کد خبر: ۲۵۵۱۴۱
زمان انتشار: ۰۰:۴۱     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
مدیرعامل شرکت یزد تایر با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص قیمت تایرهای داخلی گفت : طرح این گونه مباحث در خصوص صنعت داخلی منجر به تعطیلی صنعت و افزایش واردات کالاهای خارجی به کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبر خودرو ؛از دکتر ستوده  ضمن ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود : بر اساس فرمایشات ایشان باید از کالاهای ایرانی در داخل استفاده و حتی نسبت به صادرات آنها اقدام شود تا صنعت داخلی رشد و توسعه یافته و اشتغال موجود در کشور حفظ شود.

وی طرح مباحثی در ارتباط با قیمت بالای تایرهای داخلی را موضوعی نادرست دانست و اظهار داشت : قبل از طرح  این مساله باید ریشه یابی شود که تولید کننده داخلی در چه شرایطی اقدام به تولید می کند؟ زمانی که به تولید کننده ارز آزاد داده می شود اما به وارد کننده  ارز مبادله ای اختصاص می یابد چه انتظاری می توان داشت آیا در این شرایط تایرهای چینی با قیمت کمتری در داخل عرضه نخواهد شد؟

وی تصریح کرد : در شرایط کنونی برای اینکه قیمت تایرهای داخلی ارزان تر تمام شود باید این معادله کاملا برعکس شود به طوری که به تولیدکننده داخلی  ارز مبادله ای اختصاص یافته و واردکننده نیز صرفا از ارز آزاد استفاده کند تا تولیدکننده ضمن عرضه محصولاتی با قیمت پایین ، امکان به روز نمودن تکنولوژی تولید را داشته و با حفظ اشتغال موجود، پاسخ گوی نیاز داخل نیزباشد.

وی افزود : متاسفانه بر خلاف اظهارات مطرح شده هم اکنون شرکتهای چینی با دامپینگ کالاها ی خود و ورود تایرهای بی کیفیت و ارزان در صدد کسب بازار داخل هستند.

وی با تاکید بر استاندارد بسیار پایین تایرهای چینی ، استاندارد کنونی تایرهای داخلی را 50 درصد بیش از الزامات استاندارد موجود اعلام کرد و اظهار داشت : امروز تایرهای داخلی علاوه بر پاس نمودن استانداردهای مشخص ، گاها بیش از 50 درصد بالای این استانداردها نیز تولید می شوند.

وی اظهار داشت : هم اکنون تولید کنندگان تایرهای داخلی در شرایط بسیار سخت و با مشکلات فراوان مواد اولیه مورد نیاز را از اقصی نقاط دنیا تامین می کنند به طوری که گاها خرید برخی از مواد اولیه از تعدادی از مبادی به جهت شرایط تحریم ، حداقل 10 تا 20 درصد گران تر تمام می شود طبعا در این وضعیت تایر چینی که با ارز مبادله ای و به وفور وارد می شود قیمت کمتر و دسترسی راحت تری را برای مشتریان داخلی خواهند داشت.

وی گفت : در شرایط حاضر نباید به هیچ وجه اجازه واردات تایر با ارز مبادله ای به کشور داده شود چرا که این اقدام ظلم به صنعت داخلی است ضمن اینکه باید تعرفه حمایتی برای صنعت تایر گذاشته شود قطعا تولیدکننده داخلی برای حفظ این صنعت نیاز به حمایت دارد.

وی تاکید کرد : باید تلاش شود که صنعت داخل در جهت حفظ اشتغال موجود و افزایش اشتغالزایی در کشور حرکت کرده و به فعالیت ادامه دهد.

 مدیرعامل شرکت یزد تایر در ادامه به عدم ارائه خدمات پس از فروش تایرهای وارداتی اشاره کرد و گفت : امروز مصرف کننده تایرهای چینی در صورت بروز هر گونه مشکل ، سردرگم می شود چرا که اصولا خدمات پس از فروشی برای این گونه محصولات وجود ندارد در حالی که تولیدات داخلی با گارانتی حداقل 3 ساله عرضه می شود و از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار است ، در این شرایط آیا نباید تفاوتی بین محصولات داخلی و تایرهای چینی و وارداتی قائل شد؟

ستوده افزود : تایرهای چینی به هیچ عنوان از تایرهای ایرانی ارزان تر نیستند بلکه تایرهای ساخت داخل به نسبت کیفیت واستاندارد بالا و همچنین خدمات پس از فروش از قیمت مناسبی نسبت به وارداتی ها برخوردارند.

به گفته وی باید اطلاع رسانی درستی در خصوص عدم ارائه خدمات پس از فروش تایرهای وارداتی صورت گیرد ضمن اینکه باید در خصوص استفاده از تولیدات داخلی فرهنگ سازی شود چرا که استفاده از تایرهای وارداتی آینده خوبی را برای تولید و صنعت کشور رقم نخواهد زد.

وی همچنین به تعرفه بسیار پایین واردات تایر به کشورپرداخت و گفت : دولت باید با تعرفه های مناسب  از صنعت تایر حمایت کند و اجازه ندهد یکسری از کشورهای خارجی با دامپینگ و روش های مختلف تجاری، این صنعت را به تعطیلی بکشانند. 

وی با انتقاد از عدم نظارت بر واردات لاستیک به کشور افزود : متاسفانه هم اکنون برخی از تایرهای وارداتی تاریخ مصرف گذشته در بازار وجود دارد که باید نسبت به ورود و فروش آنها نظارت شود چرا که استفاده از آنها خطرات جانی و مالی زیادی را به مردم کشور وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت تایر ، صنعتی استراتژیک است ، گفت : نباید اجازه واردات بی رویه لاستیک به کشور داده شود زیرا این روند علاوه بر اینکه به اشتغال بیش از 12 هزار نفر که به طور مستقیم در این صنعت فعالند ضربه می زند مانع رشد فناوری و توسعه در این صنعت خواهد شد.

به گفته وی هم اکنون بیش از 75 درصد نیاز داخل در حوزه تایرهای سواری توسط تولیدات داخلی تامین می شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش 15 درصدی تولید تایر در سال جاری تصریح کرد : در صورت حمایت از تولید داخل و ادامه روند افزایش تولید مسلما این میزان تولید پاسخگوی درصد بیشتری از نیاز داخل خواهد بود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها