کد خبر: ۹۱۸۲۷
زمان انتشار: ۲۳:۰۰     ۱۸ آبان ۱۳۹۱
هم اندیشی//افضلی فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح سول از رئیس جمهور گفت:طرح سوال از رئیس جمهور در ابتدا به دنبال مسائل اقتصادی و نوسانات بازار سکه وارز بود ولی هم اکنون به دنبال منافع جناحی است و نمی تواند به اهداف خود برسد.
آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی خبرنگار هم اندیشی با جناب آقای افضلی فرد است: 

هم اندیشی:خبر "کمسیون اصل ۹۰نحوه طرح سوال از رئیس جمهور را قانونی دانسته است" را تایید می فرمایید؟

افضلی فرد : بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود دراین خصوص اظهار نظر نکرده ام  ولی علی الظاهر از طریق خود آريالای پور مخبر رئیس کمیسیون این رای اعلام شده است. ولی ساز و کار قانونی برای طرح سوال از رئیس جمهور مشخص است و وقتی که یک چهارم نمایندگان امضاء کردند، طرح اعلام وصول می شود. 

هم اندیشی:اما فراکسیون اصول گرایان بیانیه داده اند و مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرده اند و لی کمیسیون اصل نود قضیه را قانونی دانسته است؟
حد ونصابی که بیان میکنند این گونه است که بعضی افراد دوباره امضایشان را پس گرفتند ولی بعد ازآن هم امضاء پس گرفته را دوباره امضاءکردند!! 

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول سوال از رئیس جمهور قانونی بوده است و ما هم به احترام نظر هیئت رئیسه آن را قانونی می دانیم. 

هم اندیشی: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این شرایط طرح سوال از رئیس جمهور آیا به صلاح می باشد؟ 

افضلی فرد: مصلحت بودن یا یانبودن آن دیگر بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد. برخی با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری آن را خلاف منویات رهبری میدانند و برخی نیز با توجه به طرح مسائل اقتصادی توسط ایشان در سفر خراسان شمالی این طرح سوال را به جا و لازم می دانند. 

هم اندیشی:شما طرح سوال از رئیس جمهور ا امضاء کرده اید؟ 

افضلی فرد: برخی ازچهره های شاخص مجلس به بنده رجوع کرده اند تا این طرح را امضا کنم ولی امضاء نکردم.
اگر این اتفاق سیاسی نشود یعنی هم طراحان طرح سوال را سیاسی نکنند و هم پاسخگویان آن را سیاسی جواب ندهند، موضوع در شرایط آرامی خاتمه می یابد و در صورتی که منطقی و معقول و به دور از تصیفیه حساب های جناحی انجام شود، می تواند نتیجه بهتری را داشته باشد و مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. 

هم اندیشی:اصل استارت این طرح را آقای مطهری مطرح کردند ولی افراد دیگری پیشگام این بحث هستند وکسانی مثل آقای دامادی سخنگوی این طرح شده اند؟ 

افضلی فرد: آقای مطهری تاکید داشت که طرح سوال اقتصادی است و مربوط به گرانی ها و بازار طلا و ارز است . اگر بااین دیدگاه پیگیری می شد اشکالی نداشت. 

اگرچه این سوال اقتصادی باشد ولی به طرف تنش های سیاسی برود از اهداف خود دور شده و نمی تواند به نتایج دلخواه مردم برسد.
در این فرصت باقیمانده تا حضور رئیس جمهور در مجلس دو طرف می توانند با برگزاری جلساتی مسئله را حل و آن را از دور خارج کنند. 

رسانه ای کردن ومحکوم کردن همدیگر برخلاف منویات رهبری است و آرامش روانی مردم را به مهم می ریزد. 

هم اندیشی: تاکید آقای لاریجانی مبنی بر نبود مخالفت ازسوی رهبری، به نظر شما نوعی استفاده از جایگاه ولایت در امور جزئی و مصادره به مطلوب کردن سخنان ایشان نیست؟ 

افضلی فرد: رهبر معظم انقلاب باتوجه به جایگاه رفیعشان هیچگاه موردی را به صورت مستقیم بیان نمی کنند و افرادی که خود را ولایی می دانند باید از لابلای کلام ایشان پی ببرند و ازفرامین رهبری مطلب مورد نظر رهبری را استنباط کنند. 

گفتن اینکه رهبری در این زمیه دستوری نداده اند نافی مسئولیت ما دربرابر ولایت ومردم نخواهد بود.
باید این تیز بینی تعهد را داشته باشیم که از فحوای کلام ایشان،استنباط حقیقی را از کلام ایشان داشته باشیم. 

نباید طوری رفتار شود که مجلس از وظیفه قانونی خود که پیگیری امورر مردم است باز بماند. واین برخلاف کلام رهبری است.

باید با لحاظ اقتدار مجلس در این بین حرکت کرد که نه مجلس منفعل شود و از وظایف قانونی خود باز بماند و بتواند به دور از جنجال های سیاسی حقوق مردم را پیگیری کند و بتواند دغدغه های مردم در حوزه اقتصاد و رهبری را رفع کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها