أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۹۴۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۲ آذر ۱۳۹۱
598 به نقل از مشرق؛ چندی است مقامات غربی و آمریکایی با مطرح کردن استفاده ارتش سوریه از سلاح ‌های شیمیایی به دنبال بهانه‌ای هستند تا حمله نظامی همه‌جانبه علیه این کشور ترتیب دهند. از سوی دیگر طی چند روز گذشته نیز ناتو استقرار موشک های پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه را تصویب کرد.

در این گزارش سعی شده هدف آمریکا و غرب از مطرح کردن این مسائل در برهه‌ای خاص از زمان بررسی شود.

اولین جرقه‌های سلاح شیمیایی در سوریه از آنجا زده شد که برخی رسانه‌های غربی با کلید زدن ترس جهانی از سوریه فضای رسانه‌ای جهان را علیه این کشور کردند.

این رسانه با تیترهایی همچون "هراس جامعه بین المللی از سلاح های کیمیایی سوریه" ، "سلاح‌های بیولوژیکی وحشتناک سوریه" ، "خطری به نام سوریه" و ... دولت سوریه را یک جانی به تمام معنا تعریف کردند.

پس از انتشار این اخبار دولت‌های غربی و دوستان غرب در منطقه و به ویژه ترکیه و اسرائیل درباره امنیت و امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی سوریه ابراز نگرانی کردند، وزارت خارجه سوریه برای نخستین بار پذیرفت که این کشور زرادخانه‌ای از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در اختیار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه گفت: «تاکنون هرگز از سلاح شیمیایی یا بیولوژیک استفاده نشده است و تحولات داخلی سوریه، به هر سویی برود هم هرگز از سلاح شیمیایی و بیولوژیک طی بحران سوریه استفاده نمی‌شود. همه این گونه سلاح‌ها در انبار و در امنیت و در کنترل مستقیم نیروهای مسلح سوریه هستند و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه سوریه هدف حمله خارجی قرار گیرد».

پس از انتشار این خبر مقامات غربی و آمریکایی بیش از پیش به مطرح کردن این موضوع پرداختند تاجایی که برخی از کشورهای ‌غربی به صورت رسمی اعلام کردند آماده حمله نظامی به سوریه هستند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در کالج ملی نظامی واشنگتن گفته بود: استفاده از سلاح شیمیایی به طور کامل غیر قابل پذیرش است. دنیا به سوریه نگاه می‌کند. اگر سوریه چنین اشتباه تراژیکی مرتکب شود قطعا نتایجی خواهد داشت که سوریه در قبال آنها مسوول است.آمریکا و متحدانش در صورت استفاده سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی آماده مداخله نظامی در این کشور هستند.



هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته بود اقدام سوریه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی یک «خط قرمز» برای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود و اقدام آمریکا را در پی خواهد داشت.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم تاکید کرد که تهدید سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌اش «غیر قابل قبول» است.

مجلۀ فرانسوی لوپوئن در گزارشی نوشت: فرانسه به طور مخفیانه آمادۀ حمله نظامی به سوریه می شود.

در ادامۀ این گزارش آمده است: این حمله با حضور آمریکا، انگلستان، فرانسه و همچنین سایر کشورهای عضو ناتو از جمله ترکیه صورت خواهد گرفت که به این کشورها باید نام اردن و چند کشور عربی دیگر را افزود. ظاهراً قرار نیست دخالت نظامی به صورت زمینی، هوایی و یا طولانی مدت باشد، بلکه به یکسری عملیات های مشخصی با هلیکوپتر و هواپیما محدود خواهد شد که تنها انبارهای سلاح های شیمیایی را هدف قرار خواهد داد.

تایمز لندن به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: در حالی که ۲۹ دانش آموز سوری بر اثر حمله معارضین بشار اسد کشته شدند؛ دبیرکل سازمان ملل هشدار داد استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی پیامدهای ناخوشایندی در پی خواهد داشت، ناتو نیز استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را عبور از خط قرمز ناتو دانسته و تاکید کرده که این اقدام عکس‌العمل بی‌درنگ جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.

این مقام آمریکایی افزود: برای این مداخله نیازی به یک حرکت جدی از سوی دولت سوریه همه آماده اقدام هستند. البته هنوز مشخص نیست که این مداخله چه زمانی صورت می‌گیرد. ما هنوز به یک تصمیم واحد دست پیدا نکرده‌ایم. گزینه‌های زیادی وجود دارد اما اقدام نظامی می‌تواند سریعا و ظرف چند روز صورت بگیرد.

به نوشته تایمز در این مداخله نظامی علاوه بر آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها هم حضور دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این نکته اشاره کرد که دولت اسد می‌تواند خود را برای استفاده از سلاح شیمیایی آماده کند و بر این نکته تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از نزدیک به اوضاع کنترل دارد.یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی نیز گفت که واشنگتن بیم آن دارد که دولت سوریه در حال ترکیب مواد شیمیایی برای تشکیل گاز کشنده سارین باشد.

دبیرکل ناتو در واکنش به شایعات مطرح‌شده مبنی بر احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، اعلام کرد در صورتی که این اتفاق رخ دهد، جامعه جهانی واکنش فوری خواهد داشت.

روزنامه آتلانتیک نیز نوشت که رژیم صهیونیستی از اردن در دفعات مختلف خواسته تا اجازه بمباران سایت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه را بدهد. این مورد از سوی منابع اطلاعاتی هر دو طرف نقل شده است. اردن تمام این درخواست‌ها را رد کرده و گفته که زمان برای این اقدامات مناسب نیست. چرا که برخی از سایت‌های سلاح شیمیایی سوریه در نزدیکی مرز با اردن قرار دارند.



گفته می شود آمریکا هم اکنون درحال آموزش یک تیم از نیروهای عملیات ویژه خود در اردن برای مقابله با خطر تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی سوریه است.

دراین میان، روزنامه‌هاآرتص در خبری مدعی شد: معاون وزیر امور خارجه سوریه طی روزهای گذشته با سفر به برخی کشورهای آمریکای لاتین نامه‌های سری از رهبران این کشورها برای بشار اسد آورده است.

براین اساس فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه طی روزهای گذشته به کوبا، ونزوئلا و اکوادور سفر کرده و نامه‌هایی سری برای شخص بشاراسد، رئیس‌جمهور سوریه از سوی رهبران این کشورها آورده است.

«ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه المیادین در نیویورک تاکید کرد: مطرح شدن قضیه سلاح‌های شیمیایی سوریه توسط آمریکا به این دلیل صورت می‌گیرد که سوریه بسان عراق مورد حمله نظامی آمریکایی‌ها قرار گیرد.

"حسين امير عبداللهيان" معاون امور عربي و آفريقايي وزير امور خارجه ایران با بيان اين مطلب، افزود: کشورهايي که مسئول مستقيم کشتار افراد بيگناه در سوريه هستند، هم اينک از استفاده حکومت سوريه از سلاح شيميايي در مقابله با مخالفان سخن مي گويند که اين اظهارات، چيزي جز بحراني تر کردن اوضاع جاري سوريه نيست.


چه کسی برای اولین بار در خاورمیانه از سلاح شیمیایی استفاده کرد

پایگاه خبری ایندیپندنت نوشت: رابرت فیسک تحلیل خود را اینطور آغاز می کند : این دروغ وجود سلاح های شیمیایی در سوریه و اینکه ممکن است بشار اسد از این سلاح ها علیه مردم سوریه استفاده کند است. و اگر وی چنین کاری را آنجام دهد غرب وارد عمل می شود.

فیسک در ادامه می نویسد : ما تمام این چرندیات را در یک سال گذشته شنیده ایم و حکومت سوریه نیز بارها اعلام کرده که "اگر سلاح شیمایی داشته باشد هرگز از آن علیه مردم سوریه استفاده نمی کند."

ولی اکنون نمایش تغییر کرده است. فردی از یک آژانس رادیویی کانادایی با من تماس گرفت تا درباره استفاده حافظ اسد ( رئیس جمور سابق سوریه ) از سلاح های شیمایی در شهر "حماه" در سال 1982 صحیت کنیم. منبع آنها همان UMIS بود .

این در حالی بود که من در فوربه سال 1982 به حماه رفته بودم و شاهد نحوه برخورد ارتش سوریه با مردم حماه بودم. در آن سال ارتش سوریه با تندی با معترضین برخورد می کرد اما من هرگز مشاهده نکردم که ارتش سوریه از بمب شیمایی علیه مردم حماه استفاده کند.
 
 علاوه بر آن من نه سربازی را در حماه دیدم که با خود ماسک شیمایی حمل کند و نه شهروندی از حماه از ماسک شیمایی استفاده می کرد. اما من در دهه 1980 شاهد استفاده بمب شیمایی توسط ارتش عراق علیه نیروهای ایرانی بودم.

این حقیقت تاریخی در حالی است که هم اکنون اغلب مردم جهان فکر می کنند که حافظ اسد در آن سال از سلاح شیمیایی علیه مردم حماه استفاده کرد و اکنون این موضوع مورد اشاره قرار می گیرد که "از آنجائیکه 30 سال قبل حافظ اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرد اکنون نیز پسرش از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد ."

اما حقیقت این است که این صدام نبود که برای نخستین بار در خاورمیانه از سلاح شیمایی استفاده کرد بلکه ژنرال "آلنبی" از ارتش انگلیس در سال 1917 و در صحرای سینا از سلاح های شیمیایی استفاده کرد.  






آلنبي در کنار فيصل بن عبد العزيز


اقدام عملی ترکیه برای آغاز جنگ نظامی و واکنش سوریه

دولت ترکيه که از نظر نظامي توان مقابله با ارتش سوريه را نداشته و ندارد، با جنجال آفريني در مورد توان موشکي ارتش اين کشور، از ناتو خواست تا در برابر تهديدات سوريه – و در واقع تکميل سيستم سپر موشکي آمريکا مستقر در ملطيه – موشک‌هاي پاترويوت را در اين کشور مستقر کند.


تنها ساعاتي پس از آنکه اعلام شد ناتو با درخواست ترکيه براي استقرار سيستم ضدهوايي و ضد موشکي پاتريوت در خاک اين کشور و در نزديکي مرزهاي سوريه موافقت کرده است، معادله قوا باز هم به نفع سوريه تغيير کرده است.

روسيه که از مخالفان جدي انتشار اين موشک‌ها در مرز سوريه بود و آن را اقدامي در راستاي افزايش تنش‌ها ارزيابي مي‌کرد، براي نشان دادن قاطعيت خود در حمايت از سوريه، اولين محموله از موشک‌هاي پيشرفته اسکندر را به سوريه تحويل داده است.


ادعاهای الاسعد درباره تحولات سوریه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی/ دلیل استقرار سامانه موشکی پاتریوت

«ریاض الاسعد»، فرمانده گروهک تروریستی موسوم به «ارتش آزاد سوریه» مدعی شد، نظام سوریه به سلاح‌های شیمیایی برای سرکوب گروهک‌های مسلح روی خواهد آورد.

وی که در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی شرکت کرده بود، در ادامه ادعاهای خود اظهار کرد که گروهک تروریستی ارتش آزاد در آستانه به دست گرفتن کنترل دمشق، پایتخت سوریه و فرودگاه آن است.

الاسعد که پس از رانده شدن از ترکیه تا مدتی در مکانی نامعلوم به سر می‌برد و حتی اخباری مبنی بر کشته شدن وی توسط طرف‌های خودی منتشر شده بود، هم اکنون در قاهره، پایتخت مصر به سر می‌برد و این سخنان را تلفنی با خبرگزاری آلمان در قاهره بیان کرد.

وی در ادامه اظهارات مضحک خود که هر خواننده و شنونده ساده‌لوحی به کذب بودن آنها پی‌ می‌برد، گفت: دلیل اصلی قطع شبکه‌های اینترنتی و ارتباطی در سوریه که چندی پیش در این کشور روی داد، با این هدف صورت گرفت که نظام سوریه محل نگهداری مقادیری از سلاح‌های شیمیایی خود را تغییر دهد و مانع پوشش خبری این امر شود تا به این وسیله زمینه‌ حمله شیمیایی به گروه‌های مسلح را فراهم کند.

وی دلیل استقرار سامانه موشکی پاتریوت را نیز به این امر ارجاع می‌دهد و مدعی است که ناتو از بیم استفاده سوریه از چنین سلاح‌هایی این سامانه را در مرزهای ترکیه نصب کرده و در مقابل احتمال هرگونه دخالت نظامی ترکیه در سوریه را رد کرد.

اما در داخل سوریه نیز الاسعد دارای دیدگاه‌های مخصوص به خویش است و می‌گوید که ارتش آزاد هم اکنون بر بسیاری از پایگاه‌های نظامی و مناطق استراتژیک تسلط پیدا کرده و به تنهایی می‌تواند نبرد نهایی را در سوریه رقم بزند و هم اکنون ارتش آزاد بر سلاح‌های بسیاری از جمله سلاح‌های پدافند هوایی دست یابد.

الاسعد با اذعان به اینکه ارتش آزاد کنترل فرودگاه دمشق را در دست ندارد، گفت: با این حال افراد مسلح در محیط اطراف آن حضور دارند.

وی نظام سوریه را در موضع ضعیف و ارتش آزاد را در موضع قدرتمند توصیف کرد و مدعی شد که در نبرد آینده که نبرد سرنوشت‌ساز دمشق خواهد بود، ارتش آزاد آن را به سود خود رقم خواهد زد.

در حالی‌که رابطه ارتش آزاد سوریه با جماعت «جبهه یاری اهل شام» برهمه اثبات شده و این دو گروهک تروریستی در بسیاری از جنایات به وقوع پیوسته در سوریه مشارکت داشته و دارند، الاسعد وجود هرگونه رابطه با شاخه القاعده در سوریه را منکر شد و در ادعایی مضحک نظام سوریه را به وارد کردن عناصر القاعده در سوریه متهم کرد.

وی هدف نظام سوریه از این اقدام را تحریف وجه و از بین بردن اعتبار ارتش آزاد دانست.

الاسعد به وجود برخی اشتباهات و ارتکاب برخی جرایم توسط عناصر و گروهک‌های تروریستی وابسته به ارتش آزاد اذعان، اما انتشار برخی اخبار مبنی بر کشته شدن «عمر سلیمان»، معاون حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر در انفجاری در سوریه را رد کرد.

این اظهارات الاسعد درحالی مطرح می‌شود که به تازگی با به بن بست رسیدن تمام توطئه‌‌های غربی و عربی برای براندازی نظام سوریه و عدم بروز کوچکترین خلل اقتدار و استواری نظام سوریه موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دمشق علیه گروهک‌های مسلح را مطرح کرده‌اند. ادعایی که هیچ پایه و اساسی ندارد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نيز اخيراً پس از بازدید از اردوگاه پناهجویان سوری در ترکیه گفت: اگرچه اخباری در این خصوص منتشر شده که نظام قصد دارد، از سلاح شیمیایی استفاده کند، اما در واقع هیچ گزارش مؤکد و قابل استنادی در این خصوص وجود ندارد.

وی مدعي شد: بی‌تردید استفاده سوریه از این نوع از سلاح‌ها عواقب وخیمی برای منطقه درپی دارد.

کي‌مون بار دیگر تأکید کرد که راه حل سیاسی تنها راهکار برای حل بحران سوریه است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه سوریه گفت: سوریه تاکنون هرگز از سلاح شیمیایی یا بیولوژیک استفاده نکرده و تحولات داخلی این کشور به هرسو برود، هرگز از سلاح شیمیایی و بیولوژیک طی بحران سوریه استفاده نخواهد کرد.

وی تأکید کرد که همه اینگونه سلاح‌ها در انبار و در امنیت و در کنترل مستقیم نیروهای مسلح سوریه هستند و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه سوریه هدف حمله خارجی قرار گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها