يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۴۷۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۳۰ آبان ۱۳۹۱
سال‌هاست که بحث گرمايش تدريجي زمين و پيامدهاي آن براي انسان و کره زمين در ميان بوده و هزينه‌ها و راه حل‌هاي بسياري نيز ارائه شده است. يکي از اين راه‌ها مفهومي است به نام "مهندسي زمين" که به گفته کارشناسان نه تنها به خنک شدن زمين کمک نمي‌کند، بلکه در راستاي تغيير اکوسيستم و نظام طبيعت قدم برداشته و پيامدهاي ناگواري براي ساکنين زمين خواهد داشت.

به گزارش سرويس علمي باشگاه خبرنگاران؛ در سال‌هاي اخير دانشمندان و سازمان‌هاي علمي، بسيار درباره چالش‌هاي گرم شدن زمين و پيامدهاي آن سخن به عمل آورده و کنفرانس‌هاي زيادي برقرار کرده‌اند. به علاوه، راه‌ها و روش‌هاي گوناگوني براي جلوگيري از گرم شدن زمين و پيامدهاي آن صورت گرفته است.


*Geoengineering يا مهندسي زمين چيست؟

يکي از راه‌هايي که براي مقابله با گرمايش زمين ارائه شده است، Geoengineering يا مهندسي زمين  است.
مفهوم مهندسي زمين، به مداخله عمدي انسان در تغيير سيستم آب و هواي زمين به منظور تعادل گرم شدن هواي زمين اشاره دارد. موسسه تحقيقاتي رويال سوسايتي تکنيک‌هاي مهندسي زمين را به دو بخش تقسيم کرده است:

* تکنيک حذف دي‌اکسيد کربن که ريشه تغييرات آب و هوا را هدف قرار داده و گازهاي گلخا‌نه‌اي جو زمين را از بين مي‌برد و دومي، مديريت تابش خورشيدي است که تلاش مي‌کند نور مستقيم خورشيد به زمين را کاهش داده تا هواي زمين مقداري خنک شود.

اما همواره انتقادات زيادي نسبت به پروژه‌هاي اصلاح آب و هوا و مسائل اخلاقي پيرامون آن وجود دشته است، زيرا به عقيده برخي از کارشناسان، پيامدهاي اين پروژه به مراتب خطرناک‌تر بوده و مي‌تواند باعث تغيير در نظام و حوادث طبيعي شود.

تکنيک‌هاي متعددي در مهندسي زمين براي کاهش گرما وجود دارد که به طور تفصيلي به آن اشاره خواهيم کرد:

/دودهاي سفيد شيميايي جايگزين ابرها مي‌شوند

به گزارش گلوبال‌ريسرچ، chemtrailها يا ابرهاي شيميايي سفيد رنگي که گاهي اوقات در آسمان به شکل ابر ديده مي‌شود، يکي از تکنيک‌هاي رايج مهندسي زمين است که توسط هواپيما يا بالون‌هاي غول‌پيکري (به اندازه يک استاديوم) در آسمان پخش مي‌شوند و حاوي ترکيبي از آلومينيوم، باريوم، استرانتيوم و ديگر آهن‌هاي سنگين خطرناک هستند. اين مواد که در جو پخش مي‌شوند در نهايت به زمين آمده، وارد ريه‌هاي انسان‌ها و حيوانات شده و جذب خاک و زندگي گياهي مي‌شوند.

/پروژه بام‌هاي سفيد و کاهش ابر و رطوبت در منطقه

پروژه بام‌هاي سفيد بخش ديگري از مهندسي زمين است که براي خنک کردن زمين از آن استفاده مي‌شود. به گفته حاميان اين طرح، اگر شهرهاي جهان بام خانه هاي خود را سفيد رنگ کنند، نور و گرماي کم‌تري جذب مي‌شود.


همانند این خانه در همیلتون برمودا در آمريکا، بازتابنده‌تر ساختن سقف خانه‌ها از طریق رنگ‌آمیزی آنها به رنگ سفید می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش‌های مهندسی زمین باشد. 

اما به گزارش واشنگتن‌ پست، بام‌هاي سفيد، تنها زمين را گرم‌تر مي‌کند نه خنک تر. مارک جاکوبسن در تحقيقات اخير خود در مجله اقليم استناد مي‌کند خانه‌هايي که بام‌هاي سفيد دارند، روي آلاينده‌ها و ابرها تاثيرگذار هستند. خانه‌هاي سفيد رنگ پوشش ابري را کاهش مي‌دهند که باعث گرم‌تر شدن زمين مي‌شود.

براساس يافته‌هاي جکسون، بام‌هاي سفيد سطح شهري را خنک مي‌کنند اما با خنک کردن هواي نزديک زمين، ثبات هواي محلي افزايش يافته و مانع ورود انرژي و رطوبت به بالا و ايجاد ابر مي‌شود. ابر کم‌تر يعني نور خورشيد، بيشتر به سمت زمين تابيده و زمين گرم‌تر مي‌شود.

/آتشفشان‌های مصنوعی، تهديدي براي مرگ ميليون‌ها نفر

برخی از دانشمندان، ساخت آتشفشان‌های مصنوعی را پیشنهاد کرده‌اند که ذرات سنگین گوگرد -مشابه خاکستر آتشفشانی- را درون جو پخش کند. همانند خاکستر آتشفشان‌های واقعی، این ذرات نور و گرمای خورشید را به درون فضا پس می‌زند. با این وجود، نمی‌توان گفت که هیچ‌ کدام از این رویکردها در آینده نزدیک قابل استفاده است. با این حال، متخصصان باید به طور جدی تمام گزینه‌ها از جمله اصلاح آب و هوا را مد نظر قرار دهند. ساموئل ترنستروم، عضو هیئت مدیره پروژه مهندسی زمین می‌گوید:"هیچ توجیهی برای غفلت وجود ندارد، ما باید درباره مهندسی زمین بیشتر بدانیم".

شبيه‌سازي‌هاي متعدد نشان مي‌دهند که تقليد تاثيرات آتشفشان، مانع ايجاد بادهاي موسمي به سمت آسيا و آفريقا شده و امنيت غذايي و آبي ميلياردها نفر به خطر خواهد افتاد.

مدل آتشفشان Mount Pinatubo 

آتشفشان پينتابوي فيليپين در سال 1991 فوران و 22 ميليون تن دي‌اکسيد سولفور وارد جو فوقاني زمين کرد. مطالعه‌اي در سال 1998 توسط دانشگاه راتجرز بر اساس مدل انتشار آلاينده‌هاي دي‌اکسيد سولفور آتشفشان پيناتوبو  انجام شد. به گفته دانشمندان انتظار مي‌رفت زمين خنک شود، اما برخي مناطق با افزايش گازهاي گلخانه‌اي و گرما مواجه شدند. براساس اطلاعات ثبت شده پس از فوران پيناتوبو دانشمندان گزارش دادند که ذرات معلق مهندسي زمين که در مناطق استوايي يا مناطق قطبي پخش شد، جلوي بادهاي موسمي آفريقا و آسيا را گرفت.

فوران آتشفشان پيناتوبو در سال 1991

استفاده از تکينک‌هاي اصلاح آب و هوا براي اهداف نظامي!!!

کنوانسيون اصلاح محيط زيست به طور کلي تکنيک‌هاي استفاده از مهندسي زمين به عنوان سلاح را ممنوع کرده است. از تکنيک‌هاي مهندسي زمين مي‌‌توان به عنوان سلاح‌هاي کشتار جمعي، ايجاد سيل يا زلزله براي نابود کردن دشمن استفاده شود.

همچنين مي‌توان از آن براي بهتر کردن شرايط جنگي در يک سمت و نامساعد شدن براي طرف ديگر استفاده کرد.

آمريکا در جنگ ويتنام با دست‌کاري آب و هوا در مناطقي از ويتنام سيل ايجاد کرد

به گزارش Prisonplanet، تحقيقات اصلاح آب و هوا به عنوان يک تاکتيک جنگي توسط آمريکا و شوروي در زمان جنگ سرد آغاز شد. در زمان جنگ ويتنام، آمريکا از مهندسي زمين استفاده کرد تا در مناطقي از ويتنام سيل ايجاد کرده و تدارکات آن ها را از بين ببرد. به همين دليل، در سال 1975، سازمان ملل قطعنامه‌اي مبني بر منع استفاده از تکنيک‌هاي اصلاح محيطي به منظور اهداف نظامي تصويب کرد.

به گزارش گاردين در سال 2001،در طول جنگ ويتنامT آمريکا پروژه مخوف Project Popeye را پياده کرد. ماموريتي مخفي براي باردار کردن ابرهاي موسمي و ايجاد باران‌هاي شديد که که براي حمل مهمات آمريکا کار را راحت مي‌کرد. کشورهاي ويتنام، کمبوجيه و لائوس در طول 5 سال دائما هدف اين حملات مخفي بودند، به طوريکه در زمان بادهاي موسمي و به گفته سازمان‌هاي اطلاعاتي نظامي ميزان بارش در برخي قسمت‌ها به سه برابر رسيد. در پايان سال 1971، يک خبرنگار با نام جک آندرسون پروژه را فاش کرد که باعث شد سازمان ملل استفاده از اصلاح آب و هوا به منظور  اهداف نظامي را منتفي کند.

/کودهاي سمي در کف درياها موجب ايجاد موج‌هاي سمي مي‌شود

به گزارش نيويورک‌تايمز، يکي ديگر از برنامه‌هاي مهندسي زمين، در درياست، به گفته جورج، مهندس امور اصلاحات زمين و آب و هوا، دريا با آهن کودپاشي مي‌شود، سپس ذرات معلق سولفات از دريا به لايه بالاي جو پمپ مي‌شود تا تاثيرات خنک‌سازي بر روي اشعه‌هاي آفتاب تاثيرگذار باشد.

به گفته اين کارشناس، اين کار خطرات بزرگي را به همراه دارد. کودسازي اقيانوس مي‌تواند باعث ايجاد موج‌هاي سمي و نواحي مرگ شود. شبيه‌سازي‌هاي متعدد نشان مي‌دهند که شبيه‌سازي تاثيرات آتشفشان مانع بادهاي موسمي به سمت آسيا و آفريقا مي‌شود و امنيت غذايي و آبي ميلياردها نفر به خطر خواهد افتاد.

بنابر اين گزارش؛ هنگامي که مهندسي زمين به طور عمد سيستم‌ هواي زمين را دست‌کاري مي‌کند،چه با کم کردن نور خورشيد يا کودپاشي دريا. تمام رخدادهاي طبيعي، غير طبيعي عمل کرده و سبب نبود يک تغييرات چرخه‌اي در الگوي مهاجرت حيوانات مي‌شود.

براساس تجقيق موسسه تحقيقاتي ژئوفيزيکGeophysical Research Letters، اگر ذرات معلق سولفور را به منظور کاهش نور خورشيد وارد جو کنيم، نه تنها آسمان سفيدتر نخواهد بود، بلکه با غروب‌هاي آتشفشاني مواجه خواهيم بود.


/اعتراض‌ها به پروژه‌هاي دست‌کاري آب و هوا

همواره اعتراضات زيادي نسبت به مهندسي زمين و دست‌کاري آب و هوا جود داشته است، به طوري که در بسياري از قسمت‌هاي جهان سالانه راه‌پيمايي و تظاهرات‌هاي گوناگوني عليه مهندسي زمين انجام مي‌شود.

روز سي‌ام ژوئن سال 2012 در آکلند آمريکا راهپيمايي‌هايي مبني بر اعتراض به دودهاي شيميايي و برنامه اصلاحات اقليم زمين انجام شد.

خلبانان هواپيماهاي تبليغاتي در نيويورک عليه دودهاي شيميايي تظاهرات کردند.

نقش بيل‌گيتس در حمايت از نابودي زمين چيست؟

بيل‌گيتس، يد طولايي در سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مشکوک مانند  پروژه اسلوالبارد که دست به اصلاح ژنتيکي گياهان مي‌زنند، دارد. 

به گزارش prison planet، گروه با نفوذي از دانشمندان و حاميان آن‌ها تصميمات عمده‌اي در تحقيقات مهندسي زمين انجام مي‌دهند. بيل‌گيتس يکي از ميلياردرهايي است که از لابي خود در دولت‌ها و نهادهاي بين‌المللي استفاده مي‌کند تا از آزمايشات دست‌کاري آب و هوا در مقياس زياد حمايت کنند.

موسس شرکت مايکروسافت با سرمايه هنگفتي که از تجارت خود بدست آورده است حمايت گسترده‌اي از پروژه‌هاي مهندسي زمين مي‌کند. به گزارش گاردين، بيل‌گيتس سالانه 375 هزار دلار در يک شرکت تحقيقاتي مهندسي زمين سرمايه‌گذاري مي‌کند.

ديگر ثروتمنداني که از اين پروژه حمايت مي‌کنند ريچارد برانسون، ثروتمند کانادايي، موري ادواردز تاجر انگليسي و شريک شرکت اسکايپ است. پروفسور کيت از دانشگاه هاروارد و کن کالديرا از استانفورد دو نفر از بزرگترين حاميان تحقيقات مهندسي زمين هستند.

/آيا مهندسي زمين اروپا را به بياباني تبديل مي‌کند؟

به گزارش پايگاه تحليلي ساينس‌گايد، گروهي از محققان اروپايي هشدار داده‌اند تاثيرات مهندسي زمين الگوي بارش در سطح جهان را به شدت تغيير خواهد داد.

براساس پژوهش‌هاي اين دانشمندان، تاثيرات کاهش ميزان تابش نور خورشيد به سطح زمين در جهاني که پر از CO2 و گرم است،شبيه يکي از سناريوها براي زمين در سال 2100 است. بر همين اساس بيابان‌زايي تهديد خطرناکي براي اروپا، آمريکاي شمالي و آمازون خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران چندي پيش گزارشي در مورد شرکت مونسانتو، بزرگ‌ترين شرکت توليدي غذاهاي تراريخته ارائه کرد که اقداماتش منجر به خشکسالي خواهد شد.

فيلم مستندي به نام "چرا آنها دنيا را اسپري مي‌کنند؟ توسط مايکل مورفي نوشته شده است. در اين فيلم مورفي نشان مي‌دهد که پيش‌بيني آب و هوا به بازار تبديل شده، افراد در قمار خانه‌ها بر سر بلاياي طبيعي شرط‌بندي مي‌کنند.

/آيا طوفان سندي رابطه‌اي با مهندسي زمين دارد؟

در جلسه‌اي که سال 2010 جامعه آمريکا داشت، جزيياتي از برنامه مهندسي زمين توسط سازمان امنيت ملي آمريکا شد. در اين جلسه مشخص گرديد که ذرات معلق روي شدت طوفان کاترينا تاثير بسزايي داشتند.

به گزارش examiner، تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد ذرات معلق مهندسي زمين در قسمت‌هاي شمالي آمريکا حضور دارند.

تصويري نادر از طوفان سندي برفراز شهر نيويورک

اسکات استيونز،‌ متخصص هواشناسي مطرح آمريکا، اذعان کرده است که مهندسي زمين، طوفان سندي را دست‌کاري کرده است. به گفته وي، نيم‌کره شمالي هوايش تحت تاثير مهندسي زمين، بوده است.

استيونز مي‌گويد: با توجه به مشاهدات ما، اصلاحات شديدي بوجود آمده است.

به گفته وي، طوفان از سمت غرب به سمت ساحل رفته است. در اوايل اين هفته به سمت نيويورک رفت و اکنون به نيوجرسي مي‌رود.



تحقيقات سال 2012

موسسه Max Planck پژوهشي را  روي مدل‌هاي مهندسي زمين بر اساس آتشفشان‌ها انجام داد، اما اين تحقيق غير واقعي بود زيرا بر اساس مدل اقليمي با بيش از 400 درصد دي‌اکسيد کربن بيشتر از دوره ماقبل دوره صنعتي بود. با اين وجود، نتايج آن‌ها نشان داد که برنامه‌هاي مهندسي زمين ميزان بارش را بسيار کاهش مي‌دهد (کاهش 15 درصدي در آمريکاي شمالي و اوراسيا و و 20 درصد کاهش در آمريکايي جنوبي).

براساس اين گزارش، ميزان بارش 5 درصد کاهش مي يابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها