کد خبر: ۲۶۶۹۱۹
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۱۱ آبان ۱۳۹۳
به گفته محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه سراسری طلاوجواهر، مهمترین عامل کاهش قیمت طلا، افزایش بهای دلار است. احتمالا با توجه به کاهش قیمت جهانی و تعطیلات ایام سوگواری، بعد از کاهش دیروز، قیمت‌ها دیگر افت چندانی را تجربه نخواهند کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه سراسری طلا و جواهر  در خصوص تحلیل وضعیت بازار طلا و ارز گفت: در چند ماه اخیر فروش نفت خارج از قواعد اپک و سازمان‌های نفتی رخ داد و انتظار می‌رفت که با ارزان شدن و کاهش قیمت جهانی نفت تأثیر مستقیمی بر بهای ارزش دلار و همچنین طلا داشته باشد اما چون این فرایند خارج از قاعده و چارچوب سازمان‌های نفتی بود طبیعتاً اثر خاصی را روی قیمت‌ها نگذاشت.

وی با بیان اینکه اخیراً قیمت جهانی طلا کاهش پیدا کرده ادامه داد: اکنون کاهش قیمت طلا تابع شرایطی خاص و متأثر از سه عامل اساسی است، بالا رفتن ارزش دلار اولین عامل کاهش قیمت طلا است که این بالا رفتن نیز ناشی از تغییر ندادن نرخ بهره و موکول شدن افزایش آن به سال 2015 در آمریکا، گزارش رضایتمندی از بازار کار در آمریکا و همچنین توقف خرید اوراق قرضه است، این عوامل باعث افزایش قیمت دلار و شوک قیمتی به طلای جهانی شد.

کشتی آرای در خصوص تأثیرات قیمت نفت افزود: طبیعی است مسائل اقتصادی در چارچوب قواعد خود تغییراتی را ایجاد می‌کند و اتفاقات و مسائلی که خارج از چارچوب قواعد اقتصادی باشد مسلماً تأثیری روی قیمت‌ها نخواهد داشت از این رو این روزها کاهش قیمت نفت به دلیل عرضه بیش از حد و خریدوفروش آن خارج از قواعد و چارچوب مسائل نفتی انجام شده که در نتیجه در این مقطع تأثیری بر قیمت طلا و ارز نداشته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر سه عامل، ثابت ماندن و یا افزایش نرخ بهره که به سال 2015 موکول شد، توقف و قطع کامل خرید اوراق قرضه و سومین عامل آمار و شاخص رضایتمندی از بازار کار در آمریکا را بر تقویت دلار در مقایسه با سایر ارزها مؤثر دانست.

وی در رابطه با بازار داخل، با اشاره به ایام سوگواری در هفته جاری خاطرنشان کرد: در این ایام که بازارهای اصلی کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و با توجه به کاهش تقاضا و دادوستدها در بازار و شوک قیمتی که از دیروز به بازار طلا وارد شده است، طبیعی است که دادوستدها به حداقل خود رسیده و تقاضا کاهش یابد البته عرضه به‌اندازه کافی وجود دارد و باوجود اینکه قیمت‌ها تابعی از قیمت جهانی است بنابراین به کف واقعی خود رسیده است.

کشتی آرای پیش‌بینی کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی و تعطیلی این هفته به مناسبت ایام سوگواری، قیمت‌ها تغییر چندانی بعد از کاهشی که صبح دیروز داشت تجربه نکند.

نتیجه مثبت مذاکرات کاهش قیمت را در پی دارد

احمد وفادار کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با بازارخبر روند کاهش قیمت طلا در کشور را متأثر از قیمت جهانی آن دانست و گفت: با توجه به افت قیمتی این فلز گران‌بها در جهان که طی 2 روز گذشته 27 دلار کاهش را تجربه کرده از دلایلی متفاوتی چون کاهش نرخ بیکاری آمریکا نشأت گرفته باشد.

وی در ادامه، دلیل کاهش قیمت در بورس‌های جهانی را افزایش نرخ سهام در آمریکا ذکر و تصریح کرد: این کاهش دلیلی برای هدایت سرمایه‌گذاران از طلا به سمت تولیدات دیگر شد.

وفادار افزود: این روند قیمتی در ایران نشأت گرفته از قیمت جهانی است قیمت دلار در ایران هیچ کاهشی نداشته و تفاوتی بین روزهای هفته گذشته و امروز مشاهده نکردیم؛ و تنها کاهش قیمت طلا در نتیجه افت بهای جهانی آن را شاهد بودیم، به‌نحوی‌که هفتهٔ گذشته قیمت هر اونس 1230 دلار به پایین تا امروز به 1187 دلار رسیده است.

این کارشناس اقتصادی و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه بازار طلا را نمی‌توان در درازمدت پیش‌بینی کرد گفت: اکنون وضعیت بحرانی در خاورمیانه حاکم است، درگیری گروهک منافق داعش و نیروهای آمریکایی و عراقی و آغاز همکاری ترکیه با کشورهای غربی در برخورد با داعش که این نیز یکی از دلایل کاهش قیمت طلا و افزایش قیمت دلار در برابر دیگر ارزها است.

وفادار در رابطه با نتیجه مذاکرات ژنو و تأثیر آن در بازار داخل افزود: اگر نتیجه مثبتی حاصل شود مطمئناً با کاهش قیمت روبرو هستیم چنانچه این نشت نتیجه دهد و حق‌وحقوق ایران را به رسمیت بشناسند و از تحریم‌ها کاسته شود قیمت دلار در ایران با افت شدیدی روبرو خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها