کد خبر: ۸۷۴۴
زمان انتشار: ۱۶:۴۰     ۱۱ بهمن ۱۳۸۹
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: هدف از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، ریشه‌كن كردن فقر در كشور است.
به گزارش فارس حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست "مبانی، اهداف و محورهای هدفمندسازی یارانه‌ها " كه بعد از ظهر یكشنبه در دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، در خصوص حوادث خیر كشورهای عربی گفت: اكنون كشورهای عربی چون مصر، تونس، یمن و ... با گرایش‌های اسلامی، حركت‌های انقلابی خود را آغاز كرده‌اند اما كشورهای غربی سعی دارند تا شعارهای اسلامی مردم این كشورها به گوش جهانیان نرسد در حالی كه این حركت‌ها از مساجد و نمازجمعه آغاز شده است.

وی در خصوص ظرفیت‌های موجود در كشورمان گفت: ظرفیت‌های بسیاری از جمله نیروی انسانی كار آمد، منابع مالی عظیم و مزیت‌های فرهنگی در كشورمان موجود است.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان كرد: كشورمان تاكنون دستاوردهای زیادی را داشته است كه یكی از آنها پایداری عزت‌مندانه در مقابل استكبارجهانی بوده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه تصریح كرد: دستاوردهای علمی و فناوری و به خصوص بحث هسته‌ای كشورمان همواره مورد توجه جهانیان و به خصوص كشورهای غربی بوده است و باید پرسید چرا غرب در بحث فناوری هسته‌ای ایران مخالفت می‌كند؟

وی در ادامه گفت: كشورهای غربی به خوبی می‌دانند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. انقلاب اسلامی ۳۱ سال بدون سلاح هسته‌ای در مقابل استكبارجهانی ایستاده است. فناوری هسته‌ای، ایران را در زمره قدرت‌های برتر جهان قرار خواهد داد و این امر موجب می‌شود تا آمریكا و كشورهای غربی در بحث هسته‌ای ایران واكنش‌های منفی داشته باشد.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: با توجه به حصاری كه كشورهای غربی در بحث هسته‌ای برای ایران ایجاد كرده‌اند اما دانشمندان هسته‌ای كشورمان به غنی‌سازی ۳.۵ تا ۵ درصد اورانیوم در همان ابتدای كار رسیدند.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه بیان داشت: دانشمندان هسته‌ای كشورمان به ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ دست یافته‌اند كه نسبت به نمونه خارجی ۳ برابر بیشتر اورانیوم غنی‌سازی‌ می‌كند.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس در ادامه گفت: كشورمان در حال حاضر در بحث تولید نانو و بیوتكنولوژی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و اكنون در بحث نانو ایران در جهان اسلام رتبه اول و در دنیا چهاردهم است.

وی با بیان اینكه كشورمان در فناوری لیزری نیز به پیشرفت‌های دست یافته است، خاطرنشان كرد: ابداعات، نوآوری‌ها و اختراعات دانشجویان و دانشمندان كشورمان به حدی رسیده است كه در خصوص اجرایی كردن آنها با مشكل مواجه شده‌ایم.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینكه در طی ۲۰ سال گذشته ۸۸ هزار ۸۲۷ ركورد علمی را كسب كرده‌ایم، تصریح كرد: ذخایر گازی كشورمان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۸ تا ۹ تریلیون متر مكعب بود اما اكنون با توجه به اینكه به تمامی نقاط كشورمان گازرسانی شده است میزان ذخایر گازی كشورمان ۳۳ تریلیون متر مكعب است و در داشتن این منبع عظیم در جهان دوم هستیم.

وی افزود: در ذخایر نفتی نیز كشورمان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۸ میلیارد بشكه نفت داشت كه اكنون به ۱۵۴ میلیارد بشكه نفت رسیده و در اوپك مقام دوم را داراست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاكید كرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان كشورمان ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است و ۲ هزار و ۴۳۰ واحد آموزشی در كشورمان در حال فعالیت است. این در حالی است كه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های كشورمان تحصیل می‌كردند و این امر نشان می‌دهد كه انقلاب اسلامی رو به رشد و پیشرفت است و باز نایستاده است.

میر‌تاج‌الدینی اظهار داشت: با توجه به این دستاوردها از مشكلاتی نیز رنج می‌بریم كه از نمونه‌های آن می‌توان به پایین بودن نرخ بهره‌وری، مشكلات بیكاری و وجود فقر در برخی نقاط اشاره كرد.

معاون رئیس‌جمهور با تاكید بر اینكه هدف از اجرایی كردن هدفمندسازی یارانه‌ها ریشه‌كن كردن فقر در كشور است، خاطرنشان كرد: كشورمان از مشكلات و بیماری‌های اقتصادی مزمن برخوردار است و تنها راه برون رفت از این مشكلات این است كه اهداف روشنی داشته باشیم و از راه‌های درستی همچون اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها استفاده كنیم.

وی افزود: برخی از اقتصاددانان طرح‌های اصلی اقتصادی را بروز نمی‌دهند اما رئیس‌جمهور وقتی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را ارائه كرد بهتر از اقتصاددانان در این خصوص اشرافیت حاصل كرد.

میرتاج‌الدینی تاكید كرد: در ابتدای این طرح زمزمه‌ها و مخالفت‌هایی وجود داشت و هنگامی كه هنوز لایحه این طرح به مجلس نیامده بود اعلام می‌شد كه یارانه صدقه‌ای مشكلات اقتصادی كشور را حل نمی‌كند اما با حوصله و صبری كه مجلس و دولت به خرج دادند این طرح تصویب و اجرایی شد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح كرد: مقام معظم رهبری در اولین سال فعالیت دولت دهم در سخنانی فرمودند "طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بحثی مهم است و عدالت در آن موجود است. كتبا و شفاها به دولت‌های گذشته اجرای این طرح را اعلام كردم اما عملی نكردند چون كار سختی بود ".

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: رئیس‌جمهور حتی در این خصوص فیش‌های آب و برق را به صورت رندومی بازنگری می‌كند و خطاب به مسئولان همیشه تاكید دارد كه "كاری نكنید كه با محاسبه برخی از این فیش‌ها شیرینی هدفمندی یارانه‌ها با تلخی مواجه شود ".

وی در ادامه گفت: راه‌حل اساسی دولت در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مشاركت همگانی مردم در این طرح و اطلاع‌رسانی به موقع در این خصوص بود.

میرتاج‌الدینی در ادامه بیان داشت: برخی‌ها اعلام می‌كنند این طرح لیبرالیستی و نئولیبرالیستی در لباس ریاست كه باید گفت كجای این طرح لیبرالیستی است؟ مگر عدالت لیبرالیستی می‌شود؟

وی با بیان اینكه از ابتدای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها تاكنون در مصرف بنزین نزدیك به ۲۰ درصد صرف‌جویی داشته‌ایم، خاطرنشان كرد: در گذشته روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌كردیم كه در حال حاضر مصرف روزانه به ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر رسیده است و این امر نشان می‌دهد كه اكنون می‌توانیم نه تنها بنزین وارد نكنیم بلكه به صادرات بنزین دست بزنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها