کد خبر: ۲۵۹۹۲۵
زمان انتشار: ۲۰:۵۵     ۱۹ مهر ۱۳۹۳
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد اندک 2/0درصدی شاخص کل در حالی به پایان رسید که همچنان معاملات تحت سایه نگرانی‌های مزمن و البته برخی تحولات جدید قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ در حالی که بازار همچنان از نگرانی‌های قدیمی نظیر بالا بودن نرخ سود بانکی و اقدامات دولت در تعیین نرخ‌های خدمات دولتی و خوراک واحدهای پتروشیمی رنج می‌برد برخی از مسائل جدید به ویژه کاهش بهای جهانی نفت و عقبگرد عجیب دولت در مورد خصوصی‌سازی شرکت‌ها در قالب سهام عدالت نیز بر بازار فشار وارد می‌سازد. ماحصل چنین فشارهایی همچنان بازار ضعیفی است که امیدوار به آینده در میان نمادهای عموما کوچک بازار دست و پا می‌زند. در بازار سهام معامله‌گران در مسائل کلان همچنان به رصد تحولات سیاسی می‌پردازند که در این بخش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه اعلام کرد در طول نشست تهران در رابطه با دو اقدام عملی باقی‌مانده از توافقات پیشین گفت‌وگو شده و قرار است مذاکرات در این رابطه همچنان ادامه یابد. در تحولات اقتصادی بازار سرمایه همچنان با دقت روند تحولات پیش روی مجلس شورای اسلامی از جمله سه لایحه مهم مالیات‌ها، لایحه خروج از رکود و لایحه تنظیم مقررات مالی دولت را دنبال می‌کنند.


  در بازار چه خبر بود؟
بازار دادوستد سهام روز چهارشنبه جو آرام و به دور از نوسانی را پشت سر گذاشت که در آن بازگشایی نماد سمگا برای بار دوم و همچنین نوسان مثبت نمادهای بزرگ از اهمیت برخوردار بودند.
در همین حال در تحولات بازار سرمایه آنچه در پایان هفته در مجمع بانک ملت رخ داد از اهمیت برخوردار بود؛ بانک ملت که روز سه‌شنبه برای اصلاح اساسنامه متوقف شد و بانک تجارت نیز روز چهارشنبه متوقف شد با مجمعی پر حاشیه مواجه شدند که در آن تلاش دولت برای سلب حق رای سهام عدالت و کنترل شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت با واکنش شدید نمایندگان سهام عدالت و سهامداران بخش خصوصی مواجه شد.
در این شرایط تلاش‌هایی برای توقف این جریان در حال اجرا است که در آخرین مورد اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار در مورد بانک‌های غیردولتی و اجبار آنها به تصویب اساسنامه در مجامع عمومی عادی فوق‌العاده دردسرساز شد و این بار مسوولان بورس، بانک مرکزی، مدیران برخی از بانک‌ها، سهامداران بانک‌ها و برخی از فعالان بازار سرمایه کشور را دور هم جمع کرد. در این نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون نظارتی بانک مرکزی و برخی مدیران میانی بانک مرکزی حضور داشتند و فعالان بخش خصوصی مسائل و مشکلات ناشی از این‌گونه تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی را مطرح کردند و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. همچنین انتقادهایی از سوی برخی از فعالان بخش خصوصی و برخی بانک‌های غیردولتی مطرح شد و فعالان بخش خصوصی و سهامداران بانک‌های غیردولتی نسبت به اینکه بانک مرکزی از طریق مجوزهایی که انحصارا در اختیار دارد، آنها را برای اجرای مصوبات خود تحت فشار قرار دهد، ابراز نگرانی کردند.  برهمین اساس، تمامی موسسات اعتباری غیربانکی موظف شده بودند حداکثر تا پایان دی‌ماه سال جاری‌ نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و اصلاح اساسنامه خود مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغی اقدام کرده و آن را قبل از ثبت در مراجع ثبتی، وفق بندهای «د» و «هـ» ماده 30 قانون پولی و بانکی کشور، برای تصویب نهایی در شورای پول و اعتبار به این بانک ارسال کنند.طبق دستور بانک مرکزی برخی از این بانک‌ها مانند شهر، حکمت ایرانیان، قوامین، انصار و آینده اساسنامه را تصویب کرده و اساسنامه آنها در شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی رسید. بانک ایران زمین نیز اساسنامه را به تصویب رساند. اما سه بانک دولتی خصوصی شده تجارت، ملت و صادرات هنوز اساسنامه جدیدی را در مجامع به تصویب نرسانده‌اند، البته مجامع آنها تشکیل شد، اما هیات‌مدیره اساسنامه جدید را امضا نکردند؛ در اصل سهامداران اصلی در مجامع حاضر نشدند و به این ترتیب مخالفت خود را با اساسنامه تنظیمی بانک مرکزی اعلام کردند. بانک‌های دیگری نیز مجمع برگزار کرده‌اند، ولی اساسنامه در مجامع آنها مصوب نشد، اما مسوولان این بانک‌ها مطرح می‌کنند که بانک مرکزی آنها را به‌شدت تحت فشار قرار داده است و به دلیل اینکه باید مدیران این بانک‌ها تایید صلاحیت شوند، آنها را وادار به برگزاری مجمعی دیگر کرده و به‌عنوان نمونه بانک ملت قرار است در هفته آتی و بانک تجارت در چند روز آینده دومین مجامع خود را برگزار کنند. در همین حال روز پنج‌شنبه مجمع بانک ملت با حاشیه همراه شده و برای دو هفته به تعویق افتاد.
در گروه بانکی روز چهارشنبه نماد بانک گردشگری با معاملات پر حجمی معامله شد که بارها با صف خرید و عرضه آن همراه شد. رشد ارزش سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی عمده‌ترین دلیل این معاملات پر حجم ارزیابی می‌شود. در گروه بیمه‌ای بر اساس مصوبه هیات وزیران، سهمیه بیمه اتکایی اجباری بین 15 تا 45 درصد کاهش می‌یابد.
در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس روز پنج‌شنبه در آستانه برگزاری مجمع شاهد برگزاری نشستی با فعالان بازار بود؛ در این نشست 
نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ در سخنانی از برنامه این هلدینگ برای افزایش سرمایه صد درصدی از محل سود انباشته خبر داد. در گروه سرمایه‌گذاری، محمدرضا رستمی، معاون اسبق شرکت بورس و مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری بهمن، رئیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایری کشور شد. در این گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در بازگشایی با جهش 28درصدی مواجه شد.
در گروه معدنی نماد چادرملو روز چهارشنبه برای تصمیم‌گیری جهت افزایش سرمایه متوقف شد، در این گروه امید نیز امروز شاهد توقف نماد برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه خواهد بود.
در گروه دارویی شرکت دفرا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که قیمت تعدادی از محصولات تولیدی این شرکت افزایش یافته که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری مبلغ افزایش یافته تاثیر چندانی روی E.P.S اعلام شده نخواهد گذاشت. در صورت ایجاد تغییر احتمالی مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.
در این گروه دسبحا برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شد.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به مرز 250میلیارد تومان بالغ شد. در کل هفته گذشته نیز با توجه به تعطیلی یک روزه بازار اکثر متغیرهای کمی بازار با افت مواجه شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها