کد خبر: ۲۶۸۲۳۶
زمان انتشار: ۲۳:۳۳     ۱۷ آبان ۱۳۹۳
ضعف امور مالیاتی و گمرک منجر به جوسازی علیه کارت بازرگانی شد، رشد ۳۶درصدی صادرات زعفران ایران به ۴۸ کشور دنیا، صادرات نفت کردستان عراق به ارزش ۳ میلیارد دلار با همکاری ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه هفدهم آبان ماه 1393 به شرح زیر است:

* درخواست تجدیدنظر در حکم داوری بین‌المللی پرونده کرسنت ارسال شد/ شانس ایران چقدر است؟


منابع آگاه در وزارت نفت تایید می‌کنند لایحه درخواست تجدیدنظر ایران درباره رای دیوان داوری بین‌المللی در مورد پرونده کرسنت به این دیوان ارسال شده است اما کارشناسان حقوقی امید چندانی به تغییر رای داوری به نفع ایران ندارند.

بر این اساس علیرغم آنکه در دو شور قبلی داوری با توجه به اسناد به دست آمده از دفتر عباس یزدانپاه و ارائه آن توسط نهاد مبارزه با فسادهای سازمان یافته انگلستان SFO به داوری، وقوع فساد در این قرارداد به اثبات رسید، اما پس از مسائل مطرح شده در جریان رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم و به خصوص اظهارات متناقض مقامات اسبق نفتی ایران از جمله بعضی وزرا و معاونین وزرای اسبق نفت به نفع قرارداد کرسنت -علیرغم آنکه همه این مقامات پیش‌تر انتقادات علنی و شدیدی را علیه قرارداد مطرح کرده بودند – وکلای شرکت اماراتی با ترجمه این اظهارات و ارائه آن به دادگاه، مساله فساد در این قرارداد و اجرایی نشدن آن از سوی ایران را یک مساله سیاسی داخلی جلوه دادند و به همین دلیل بررسی فساد به طور کلی از دستور کار داوری خارج شد. با خارج شدن مساله فساد و پرداخت رشوه برای عقد این قرارداد از دستور کار داوری طبیعتا حکم داوری به ضرر ایران صادر و ایران موظف به اجرای این قرارداد شد.

* شماره‌گذاری وانت پیکان از سرگرفته شد


پلاک‌گذاری وانت پیکان که از 7 آبان ماه متوقف شده بود، امروز از سر گرفته شد. عبدالله بابایی، معاون فروش ایران خودرو در این باره به فارس گفت: با وجود اینکه تولید وانت پیکان تنها تا پایان سال جاری انجام خواهد شد و این موضوع قبلاً مصوب شده است، پلیس شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرده بود که امروز این مشکل برطرف شد.

*‌ برای انتشار اطلاعات در سایت بانک از اول آذر آماده‌ایم


مدیرعامل بانک ایران‌زمین در راستای اجرای دستورالعمل «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری» از قرار دادن اطلاعات روی خروجی سایت بانک خبر داد. بنابه این گزارش، براساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری مکلفند، تا اول آذر ماه اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی،‌ اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک، اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی و شاخص‌های مرتبط با تسهیلات کلان و تسهیلات به اشخاص مرتبط، سرمایه‌گذاری و مشارکت حقوقی، مطالبات غیر جاری، دارایی‌های ثابت (اموال غیرمنقول و تملیکی) و کفایت سرمایه را روی خروج سایت خود قرار دهند.

 * تحقیق و تفحص از اتاق تعاون ایران به دلیل تعویق در برگزاری انتخابات


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق تعاون ایران به دلیل عدم برگزاری انتخابات گفت: دلیلی برای به تعویق افتادن انتخابات اتاق وجود ندارد.

جعفر قادری در مورد دلایل این تقاضا گفت: قانون تعاون در مجلس اصلاح و به تصویب رسید و انتظار ما این بود که طبق قانون جدید زمینه برگزاری انتخابات اتاق تعاون سریع‌تر فراهم شود، اما ظاهراً کسانی که در اتاق تعاون هستند، نمی‌خواهند این کار انجام شود.

* سرگردانی 12 ساعته مسافران زاگرس‌ایر در فرودگاه مشهد/ خبری از هواپیمای جایگزین نیست


مسافران پرواز ساعت 11:45 شب گذشته زاگرس‌ایر که قرار بود با هواپیمای این ایرلاین از مشهد به تهران جابجا شوند، کماکان بدون هیچ خدمات پذیرایی در فرودگاه سرگردان هستند، در حالی که اگر هواپیمای جایگزین وجود داشت، میزان معطلی در فرودگاه کاهش می‌یافت.

یکی از مسافران پرواز  در این باره به فارس گفت: قرار بود با پرواز مشهد-‌تهران شرکت هواپیمایی زاگرس به شماره پرواز 4002 شب گذشته به سمت تهران حرکت کنیم، اما هرچه منتظر ماندیم، برای سوار شدن هواپیما اعلامی از سوی مسئولان فرودگاه انجام نشد.

* پیشنهاد به وزارت صنعت برای حذف کارت بازرگانی/ ضعف‌ مالیاتی و گمرک منجر به جوسازی علیه کارت بازرگانی شد


رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران معتقد است، ضعف‌ موجود در سازمان امور مالیاتی و گمرک در سال‌های اخیر منجر به جوسازی علیه کارت بازرگانی شد و در هیچ جای دنیا برای فعالیت اقتصادی کارت بازرگانی استفاده نمی‌شود، لذا پیشنهاد حذف آن را به وزارت صنعت داده‌ایم.

مجیدرضاحریری با اشاره به تأثیر مسائل اقتصادی بازار و تحریم‌ها بر فعالیت‌های تجاری بازرگانان به این نکته اشاره کرد که در دو سال اخیر آمار کارت‌های بازرگانی اتاق تهران از 18 هزار به 12 هزار و اندی رسیده است و بیشتر کارت‌ها تمدید شده، تا اینکه بخواهیم کارت جدیدی صادر کنیم.

* فردا پایان سرشماری بخش کشاورزی/ آیا کاهش تعداد بهره‌برداران به معنای افزایش بهره‌وری کشاورزی است


فردا یکشنبه سرشماری بخش کشاورزی در سال جاری به پایان می‌رسد، در حالی که آمارها حکایت از کاهش حدود یک میلیون بهره‌بردار کشاورزی دارد.

براین اساس طبق آخرین خبرها 75 درصد پیشرفت فیزیکی برای شناسایی بهره‌برداران کشاورزی وجود داشته است و در این راستا بیش از 3 میلیون بهره‌بردار کشاورزی و دامداری شناسایی شده‌اند.

* رشد 36 درصدی صادرات زعفران ایران به 48 کشور دنیا/ عوارض صادراتی زعفران لغو شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه لغو عوارض صادراتی زعفران باعث افزایش صادرات این محصول شده است، گفت: مقایسه مقدار صادرات زعفران در 6 ماهه اول 92 و 93 حاکی از رشد 36 درصدی صادرات از نظر وزنی و ارزشی است.

غلامرضا میری با بیان اینکه میزان تولید قابل پیش‌بینی نیست، افزود: براساس وضعیت رسیدگی کشاورزان برای افزایش راندمان تولید و همچنین افزایش سالانه تقریبا 10 درصد سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود که تولید امسال از تولید سال گذشته که بین 270 الی 300 تن بود کمتر نشود.

* آخرین رایزنی‌‌ با دستگاه‌ها برای پلمب مخزن سوخت کامیون‌های ترک/ انتخاب 4 مسیر جایگزین ترانزیت از ترکیه


مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه در حال هماهنگی با ارگان‌های دست‌اندرکار مرزی برای پلمب مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه در مرز‌های کشور هستیم، از اعمال دقیق قوانین مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: چهار مسیر جایگزین مسیر ترکیه برای ترانزیت در نظر گرفته‌ایم. ‌‌

عطرچیان با اشاره به مصرف سوخت ارزان ایران توسط کامیون‌های ترک و اینکه حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سوخت ارزان ایران نشده‌اند، ‌گفت: ‌‌ترکیه‌ بر این اساس درخواست داده بود، ایران مخزن سوخت کامیون‌های آنها در مرز ایران را پلمب کند و ما برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم که این پلمب انجام شود.

* نفت کردستان عراق به ارزش 3 میلیارد دلار با همکاری ترکیه صادر شد


منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد: از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بالغ بر 2.87 میلیارد دلار نفت خام صادر کرده است.

یکی از مبادی صادرات نفت کردستان عراق خط لوله واصل این منطقه با بندر جیهان ترکیه است که 21.5 میلیون بشکه از نفت این منطقه از طریق همین خط لوله به ترکیه منتقل و از آنجا به دیگر کشورها صادر شده است. مابقی نفت صادراتی کردستان عراق توسط کامیون های نفت کش به شهر مرسین ترکیه منتقل شده است، که این حجم نیز توسط ترکیه به دیگر کشورها صادر شده است.

* بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به صنعت برق/ تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیازمند بهبود مناسبات است


رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران به صنعت برق بازگشته است، گفت: ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را داراست، اما باید مناسبات بین‌المللی را نیز افزایش دهیم.

نهاوندیان با تأکید بر اینکه قدم مهم و دشوارتر این است که رونق در تمام بخش‌های اقتصادی آغاز شود،گفت: خروج از رکود قدم دوم است که خوشبختانه دولت با ارائه لایحه خروج از رکود به مجلس این قدم را برداشته است و خوشبختانه رشد مثبت در برخی بخش‌های اقتصادی را شاهد هستیم.

* 80 درصد ایمیل‌های جهان هرزنامه است/عزم جدی سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با هرزنامه‌ها

با توجه به اینکه 80 درصد از ایمیل‌های ارسالی در جهان را هرزنامه ها تشکیل می‌دهند، اتحادیه بین المللی مخابرات و جامعه اینترنت (Internet Society) به دنبال مقابله جدی با این مشکل هستند.

حال این اتحادیه با همکاری جامعه اینترنت به دنبال یافتن راه‌هایی به منظور مقابله با هرزنامه‌ها و جلوگیری از وارد آمدن خسارات مادی و معنوی به کشورهای جهان و به خصوص کشورهای در حال توسعه است. بدین منظور برای افزایش درک عمومی در مورد این مشکل و ابداع ابزار و روش های جدید تلاش خواهد شد.

* حذف «ددد» یک‌ساله شد/ از تجربه ناموفق حذف خریدهای گروهی در بورس تا علت مخالفت‌ها


اواسط آبان سال 92 یکی از چالشی‌ترین تصمیمات در معاملات خرید گروهی بازار سهام پس از دو بار تجربه ناموفق عملیاتی شد و به همین بهانه روند شکل‌گیری کد «ددد» تا دلایل مخالفت با حذف آن و دیگر مشکلات سهامداران به تفصیل بیان شد.

خرید گروهی یا اصطلاحا ددد سه حرفی است که در هیچ نام خانوادگی وجود ندارد، انتخاب شد؛ مشکلات خریدهای ددد به این دلیل ایجاد شد که در گذشته خریدها دستی و فرآیند تخصیص و خرید کند و زمان بر بود، این خرید گروهی حتی قبل از ورود سیستم جدید معاملات نیز وجود داشت، اما سیستم نرم‌افزاری قبلی بورس که از یک شرکت کانادایی خریداری شده بود، بر اساس معاملات بورس کانادا که یک بازار معامله‌گر محور است طراحی و خریداری شده بود و در نتیجه قابلیت خرید گروهی نیز فعال بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها