کد خبر: ۹۴۶۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۳۰ آبان ۱۳۹۱

فارس: با شدت گرفتن بحران در سوریه و بالا گرفتن آتش جنگ در غزه روزنامه آلمانی «تسایت» با «جان مک‌کین» سناتور جمهوری خواه گفت‌وگویی داشت. مک‌کین گفت که اسرائیل و فلسطینیان به سوی یکدیگر شلیک می‌کنند و سوریه نیز در گرداب جنگ داخلی فرو می‌رود. با این حال آمریکا نمی‌تواند مانع این وقایع شود.»

 

تسایت این گفت‌وگو را با این پرسش آغاز کرد که جهان نگران است که جنگ میان فلسطینیان و اسرائیل در غزه به درگیری در کل منطقه منجر شود. آیا اوباما اقدام کافی برای خاموش کردن آتش جنگ صورت می‌دهد؟

 

مک کین در پاسخ گفت:«آمریکا به هیچ وجه نباید در این برهه زمانی کوتاهی کند. در مقابل باید با تمام قوا نقش رهبری را ایفا کند تا این وضعیت را در جهت خوبی ساماندهی کند که این مورد به « محمد مرسی» رئیس جمهور مصر نیز مربوط است. همه منطقه به آمریکا چشم دوخته است.»

 

تسایت در این گفت‌وگو درباره نقش سازنده آمریکا در منطقه ابراز تردید کرد و مک کین در توجیه آن گفت:« شاید این موضوع برای آمریکا هزینه‌های فراوانی داشته است. البته این اولین جنگ با حماس نیست. اما یک موضوع مهم است و آن این است که شرایط در منطقه کاملا تغییر کرده است و ما شاهد شکل‌گیری دولتی جدید در مصر هستیم.»

 

مک کین با اشاره به گنبد آهنین در اسرائیل که با همکاری آمریکا ساخته شده است عملکرد آن را شرایط کنونی در ۹۰ درصد موفقیت‌آمیز دانست.

 

رقیب اوباما در دور پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار اقدام همه جانبه در مقابله با دولت سوریه شد وگفت:«آمریکا باید مخالفان را تجهیز کند و از لحاظ نظامی از این گروه حمایت کند. من امید زیادی دارم که دولت اوباما همه گزینه‌ها را بیازماید.»

 

سناتور جمهوری‌خواه آمریکا با مخالفت با حضور نظامی در سوریه گفت:« مردم آمریکا در استقرار نیروهای زمینی در سوریه همکاری نخواهند کرد.چرا که از جنگ خسته شده‌اند. اما ایجاد منطقه پرواز ممنوع و انتقال سلاح می‌تواند، جنگ داخلی را از بن بست نجات دهد.»

 

مک‌کین درباره سرنگونی احتمالی دولت اسد گفت که در این صورت سازمان ملل باید تا زمانی که شرایط جنگی پایان یابد، مسئولیت را بر عهده بگیرد.

 

خبرنگار تسایت از مک‌کین پرسید که آیا آمریکا با وجود مشکلات فراوانی که در داخل این کشور وجود دارد، از جمله مسئله‌ای به نام «پرتگاه مالی» برای مشارکت در این زمینه آمادگی دارد؟

 

که مک کین در پاسخ گفت:« این موضوع از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که اقتصاد ما با مشکل مواجه شد، مطرح است.به عبارتی بزرگترین تهدید ملی ما مشکلات اقتصادی است.بیشتر آمریکایی‌ها هم اکنون نگران امنیت شغلی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها