کد خبر: ۲۶۴۹۵۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۰     ۰۵ آبان ۱۳۹۳
معاون سابق بورس سازمان امور دانشجویان گفت:آزمون اعزام به خارج بنا به صلاحدید مسئولان وقت وزارت علوم از سال 1381 به بعد برگزار نمی‌شد و همین مصوبات ملاک عملکرد وزارت در سال‌های 84 به بعد نیز بوده است لذا در سال‌های 85 به بعد از طریق بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی که بنوعی آزمون علمی است، داوطلبان انتخاب می‌شدند.
به گزارش پایگاه 598، حسن مسلمی‌نائینی معاون سابق بورس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: خداوند را شاکریم و از تلاش کمیته وزارت علوم نیز تقدیر می‌کنیم که پس از این همه هجمه گسترده دشمنان خارجی و دوستان بی اطلاع داخلی به مدیران سابق وزارت و دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه، با بررسی پرونده‌ها به این نتیجه رسیدند که فقط 36 نفر در طول 4 سال پذیرش دانشجو بعلت تناقض در ارائه اطلاعات تخلف کرده‌اند. در دوره مدیریت قبل نیز 3 نفر به همین علت لغو بورس شدند. وی افزود: قابل ذکر است که با توجه به عضویت بنده به مدت 4 سال در کمیسیون موارد خاص سازمان سنجش هرساله با موارد بسیار زیادتری برخورد کرده و بعضا تصمیم به لغو تحصیل آنها شده یا حتی تصمیمات دیگری در کمیسیون اتخاذ می‌شد.

مسلمی ادامه داد: البته یک گلایه نیز داریم که با وجود اینکه به ما به عنوان مدیران سابق وزارت علوم نیز قول داده بودند در تعدادی از جلسات این کمیته دعوت خواهیم شد اما این کار انجام نشد و فقط یک دیدار کوتاه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو کمیته داشتیم. اما امیدوارم این روال بررسی بورسیه‌ها همچنان ادامه داشته باشد و به سالهای قبل نیز تعمیم داده شود.

وی گفت: دیروز از سفر کوتاه علمی در خارج از کشور بازگشتم. ملاقاتی با تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در آنجا داشتم و متاسفانه نگرانی و روحیه ناامیدانه آنها از این حرکت و رفتار ضد اخلاقی نسبت به بورسیه‌ها را مشاهد کردم که لازم است سریعا نسبت به جبران آن اقدام کرد و از یک فاجعه بزرگ جلو گیری کرد.

مسلمی عنوان کرد: راجع به اطلاعیه منتشر شده وزارت علوم در خصوص نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌ها، از آنجا که به نظر عجولانه و بدون بررسی کامل پرونده‌ها تهیه شده، نکاتی را برای اطلاع مدیران کنونی وزارت و تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رسانم.

به گفته مسلمی، اشاره به نامه‌های دیوان محاسبات مبنی براینکه بایستی طبق قانون اعزام مصوب 1364 با آزمون علمی دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود در حالی است که خود مدیران وزارت علوم می‌دانند از سال‌های گذشته این یک رویه در اداره کل بورس بود که افرادی بدون آزمون انتخاب شده(حتی در زمانی که آزمون اعزام به خارج برگزار می‌شد) و اعزام یا تبدیل به داخل می‌شدند و امکان پیدا کردن موارد زیادی براحتی با بررسی پرونده بورسیه‌های سال‌های قبل از 84 میسر است.

وی گفت: آزمون اعزام به خارج بنا به صلاحدید مسئولان وقت وزارت علوم از سال 1381 به بعد برگزار نمی‌شد و همین مصوبات ملاک عملکرد وزارت در سال‌های 84 به بعد نیز بوده است لذا در سال‌های 85 به بعد از طریق بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی که بنوعی آزمون علمی است، داوطلبان انتخاب می‌شدند. علاوه براین، بهتر بود پاسخ‌های ما به دیوان محاسبات نیز به اطلاع عموم رسانده می‌شد.

مسلمی گفت: بجای دستورالعمل اجرایی مصوب12/12/1368 مصوب‌ وزیر فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ وقت که برای آن زمان تهیه شده بود، دستورالعمل‌های جدید که توسط شورای مرکزی بورس تهیه و به تائید وزیر وقت می‌رسید اجرا می‌شد که به نظر می‌رسد این کار معقولانه‌ای باشد. همچنین، تمام ضوابط تصویب شده در شورای مرکزی بورس - همانطور که در قسمتی از اطلاعیه فوق الذکر نظر وزیر وقت را نوشته اند- به تایید ایشان رسیده می‌شد و این خود مجوز قانونی اجرایی این دستورات بوده است.

وی افزود: به تایید استادان دانشگاه‌های خارج و رایزنان علمی کشور در خارج ، در این سال‌ها کیفیت تحصیل دانشجویان اعزامی بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور بسیار بالا بوده است. در زمان ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان نیز این امر بخوبی خود را نشان می‌داد.

وی اضافه کرد:  همچنین  دانشجویان بعنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در راستای تبیین و معرفی اهداف و برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی اقدامات چشمگیری انجام داده که مورد تقدیر نمایندگان محترم ولی فقیه در خارج از کشور قرار گرفته است. برای مثال برای تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن‌های علمی، هیات‌های مذهبی، تشکیل اردو و برنامه‌های فرهنگی متعدد با همکاری رایزنان علمی و رایزنان فرهنگی اقدامات موثری انجام داده و حتی تعدادی از تشکل‌های از جمله تشکل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا که در سال‌های 76 تا 84 که بعضا در رکود بوده یا فعالیت‌هایی در خلاف منویات نظام انجام می‌دادند را نیز از طریق انتخابات در اختیار گرفته و به دین ترتیب فعالیت‌های علمی و فرهنگی بسیار موثری صورت گرفته است.

به گفته مسلمی، تاکنون بیش از 97 درصد دانشجویان بورسیه اعزامی به خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی برغم دارا بودن شرایط ادامه تحصیلی در مقطع پسا دکتری یا موقعیت شغلی به کشور عزیزمان بازگشته اند.   

وی خطاب به مسئولان وزارت علوم افزود: به اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته‌های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!) اشاره کرده‌اید. که به نظر می‌رسد خوب موضوع در کمیته وزارت بررسی نشده‌است. به اطلاع می رسانم که وی خانمی متعهد و همسر یکی از دانشجویان بورسیه بوده و بورس همراه اخذ کرده‌ است. محل جایابی وی در یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور و با نظر و توصیه استاد ناظر داخلی موضوع تحصیلی در خارج از کشور را تعیین کرده‌اند.

وی گفت: این خانم در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در یکی دانشگاههای ممتاز کشور با معدل بالاتر از 17 فارغ التحصیل شده و جزء استعدادهای درخشان این دانشگاه بوده‌اد.  هم اکنون نیز با داشتن 4 مقاله آی اس آی از یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور استرالیا در رشته رسانه و ارتباطات با تخصص ویژه در رسانه و فرهنگ اندونزی فارغ التحصیل شده و به زبانهای انگلیسی و اندونزیایی  مهارت کافی دارد.

مسلمی ادامه داد: با اعطای بورس همراه به وی هم اکنون با هزینه کم دو نفر با درجه دکتری فارغ التحصیل و به میهن بازگشته‌اند. مگر چند نفر در کشور عزیزمان با کشور اندونزی بعنوان بزرگترین کشور اسلامی در دنیا، که دارای پتانسیل‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراوانی برای تبادل با کشور عزیزمان،  آشنا هستند؟

وی اضافه کرد: مدارک و مستندات تمام دانشجویان بورسیه‌ای که به خارج از کشور رفته‌اند چندین بار توسط کارشناسان و حتی بهمراه استاد راهنمای خارج، دانشگاه خارج و موضوع رساله آنها،  توسط کمیته مشاوران علمی اداره کل بورس که مجموعه‌ای از استادان با تخصص مشابه داوطلب هستند، بررسی می‌شد. در خصوص دانشجویان تبدیل به داخل نیز بررسی انجام می‌شد اما مشابه با رویه‌ای که در سازمان سنجش برقرار است مدارک و اسناد آنها در دانشگاه‌های محل تحصیل تا آخر نیمسال اول تحصیل بررسی و در صورتیکه مشکلی داشتند نتیجه به سازمان ارسال می‌شد.

وی گفت: در خصوص معدل نیز طبق بند 4 صورتجلسه شورای مرکزی بورس مورخ 24 دی ماه سال 1387، در خصوص داوطلبان اعزام به خارج که دارای  معدل 14 و 16 هستند در موارد خاص در شورای مرکزی بورس تصمیم گیری می‌شود که این تصمیم ناشی از آن بود که تعدادی از دانشجویان دکتری پذیرفته شده از طریق آزمون دکتری، که توسط دانشگاه‌ها برای بورس داخل معرفی می‌شدند و روند پیچیده و زمان بر بورس را در دانشگاه محل خدمت آتی طی کرده بودند دارای معدل پایین تر از 14 در کارشناسی و 16 در مقطع کارشناسی ارشد بوده و برای کمک به آنها این تصمیم اتخاذ شده و سپس به داوطلبان خارج از کشور نیز تعمیم داده شد. وی گفت: ضمنا مگر بعضی از تسهیلات ویژه که برای ایثارگران در قوانین کشور دیده شده لازم است در فراخوان نیز قید شود. برای این عزیزان در شرایط ویژه، معدل آنها 90 درصد بقیه لحاظ می‌شد.

مسلمی افزود: دانشجویانی نیز هستند که اگرچه معدل کارشناسی آنها کمتر از 14 بوده اما معدل کارشناسی ارشد آنها بالاتر از 17 بوده و دارای مقالات متعدد هستند و براساس آیین نامه‌های استعداد درخشان یا ورود به دکتری بدون آزمون واجد شرایط هستند. تعدادی دیگر قهرمانان ملی و بین المللی کشور هستند و بعضا هم اکنون در فدراسیون‌های ورزشی موفق کشور نقش کلیدی داشته و اندکی معدل آنها پایین‌تر از حد مورد نظر بود یا سن آنها بیشتر از سن در نظر گرفته است که شورای مرکزی بورس براساس سوابق ارزشمند آنها ارفاقاتی قائل می‌شد.

وی در رابطه با استیضاح وزیر سابق وزارت علوم رضا فرجی دانا گفت: اینکه استیضاح را به مسئله بورسیه گره می زنند، هرچند مطرح کردن تخلف در بورسیه‌ها با یک بداخلاقی اداری بوده که روابط عمومی وزارت نیز به آن اذعان داشت بی تاثیر در استیضاح نبود اما قول‌های وی به نمایندگان پیش از وزارت و عملکرد همکارانش در طول مدت وزارت از عوامل اصلی بود. علاوه براین یقینا اگر ریاست جمهوری طبق برنامه قبلی که قرار بود استیضاح در روز سه شنبه انجام شود در جلسه شرکت می کرد و چند دقیقه ای از عملکرد وی دفاع می کرد یا حداقل دفاع از وی توسط معاون ریاست جمهوری در مجلس انجام می‌شد یا حتی قولی که وی در لحظات آخر جلسه (ساعت 13 که توسط ریاست مجلس شورا مطرح شد) مبنی بر کنار گذاشتن معاونان و مشاوران وزارت را در ابتدا یا روز قبل جلسه اعلام می‌کرد شاید اصلا جلسه ای برگزار نمی‌شد یا حتی با تغییر رای 10 نفر وی می‌توانست در وزارت بماند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها