کد خبر: ۹۱۴۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۱۷ آبان ۱۳۹۱
واکنش فعالان دانشجویی به طرح سوال از رئیس جمهور/
جمعی از فعالان دانشجویی با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور در شرایط فعلی کشور تاکید کردند: سوال از رئیس جمهور حل کننده مشکلات نیست.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، پس از به حد نصاب رسیدن تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و اعلام آن از سوی هیات رئیسه واکنش هایی از سوی فعالان سیاسی و دانشجویان درباره نحوه جمع آوری امضاها و شرایط کشور برای طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد.

 

جمعی از فعالان دانشجویی در گفت و گو با «خبرگزاری دانشجو»، در این زمینه واکنش نشان دادند.


ثابتی: طرح سوال از رئیس جمهور بزنگاه رجال سیاسی کشور است


مجتبی ثابتی عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس گفت: قانون اساسی سئوال، تذکر، انتقاد، اظهارنظر و استیضاح را حق قانونی نمایندگان مجلس می‌داند و مشخص کرده است که رئیس جمهور باید پاسخگوی عملکرد خود در مقابل نمایندگان ملت باشد.

 

این فعال دانشجویی با اشاره به مسئله تعامل قوا و نقش آن در توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور ادامه داد: درست است که سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وزرا حق نمایندگان است، اما برای توسعه و پیشرفت کشور نیازمند زمان‌شناسی و موقعیت شناسی نیز هستیم؛ یعنی اینکه باید مسائل سیاسی کشور را براساس شرایط داخلی و بین‌المللی تحلیل کنیم.
 
ثابتی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص تعامل و وحدت سران قوای سه گانه کشور گفت: حتی اگر برخی از نمایندگان حق سوال از رئیس جمهور برای خود قائل باشند، طرح سئوال از احمدی‌نژاد در این شرایط میدان بزرگ ولایتمداری و بزنگاه رجال سیاسی کشور است.
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: اگر از این بزنگاه با دعوا و زد و خورد بیرون آمدیم باخته‌ایم، اما اگر با آرامش از آن عبور کردیم برنده هستیم، حتی کسانی که با سکوت خود آرامش را به جامعه انتقال می دهند نیز در این میدان پیروز به حساب می‌آیند.

 

وی افزود: البته سکوت به معنی همکاری منطقی و در نظرگرفتن شرایط فعلی کشور است، نه اینکه در برابر مشکلات و گرفتاری‌ها سکوتی از سر بی‌تفاوتی اعمال کرد.

 

ثابتی با بیان اینکه خاصیت یاران انقلاب و دلسوزان نظام نگفتن برخی از اسرار کشور است، گفت: شخص آقای احمدی نژاد دچار اشتباهات شدیدی است که بعضاً نابخشودنی است و مقبولیت ایشان در چند وقت اخیر دچار شکاف شده است.

 

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه بخش عظیمی از این مسئله به دلیل دامن‌زدن به مسائل کشور و نامه‌نگاری‌های اخیر است، گفت: انتظار این است که پس از صحبت‌های رهبری در خصوص وحدت سران قوا به رهبری نامه می‌دهند، اما همچنان شاهد تناقض گفتار و عملکرد دولت و مجلس هستیم.

 

وی با بیان اینکه رئیس مجلس ابتدا نامه عذرخواهی به مجلس می‌نویسد و بعد در اولین ساعات جلسه مجلس طرح سئوال از رئیس جمهور را با آن شتاب و عجله مطرح می‌کند، گفت: این مسئله یا نشان‌دهنده تناقضات رفتاری و گفتاری مسئولان کشور می باشد یا حاکی از جریان‌سازی خاصی برای ترمیم منافع مقطعی گروه خاصی در کشور است.

 

ثابتی ادامه داد: انتظار این است که مسئولان کشور با سعه صدر انقلابی خود اختلافات را ذیل همین سعه صدر در جلسات خصوصی خود برطرف کنند، گفت: تاریخ نشان داده که آینده انقلاب از آن کسانی است که خود را برای انقلاب فدا کنند.

 

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه محبوبیت رئیس جمهور در گذشته به دلیل همین سعه‌صدر و برملانکردن برخی از مسائل و سعه صدر ایشان بود، گفت: دغدغه اولیه مسئولان کشور باید امنیت اقتصادی و آرامش سیاسی کشور باشد و مطرح شدن چنین مسائلی در فضای سیاسی کشور نشان می‌دهد دولتمردان و مجلسیان دنبال بازی‌های پوچ و بی‌اساسی هستند که مطالبات اساسی مردم نیست.

 

وی ادامه داد: حرف و سخن و ادعاهای مسئولان سیاسی ما زمانی برای مردم قابل اعتناء و توجه است که آنها احساس کنند تناقضی در رفتار آنها نیست و فقط به دنبال حل مسائل کشور هستند.

 

ثابتی در انتها با بیان اینکه طرح سئوال از احمدی نژاد در این شرایط اصلاً به صلاح کشور نیست، گفت: به طور قطع کسانی که در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند، در آینده به اشتباه خود پی می‌برند.


اقبالی: سوال از رئیس جمهور حل کننده مشکلات کشور نیست


لیلا اقبالی گفت: طرح سوال از رئیس جمهور برای دومین بار در مجلس مطرح می‌شود و این در حالی است که در تجربه قبلی طرح سوال از رئیس جمهور، نتیجه مناسبی بدست نیامد.

 

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به شرایط کشور و نیازمندی فضای سیاسی کشور به آرامش خاطرنشان کرد: در حالی که شاهد گرانی‌ها هستیم و مسئله انتخابات را در پیش داریم، مطرح شدن طرح سوال از رئیس جمهور یا قانون انتخابات، فضا را بیشتر دچار تنش و التهاب می کند.

 

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های علنی مسئولان کشور و رسانه‌ای شدن اختلافات آنها خاطرنشان کرد: به طور قطع استیضاح وزرا و یا سوال از رئیس جمهور در چنین فضایی به آرامش کشور و حل مشکلات کمک نمی‌کند.
 
اقبالی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود کشور در جلسات خصوصی و به دور از فضای رسانه‌ها و هیاهو برطرف می‌شود، گفت: خیلی از این جنجال‌سازی‌ها برای فرافکنی مشکلات جاری کشور از سوی مسئولان مطرح می‌شود و در واقع انداختن توپ به زمین قوای دیگری است.

 

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه سوال از احمدی نژاد چاره‌گشا و حل کننده مشکلات فعلی کشور نیست، گفت: بخشی از این مشکلات به بی‌تدبیری مجلس و عدم نظارت کافی آن در مسائل جاری کشور مربوط می شود، هر چند قصور دولت و قوه قضائیه نیز در این زمینه قابل چشم‌پوشی نیست.


کریمی: طرح سوال از رئیس جمهور شائبه سیاسی دارد


علیرضا کریمی با اشاره به طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس گفت: طرح سوال از رئیس جمهور حق قانونی مجلس و نمایندگان مجلس است و کسی نمی‌تواند بگوید مجلس از این حق خود برخوردار نشود یا بشود.

 

وی با بیان اینکه این حق در اختیار مجلس برای اصلاح امور گذاشته شده است، گفت: اما باید دید که با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد طرح سوال از رئیس جمهور به صلاح کشور و مملکت است یا نیست.

 

 دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با اشاره به روند احراز امضا‌ها برای طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: به نظر می‌رسد با شیوه گرفتن امضاءها و سخنان رهبری در خصوص همدلی مسئولان مبنی بر اینکه مسئولان نباید تا انتخابات به گونه‌ای رفتار کنند که فضای کشور را ملتهب نمایند و همچنین تجربه گذشته سوال از رئیس جمهور این طرح مشکلات موجود را برطرف نکند.

 

کریمی در همین زمینه ادامه داد: با توجه به این سه عامل احساس می‌شود که طرح سوال از رئیس جمهور شائبه سیاسی دارد و مجلس به دنبال اصلاح امور نیست.

 

وی افزود: شیوه اخذ امضاها و احراز آنها بوی سیاسی‌کاری از این اقدام مجلس را می‌دهد.

 

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه اگر مجلس به دنبال اصلاح امور بود می‌توانست از راهکارهای دیگری استفاده کند، گفت: می‌شود با ارجاع برخی از مسائل بین مجلس و دولت به کمیسیون اصل 90 و یا دعوت از وزرا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی خیلی راحت‌تر مشکلات اقتصادی کشور را مطرح و برای حل آن راهکار ارائه داد.

 

کریمی ضمن انتقاد از روش جمع‌آوری امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: از این شیوه اینگونه احساس می‌شود که روند بی‌قانونی و یا دورزدن قانون در مجلس وجود دارد و ادامه آن می‌تواند روند عادی شدن بی‌قانونی را در مجلس که باید نماد قانون مداری باشد، به همراه داشته باشند.

 

صابری نجار: مجلس بجای طرح سوال از ماده 233 استفاده کند


مصطفی صابری نجار با اشاره به طرح سوال از احمدی نژاد گفت: طرح این مسئله در شرایط فعلی کشور و در حالی که بازار اقتصادی جامعه دچار التهاب است، منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
وی با بیان اینکه حصول طرح سوال از رئیس جمهور نه تنها بازار ارز را آرام نمی‌کند، بلکه آن را ملتهب‌تر و آشفته‌تر می‌سازد، گفت: طرح سوال حق مجلس است، اما مردم ضربه طرح سوال از رئیس جمهور در این شرایط را خواهند خورد.

 

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مجلس برای پیگیری مسائل دولت و مجلس می‌توانست از مراحل قانونی مانند اصل 233 قانون اساسی استفاده کند و در این مسیر گام بردارد.

 

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه شرایط اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور مناسب و صحیح نبود، گفت: این مسئله پس از سخنان وحدت بخش رهبری اتفاق افتاد و این موضوع شانیت سخنان ایشان و مجلس را زیر سوال برد.

وی ضمن انتقاد از مطرح شدن استیضاح وزرا و طرح سوال از رئیس جمهور برای دومین بار در این مجلس گفت: مجلس می‌تواند برخی از این امور را در کمیسیون‌های تخصصی خود پیگیری کند، اما بارها مشاهده کرده ایم که با وجود اندک اختلافی، نمایندگان موضوع استیضاح وزرا را اعلام می‌کنند.

 

صابری نجار ضمن درخواست از لغو طرح سوال از احمدی نژاد خاطرنشان کرد: این امر باعث آسیب‌رسانی به مردم و شادی دل دشمنان می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها