و بحث بیداری اسلامی شرایط جدیدی در منطقه رقم زده که این امر نگرانی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را به همراه داشته است.

بیداری اسلامی عامل تقویت پروژه ایران‌هراسی و یا ایجاد اختلاف میان کشور‌های منطقه است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، افزود: بیداری اسلامی که منجر به افزایش نقش مردم در امور سیاسی کشور‌ها و نزدیک شدن به استقلال واقعی دولت‌های منطقه شده است، تامین امنیت رژیم صهیونیستی از سوی دیکتاتور‌های منطقه را به خطر انداخته و تلاش‌های کشور‌های غربی حامی صهیونیسم را در جلوگیری از گسترش موج بیداری اسلامی برانگیخته است.

مهمان‌پرست، یادآور شد: بر این اساس یکی از اقداماتی که می‌تواند تمرکز مردم منطقه از بیداری اسلامی را به جهت دیگری معطوف کند، ایران‌هراسی و یا ایجاد اختلاف میان کشور‌های منطقه است و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد و همچنین منشا بیداری اسلامی در منطقه محسوب می‌شود، اقداماتی جهت محدود کردن و فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.

سران کشور‌های منطقه در دام فتنه رژیم صهیونیستی نیافتند

وی، با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ در تلاش هستند تا مانع وحدت و همگرایی کشور‌های منطقه و تبدیل آنها به یک قدرت منطقه‌ای شوند، گفت: سران کشور‌های منطقه باید با هوشیاری در دام فتنه‌های طراحی شده از سوی کشورهای غربی نیفتند و با کمک یکدیگر امنیت و ثبات منطقه را تامین کنند چرا که اختلاف و بی‌ثباتی منطقه، اهداف رژیم صهیونیستی را محقق می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به این قبیل اقدامات و ادعا‌های کشور‌‌های منطقه، تصریح کرد: در سیاست خارجی واکنش مناسب و درخور، با رد بلافاصله ادعا‌ها یا بیان ریشه‌های طرح ادعا برای روشن‌سازی افکار عمومی داده می‌شود اما برخی انتظار دارند واکنش قاطعانه و مناسب به ادعا‌های کشور‌های، به معنای قطع روابط یا برخورد نظامی با آنان باشد، منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.

برخوردنظامی یا قطع رابطه واکنش قاطعانه به ادعاهای برخی کشورها نیست

مهمان‌پرست، افزود: این قبیل اقدامات نیازمند کاری کارشناسی و تخصصی است و باید واکنش مناسب دستگاه دیپلماسی کشور منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت را به بهترین نحو ممکن تامین کند و نه اینکه اهداف دشمنان که تفرقه‌افکنی میان کشور‌های منطقه است، محقق شود.

وی یادآور شد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بحث جزایر سه‌گانه ایرانی و در پاسخ به ادعا‌های امارات پاسخ قاطعانه داده است و بلافاصله پس از طرح این مساله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی وزیر خارجه امارات، دستگاه دیپلماسی ایران ضمن موضع‌گیری رسمی، نطقی در این مورد در سازمان ملل ایراد کرد و طرح این ادعا را هدفی سیاسی برای ایجاد اختلاف میان کشور‌های منطقه خواند.

تعلق جزایر سه‌گانه به ایران در کتب درسی کشور‌های حوزه خلیج فارس تدریس می‌شده است
وی با بیان اینکه همه کشورهای منطقه و جهان نسبت به تعلق جزایر به ایران آگاه هستند، گفت: طرح ادعای بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه از سوی برخی کشورهای بیرون از منطقه در سال‌های اخیر مطرح شده است و خود امارات نیز بر این امر اشراف دارد که جزایر سه‌گانه جز لاینفک خاک ایران از ابتدا تا ابد است و این مساله حتی در کتب درسی کشور‌های حاشیه خلیج فارس تدریس می‌شده است.
 
ایران درباره تمامیت ارضی‌خود با هیچ کشوری مسامحه نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه این ادعا‌ها به نفع کشور‌های منطقه نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در دفاع از تمامیت ارضی خود ایستاده است و با هیچ کشوری در مورد خاک ایران مسامحه نمی‌کند.

مهمان‌پرست درباره اینکه ادعا‌های امارات درباه جزایر سه‌گانه برای مردم ایران بسیار حساسیت برانگیز است و ادعایی ضد تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و به این دلیل که به صورت مداوم تکرار می‌شود، مردم انتظار برخورد قاطعانه تر دستگاه سیاست خارجی را دارند، بیان کرد: گاهی طرح ادعا‌های ارضی به دلیل سوء تفاهم است که با مذاکره و گفت‌وگو و استناد بر شواهد و اسناد تاریخی حل‌و‌فصل می‌شود که این مساله در مورد جزایر ایرانی صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این ادعا‌ها و با ارائه سند و شواهد تاریخی تلاش داشته تا سوءتفاهم‌ها حل شده و بر تعلق جزایر به خاک ایران تاکید موکد شود.

وی افزود: اما اگر ادعا‌های کشور‌ها عامدانه و بدون منطق و استدلال و فاقد مبانی تاریخی و حقوقی و صرفا اقدامی سیاسی باشد باید بدانند با پاسخ مناسب ایران مواجه می‌شود و جمهوری اسلامی در پاسخ به کشوری که به خاک ایران تعرضی داشته باشد، ملاحظه‌ای نخواهد کرد.

طرح ادعا‌های بی‌اساس تاثیر منفی در روابط دوجانبه با ایران دارد

مهمان‌پرست، یادآور شد: تداوم و تکرار ادعا‌های بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اساسا هر کشوری که به جای تاکید بر مشترکات، به اختلافات دامن بزند، به طور طبیعی باید شاهد تاثیر منفی بر بخش‌های مختلف روابط با ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اگر طرح ادعا‌های بی‌اساس ضد ایرانی به حدی برسد که تامین منافع ملی در کاهش یا قطع روابط سیاسی باشد، این اقدام با مشاوره و بر مبنای کاری تخصصی و کارشناسی انجام خواهد شد چنان که در بحث کاهش روابط با انگلیس، طرح کاهش روابط با لندن از سوی مجلس تصویب شد و با هماهنگی و حمایت وزارت امور خارجه به اجرا درآمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها