کد خبر: ۹۸۶۴۴
زمان انتشار: ۰۱:۲۰     ۲۰ آذر ۱۳۹۱
بنابر عقیده کارشناسان، برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران، اروپایی‌ها بی‌شک به عقب‌نشینی از تحریم‌های وضع شده بر‌ خرید نفت ایران، روی خواهند آورد و ادامه تحریم نفرت از آمریکا را بدنبال دارد.

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «المانیتور»، در مقاله‌ای به قلم «باربارا اسلاوین» پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و امتیازات اروپایی‌ها به این کشور برای پیشرفت گفتگوها، نوشت: پیشرفت مذاکرات با ایران بدون تخفیف و یا لغو پاره‌ای تحریم‌ها غیرممکن خواهد بود.

* آمریکا در وضع تحریم علیه ایران، مسیر غیر قابل بازگشت را پیموده است

آمریکا در طول سه دهه گذشته چنان تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که بازگشت به شرایط پیش از تحریم، بسیار دور از دسترس می‌نماید.

* اولین درخواست ایرانی‌ها در گفتگوها، تقاضای کاهش تحریم‌ها خواهد بود

«بیل رینچ»، رئیس شورای ملی تجارت خارجه می‌گوید: «اولین درخواستی که ایرانی‌ها از اروپایی‌ها خواهند داشت، تقاضا برای کاهش تحریم‌ها خواهد بود.» چنانکه با پیشقدم شدن اوباما برای حل معضل هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی اعلان کرد اگر با طرح توقف غنی‌سازی اورانیوم کنار بیاید، دولت اوباما درعوض چه گامی در راستای منافع ایران بر می‌دارد.

ایرانی‌ها بدنبال ملغی و یا دست‌کم تخفیف تحریم‌های ایالات متحده هستند که هدفی بس دیریاب و دشوار می‌نماید.

رینچ که سابق بر این معاون وزیر بازرگانی و یکی از اعضای ارشد باشگاه «کپیتول هیل» بود، در یک هیئت 40 نفره، مأمور به تشخیص میزان اثرگذاری، هزینه‌‌ها و عواید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.»

* بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها علیه ایران دشوار است

گزارش تهیه شده توسط هیئت کارشناسی فوق، روز 6 دسامبر، در موقوفه کارنگی برای صلح جهانی، مستقر در واشنگتن، منتشر شد و هیچگونه پیشنهادی برای سیاست‌گزاران دربر نداشت.

غیر از اینکه بر دشواری بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها علیه ایران، تأکید می‌کرد. تحریم‌هایی که به دلائل گوناگونی از برنامه‌ هسته‌ای ایران گرفته تا حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی وضع شده اند.

* تحریم‌ها سابقه‌ای 30 ساله دارند

بقول رینچ، تحریم‌ها که از آغاز انقلاب اسلامی، از سال 1979 برقرار شدند، مجموعه قوانینی را دربر می‌گیرند، که تاکنون توسط تمام رئیس‌جمهوری‌های ایالات متحده به رسمیت شناخته شده، با تشدید و همچنین الحاق تحریم‌های جدیدتر در سال‌های اخیر، شکل ملموس‌تری به خود گرفته اند.

* بدون تساهل‌ امید‌واری به یأس تبدیل خواهد شد

نتایج بدست آمده از گزارش، نشان می‌دهد، بدون تساهل و یا تخفیف در اجرای تحریم‌ها، امید‌واری برای پیشرفت در مذاکرات و دست یافتن به غایت مطلوب، بطور قطع به یأس تبدیل خواهد شد.

* تحریم‌ها اگرچه ایران را به پای میز مذاکرات می‌آورد، اما تضمینی برای دستیابی به توافق نیست

بنابر گزاررش: «اگرچه مشقات حاصل از تحریم‌های اخیر ایران را به پای میز مذاکرات می‌آورد، اما همچنان هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق و مشاهده تغییر رفتار در ایران وجود نخواهد داشت. اگر طرف ایرانی حاضر به کوتاه آمدن از مواضع هسته‌ای خود شده، شرایط لازم برای همکاری و اجازه بازرسی از تشکیلات هسته‌ایش را فراهم آورد، متقابلاً از ایالات متحده و متحدانش متوقع خواهد شد، تحریم‌های وضع شده علیه کشورشان را تقلیل دهند. غرب با امتناع از ارائه پاسخی مثبت و سزاوارانه به تغییر رفتار ایران در خصوص برنامه هسته‌ایش، فرصت‌ پیشرفت در مذاکرات‌ هسته‌ای را یکی پس از دیگری از دست خواهد.»

از دیگر امضاکنندگان گزارش می‌توان به افراد ذیل اشاره کرد: «چانک هاگل»، سناتور جمهوری‌خواه که به نظر می‌آید برای سمتی در کابینه‌ اوباما در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش انتخاب شده باشد. سفرای سابق ایالات متحده از جمله، «تامس پیکرینگ»، «فرانک ویزنر»، «ویلیام لورز»، «ادوارد دیجریجان» و «ویلیام میلر». رئیس سابق سی‌آی‌ای، «مایکل هایدن» و ژنرال‌های بازنشسته «گریگوری نیوبلد» و «آنتونی زینی».

* آمریکا به لغو پاره‌ای از تحریم‌های وضع شده از طرف اتحادیه اروپا علیه ایران، چراغ سبز نشان داده است

«کنت کتزمن»، پژوهشگر واحد تحقیقات کنگره در حوزه تحریم‌های ایران، معتقد است آمریکا با الغاء پاره‌ای از تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا عیله ایران از جمله عدم خرید نفت این کشور، برای پیشرفت مذاکرات آینده موافقت خواهد کرد.

* آمریکا از چرخش اتحادیه اروپا به سمت ایران برای پیشرفت مذاکرات، اغماض خواهد کرد

از اینطرف دولت اورباها هم می‌بایست تضمین کند که اروپایی‌ها با ارائه چنین امتیازی به ایران (خرید نفت این کشور) مشمول مجازات‌‌های قانونی ایالات متحده نمی‌شوند.

* چشم‌پوشی آمریکا از مراودات تجاری کشورها با ایران، مشروط به کاهش قبل توجه دادوستد این کشورها با ایران است

براساس قانون «تحکیم دفاع ملی» سال 2012، که در ابتدای همین سال به جریان افتاد، وزارت امورخارجه آمریکا موظف است معافیت‌هایی را در مورد کشورهای خریدار نفت ایران قائل شود؛ در عوض این کشورها هم می‌بایست بطور قابل توجهی از میزان واردات نفت‌شان از ایران بکاهند.

* پرزیدنت اوباما این قدرت را دارد تا از شدت تحریم‌‌ها بکاهد

کتزمن به المانیتور گفت پرزیدنت اوباما این قدرت را دارد تا طی مصوبات قانونی، اگر ایران در اثر تحریم‌های فعلی، ساخت سلاح هسته‌‌ای را کنار گذاشت، از شدت تحریم‌‌ها بکاهد و یا دایره معافیت کشورها در دادوستد با ایران را گسترش دهد.

و بقول کتزمن، اینجا پرزیدنت اوباما می‌تواند مغرورانه بگوید: «به دستاوردهای ما نگاه کنید. ما مصالح امنیتی کشورمان را به نحو احسن رعایت کرده‌ایم.»

* افزایش تحریم‌ها علیه ایرانی نشانه سازش با کشور نیست

البته با توجه به خیز کنگره به سمت تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، دست یافتن به چنین هدفی، دور از باور به نظر آید. سنای آمریکا ، چندی بیش، لایحه‌ای را با 94 رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالف، به تصویب رساند که مجازات‌‌های شدیدتری بر کشورها و شرکت‌هایی که به مراودات تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند، وارد می‌آورد.

* تحریم‌های بانکی، از جمله کارآمدترین تحریم‌ای وضع‌شده بوده اند

آن دسته از تحریم‌های آمریکا که بر حوزه معاملات بانکی ایران با موسسات مالی دنیا اعمال شده‌اند، بیشترین تأثیر را در داشته اند. ایران در واردات داروهای اساسی و تجهیزان پزشکی با دشواری‌هایی مواجه شده است.

اگرچه وزارت خزانه‌داری آمریکا بطور تلویحی بخشنامه‌ای صادر کرد که شرکت‌های آمریکایی را در صادرات اقلام دارویی به ایران مجاز می‌کند، اما تحریم‌های حاکم بر نقل و انتقالات مالی با ایران، تأثیر این اغماض را بسیار کمرنگ کرده است.

بنابر نظر کتزمن، بسیاری از موسسات مالی نمی‌‌خواهند اسم‌شان در لیست سیاه سازمان‌هایی که با ایران معامله داشته اند، وارد شود.

* تحریم‌ها تاکنون مشقاتی را برای ایرانی‌ها به بار آورده که اخلاقاً تأثرآور است

گزارشی که پیشتر بدان اشاره شد، اعلام می‌کند، عواقب غیر انسانی تحریم‌های وضع شده علیه ایران، ممکن است به پیچیده تر شدن شرایط بینجامد. «تحریم‌ها تاکنون مشقاتی برای ایرانی‌ها به بار آورده که اخلاقاً تأثرآور است و ادامه این شرایط، قطعاً دیگر حمایت جهانیان را به همراه نخواهد داشت. با وخیم‌تر شدن اوضاع در اثر تحریم‌ها، وجهه‌ و اعتبار آمریکا در عرصه بین‌الملل‌ خدشه‌دار شده، کم‌کم حمایت‌ها تبدیل به نفرت و انزجار می‌شود.»

* آمریکا نباید پل‌های پشت سرش را یکی پس از دیگری خراب کند

کتزمن می‌گوید، بنابر نظر عده‌ای از کارشناسان حوزه تحریم، آمریکا می‌بایست همانطور که مسیر تشدید تحریم‌ها را می‌پیماید، راه بازگشتی را هم برای بیرون آمدن از این گرداب، در صورت مشاهده اقدامات مثبت از جانب ایران و همکاری این کشور برای حل نگرانی‌ای ایالات متحده و جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ایش، مد نظر داشته باشد.

* مردم ایران، در انتظار پایان تحریم‌ها

به نظر کتزمن، مردم ایران انتظار می‌کشند، این تحریم‌ها روزی به پایان راه برسد و آنها اندکی بتواند از صعوبت راه، خستگی در کنند. ایرانی‌ها بسیار نگران ادامه این تحریم‌ها هستند.

* هرگونه سازش در ازای‌ تخفیف یا لغو تحریم‌ها

ایران آشکارا اعلام کرده است، هرگونه معامله و یا سازش هسته‌ای در صورت تخفیف و یا لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد و از طرف دیگر ترحم آمریکا برای فروش قطعات یدکی هواپیما و همچنین ارائه تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای به این کشور در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم، را رد کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها