کد خبر: ۹۸۱۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۱۸ آذر ۱۳۹۱
آخرین بررسی‌های مربوط به سیاست‌های حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور رییس‌جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - در نشست خبری خود با اعلام اینکه "در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود احمدی‌نژاد و تنی چند از وزرای دولت حضور داشتند"، اظهار کرد: رییس‌جمهور در این جلسه، بحث تمرکز بر مدیریت اقتصادی کشور را مطرح کرد که در کمیسیون‌های مجمع مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه "برخی مسئولان دیگر نیز سیاست‌هایی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرده‌اند"، گفت: این پیشنهادها در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری، امیدواریم طرح‌ها و برنامه‌های لازم در این زمینه تصویب شود تا سیاست‌های مربوط به حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی به برنامه و اجرا کشیده شود و در حد مکتوبات باقی نماند.

رضایی با بیان اینکه "حضور آقای احمدی‌نژاد و وزرا در جلسات مجمع بیانگر این است که آقای احمدی‌نژاد مجمع را نهادی کارآمد می‌داند"، اظهار کرد: رییس‌جمهور در جلسه امروز، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عنوان نهاد کارآمد سیاستگذاری اعلام کردند.

رضایی با اشاره به اینکه "مهمترین مساله کشور، مسائل اقتصادی و بخصوص اشتغال و تولید است"، اظهار کرد: رهبر بزرگوار انقلاب در ابتدای سال با هوشیاری کامل به پیامدهای سال، عنوان سال را تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعلام کردند و ایده‌ها و محورهای مبنای سیاستگذاری را به مجمع ابلاغ کردند تا بررسی‌های لازم انجام شود و نظر نخبگان کشور در بخش خصوصی و دولتی در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت سیاست‌های کلی حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی به سه قوه ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه "تلاش‌ها بر این است که برنامه‌ریزی‌های بهتری برای حمایت از تولید ملی در کشور اتفاق بیفتد"، افزود: در مجمع مباحث مفصلی طی چند ماه گذشته در این زمینه صورت گرفته است و ابتدا در دبیرخانه از نهادهای دولتی، مجلس و قوه قضاییه دعوت کردیم و پیشنهادی در این رابطه تنظیم شد که در برگیرنده نظرات مقام معظم رهبری نیز بود و البته در کنار آن، نظرات کارشناسان کشور در مجمع مورد بررسی قرار گرفت که امروز جلسه پایانی مربوط به مباحث حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی در مجمع بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره‌وری و عوامل تولید از اهمیت بالایی برخوردار است"، تصریح کرد: بهره‌وری اقتصادی ملی را باید افزایش دهیم تا در بازار داخلی و خارجی، کالا و خدمات ایرانی بتوانند رقابت کنند چون اگر کالا و خدمات ایرانی قدرت رقابت نداشته باشند در داخل با مشکلات فروش و درآمد و همچنین تعطیل شدن صنایع مواجه خواهیم شد که در این زمینه ساختار تولید ملی باید بازسازی شود، کیفیت تولید ایرانی بهبود یابد و انواع تدابیر تشویقی برای بهینه‌سازی عوامل تولید مدنظر قرار گیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه "تحقیق، توسعه و نوآوری محور اصلی پیشرفت اقتصادی است که باید تقویت شود"، تاکید کرد: باید بهره‌گیری لازم از تحقیقات انجام شود و البته گسترش اقتصاد دانش‌بنیان نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از دستاوردهای علمی‌مان در جهت تحول اساسی در اقتصاد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه "زنجیره تولید از مواد خام تا محصول نهایی در کشورمان ناقص است"، گفت: این زنجیره باید با توجه به اصل قرار گرفتن رقابت و فاصله گرفتن از خام‌فروشی تقویت شود.

رضایی با تاکید بر اینکه "باید منابع ارزی کشور مدیریت بهتری شود"، تصریح کرد: باید بر تامین نیازهای تولید ملی، کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی تاکید شود تا قدرت خرید خانوارها بیشتر شود و کارآفرینان برای تولید و اشتغال برنامه‌ریزی کنند و البته سهم بخش خصوصی و تعاونی در تولید ملی افزایش یابد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "باید نقش و محدوده کارهای نهادهای عمومی غیردولتی که حد و حدود مشخصی ندارند، تنظیم شود"، افزود: اگر قرار شد خصوصی‌سازی شود، محدوده و سهم نهادهای عمومی غیردولتی باید مشخص شود.

رضایی با تاکید بر اینکه "در حوزه تولید و تجارت باید از ایجاد انحصار جلوگیری شود"، اظهار کرد: انحصارزدایی در کشور باید اتفاق بیفتد و از انحصار جدید جلوگیری شود و در بخش‌های مختلف اقتصادی نیاز به راهبردها باید توجه شود و دستگاه‌های نظارتی که در کشور وجود دارند هماهنگ، هم‌افزا و کارآمد در مبارزه با فساد و جلوگیری از قانون‌گریزی و آسیب به محیط کسب و کار اقدام کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد احمدی‌نژاد مبنی بر تمرکز بر مدیریت اقتصادی کشور گفت: این سیاست‌ها می‌تواند پشتیبانی خوبی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بوجود آورد و امیدوارم دولت و مجلس پس از ابلاغ سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری، طرح‌ها و برنامه‌های لازم را تصویب کنند تا سیاست‌ها به برنامه و اجرا کشیده شود و در حد مکتوبات باقی نماند.

به گزارش ایسنا، رضایی در پاسخ به پرسشی در رابطه با برخی اظهارنظرهای رییس‌جمهور درباره کارکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: انتقاد کردن حق همه مردم و مسئولان است و خوب است فضای گفت‌وگو در کشور تقویت شود چون هرچه از آن فاصله بگیریم هزینه‌اش را باید مردم بپردازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "حضور آقای احمدی‌نژاد و وزرا در جلسات مجمع بیانگر این است که ایشان مجمع را نهادی کارآمد می‌داند"، اظهار کرد: رییس‌جمهور در جلسه امروز، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عنوان نهاد کارآمد سیاستگذاری اعلام کردند پس تصور نمی‌کنم که آقای احمدی‌نژاد قصد تضعیف مجمع را داشتند.

وی در برابر پرسشی در رابطه با سیاست‌های کلی پیشنهادی از سوی مقام معظم رهبری برای قانون انتخابات و اینکه آیا این موضوع به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد رسید؟" پاسخ داد: بعید می‌دانم که به انتخابات پیش‌رو برسیم چون بحث‌ها هنوز ادامه دارد چراکه اگر سیاست‌ها به مجمع برسد و تصویب شود باید خدمت مقام معظم رهبری برسانیم پس بعید می‌دانم که به این انتخابات برسد.

رضایی همچنین در رابطه با روند اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:‌ بحث‌های خوبی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و با توجه به اینکه مجلس نظر شورای نگهبان را محور می‌داند، فکر نمی‌کنم مشکلی به وجود آید اما اگر اختلافی بوجود آید، به مجمع ارجاع داده خواهد شد که این مساله بر اساس سیر قانونی آن اتفاق می‌افتد و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این موضوع به انتخابات پیش رو خواهد رسید چون بستگی دارد مجلس و شورای نگهبان تعاملاتشان تا چه اندازه طول بکشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در رابطه با ارزیابی مجمع در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات اظهار کرد: ما هنوز در مجمع درباره طرح اصلاح قانون انتخابات بحثی نکرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "پیشنهاد آقای احمدی‌نژاد مبنی بر تمرکز بر مدیریت اقتصادی کشور در چه حوزه‌ای مطرح شده است؟‌" گفت: بحث نشده است که در کجا تمرکز شود و این پیشنهاد قرار است در کمیسیون‌های اقتصادی مجمع بررسی شود و با خود آقای احمدی‌نژاد جلسه داشته باشیم و در این رابطه بحث‌های لازم انجام شود و در نهایت در صحن مجمع بررسی شود. همچنین این پیشنهاد به صورت کلی مطرح شده است و جزئیات آن در جلسات کمیسیون‌ها که با حضور خود رییس‌جمهور برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها