کد خبر: ۲۶۰۲۸۱
زمان انتشار: ۲۲:۳۱     ۲۰ مهر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛
ایرج رهبر
عضو هیات مدیره تشکل انبوه‌سازان
‌ اهداف‌ جهاني‌ به دنبال آن است که بر «مسكن‌ كافي‌ براي‌ همه» و تبديل‌ اسكان‌ بشر به‌ محلي‌ امن‌، بهداشتي‌تر، داشتن‌ قابليت‌ بيشتر براي‌ زندگي‌، عادلانه‌تر، پايدار و مثمرتر صحه‌ گذارد. دو موضوع‌ مهم با عناوین، «سرپناه‌ كافي‌ براي‌ همه‌» و «توسعه‌ پايدار اسكان‌ بشر در دنياي‌ شهرگرا» ملهم‌ از منشور سازمان‌ ملل‌ است‌ و با هدف‌ تاييد مجدد مشاركت‌هاي‌ موجود و ايجاد مشاركت‌هاي‌ جديد جهت‌ عمل‌ در سطوح‌ بين‌المللي‌، ملي و محلي‌ براي‌ بهبود محيط‌ زيست‌ زندگي‌ انسان‌ است‌. این دو موضوع خود را به‌ اهداف‌، اصول‌ و توصيه‌هاي‌ مندرج‌ در «دستور كار «هبيتات» (مرکز اسکان بشر سازمان ملل)» متعهد دانسته‌ و حمايت‌ همه‌‌جانبه‌‌ای را براي‌ اجراي‌ آن‌ اعلام‌ مي‌کند‌.
براي‌ بهبود كيفيت‌ زندگي‌ در اسكان‌ بشر، بايد با بدتر شدن‌ اوضاعي‌ كه‌ در غالب‌ موارد، خصوصا در كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ به‌ نقطه‌ بحراني‌ رسيده‌ است‌، مبارزه‌ كنيم‌. به اين‌ منظور بايد به طور جامعي‌ مصرف‌ الگوهاي‌ توليد ناپايدار خصوصا در كشورهاي‌ صنعتي‌، تغييرات‌ ناپايدار جمعيت  شامل‌ ساختار و توزيع‌، دادن‌ اولويت‌ به‌ جمعيت‌ مازاد، بي‌‌خانماني‌، فقر فزاينده‌، بيكاري‌، محروميت‌هاي‌ اجتماعي‌، عدم‌ ثبات‌ خانواده‌، منابع‌ ناكافي‌، كمبود ساختار و خدمات‌ اساسي‌، كمبود برنامه‌ريزي‌ كافي‌، عدم‌ امنيت‌ و خشونت‌ رو به‌ رشد، تنزل‌ محيط‌‌زيست‌ و آسيب‌پذيري‌ رو به‌ رشد را مورد بررسي‌ قرار دهيم‌.
چالش‌ اسكان‌ بشر موضوعي‌ جهاني‌ است‌، ولي‌ كشورها و مناطق‌ نيز با مسائل‌ خاصي‌ كه‌ راه‌ حل‌هاي‌ خاصي‌ را مي‌طلبد، مواجه‌ هستند.
با توجه به اینکه توسعه‌ شهري‌ و روستايي‌ به هم‌ وابسته‌ است‌. علاوه‌ بر بهبود اسكان‌ شهري‌، بايد كاري‌ كنيم‌ كه‌ ساختار كافي‌، خدمات‌ عمومي‌ و فرصت‌هاي‌ شغلي‌ را به‌ مناطق‌ روستايي‌ ارائه‌ دهيم‌ و به اين وسيله‌ مهاجرت‌ از روستا به‌ شهر را كاهش‌ دهيم‌. شهرك‌هاي‌ كوچك‌ و متوسط‌ نيازمند توجه‌ خاص‌ هستند. اساس‌ اقدام‌ ما در جريان‌ اجراي‌ دستور كار «هبيتات»‌ انسان‌ است‌. ما نيازهاي‌ خاص‌ زنان‌، بچه‌ها و جوانان‌ را به‌ شرايط‌ امن‌ و سالم‌ درك‌ مي‌كنيم‌ و بايد بر مساعي‌ خود جهت‌ ريشه‌كني‌ فقر و تبعيض‌ بيفزایيم‌ و از تمام‌ حقوق‌ بشر و آزادي‌هاي‌ اساسي‌ براي‌ همه‌ حمايت‌ كرده‌ و آن‌ را ارتقا دهيم‌ و به‌ نيازهاي‌ اساسي‌ نظير آموزش‌، تغذيه‌ و خدمات‌ بهداشتي‌ و خصوصا مسكن‌ كافي‌ براي‌ همه‌ پاسخ‌ دهيم‌. همچنین بر تعهدات‌ خود نسبت‌ به‌ تحقق‌ حق‌ مسكن‌ مناسب‌ مندرج‌ در اسناد بين‌المللي‌ تاييد مجدد داشته باشیم. در اين‌ راستا خواستار مشاركت‌ شركاي‌ دولتي‌، خصوصي‌ و غيردولتي‌ در تمام‌ سطوح‌ بوده‌ تا امنيت‌ شغلي‌ با اجتناب‌ از تبعيض‌ و دسترسي‌ مساوي‌ به‌ مسكن‌ مناسب‌ قابل‌ خريد براي‌ همه‌ و خانواده‌هايشان قابل تضمين‌ باشد‌. از طرفی بايد در جهت‌ گسترش‌ عرضه‌ مسكن‌ قابل‌ تحمل‌ از طريق‌ توانمندسازي‌ بازار براي‌ عملكرد كارآمد بكوشيم‌ و به‌ آنهایي‌ كه‌ قادر به‌ مشاركت‌ در بازارهاي‌ مسكن‌سازي‌ نيستند كمك‌ کنيم‌.  به‌ منظور پايدار کردن‌ محيط‌زيست‌ جهاني‌ و بهبود كيفيت‌ زندگي‌ در مساكن‌ خود، ما خود را نسبت‌ به‌ رعايت‌ الگوهاي‌ پايدار توليد، مصرف‌، حمل‌ و نقل‌ و توسعه‌ اسكان‌، جلوگيري‌ از آلودگي‌، احترام‌ به‌ ظرفيت‌ اكوسيستم‌ و حفاظت‌ از فرصت‌ها براي‌ نسل‌هاي‌ آينده‌ ملزم‌ مي‌کنيم‌.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها