کد خبر: ۹۳۹۳۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۹     ۲۷ آبان ۱۳۹۱
پس از اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای تشکل‌های دانشجویی کشور همراه با چهره‌های مطرح سیاسی با انتشار بیانیه‌ها و یا انجام مصاحبه‌هایی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

اکثریت آنها در کنار وارد دانستن انتقاداتی در ارتباط با مسائل اقتصادی کشور ، با طرح سوال از رییس‌جمهور نیز در صحن علنی مجلس مخالفت کردند. برخی از آنها معتقد بودند که این موضوع با تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با لزوم رسانه‌ای نشدن اختلافات میان مسئولان کشور منافات دارد و از طرف دیگر برخی دیگر از آنها تاکید بر این داشتند که انجام این موضوع دردی را از مشکلات کشور را دوا نمی‌کند و ممکن است به متشنج‌تر شدن هر چه بیشتر فضای کشور منجر شود.

به گزارش 598 به نقل از ایسنا، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از جمله تشکل‌های دانشجویی بود که در نامه‌ای به رییس مجلس ضمن وارد کردن انتقاداتی نسبت به مواضع اخیر وی در مورد طرح سوال از رییس‌جمهور، اعلام کرد که سوال از رییس‌جمهور قبل از هر چیزی و قبل از این‌که حق نمایندگان مجلس باشد، یک ظرفیت و سرمایه برای نظام اسلامی و وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران با سایر نظام‌های به اصطلاح دموکراسی است، اما چنین اقدامی در شرایط اخیر را مصداق "اصلی کردن مسائل فرعی" می‌دانیم .

دانشجویان مستقل در ادامه نامه خود آورد خطاببه لاریجانی تاکید کردند: درباره سوال از رییس‌جمهور باید به عرض‌تان برسانیم نمایندگان حامی طرح سوال که عمدتا از فراکسیون حامی شما در مجلس هستند، در شهرهای خود در جلسات استیضاح دانشجویی شرکت کنند و در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.

همچنین در این ارتباط بسیج دانشجویی 313 دانشگاه کشور با انتشار بیانیه‌ای تذکراتی را به امضاکنندگان سوال از رییس‌جمهور وارد دانستند و از رییس مجلس خواستند تا امضا‌کنندگان را از طرح سوال از رییس‌جمهور منصرف کنند.

دانشجویان بسیجی در بیانیه خود تاکید کردند: آیا اکنون که بازار طلا و ارز رو به آرامش می‌رود، طرح مساله‌ای که باعث متشنج‌ شدن فضای کشور می‌شود، برای درد نوسانات بازار ارز دوایی است؟ هر چند که ذکر این نکات بدین معنا نیست که دولت در وظایف خود در مدیریت و نظارت بر فضای اقتصادی کشور کوتاهی‌هایی نداشته است، تحلیل ما دانشجویان این است که نکات منفی طرح سوال از رییس‌جمهو در زمان فعلی بیشتر از نکات مثبت آن است.

بیانیه 313 بسیج دانشجویی کشور می‌افزاید: خبر طرح سوال از رییس‌جمهور در حالی منتشر می‌شود که تنها چند روز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب لزوم حفظ وحدت مسئولین می‌گذرد. این حق مجلس شورای اسلامی است که وقتی در مسیر حرکت دولت ضعف و یا انحرافی می‌بیند به وظیفه قانونی خود عمل کرده و از بالاترین مقام اجرایی کشور در مورد عملکرد وی سوال بپرسد و توضیح بخواهد، اما شرایط کشور و مشکلات اقتصادی پیش‌رو و از سوی دیگر چشم امید دشمنان برای یافتن نشانه‌ای از وجود بحران در کشور و اختلاف میان مسئولان و القای وجود بحران و تزریق روح ناامیدی به مردم جنبه‌ای است که نمایندگان این کشور نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

اعتراض تشکل‌های دانشجویی به عملکرد نمایندگان مجلس در سوال از رییس جمهور در فضای موجود به اینجا ختم نشد ،بسیج دانشجویی امام صادق (ع) نیز در نامه‌ای به رییس مجلس، سوال از رییس‌جمهور را در شرایط فعلی اقدامی نادرست عنوان کرد.

دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در نامه خود خطاب به لاریجانی تاکید کردند: با این همه مسائل روی زمین مانده در کشور متاسفانه چند هفته‌ای است، مجلس و نمایندگان محترم آن در گیر و دار طرح سوال از رییس‌جمهور محترمند، کافی است به تیتر روزنامه‌ها، مطبوعات و فضای رسانه‌ها چه از نوع ملی و چه از نوع مجازی آن نگاهی بیندازید تا مشاهده نمایید چه میزان از وقت و انرژی مردم، نخبگان و مسئولان به این امر غیرضرور و فرعی اختصاص یافته است.راهکار قانونی برای نیل به مقصدی مبهم! دلسوزان نظام مکررا این نکته را گوشزد کردند که طرح سوال از رییس‌جمهور در شرایط فعلی صلاح نیست.

در ادامه واکنش تشکل‌های دانشجویی به این موضوع، چهار تشکل دانشجویی استان همدان نیز با انتشار بیانیه‌ای به طرح سوال از رییس‌جمهور واکنش نشان دادند، آنها اعلام کردند که اعمالی چون سوال از رییس‌جمهور که حق قانونی مجلس شورای اسلامی است، در شرایط کنونی اصلا به صلاح نمی‌باشد؛ چرا که آرامش کشور آن‌قدر مساله مهمی است که تمامی افراد و مسئولان باید حتی به قیمت هزینه کردن نان، نام و جان‌شان از وارد شدن خدشه به آن جلوگیری کنند، چه رسد به صرف‌نظر از حق قانونی خود.

این بیانیه می‌افزاید: آیا کسانی که در مجلس از طرح سوال از رییس‌جمهور حمایت کرده‌اند؟ به تبعات آن اندیشیده‌اند؟ مسئولان چه مجلس‌نشینان و چه دولتمردان، تا جایی محترمند که اختلافات‌شان موجب بر هم زدن آرامش کشور نباشد. با وجود ارتباط مداوم وزیران با مجلس آیا زمینه مناسبی برای تبادل تفکرات مصلحانه وجود نداشت که چنین خوراک تبلیغاتی برای استکبار می‌آفریدند؟

شاید آقایان این سخن امام‌شان را نشنیدند که فرمود اگر حرف حقی را دارید ولی بیان آن حرف به نفع دشمن و بازی در زمین دشمن است آن حرف را نزنید.

همچنین 200 نفر از طلاب و دانشجویان نیز در کنار واکنش‌های تشکل‌های رسمی دانشجویی نامه سرگشاده‌ای خطاب به نمایندگان مجلس نوشتند و از اصرار آنها برای برگزاری جلسه سوال از رییس‌جمهور و بی‌توجهی به راهکارهای واقعی حل مشکلات مردم با وجود تصریح رهبر معظم انقلاب انتقاد کردند.

البته اعلام مخالفت دانشجویان با اقدام مجلس در طرح سوال از رییس جمهور به صدور بیانیه ختم نشد و بسیاری از فعالان تشکل‌های دانشجویی با انجام مصاحبه‌هایی مخالفت خود با این مساله را اعلام کردند، از جمله این دانشجویان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود که در گفت‌وگویی اظهار داشت: دانشجویان با توجه به شرایط کنونی طرح سوال از رییس‌جمهور را منطقی نمی‌دانند.

وی افزود: سوال از رییس‌جمهور و عدم تایید حرکات و اعمال دولت حق مسلم مجلس است، اما مطمئنا این مساله تنش‌هایی را در جامعه و بازار اقتصادی کشور حاکم می‌کند که به صلاح کشور نیست.

ابوافضل چمندی در ادامه افزوده است: ما دانشجویان از این‌که نمایندگان دغدغه‌های معیشتی مردم را در ذهن دارند، تشکر می‌کنیم، اما در شرایط کنونی سوال از رییس‌جمهور دردی را دوا نمی‌کند و مجلس باید ظرفیت خود را در جای بهتری خرج کند.

لیلا اقبالی عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به شرایط کنونی کشور و نیازمندی فضای سیاسی کشور به آرامش خاطرنشان کرد: در حالی که شاهد گرانی‌ها هستیم و مساله انتخابات را در پیش‌رو داریم، مطرح شدن طرح سوال از رییس‌جمهور یا قانون انتخابات فضا را بیشتر دچار تنش می‌کند.

وی ادامه داد: به طور قطع استیضاح وزرا و یا سوال از رییس‌جمهور در چنین فضایی به آرامش کشور و حل مشکلات کمکی نمی‌کند.

همچنین مهدی امیریان دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در گفت‌وگویی با اشاره به طرح سوال از رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مناسب بود که نمایندگان و هیات رییسه مجلس با سعه صدر سوال از رییس‌جمهور را بهتر مدیریت می‌کردند و مانع رسانه‌ای شدن این طرح می‌شدند.

این فعال دانشجویی مطرح شدن موضوع سوال از رییس‌جمهور را در شرایط فعلی اشتباه دانست و اظهار کرد: به هر حال طرح سوال از رییس‌جمهور نباید غیرعادی تلقی و بزرگنمایی شود.

وی با اعتقاد بر این‌که طرح سوال از رییس‌جمهور نتیجه زیادی نخواهد داشت، ادامه داد: حالا که این طرح در جریان است، باید اجازه داد که بدون تنش و فضاسازی انجام شود و جایگاه حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از نهادهای ارزشمند مردم‌سالاری حفظ شود.

با وجود همه این انتقادات و تلاش‌ها در جهت متقاعد کردن نمایندگان نسبت به انصراف از صرف وقت کشور در برگزاری جلسه‌ سوال از رییس جمهور ، طراحان سوال از رییس جمهور به زعم خود چنیین جلسه‌ای را جهت برون رفت کشور از مشکلات موجود موثر می‌دانند، نمایندگان مردم در خانه ملت به گفته یک عضو هیات رییسه جلسه سوال از رییس جمهور را بعد از ایام عزاداری حسینی با کمترین تاثیرپذیری از مخالفت‌ها برگزار می‌کنند.از این منظر شاید بتوان مجلس نهم را مجلسی نامید که در مقایسه با 9 دوره گذشته مجلس، کمترین همراهی را با خواست‌های گروه‌های اجتماعی داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها