أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۴۸۰۸
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۳۰ آبان ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه حمایت از فلسطین جزو سیاست‌های خارجی کشورمان است، گفت: رژیم صهیونیستی با درگیر کردن کشورهای منطقه به مسائل حاشیه‌ای، به دنبال تضعیف جبهه مقاومت است.

به گزارش 598 به نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود درباره اقدامات ایران درباره حملات رژیم صهیونیستی در مقطع کنونی به غزه گفت: بارها هشدار داده بودیم که فتنه‌هایی که در منطقه توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن دنبال می‌شود، با هدف درگیر کردن کشورهای منطقه به موضوعات حاشیه‌ای و ایجاد فتنه در درون کشورها به منظور تضعیف کردن جدی مقاومت صورت می‌گیرد. همزمانی فتنه‌ها در داخل سوریه و گستاخی رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی‌دفاع و بی‌پناه غزه و تکرار جنایات جنگی رژیم صهیونستی که مسوولان این رژیم نامشروع را به قاتلین کودکان و زنان تبدیل کرده است، نتیجه غفلتی است که از تهدید اصلی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات ایران پس از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: خواستار اقدام جدی کشورها در این باره و عکس‌العمل مناسب هستیم.

مهمان‌پرست در مورد حمایت‌های ایران از مردم غزه و اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده ایران موشک‌های فجر 5 را به حماس داده است، گفت: کمک به مردم فلسطین و غزه وظیفه همه کشورها به خصوص کشورهای اسلامی است و وقتی جنایات رژیم صهیونیستی با همه تجهیزات علیه این مردم بی‌دفاع صورت می‌گیرد، لازم است که همه کشورها برای دفاع از مردم فلسطین اقدامات لازم را انجام دهند. حمایت از مردم فلسطین جزو اولویت‌های اساسی سیاست خارجی کشورمان است و در این ایام نیز برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی درباره اینکه آیا در نشست سوریه در تهران برای گفت‌وگو با معارضین مسلح نیز برنامه‌ای ترتیب داده شده است، گفت: دو رویکرد نسبت به مساله سوریه وجود دارد. در نگاه اول کشورهای مختلفی اعتقاد دارند راه‌حل مساله سوریه، راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز است. باید کمک‌ها متوقف شود. زمینه ارسال سلاح به داخل سوریه از بین برود و با مداخلات خارجی مقابله شود تا در یک رویکرد همه‌جانبه و با گفت‌وگوهای ملی تصمیمات لازم برای گام‌های اساسی و اصلاحات لازم و تحقق آرای مردم با انتخابات فراهم شود. نشست تهران هم در این زمینه دنبال شد و جزء طرح‌هایی است که ایران برای کمک به حل مساله سوریه پیشنهاد کرده است. رویکرد دوم تداوم خشونت‌ها و درگیری‌ها و ارسال سلاح است که متاسفانه شاهدیم کشورهای غربی از این رویکرد حمایت می‌کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: کشورهایی که در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه سکوت کرده‌اند، ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند و دنبال جنگ‌افروزی و مداخله نظامی هستند. مردم سوریه باید تصمیم خود را در قبال این رویکردها بگیرند. همه مردم در بخش‌های مختلف جهان شاهد هستند که چه کسانی به دنبال ایجاد خشونت و درگیری در منطقه هستند و چه کشورهایی تلاش برای رفع این فتنه‌ها و ایجاد ثبات و امنیت و تحقق اداره مردم دنبال می‌کنند.

وی همچنین درباره برگزاری نشست چهارجانبه که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود گفت: از هر تلاشی که برای استقرار ثبات صورت گیرد، ایران استقبال می‌کند. ما شرکت فعالی را در اجلاس چهارجانبه پیشنهادی آقای مرسی بین کشورهای ایران، مصر، ترکیه و عربستان دنبال کردیم، البته این اجلاس در سطح وزرای سه‌جانبه برگزار شد و سه‌جانبه نیز ادامه پیدا کرد؛ به هرحال این مانع نیست که پیشنهاداتی که می‌تواند به بهترین شکل مساله سوریه را به سمت حل نهایی خود ببرد، ارائه نکنیم. ما پیشنهادات مکتوب خود را ارائه کردیم و طبق توافقات به عمل آمده روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس «دی 8» در اسلام‌آباد، با وزیران خارجه مصر، ترکیه و ایران تشکیل جلسه می‌دهند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم کشورهای دیگری که اعتقاد به راه‌حل مسالمت‌آمیز دارند و به دنبال تحقق واقعه خاصه مردم سوریه هستند، به این جمع اضافه شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره جمع‌بندی نشست تهران نیز گفت: در جمع‌بندی نهایی نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران توافق شد تا کمیته‌ای برای پیگیری نشست‌های بعدی ایجاد شود که متشکل از همه گروه‌های سیاسی، مذهبی، قومی و فعالان داخل سوریه است. حتما مطالبی که در اجلاس تهران از طرف نمایندگان گروه‌ها مطرح شد، به دولت سوریه منتقل خواهد شد و زمینه برای پیگیری پیشنهادات فراهم خواهد شد. در مورد مکان و زمان و همچنین فراگیرتر کردن گفت‌وگوها از طریق گروه‌های دیگری که باید به این جمع اضافه شود، اطلاع‌رسانی می‌شود و امیدواریم این تلاش‌ها در اولین فرصت به نتیجه برسد.

وی درباره نشست نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است آذرماه در تهران برگزار شود، نیز گفت: این گفت‌وگوها در آذرماه برگزار خواهد شد. امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رویکرد جدی و منطقی وارد مذاکره شود. ما آمادگی کامل برای رسیدن به تفاهم که در آن حقوق کامل ما محقق شده باشد و نگرانی‌هایی که آژانس در بخش‌هایی ادعا می‌کند دارد، داریم.

وی تاکید کرد: شرط موفقیت این نشست، رویکرد منطقی آژانس و برخورداری از دیدگاه فنی و حقوقی است. نباید اجازه دهیم اراده سیاسی برخی کشورهای غربی متهم به داشتن سلاح‌های هسته‌ای و ذخایر استراتژیک فراوان و تهدید کننده امنیت دنیا مانع از دسترسی از کشورهای مستقل به حقوق خود در چارچوب ان‌پی‌تی شوند.

وی همچنین درباره برگزاری نشست ایران و 1+5 نیز گفت: ما آمادگی‌مان را برای مذاکرات سازنده و اصولی همواره داشته و داریم. شرط موفقیت این گفت‌وگوها به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه داشتن حق فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز و حق بهره‌مند شدن از چرخه کامل سوخت در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر رویکرد اشتباهی که کشورهای 1+5 تاکنون داشته‌اند را کنار بگذارند و این سیاست فشار و گفت‌وگو را که فکر می‌کنند اثر مناسبی برای آنها داشته باشد را جایگزین روش‌های دیگری نکنند که عاقلانه‌تر و منطقی‌تر است با رویکرد منطقی می‌توانیم به توافق اصولی برسیم که ملت ایران از حقوق خود به طور کامل بهره‌مند شود و نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود. ما آمادگی‌مان را همواره برای مذاکرات سازنده اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات اخیر آمانو درخصوص فعالیت‌های هسته‌یی ایران و همچنین موضوع پارچین نیز گفت: ما آمادگی داریم و فکر می‌کنیم اگر با رویکرد منطقی آژانس مذاکره با ایران را دنبال کند، رسیدن به توافق امکان پذیر است و به سرعت هم می‌توان به توافقاتی رسید. چنانچه نگرانی‌هایی هم وجود دارد به لحاظ فنی و حقوقی قابل بررسی و حل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین اضافه کرد: اظهارات آمانو از دیدگاه حقوقی و فنی مطرح نمی‌شود و این اظهاراتی هم که از جناب آقای آمانو گفته می‌شود تاکنون چند بار هم تکرار شده ایران در حال پاکسازی پارچین است متاسفیم که باید تکرار کنیم فعالیت‌های هسته‌یی به هیچ وجه قابل پاکسازی نیست و هر نوع اقدامی حتما آثار خود را به جای می‌گذارد. شایسته نیست دبیرکل آژانس حرف‌هایی را مطرح کند که از دید کارشناسان اظهارات غیرفنی و غیرحقوقی است.

وی درباره ادعاهای عربستان مبنی بر اینکه ایران وارد حریم مرزی آبی این کشور شده است، گفت: بحثی که درباره محدوده آب‌های مرزی وجود دارد، تابع مقررات بین‌المللی و رسمی است. در محدوده ممنوعه مرزی بین دو کشور نباید فعالیت خاصی صورت گیرد. ظاهرا اقداماتی از طرف عربستان برای انجام فعالیت‌های اکتشافی نفت در منطقه ممنوعه مرزی بین دو کشور انجام شده بود که تذکر لازم داده شد و نقطه نظرات کشورمان و ضرورت پایبندی همه کشورها به مقررات بین‌المللی و همچنین توافقات دو کشور به سفیر عربستان هم منتقل شد.

وی

تاکید کرد: ما خواهان بهترین روابط و همکاری در بهترین شکل با عربستان هستیم طبیعی است که اختلافاتی که در بین کشورهای منطقه درباره محدوده‌های مرزی پیش می‌آید، از طریق توافقنامه‌های بین دو کشور و پایبندی همه کشورها به حقوق دریاها قابل حل است و فکر می‌کنیم در فضای همکاری با روحیه مشارکت و تفاهم همه کشورهای همسایه می‌توانند به بهترین شکل از حقوق خود بهره‌مند شوند.

وی در این باره نامه‌ای که عربستان به سازمان ملل نوشته است، گفت: تعجب این است که تخلف از طرف شرکت‌های سعودی صورت گرفته بود. اگر هم اقدامی که توسط مقامات سعودی درباره این مساله صورت گرفته باشد، جای تعجب کامل دارد. ما این مطالب را به مقامات سعودی منعکس کردیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که ادعا شده موشک‌های فجر 5 از طریق ایران به حماس ارسال شده است در صورت تایید این مساله، از چه طریقی این اقدام انجام می‌شود و گفته می‌شود بین حماس و ایران درباره سوریه اختلاف نظر وجود دارد، گفت: سیاست ایران، حمایت از حقوق مردم کشورهای منطقه و همه مردم مستضعف دنیا است. سیاست حمایت ما از مردم فلسطین از ابتدای پیروزی انقلاب به بهترین شکل تاکنون دنبال شده است و معتقدیم حقوق مردم فلسطین باید به شکل کامل محقق شود تا ریشه بحران در منطقه برطرف شود. روابط بسیار خوبی بین ایران و حماس برقرار است و اظهاراتی که بعضا مطرح می‌شود شاید برای ایجاد ذهنیت با هدف فتنه‌انگیزی بین جریان مقاومت و کشورهای واقعی حامی آنها است. ما همواره در کنار مردم فلسطین بوده و هستیم و از همه مبارزین فلسطینی به ویژه حماس و گروه‌های اسلامی حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه این موشک‌ها تولید چه کشوری است را مقامات نظامی که تخصص در این باره دارند باید مطرح کنند، اما مهم این است که باید مردم فلسطین برای دفاع از خود مجهز باشند و این وظیفه همه کشورهاست که از حقوق مردم فلسطین دفاع کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این که این موشک‌ها از چه مسیری به دست حماس می‌رسد، گفت: باید این موضوع را از مقامات سازمان امنیت اسرائیل بپرسید.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است ایران، حماس را به جای آتش‌بس، به حمله به اسرائیل تشویق می‌کند،‌ گفت: هیچ کس خواهان ایجاد جنگ و درگیری نیست. ریشه این فتنه‌ها، جنگ‌افروزی و جنایت‌پیشگی‌ها رژیم صهیونیستی است. آنها در فتنه‌ای در منطقه نقش جنایتکارانه خود را دنبال کرده‌اند و امروز که با دفاع جانانه مردم غزه روبرو شده‌اند غافلگیرند و به دنبال آتش‌بس هستند. اینکه آتش‌بس را به عنوان درخواست طرف فلسطینی بخواهند در جنگ تبلیغاتی عنوان کنند مورد مخالفت مقامات حماس است و اعلام کرده‌اند که ما برای دفاع از خود در آمادگی کامل هستیم و رژیم صهیونیستی است که مستاصل شده؛ بنابراین ضمن اینکه هیچ کدام طرفدار جنگ و درگیری و خشونت و به خطر افتادن جان افراد بی‌گناه نیستیم اما این رژیم جنایتکار باید به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

وی تاکید کرد: کشورهای مختلف نباید اجازه دهند که چنین جنایاتی مجددا تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر صالحی به غزه نیز گفت: آقای صالحی و هیاتی پارلمانی از کشورمان برای سفر به غزه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین به دنبال این هستیم که گروهی از هلال‌احمر برای ارسال کمک‌های دارویی و انسان دوستانه عازم غزه شوند. همه اینها در حال پیگیری است و برای رفتن به غزه حتما مسیرهایی که وجود دارد باید با رایزنی‌ها بررسی شود.

مهمان‌پرست درباره آخرین پیگیر‌ی‌ها از وضعیت 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه و دو مهندس ایرانی در این کشور نیز گفت: تمام تلاش‌مان را برای آزادی دو مهندس ایرانی و 48 زائر کشورمان که در این کشور اسیر شده‌اند انجام می‌دهیم. از همه راه‌حل‌های ممکن در داخل سوریه و کشورهای مختلفی که می‌توانند در این مساله تاثیر داشته باشند استفاده می‌کنیم. کار درستی نیست که برخی گروه‌ها برای رسیدن به قدرت از چنین ابزارهایی استفاده می‌کنند. برای رسیدن به خواست واقعی مردم سوریه راه‌های درست و مسالمت‌آمیز وجود دارد و هر کسی مدعی است که می‌تواند خواست اکثریت مردم را در سوریه با خود داشته باشد باید از طریق صندوق رای حمایت اکثریت مردم از خود را ثابت کند. با سلاح نمی‌شود نمایندگی مردم را به دست آورد.

وی همچنین در مورد زمان انجام مذاکرات که در رسانه‌های غربی گفته شده بود در ماه نوامبر انجام می‌شود، نیز گفت: این تاریخ از سوی رسانه‌های غربی منتشر شده بود. هر زمان که جزئیات دقیق مشخص شود از طریق تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام می‌شود.

خبرنگاری پرسید شب گذشته اتحادیه اروپا ائتلاف موسوم به انقلابیون و مخالفین دولت سوریه را به رسمیت شناخت، با توجه به برگزاری اولین نشست گفت‌وگوی ملی در تهران این اقدام اتحادیه اروپا تا چه میزان می‌تواند به بازگشت ثبات و آرامش به سوریه کمک کند که مهمان‌پرست گفت: هر اقدامی که در جهت برهم زدن ثبات و امنیت در سوریه و جلوگیری از حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان صورت گیرد نشان دهنده این است که نیاتی غیرصادقانه برای اهداف مشخصی در سوریه به کار گرفته می‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: سابقه کشورهای غربی درباره منطقه ما سابقه قابل قبولی نیست. این کشورها معمولا برای دسترسی به اهداف و منافع خود حقوق ملت‌ها را نقض کرده‌اند و در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند و یا از آن حمایت کرده‌اند؛ بنابراین هم مردم سوریه و هم کشورهای منطقه قضاوت خواهند کرد که به چه دلیلی برخی کشورهای غربی با هر حرکتی که می‌خواهد وضعیت سوریه را به ثبات و آرامش نزدیک کند و زمینه‌سازی تحقق خواست مردم سوریه را فراهم کند مخالفت می‌کنند. نیات این کشورها برای مردم منطقه کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران که گفته بود باید از روش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل این موضوع استفاده کرد، اظهار کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم نه چیزی فراتر از حقوق خود را دنبال می‌کنیم و نه اجازه می‌دهیم چیزی از حقوق ملت ما در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی محدود شود و برای آن ممانعت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه خواست ملت ما کاملا روشن است، تصریح کرد: ما برای پیشرفت کشورمان به فناوری‌های روز دنیا نیاز داریم و این فناوری‌ها را در جهت صلح‌آمیز به کار می‌گیریم. این مساله بر اساس معاهده ان‌.پی‌.تی جزو حقوق کامل ما شناخته می‌شود بنابراین هر کشور و فردی که تمایل خود را برای گفت‌وگو یا مذاکرات در مجموعه 1+5 با ایران اعلام کند که این مساله زودتر به تفاهم برسد باید در عمل ثابت کند که به حقوق ملت‌ها احترام می‌گذارد. این بحثی که گاهی مطرح می‌شود مبنی بر این که «قبول داریم انحرافی در فعالیت‌های هسته‌یی ایران تاکنون به وجود نیامده است، اما نگرانیم نکند در آینده چنین انحرافی ایجاد شود» در هیچ منطقی قابل قبول نیست. این حرف را می‌شود در مورد فعالیت همه کشورها مطرح کرد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: وقتی ما پیشتاز حرکت بین‌المللی برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌یی بوده و هستیم و بالاترین مرجع دینی ما که رهبر معظم انقلاب است حرکت به سمت فعالیت‌های هسته‌یی نظامی را حرام شرعی اعلام کرده مشخص است که ملت ما پایبند به همه تعهدات است. طرف مقابل در هر بخش و هر فردی که چنین ادعایی دارد و می‌خواهد این مساله حل شود باید در عمل حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در تشریح طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه نیز گفت: طرح ایران کاملا روشن است. در گام اول توقف خشونت، در گام بعد جلوگیری از ارسال سلاح و همچنین انجام گفت‌وگوهای ملی و سپس تشکیل کمیته‌ای که بین نمایندگان آحاد دولت و ملت گفت‌وگو ایجاد کند و انتخابات و اصلاح قانون اساسی انجام شود را دنبال می‌کنیم؛ بنابراین در عمل هم نسبت به اجرای این گام‌ها اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد آتش‌بس مطرح شد و همچنان در رایزنی با همه کشورها و نمایندگان مردم سوریه بر این گام‌ها تاکید می‌کنیم. ضمن اینکه انجام این نشست در تهران را در راستای پیشنهاد ایران برای سوریه تلقی می‌کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: یکی از اهداف ما این بود که در فضای مناسب نمایندگان مختلف گروه‌های سیاسی و اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم مخالف و موافق بتوانند جمع شوند و صحبت‌های خود را در فضای سوری سوری مطرح کنند. نقش ایران در نشست تهران نقش تسهیل‌کننده بود و فضای مناسب برای نشست آماده کرد؛ بنابراین یک گام مهمی برای انجام گفت‌وگوها برداشته شده است و برای اولین بار مخالفین و موافقین با حضور نمایندگان دولت توانستند در فضای مناسب سخنان خود را مطرح کنند و مشارکت بسیار جدی داشته باشند.

وی در عین حال گفت: اما این کار باید ادامه یابد تا به تفاهم کامل‌تری برسند. برای این کار کمیته‌ پیگیری تشکیل شده است که این کمیته شامل نمایندگان همه گروه‌های سیاسی و مذاهب و اقوام داخل سوریه است. آنها تصمیم می‌گیرند زمان و مکان بعدی گفت‌وگوها چگونه باشد، همچنین تماس با سایر گروه‌ها از جمله گروه‌های مسلح برای اینکه این مجموعه فراگیر شود در دستور کار دارند.

مهمان‌پرست همچنین گفت: آنچه که می‌تواند مانع از ارسال سلاح و مداخله خارجی باشد خواست و اراده اکثر مردم سوریه است. آنها که در تهران جمع شدند نمایندگان اکثریت مردم سوریه بودند و بر توقف خشونت‌ها و توقف ارسال سلاح و جلوگیری از مداخله خارجی تاکید داشتند. اگر این گفت‌وگوها ادامه یابد و عزم و اراده اکثریت مردم، گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز باشد این خواست توسط خود مردم سوریه به تحقق خود نزدیک می‌شود.

وی افزود: برخی کشورها به هیچ وجه مایل به ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیستند. رژیم صهیونیستی و حامیان آن بیشترین منفعت را از بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خواهند برد و به ویژه در کشورهایی که در حلقه اصلی مقاومت قرار دارند به هیچ وجه خواستار ثبات و استقرار امنیت نیستند؛ بنابراین فتنه‌ای از جانب کشورهای غربی در حال طراحی است. کشورهای منطقه مراقبت کنند که در فتنه آمریکایی صهیونیستی گرفتار نشوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها