کد خبر: ۹۰۰۳
زمان انتشار: ۲۰:۱۱     ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
وزير خارجه سابق كشورمان به تشريح خيانت‌هايي پرداخت كه رژيم مبارك در حق ملت مصر، مردم فلسطين و جهان اسلام مرتكب شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير خارجه سابق كشورمان شنبه شب در ادامه سخنان خود در مسجد امام زين العابدين شهر قم به دعوت مجمع هماهنگي جبهه پيروان امام و رهبري استان قم، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص جمال عبدالناصر، گفت: جمال عبدالناصر از ظرفيت مصر براي ارتقاي جايگاه و عزت اين ملت استفاده كرد.
وي خيانت‌هايي كه رژيم سادات و رژيم حسني مبارك در طول قريب چهار دهه گذشته مرتكب شدند را در سه حوزه خيانت به ملت مصر، خيانت به فلسطين و خيانت به جهان اسلام برشمرد و با بيان اينكه اين خودكامگي‌ها دو علت اساسي دارد،‌ اظهار داشت: اول اينكه گمان مي‌كنند به هيچ كس پاسخگو نيستند.
متكي با طرح اين سؤال كه چرا بلافاصله اولين اعترافشان اين است كه ما پيام شما را دريافت كرديم؟ اظهار داشت: اين به طور روشن بيان مي‌كند كه ما به نظرات شما توجه نمي‌كرديم و اين نظرات براي ما اهميت نداشت.
وي با اشاره به خاطرات درباريان محمدرضا شاه گفت: زماني اين خاطرات را مي‌خوانيد تهي بودن‌ و تعفن وابسته بودن را حس مي‌كنيد.
متكي با اشاره به فرمايشات روز جمعه مقام معظم رهبري مبني بر اينكه شاه براي هر كاري بايد تاييد سفير انگليس و آمريكا را مي‌داشت، ادامه داد: برخي از اينها واقعا خفت بار است.
به گفته وزير خارجه سابق كشورمان، انقلاب اسلامي سهم بالايي در ايجاد اين نگاه در منطقه و جهان دارد مبني بر اينكه حكمرانان گمان نكنند كه هر كاري مي‌خواهند، مي‌توانند انجام دهند و يله رها شده‌اند.

* بهترين نوكري، نوكري مردم است نه بيگانگان

وي اضافه كرد: نكته دوم اين است كه اگر كسي مي‌خواهد در كشوري نوكري كند، بهترين نوكري، نوكري مردم خود است نه نوكري بيگانه.
متكي در خصوص آنهايي كه دل به آمريكا و فرانسه بستند، اظهار داشت: فرانسه در قصه تونس و مصر خطاهاي استراتژيك جدي مرتكب شد و انگليس و آمريكا نيز تعزيه گردان هستند.
وي ادامه داد: آنهايي كه ديروز به اينها مي‌گفتند ما ارباب شما هستيم و هواي شما را داريم ديگر هواي آنها را ندارند. اين قصه در ايران، تونس و مصر و بسياري كشورهاي ديگر اتفاق افتاد و اين درس ديگري است. تراز حكومت كردن به ويژه در منطقه ما يك تفاوت ماهوي پيدا مي‌كند كه همه حواسشان را جمع مي‌كنند.

* فكر مي‌كرديم ديپلمات بودن بايد جان، جك و فيليپ باشد

وزير خارجه سابق كشورمان با بيان اينكه آنچه كه در محيط بين‌الملل به واسطه انقلاب اسلامي رخ داد برآمده از فقه سياسي بين‌المللي امام راحل بود،‌ گفت: نگاهي كه ايشان به جهان اسلام داشتند، نگاه ايجاد موج بود. امام معتقد است موجي بايد به وجود آيد كه آن موج در فرصت مناسب، جرقه‌هايش كار خودش را بكند.
وي با ذكر اين نكته كه امام دو حوزه را تحت توجه دارد، يكي جهان اسلام و ديگري جهان مستضعفان، خاطرنشان كرد: ايشان در مورد جهان اسلام معتقدند كه بيداري اسلامي، بيان شعارهاي اسلامي و نگاه اسلام به آنچه كه در جهان مي‌گذرد مي‌تواند منشاء تحول باشد. ديگر اسلام در آسيا،‌ آفريقا و خاورميانه خجلت و احساس حقارت و ارتجاعي بودن و عقب‌گرد كردن نيست، بلكه آرام آرام مسلمان بودن موجب افتخار و تحول جدي در فكر و انديشه نسل جوان امت اسلامي ‌شد.
متكي ادامه داد: در 30 سال گذشته ديپلمات‌هاي مسلمان به ما مي‌گفتند ما تا قبل از انقلاب شما خجالت مي‌كشيدم نام اسلامي خود را در محافل ديپلماتيك بگوييم و فكر مي‌كرديم ديپلمات بودن بايد جان، جك و فيليپ باشد، اما امام تحولي ايجاد كرد كه ما به نام مسلمان خود افتخار مي‌كنيم و ضمنا مي‌بينيم به واسطه انقلاب ايران به ما مسلمانان نگاه جديدي پيدا مي‌كنند.
به گفته وي اين تحول به واسطه امام در جهان اسلام ايجاد شد.
متكي افزود: اين‌ها بذرپاشي‌هايي در كشت انقلاب اسلامي بود كه امروز در جاي جاي جهان اسلام شاهد محصول آن هستيم.

* قيمت گازي كه به اسرائيل مي‌دهند كمتر از قيمت جهاني است

وزير خارجه سابق كشورمان با اشاره به تحولات اخير در مصر و تحليل دقيق، هوشمندانه و انديشمندانه مقام معظم رهبري در اين خصوص، گفت: مصر از زمان سادات و در دوران 30 ساله حسني مبارك سه خيانت بزرگ را مرتكب شد. اولين خيانت به ملت خودش بود. در 30 سال گذشته نيمي از مردم مصر زير خط فقر قرار گرفتند و به لحاظ شرايط سياسي و فرهنگي تحقير شدند.
متكي به سفر اولش به مصر اشاره كرد كه در وزارت خارجه اين كشور ابوالغيط وزير خارجه مصر عكس‌هاي وزراي خارجه سابق را به وي نشان داده بود و به وزرايي اشاره كرده بود كه همزمان با امضاي پيمان كمپ ديويد و پس از آن استعفا داده بودند و افزود: ابوالغيط مي‌خواست بگويد كمپ ديويد چيزي نبود كه به راحتي امضا كرده باشيم.
وي به تعهدات مصر بعد از امضاي پيمان كمپ ديويد پرداخت و با اشاره به قرارداد انتقال گاز از مصر به اسرائيل گفت: 12 درصد ديگر اين قرارداد متعلق به يك شركت آمريكايي - صهيونيستي است و قيمت گازي كه به اسرائيل مي‌دهند به مراتب كمتر از قيمت جهاني است و اين خيلي عجيب است و اين يعني خفت و ذلت.

* هر كاري توانستند در ايجاد اختلاف بين جريانات فلسطيني انجام دادند

وزير خارجه سابق كشورمان در خصوص خيانت رژيم مبارك به ملت فلسطين نيز اظهار داشت: پس از قرارداد كمپ ديويد مكلف و موظف شدند كه جلوي انتفاضه فلسطين را بگيرند.
وي با بيان اينكه مصر پاي ثابت همه مذاكرات سازش بود البته بدون اينكه به نتيجه‌اي بينجامد، خاطرنشان كرد: مصري‌ها قبل از حمله به غزه و لبنان اطلاع داشتند، البته برخي از كشورهاي منطقه نيز مطلع بودند. دو روز بعد از حمله به لبنان وزراي خارجه برخي كشورهاي عربي در اردن جمع شدند و من با اكثر اين وزرا تماس داشتم كه كاري بايد كرد. بسيار جالب است كه مي‌گفتند حزب‌الله در لبنان ماجراجويي مي‌كند، چون به آنها گفته بودند يك هفته تحمل كنيد ما كار را در لبنان تمام مي‌كنيم.
متكي ادامه داد: در اردن جمع شدند و بنا بود تصميمي عليه لبنان اتخاذ كنند. من در تماس تلفني به آنها گفتم من الان در يونان هستم ولي آمادگي دارم بيايم و بايد جهان اسلام را در حمايت از لبنان بسيج كنيم. وزير خارجه مصر در آن جلسه گفته بود، ما نمي‌دانيم چرا ايران در كار جهان عرب اينقدر دخالت مي‌كند.
متكي خطاب به ابوالغيط گفت: جهان عربي كه تو مي‌خواهي رهبري آن را برعهده داشته باشي، معلوم است آن را به كجا مي‌خواهي ببري.
وي با ذكر اين نكته كه در اختلافات بين جريانات فلسطيني هر چه توانستند انجام دادند و بعد خودشان شدند داور،‌ گفت: در نشست سران اتحاديه عرب در ليبي كه در كمتر از يك سال پيش برگزار شد مطرح شد كه يك كشور ديگر عربي كه قدري ميانه بود حل اختلافات بين حماس و فتح را برعهده بگيرد كه شديدا چند كشور مخالفت كردند و گفتند مصر بايد دخالت كند.

* مصر هميشه مخالفت مي‌كرد

وزير خارجه سابق كشورمان در مورد خيانت مصر به جهان اسلام نيز با بيان اينكه سازمان كنفرانس اسلامي در پي آتش زدن بيت المقدس تاسيس شد، خاطرنشان كرد: يكي از مصوبات قوي اين سازمان اين بود كه كشورهاي اسلامي رابطه اقتصادي با شركت‌هاي صهيونيستي نداشته باشند. هر زمان اجلاسي در مورد فلسطين برگزار مي‌شد ما اين موضوع را مطرح كرديم ولي كشوري كه مخالفت‌ مي‌كرد و نگذاشت اجماع حاصل شود، مصر بود.
متكي بيان اينكه حدود 50 درصد گاز وارداتي اسرائيل از مصر تامين مي‌شود، اضافه كرد: در جهان اسلام هر تصميم جدي كه قرار بود اتخاذ شود يكي از كشورهايي كه با آن مخالفت مي‌كرد رژيم مبارك بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها