کد خبر: ۲۶۳۱۷۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۰     ۳۰ مهر ۱۳۹۳
دامداران: یارانه نمی خواهیم نهاده می خواهیم!
وضعیت تاسف‌انگیز دامداران و انتشار اخباری مبنی بر کشتار دام‌های شیرده نگرانی‌ها درباره آینده بازار محصولات لبنی را افزایش داده است. حتی تولیدکنندگان شیر اعتقاد دارند که با ادامه بی‌مهری دولت باید اقدام به واردات محصولات لبنی و خودکفایی لبنیات را باید فراموش کنیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، ادامه وضعیت اسفناک دامداران موجب شد آنها مقابل دفتر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تجمع کردند و در نهایت تجمع‌کنندگان با نماینده معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دیدار کردند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به جلسه دامداران و نماینده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، گفت: در این جلسه 7 مطالبه دامداران صورتجلسه شد تا به محمدباقر نوبخت برای طرح در دولت ارائه شود. سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تجمع دامداران سراسر کشور روبه‌روی ساختمان معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و دعوت آنان توسط دکتر نوبخت به سالن اجتماعات این معاونت، اظهار داشت: طی این نشست، قرار شد 12 نفر از نمایندگان دامداران جلسه‌ای با نماینده‌ معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری داشته باشند و طی این جلسه تمام خواسته‌های آنان صورتجلسه شده و به دست معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری برسد تا او مشکلات دامداران را حل کند. وی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان دامداران 7 خواسته خود را عنوان کردند و همه این مطالبات به همراه مستندات موجود برای ارائه به دکتر نوبخت در اختیار نماینده او قرار گرفت، افزود: خواسته‌هایی که صورتجلسه شد، به شرح زیر است:
- درخواست پرداخت  5 ماه علوفه معوقه سال 92
- پرداخت کسری یارانه اسفندماه 92
- اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر یارانه تخصیص‌یافته به 3 ماه اول سال 93
- پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر از ابتدای تیر تا مهرماه سال93 چراکه مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر به قیمت 1440 تومان از دامداران توسط کارخانجات اجرایی نشد و دولت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت آن است.
- اجرای مصوبه 1440 تومانی ستاد تنظیم بازار کشور از اول آبان‌ماه 93 که دولت دیگر به دامداران یارانه نپردازد برای این کار آنها باید مابه‌التفاوت قیمت را به مردم یا کارخانجات بپردازند یا اینکه به کارخانجات اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را بدهند.
- به دلیل بحران صنعت دامپروری در طول 13 ماه گذشته، وام بیشتر دامداران در طی این مدت عقب افتاده و به همین دلیل ما درخواست استمهال وام‌ها را مطرح کردیم.
مقدسی با بیان اینکه آخرین خواسته دامداران اجرایی شدن این مطالبات تا اول آبان‌ماه بود، افزود: صنعت دامداری کشور بشدت شکننده شده و در حال حاضر دامداران اقدام به کشتار دام‌های آبستن می‌کنند، این فاجعه‌ای است که می‌تواند طی چند ماه آینده ایران را به واردکننده ماست و پنیر تبدیل کند.
وی با اشاره به حضور معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی و چند تن از نمایندگان مجلس در جلسه یادشده، اظهار داشت: قرار است این صورتجلسه به دکتر نوبخت ارائه شود تا او آن را در دولت مطرح کند تا گره از کار تولیدکنندگان گشوده شود.
ضرر کردیم
رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» ضمن ابراز گله‌مندی از عدم حمایت دولت از دامداران به صراحت گفت چنانچه دولت مسؤولیت تولید شیر و گوشت کشور را به این اتحادیه واگذار کند، قول شرف می‌دهم که پاسخگو باشم و قیمت تمام‌شده را کاهش داده یا ثابت نگه دارم. سعید سلطانی‌سروستانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره وضع پرداخت یارانه شیر خام، اظهار داشت: متاسفانه یارانه مصوب 300 میلیارد تومانی فقط به یک عده خاص داده شد. وی تصریح کرد: از آن مبلغ 120 میلیارد تومان پرداخت نشده و همچنان بلاتکلیف است. به گفته رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران، اگرچه قیمت تضمینی 1440 تومان برای شیرخام از سوی دولت تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده و دامداران از آذر سال 92 تاکنون که حدود 11 ماه است، هیچگونه کمک و یارانه‌ای از دولت دریافت نکرده‌اند. سلطانی‌سروستانی با تصریح اینکه دامداران در این مدت نهاده‌ها را به قیمت آزاد خرید کرده و به همین دلیل حدود 5/38 درصد ضرر پرداخت کرده‌اند، اضافه کرد: دامداران بارها گفته‌اند که پول نقد و یارانه نمی‌خواهند و همان‌گونه که تا سال 91 عمل شده، متقاضی دریافت نهاده دامی هستند. به اظهار وی، حدود 35 درصد از واحدهای تولیدی شیر و گوشت تعطیل شده و همگی به بدهکاران بانکی تبدیل شده‌اند. سلطانی‌سروستانی خاطرنشان کرد: در سال 91 اتحادیه مرکزی دامداران طبق قراردادی که با شرکت پشتیبانی امور دام و انجمن صنایع لبنی بست، مابه‌التفاوت قیمت شیر خام را به صورت نهاده دریافت می‌کرد و این روش سبب شد تا اعضای اتحادیه بتوانند تا ابتدای تیرماه سال 92 شیر را 130 تومان زیر قیمت تمام‌شده تحویل دهند. وی تأکید کرد: از تیر 92 تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام به تعهدات خود عمل نکرده است.
دام‌های شیرده به کشتارگاه می‌روند
موضوع کشتار دام‌های شیرده چند روز پیش در شیراز مطرح شده بود. اختلاف تولیدکنندگان شیراز با کارخانه‌های لبنی در فارس ادامه دارد و عدم اجرای مصوبه افزایش قیمت خرید در شیراز از دامداران باعث شده آنها دام‌های خود را به کشتارگاه بفرستند. در حالی که  5 ماه از مصوبه دولت درباره نرخ خرید شیر از دامداران گذشته، کارخانه‌داران لبنی استان فارس این مصوبه را اجرایی نمی‌کنند. عدم خرید شیر با نرخ مصوب توسط کارخانه‌های لبنی باعث شده دامداران استان به فکر راه‌های مختلف برای جلوگیری از ضرر بیشتر باشند که مهم‌ترین آن فرستادن دام به کشتارگاه است. در این باره مسؤول انجمن صنفی گاوداران استان فارس، گفت: طبق مصوبه دولت 5ماه است که کارخانه‌های لبنی باید شیر را درب گاوداری کیلویی یکهزار و 440 تومان از گاوداران خریداری کنند که این اتفاق روی نداده است. فرزاد استخری افزود: کارخانه‌داران در حال حاضر شیر را کیلویی یکهزار و 100 تومان خریداری می‌کنند در حالی که با دستور دولت آنها قیمت فرآورده‌های لبنی را 15 درصد افزایش دادند. وی با اشاره به اینکه قبل از دستور دولت نرخ خرید شیر از گاوداران کیلویی یکهزار و 200 بود، یادآور شد: نرخ تمام شده شیر در شیراز برای گاوداران حدود یکهزار و 660 تومان است که با مصوبه دولت کارخانه‌دارانی که تا قبل از مصوبه، شیر را کیلویی یکهزار و 200 خریداری می‌کردند نرخ را به یکهزار و 100 رساندند. عضو اتحادیه انجمن صنفی گاوداران کشور تاکید کرد: این وضعیت در حالی روی می‌دهد که نرخ علوفه و دیگر مواد مورد نیاز گاوداری‌ها بیش از دو برابر افزایش داشته است. در ادامه این نشست عضو کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر نیز گفت: نهاده‌های دامی با ارز مرجع چندبرابر افزایش قیمت داشته به‌گونه‌ای که در حال حاضر جو و ذرت از کیلویی 600 تومان به یکهزار تومان، سویا کیلویی یکهزار و 750 تومان، یونجه از کیلویی 400 تومان به 800 تومان و ذرت علوفه‌ای از کیلویی 95 تومان به 195 تومان افزایش قیمت داشته است. حسن الهی تاکید کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده که گاوداران باید برای ادامه فعالیت‌های خود دام خود را به کشتارگاه بفرستند تا بتوانند کسب درآمد کنند. وی افزود: تولید شیر در استان فارس رو به نابودی است زیرا امروز نمی‌توانیم با این وضعیت گاوداری‌ها را اداره کنیم.
تولید شیر برای دامداران مقرون به صرفه نیست
همچنین مدتی پیش نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت دولت از دامداران استان گیلان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تولید شیر برای دامداران مقرون به صرفه نیست از این رو می‌طلبد مسؤولان به این مهم توجه داشته باشند. ناصر عاشوری افزود: هزینه تامین خوراک و دارو برای دامداران استان بسیار زیاد و این قشر زحمتکش و پرتلاش نیازمند حمایت ویژه است. وی همچنین اظهارداشت: دولت برای هرکیلو شیر سوبسید پرداخت می‌کند اما این سوبسید کافی نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه دامداران گاوهای شیری خود را به کشتارگاه ندهند به دولت پیشنهاد افزایش یارانه شیر داده شده است.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها