کد خبر: ۸۸۰۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
به دنبال انتشار خبر آسوشیتدپرس مبنی بر سفر شاه سابق به نیویورک جهت معالجه، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ما از مقامات مسئول آمریکایی تعهد گرفته ایم که شاه و فرح در مدت اقامتشان در آمریکا اقدام به انجام هیچگونه فعالیت سیاسی نکنند.

رخدادهای 2 آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز شهردار و کارکنان شهرداری قائم شهر را به حضور پذیرفته و به آنان گفتند : وابستگی اقتصادی منجر به وابستگی سیاسی می شود . ایشان هشدار دادند : اگر مردم از جمهوری اسلامی در حل مشکلات اقتصادی خود ناامید شوند کسی نمی تواند انفجار مردم را مهار کند .

آیت الله منتظری در اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه گفت : دشمن برای شکست انقلاب به دنبال تضعیف رهبری است . وی همچنین در یک گفتگو با روزنامه کیهان گفت : ایران باید سلاح اتمی داشته باشد چرا که از این اسلحه های پوسیده کاری ساخته نیست .

دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان در یک مصاحبه مطبوعاتی با تاکید بر این که از خارج برای کار در استان نیروی با سواد استخدام کرده ام خطاب به بیکاران گفت : ما در این استان دنبال عمله و کارگر هستیم . وی همچنین با بیان اینکه دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیستم گفت : با این وجود نمی توانم دربرابر خواسته های ملت و رهبر انقلاب مقاومت کنم !

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای خبر برخی از جراید مبنی بر محاصره اقتصادی مهاباد را تکذیب و آنرا بکلی دور از واقع و بی اساس دانست .

استاندار آذربایجان غربی نیز اعلام کرد دستور داده شده تا مواد غذایی مورد نیاز مردم مهاباد تامین شود و مردم این شهر می توانند نیازهای خود را به استانداری گزارش دهند .

خبر دیگر از مناطق غربی کشور اینکه از بامداد دیروز پس از سه روز تعطیل عمومی در سنندج این شهر وضع عادی خود را بازیافت .

در پی اعلام اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت از سوی دادستان کل انقلاب حسن نزیه در نامه ای این اتهامات را کذب محض و دروغ مطلق خواند .

خبر دیگر آنکه شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی نخستین جلسه خود را برای محاکمه 6تن از امرای ارتش رژیم سابق تشکیل داد .

16استاد دانشگاه پلی تکنیک تهران نیز امروز به مدت 18ساعت در گروگان دانشجویان دانشکده تربیت دبیر این دانشگاه بودند .

همچنین به دنبال سفر شاه سابق به آمریکا دولت این کشور به ایران تعهد داد اجازه هیچگونه فعالیت سیاسی به وی و خانواده اش در آمریکا داده نخواهد شد ، پیش از این آمریکا به دولت موقت قول داده بود اجازه ورود شاه به آمریکا را نخواهد داد .

لایحه واگذاری تاسیسات کشاورزی دولتی به بخش خصوصی در شورای انقلاب تصویب شد . همچنین بر اساس تصمیم جدید وزارت کشاورزی به هیچ کس و هیچ شرکت زراعی در هیچ یک از نقاط کشور اجازه کشت خشخاش داده نخواهد .

وابستگی اقتصادی وابستگی سیاسی می آورد

رهبر انقلاب امروز شهردار و کارکنان شهرداری قائم شهر را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- اگر ما مسامحه بکنیم و وابسته به خارج باشیم، این وابستگی اقتصادی به خارج قهراً وابستگی سیاسی می‎آورد؛ قهراً وابستگی اجتماعی می‎آورد؛ و همان اسیرها خواهیم بود که بودیم و به ما همانها حکومت خواهند کرد که کردند.

اگر خدای نخواسته نتوانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم ...

2- اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی نتواند جبران کند این مسائل اقتصادی را، که اول مرتبه زندگی مردم است، و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از اینکه اسلام هم برای آنها بتواند در اینجا کاری انجام بدهد، اگر در این محیط یک انفجار حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام، نمی‎تواند جلویش را بگیرد.

 آیت الله خلخالی حاکم شرع امروز اعلام کرد که در صورت دستور امام خود را تسلیم دموکرات ها خواهم کرد . گفتنی است گروهی از شورشیان منتسب به حزب دموکرات کردستان خواستار این شده اند که در ازای آزادی گروگان ها آیت الله خلخالی خود را تسلیم آنها کند .

انفجاری که قابل مهار نیست

3- انفجار اگر در زمان طاغوت حاصل می‎شد، ماها می‎توانستیم با نصیحت، با موعظه، با امر، مهارش کنیم. اما انفجار اگر در متن اسلام حاصل بشود، مردم با یأس از جمهوری اسلامی منفجر بشوند، دیگر قابل مهار نیست.

فدایی خلقهای آمریکایی ...

4- شما خیال نکنید که یک فدایی خلق شوروی ما داریم اینجا. این «فدایی خلقهای امریکایی»اند! اینها از آن طرف‎اند، نه این طرف. هر دو طرفش را ما مخالف با آن هستیم. از اول هم «حزب توده» یک حزب توده انگلیسی بود! من رأسش را می‎شناختم، همسفر مکه من بود. مسلمان هم بود.

جاسوسی اینها ثابت است

5- «فدایی خلق» با فدای خلق و فدایی خلق، خلق را به باد فنا دارند می‎دهند! خرمن‎ها را آتش می‎زنند؛ کارخانه‎ها را از کار باز می‎دارند؛ همه خرابکاریها را دارند می‎کنند. جاسوسیشان هم ثابت است، و ارتباطشان هم با، عرض می‎کنم که با صهیونیسم و اینها ثابت است. اینها الآن افتاده‎اند بین مردم و به اسم اینکه ما فدای شما هستیم، ما چه و چه هستیم، فدایی اینها هستند، لکن خرمنشان را آتش می‎زنند!! فدایی اینها هستند، لکن در کردستان آن قدر آدم می‎کشند! و الآن هم در کردستان مشغول همین فتنه‎گری هستند، فداییهای اینطوری هستند!(1)

اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی نتواند جبران کند این مسائل اقتصادی را، که اول مرتبه زندگی مردم است، و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از اینکه اسلام هم برای آنها بتواند در اینجا کاری انجام بدهد، اگر در این محیط یک انفجار حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام، نمی‎تواند جلویش را بگیرد.

آیت الله منتظری : دشمن با تضعیف رهبری می خواهد انقلاب را نابود کند

آیت الله منتظری در اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه گفت : سه عامل ایمان و همبستگی تمام اقشار و رهبری صحیح باعث پیروزی ملت ایران دربرابر رژیم طاغوت شد .وی ادامه داد : حال این نکته را دشمن دریافته و قصد دارد با از بین بردن اتحاد و تضعیف رهبری به مقصود خود یعنی نابودی انقلاب برسد لذا توصیه من حفظ وحدت است . (2)

استاندار کمونیست در راس استان کردستان 

وی در مورد مذاکرات دولت با رهبران کرد گفت: من اجمالاً می‌دانم که در قضیه کردستان دولت دیر جنبید و اگر چنانچه دولت مسامحه نمی‌کرد و دیر نمی‌جنبید. وضع بدین جا نمی‌رسید. بنابراین دولت مسامحه کرده است من دولت را در قضیه کردستان مقصر می‌دانم برای اینکه از همان اول استاندار کمونیست را در رأس کردستان قرار داده و آنهم رفت و کمونیستها را در رأس کارهای استان قرار داد و امکانات را در اختیار دمکراتها قرار دادند و وقتی کردستان در اختیار آنها قرار گرفت تازه دولت از خواب بیدار شد این خلاصه‌ای بود از اوضاع کردستان.

مدنی در مورد انتقادات فرماندار دشت آزادگان گفت : آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه پاک است ، در مورد همکارانم جز چند نفری که در انتخاب آنها دخالت نداشته ام بقیه جوانان تحصیل کرده ای هستند که از خارج به ایران آمده اند .

باید به مدرن ترین تجهیزات نظامی مجهز شویم

آیت‌الله منتظری در ادامه ضمن اشاره به سخنان نخست‌وزیر در جشن فارغ‌التحصیلی دانشکده‌ی افسری یادآور شد :  اگر ما بخواهیم مطابق آیه‌ی شریفه عمل کنیم بایستی که با بالاترین وسیله مثل فانتوم در اختیار مسلمانان باشد نه‌اینکه بر روی پیاده نظام تکیه شود پیاده نظام امروز چه کار می‌تواند بکند اما آنچه که مسلم است این است که باید مسلمانان مجهز باشند و به مدرن‌ترین وسایل جنگی در مقابل دشمنان نه‌اینکه گردنمان را کج کنیم در مقابل آمریکا. راست بایستیم سعی کنیم خود ارتش ایران و جوانهایی که فکر و ذوق دارند آنها را تشویقشان کنیم.

باید بمب اتم داشته باشیم / با سلاح های پوسیده نمی شود کاری کرد

آیت‌الله منتظری افزود: این خیلی حرف غلطی است که نه خیر ما نباید بمب اتمی‌اختراع کنیم و فقط باید در اختیار آمریکا و شوروی باشد آنوقت پاکستان که الان صحبتش است که اختراع کند می‌گویند چرا؟ چرا شوروی و آمریکا داشته باشند و پاکستان نداشته باشد؟ بله بمب بد چیزی است اما وقتی که دشمن دارد ما مسلمانان باید بهترش را داشته باشیم تا آنها به ما ضربه نزنند.

وی گفت : بر جوانان ایرانی که قطعاً در هوش از آمریکا و شوروی باهوش‌ترند، اگر دولت تشویقشان کند اگر دست استعمار بگذارد اختراعات می‌تواند داشته باشند می‌توانند بمب اتمی ‌بسازند و تا مادامی‌که آنها بمب اتمی ‌می‌سازند ما باید بمب اتمی ‌بسازیم البته هر وقت جهان صلح‌آمیز شد و آنها دست از اختراعات شیطانیشان برداشتند آنوقت ما البته باید پولمان را صرف آن جور اختراعات نکنیم.

اما این خود یک امر شیطانی است که آنها می‌گویند: که آنها بهترین بمب را بسازند اما ما نه. سراغ بمب اتمی ‌نرویم و از تفنگ پوسیده‌هایی که اساساً قابل استفاده نیست ما فقط همان را داشته باشیم این یک شیطنت است و آنها می‌خواهند که ما همیشه عقب باشیم تا آنها بتوانند تو سرمان بزنند. (3)

آیت الله منتظری گفت: بر جوانان ایرانی که قطعاً در هوش از آمریکا و شوروی باهوش‌ترند، اگر دولت تشویقشان کند اگر دست استعمار بگذارد اختراعات می‌تواند داشته باشند می‌توانند بمب اتمی ‌بسازند و تا مادامی‌که آنها بمب اتمی ‌می‌سازند ما باید بمب اتمی ‌بسازیم. این در حالی است که منتظری بعدها درجواب  کدیور به طور صریح تولید و به کارگیری سلاح هسته ای را با این استدلال که موجب اسراف وتهدید کشورهای دیگر است ممنوع اعلام کرده است.

مدنی : استعمار به خوزستان چشم دوخته است 

دریادار مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان در گفتگویی با خبرنگاران رسانه های گروهی در ارتباط با موج خرابکاریهایی که در این استان از سرگرفته شده است گفت : استعمار بین الملل در بطن نقشه های خرابکارانه و ناآرامی هایی که در نقاط مختلف کشور بوجود می آورد به خوزستان این منبع ذخائر حیاتی و شریان زندگی اقتصادی ایران چشم دوخته است .

انتظار آرامش نداشته باشید / خرابکاریها به زودی تمام نخواهد شد

وی ادامه داد : تا وقتی که پادوهای استعمارگران در درون و برون مرزهای کشورمان خوشخدمتی می کنند در خوزستان انتظار آرامش نداشته باشید . مدنی گفت : در هر جای دیگر ایران اگر خبری هست هدف خوزستان است زیرا علاوه بر نفت بزرگترین منبع گاز جهان به ظرفیت 600میلیون فوت مکعب در اعماق خاک های این منطقه از ایران نهفته است .

استاندار خوزستان گفت : این خرابکاریها به این زودیها تمام نخواهد شد و به این زودیها انتظار آرامش نداشته باشید .وی در پاسخ به این سوال که این روزها عده ای در سطح استان علیه شما تظاهرات می کنند گفت : کسی که همه با او موافق باشند انسان مذبذبی است و اجازه بدهید که از خودم تعریف کنم ، من از کسی نمی ترسم و لغت ترس در مورد من زائد است !

از خارج نیرو استخدام کرده ام

مدنی در مورد انتقادات فرماندار دشت آزادگان نیز گفت : آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه پاک است ، در مورد همکارانم جز چند نفری که در انتخاب آنها دخالت نداشته ام بقیه جوانان تحصیل کرده ای هستند که از خارج به ایران آمده اند .مدنی در مورد اشتغال دیپلمه های بیکار نیز گفت : اگر آنها می خواهند برایشان جایی تدارک کنیم تا پزوهش کرده و مشخص کنند که چند مورچه نر این طرف کارون و چند مورچه ماده آن طرف کارون وجود دارد باید بگویم که چنین کاری وجود ندارد ، ما عمله و کارگر می خواهیم .

به خواسته مردم و امام احترام میگذارم !

مدنی گفت : در مقابل خواسته و اصرار گروه های زیادی از مردم برای حضور در انتخابات هنوز برای این کار تصمیم نگرفته ام ولی به خواست ملت و رهبر انقلاب احترام می گذارم !(4)

کشت خشخاش ممنوع شد

لایحه واگذاری تاسیسات کشاورزی دولتی به بخش خصوصی در شورای انقلاب تصویب شد .با تصویب این لایحه کلیه تاسیسات کشاورزی دولتی به مردم واگذار خواهد شد.

هاشم پور طباطبایی معاون وزیر کشاورزی ضمن اعلام این خبر گفت : بر اساس تصمیم جدید وزارت کشاورزی به هیچ کس و هیچ شرکت زراعی در هیچ یک از نقاط کشور اجازه کشت خشخاش داده نخواهد شد. (5)

محاصره اقتصادی مهاباد تکذیب شد

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای خبر برخی از جراید مبنی بر محاصره اقتصادی مهاباد را تکذیب و آنرا بکلی دور از واقع و بی اساس دانست . در این اطلاعیه آمده است : آنچه باعث به وجود آمدن این توهم شده کنترل دقیق یگانهای نظامی در جهت جلوگیری از ورود و خروج اسلحه و مهمات غیرمجاز در برخی از شهرهای غرب کشور می باشد که در تامین امنیت منطقه و آسایش هم میهنان کرد تاثیر قاطع خواهد داشت . (6)

مواد غذایی مورد نیاز مهاباد تامین می شود

استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد دستور داده شده تا مواد غذایی مورد نیاز مردم مهاباد تامین شود و مردم این شهر می توانند نیازهای خود را به استانداری گزارش دهند .استاندار آذربایجان غربی در مورد مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه که طی آن گفته بود از طرف دولت اجازه یافته است تا با شیخ عزالدین حسینی و قاسملو سران حزب منحله دموکرات مذاکره کند اعلام داشت : در این مورد هیچگونه اجازه ای نخواسته ام و اگر چنین مطلبی انعکاس یافته استنباط نادرست خبرنگار خبرگزاری فرانسه می باشد . (7)

تعطیل عمومی سنندج پایان یافت

از بامداد دیروز پس از سه روز تعطیل عمومی در سنندج این شهر وضع عادی خود را بازیافت . دیروز اغلب مدارس ، دانشسراها و دانشکده های این شهر کار خود را مجددا از سرگرفتند و مغازه ها و بازار سنندج نیز باز شد . از مریوان نیز گزارش می رسد دانش آموزان این شهر به دلیل انتقال چند معلم اعتصاب کرده و سر کلاس های درس حاضر نمی شوند . (8)

درگیری های خونین در مناطق غرب کشور

9نفر از ماموران ژاندارمری در حمله مهاجمان مجروح شدند . این گروه از ماموران از افراد پاسگاه ژاندارمری نوسود بودند و با یک دستگاه ریو ارتشی غذا برای افراد پاسگاه شیخان حمل می کردند که بین راه گروهی از مهاجمان با مسلسل و آرپی چی آنان را مورد حمله قرار دادند .

استاندار آذربایجان غربی در مورد مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه که طی آن گفته بود از طرف دولت اجازه یافته است تا با شیخ عزالدین حسینی و قاسملو سران حزب منحله دموکرات مذاکره کند اعلام داشت : در این مورد هیچگونه اجازه ای نخواسته ام و اگر چنین مطلبی انعکاس یافته استنباط نادرست خبرنگار خبرگزاری فرانسه می باشد .

نقده در روزهای گذشته آرام بود و علیرغم آرامش نسبی در بوکان بازار ، بانک ها و اغلب ادارات این شهر تعطیل هستند . گفتنی است تلفن پیرانشهر از بامداد دیروز به علت خروج کارکنان مخابرات از محل خدمت خود قطع شده است . (9)

تعهدی که آمریکا به ایران داده است

به دنبال انتشار خبر آسوشیتدپرس مبنی بر سفر شاه سابق به نیویورک جهت معالجه، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ما از سفر شاه به نیویورک بامداد دیروز اطلاع یافتیم. وی ادامه داد : دولت جمهوری اسلانی ایران همیشه مخالفت خود را با سفر شاه مخلوع به آمریکا به مقامات این کشور اعلام کرده است ولی چون گفته می شود که شاه سابق برای معالجه بیماری صعب العلاجی به نیویورک رفته است بنابراین وزارت امور خارجه از مقامات مسئول آمریکایی تعهد گرفته است که شاه و فرح در مدت اقامتشان در آمریکا اقدام به انجام هیچگونه فعالیت سیاسی نکنند . (10)

سفارت آمریکا : شاه به عنوان یک فرد عادی به آمریکا آمده است

در این رابطه سخنگوی سفارت آمریکا در تهران گفت : شاه سابق ایران به عنوان یک فرد عادی وارد آمریکا شده است و او ادعای قدرت در ایران ندارد . سخنگوی سفارت آمریکا با تاکید بر این که دولت آمریکا روابط خود را با دولت جدید ایران حفظ کرده و دولت ایران را کاملا به رسمیت می شناسد اضافه کرد از کوشش رژیم جدید در راه حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران پشتیبانی می کنیم .

وی گفت : انتقال شاه سابق ایران به آمریکا به توصیه پزشکان و بنا به ملاحظات بشردوستانه صورت گرفته است . سخنگوی سفارت آمریکا در تهران گفت : ما پیش بینی می کنیم شاه سابق و خانواده اش هیچ گونه فعالیت سیاسی در آمریکا انجام نخواهند داد . (11)گفتنی است پیش از این آمریکا به دولت موقت قول داده بود اجازه ورود شاه به آمریکا را نخواهد داد .

حسن نزیه : اتهامات را نمی پذیرم

در پی اعلام اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت از سوی دادستان کل انقلاب حسن نزیه در نامه ای این اتهامات را کذب محض و دروغ مطلق خواند .نزیه در این نامه نوشته است : اتهامات مطرح درنامه آیت الله قدوسی تاکنون درباره من مطرح نبوده و من تنها متهم بودم به تشکیل هسته ضد انقلاب به اتفاق 60نفر از کارکنان شرکت نفت ، پرداخت 35میلیون تومان به جمعیت حقوقدانان و آقای متین دفتری ، خالی بودن مخازن نفت و بنزین در کشور ، حمایت از عمال رژیم سابق و ساواکی ها ، خودداری از پاکسازی ، تعدیل نامناسب حقوق کارکنان ، کمک به روزنامه آیندگان و همکاری غیر مستقیم با اکراد دموکرات و...

دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران 30 مهر 58 در ارتباط با اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت اطلاعیه ای صادر کرده بود . دادستانی در این اطلاعیه به پاره ای از اتهامات نزیه اشاره کرد .ادامه سوء استفاده ها و حیف و میل بیت المال در حجم میلیونها دلار ، قصور در ایفای اصولی مدیریت این صنعت نسبت به فعالیت در امر اکتشاف و تولید ، بی توجهی در بهره برداری صحیح از مخازن نفتی لازم که موجب میلیاردها تومان خسارت شده است.

نزیه در پاسخ به این سوال که چرا به جای حضور در دادگاه دست به نامه نگاری می زند نوشت : این مدل متضمن رعایت عدل بیشتری در جمهوری اسلامی است با این توضیح که طرفین در حقیقت از افکار عمومی برای حسن اجرای عدالت و اقدام له و علیه استعانت نموده اند .نزیه در ادامه برخورد با خود را موجب دلسردی سایر مدیران شرکت نفت خوانده و نوشت : با این کار تضمینی برای ادامه گردش صنعت حیاتی کشور وجود ندارد . (12)

نامه حقوقدان فرانسوی به امام در حمایت از هدایت الله متین دفتری

جمعی از حقوقدانان فرانسوی که در ماههای قبل از سقوط رژیم شاه به دعوت جمعیت حقوقدانان ایران و جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر به ایران سفر کرده بودند در نامه ای به امام خمینی ضمن حمایت از هدایت الله متین دفتری ادعا کرده اند : سالها است که ایشان را به عنوان شخصی که از هر وسیله ممکن علیه رژیم شاه استفاده کرده و تا پای جان با آن مبارزه کرده است می شناسیم .در این نامه تاکید شده است : شخصیت های جهانی طرفدار انقلاب ایران در سخنرانی ها و نوشته های خود متین دفتری را بهترین مدافع انقلاب اسلامی ایران توصیف کرده اند . (13)

هدایت الله متین دفتری، پسر احمد متین دفتری، نخست وزیر رضاشاه ، عضو ساواک و عامل سازمان «سیا» بود. در یکی از اسناد لانه جاسوسی درباره هدایت الله متین دفتری آمده است «آقای متین دفتری با ادعای ضدآمریکایی بودن در میان جوانان ایرانی نفوذ می کند و آخرین اخبار تحرکات آنها را به سفارت گزارش می کند» ، (در سند شماره 98 از جلد دوم اسناد لانه جاسوسی -کتاب احزاب در ایران)- آمده است «متین دفتری منبع قابل اطمینانی برای کسب اطلاعات درباره فعالیت سیاسی مخالفین است، وی بی تکلف صحبت می کند و درباره هر زمینه ای از فعالیت مخالفان (مخالفان آمریکا) به راحتی اطلاعات می دهد.»

محاکمه 6امیر سابق ارتش در تهران آغاز شد

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی نخستین جلسه خود را برای محاکمه 6تن از امرای ارتش رژیم سابق تشکیل داد .سرلشکر بازنشسته فرامرز نوذری بقا فرماندهی لشکر بلوچستان ، فرماندار نظامی شمیران ، فرماندار نظامی در شرکت نفت [تخت جمشید سابق] و فرماندار نظامی در پالایشگاه نفت تهران در رژیم گذشته  ، سپهبد بازنشسته هوشنگ حاتم جانشین رئیس ستاد بزرگ در نظام سابق ، سپهبد بازنشسته خلیل بخشی رئیس اداره پنجم ستاد کل ارتش به مدت سه سال و رئیس اداره سوم پیش از پیروزی انقلاب ، سپهبد بازنشسته ناصر رفعت جو جانشین فرمانده ژاندارمری کل کشور در رژیم طاغوت ، سرلشکر بازنشسته حسن بهزادی رئیس سازمان دفاع غیر نظامی استان مازنداران و فرمامده هنگ ژاندارمری تهران و حومه در سال 1342و سرهنگ بازنشسته هوشنگ کاویانی مستشار دادرسی ژاندارمری به مدت دو سال در رژیم گذشته 6نظامی و امیر سابق ارتش بودند که محاکمه آنان آغاز شده است .  (14)

خلخالی : اگر امام دستور دهد خود را تسلیم دموکراتها می کنم

آیت الله خلخالی حاکم شرع امروز اعلام کرد که در صورت دستور امام خود را تسلیم دموکرات ها خواهم کرد . وی در رابطه با انتشار خبر تسلیم به دمکرات ها گفت : من تابع امام هستم و اگر ایشان دستور دهد کردستان می روم و خود را تسلیم دمکرات ها میکنم .

آیت الله منتظری در اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه گفت : سه عامل ایمان و همبستگی تمام اقشار و رهبری صحیح باعث پیروزی ملت ایران دربرابر رژیم طاغوت شد .وی ادامه داد : حال این نکته را دشمن دریافته و قصد دارد با از بین بردن اتحاد و تضعیف رهبری به مقصود خود یعنی نابودی انقلاب برسد لذا توصیه من حفظ وحدت است .

خلخالی ادامه داد : به دنبال پخش این خبر طی دو سه روز اخیر عده ای از پاسداران مرا لحظه ای تنها نمی گذارند و شدیدا از من مراقبت می کنند که مبادا شخصا به کردستان بروم و خود را تسلیم دمکرات ها کنم . (15)گفتنی است گروهی از شورشیان منتسب به حزب دمکرات کردستان خواستار این شده اند که در ازای آزادی گروگان ها آیت الله خلخالی خود را تسلیم آنها کند .

  16 استاد پلی تکنیک 18ساعت گروگان دانشجویان بودند

16استاد دانشگاه پلی تکنیک تهران امروز به مدت 18ساعت در گروگان دانشجویان دانشکده تربیت دبیر این دانشگاه بودند . یکی از مقامات دانشکده تربیت دبیر دانشگاه پلی تکنیک در این رابطه گفت : حدود 100نفر از دانشجویان دانشکده به دلیل اعتراض به مشکل بودن برنامه درسی و نیز تغییراتی که در سطح دانشکده انجام گرفته از ساعت 30/8 امروز در این دانشکده متحصن شده و مانع خروج کلیه اساتید و رئیس دانشکده شدند .

گفتنی است با حضور مدیر کل تعلیمات فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در دانشگاه، گروگان گیری و تحصن پایان یافت . استادان این دانشکده خواستار اخراج دانشجویان متحصن در دانشکده و تامین امنیت جانی خود شده اند . (16)

 پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 330

2- کیهان ، 2مهر 1358، صفحه 3

3- کیهان ، 2آبان 1358، صفحه 11 سالها بعد زمانی که جمهوری اسلامی نه برای دستیابی به سلاح اتمی که برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای وارد میدان تحقیقات علمی شد آیت الله منتظری همه گفته های پیشین خود را به سویی نهاد و این بار در پاسخ به کسانی که او را احاطه کرده بودند فتوای تحریم دستیبابی به سلاح های هسته ای را صادر کرد! کدیور یکی از شاگردان آیت الله منتظری در نامه ای از او در بارۀ سلاح های هسته ای نظر خواسته و آیت الله منتظری صریحاً پاسخ می دهد که تولید و به کارگیری سلاح هسته ای باید ممنوع باشد، زیرا موجب اسراف و در عین حال تهدید کشورهای دیگر است.آیت الله منتظری در ادامه پاسخ خود با اشاره به خطر «تیرگی روابط» می نویسد :«اگر‏ ‏کشورى خاص در جهت سرمایه گذارى، تولید، نگهدارى و به کارگیرى انرژى‏ ‏هسته اى در فناورى تسلیحاتى و ساخت سلاح هاى کشتار جمعى گام‏ ‏بردارد، نه تنها مرتکب اسراف در ذخائر ملى خود شده بلکه موجب تهدید‏ ‏براى کشورهاى دیگر و در نتیجه بى اعتمادى آنها گردیده و بسا موجب‏ ‏تیرگى روابط شود.»( رک فتوای آیت الله منتظری درباره سرمایه گزاری و بکارگیری انرژی هسته ای درفناوری تسلیحاتی  ، جرس ، 23مهر 88 )همگان می دانند که جمهوری اسلامی هرگز به سمت تولید سلاح های کشتار جمعی و نیز بمب اتمی نرفته و بنا به فتوای رهبر عزیز انقلاب تولید و استفاده از اینگونه سلاح ها را جایز نمی داند ولی گویا شاگردان آیت الله منتظری حافظه تاریخی نداشته و سخنان دیروز وی را ندیده و یا خود را به ندیدن زده اند . آیت الله منتظری نه تنها در سال 58کشورهای اسلامی را به تولید و انباشت سلاح های اتمی تشویق می کرد بلکه می گفت نمی توان به سلاح های کهنه و زنگ زده اطمینان داشت و با این کلام به صورتی عیان فتوا میداد در صورت لزوم یک کشور اسلامی می تواند از سلاح اتمی استفاده کند ، چرا دیگران استفاده کنند و ما گردنمان را در مقابل آمریکا کج کنیم ؟

4- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 12

5- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه2

6- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 11

7- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 10

9- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 3

10- کیهان ، 2آبان 1358، صفحه 12

11- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 2

12- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 9 ،  دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران 30 مهر 58 در ارتباط با اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت اطلاعیه ای صادر کرده بود  . دادستانی در این اطلاعیه به پاره ای از اتهامات نزیه اشاره کرد .ادامه سوء استفاده ها و حیف و میل بیت المال در حجم میلیونها دلار ، قصور در ایفای اصولی مدیریت این صنعت نسبت به فعالیت در امر اکتشاف و تولید ، بی توجهی در بهره برداری صحیح از مخازن نفتی لازم که موجب میلیاردها تومان خسارت شده است ، پرداخت میلیون ها ریال وجوه غیرقانونی و همچنین برداشت وجوه غیرقانونی و بی ترتیبی در اداره امور صنعت عظیم نفت و در نتیجه اختلال در این سرمایه و ثروت ملی و...از جمله این اتهامات است .

13- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 9 ، هدایت الله متین دفتری، پسر احمد متین دفتری، نخست وزیر رضاشاه ، عضو ساواک و عامل سازمان «سیا» بود. در یکی از اسناد لانه جاسوسی درباره هدایت الله متین دفتری آمده است «آقای متین دفتری با ادعای ضدآمریکایی بودن در میان جوانان ایرانی نفوذ می کند و آخرین اخبار تحرکات آنها را به سفارت گزارش می کند» ، (در سند شماره 98 از جلد دوم اسناد لانه جاسوسی -کتاب احزاب در ایران)- آمده است «متین دفتری منبع قابل اطمینانی برای کسب اطلاعات درباره فعالیت سیاسی مخالفین است، وی بی تکلف صحبت می کند و درباره هر زمینه ای از فعالیت مخالفان (مخالفان آمریکا) به راحتی اطلاعات می دهد.»

متین دفتری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پنهان کردن هویت خود و در پوشش نوه دکتر مصدق- بدون اشاره به اینکه پسر نخست وزیر رضاشاه است- با همراهی افرادی نظیر نجف دریابندری، منوچهر هزارخانی، بهمن نیرومند و... گروهی تحت نام «جبهه دموکراتیک ملی» را تشکیل و از آن پس با شعارهای غلیظ ضدامپریالیستی به فعالیت خود ادامه داد .  او در نخستین نطق خود بعد از راه اندازی گروه یاد شده -14اسفند 57 سر مزار مصدق- می گوید «خلق های ایران مرحله اول پیکار خود را علیه استبداد داخلی و حامیان امپریالیست خارجی آن پشت سر گذاشته اند و اکنون باید مرحله بعدی را که انحلال ارتش، رفع ستم از دهقانان، افشای ساواکی ها - خودش ساواکی بود- و... را دنبال کنند.» 6 ماه بعد یعنی مرداد ماه 1358 متین دفتری در حالی که خود سردبیر نشریه منافقین و همسرش مریم متین دفتری مسئول شاخه زنان این سازمان بود ، طی یک متینگ در دانشگاه تهران شعار «اسلام نابود است کمونیسم پیروز است» را سر داد .

یکسال بعد از آن نیز در جریان غائله 14اسفند بنی صدر و منافقین در دانشگاه تهران به تحریک گروهی از هواداران فریب خورده علیه نظام اسلامی دست می زنند، مدتی بعد دادگستری تهران در گزارشی از آن غائله، سند عضویت متین دفتری در ساواک را فاش کرد  و با انتشار سند دیگری نشان داد که هدایت الله متین دفتری، با آن همه شعارهای ضدامپریالیستی، شریک تجاری ارتشبد نصیری رئیس سازمان امنیت و اطلاعات رژیم شاه - ساواک- بوده است. با افشای این اسناد متین دفتری که دیگر زمینه ای برای حضور در ایران نمی دید به فرانسه گریخته و از طریق طارق عزیز معاون نخست وزیر صدام به جمع همکاران اداره استخبارات ارتش عراق پیوست .

بهمن نیرومند و منوچهر هزارخانی دو عضو دیگر جبهه دموکراتیک همراه با هدایت الله متین دفتری و همسرش مریم بعد از فرار منافقین به فرانسه، وارد شورای ملی مقاومت که تشکیلات جدید منافقین در خارج از کشور است شدند  و همراه افراد دیگری نظیر ناصر پاکدامن، هما ناطق، غلامحسین ساعدی، عبدالکریم لاهیجی، علی اصغر حاج سیدجوادی که اعضای اصلی شورای ملی مقاومت را تشکیل داده بودند آشکارا در اختیار صدام قرار گرفتند . ( رک سرمقاله روزنامه کیهان ، 20/09/1386، به قلم حسین شریعتمداری)

14- اطلاعات ، 2آبان 1358، صفحه 3

15- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 1

16- اطلاعات ، 3آبان 1358، صفحه 1و2

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها