کد خبر: ۲۷۱۳۰۲
زمان انتشار: ۲۱:۵۳     ۲۷ آبان ۱۳۹۳
جان کیلدوف سرمایه گذار گروه اگین کپیتال در وال استریت در مقاله ای برای سی ان بی سی از احتمال سقوط قیمت نفت به سطح پنجاه دلار خبر داده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛وقتی قیمت نفت و گازوئیل در حال افزایش است ، تحلیلگران بازار نفت مثل من ، تلاش می کنیم مصرف کنندگان را با ذکر این ضرب المثل قدیمی آرام کنیم که : هیچ درمانی برای افزایش قیمت ، بهتر از افزایش قیمت نیست . 

تحلیل مختصر نحوه عملکرد بازار کالا ، احتمالا رانندگانی را که باید صد دلار یا حتی بیشتر ، برای پر کردن باک خودروی شاسی بلند خانوادگی خود بپردازند بیشتر خشمگین خواهد کرد. آنها در آن لحظه ناراحتی نمی توانند درک کنند نیروهای بازار، تا چه حد می توانند کارا باشند .
اما همین نیروهای بازار دقیقا علت کاهش فعلی قیمت نفت هستند . کاهشی که احتمالا تا رسیدن قیمت به بشکه ای کمتر از 50 دلار در ماههای پیش رو ادامه خواهد داشت.
وزارت انرژی ایالات متحده روز پنجشنبه در گزارش موجودی هفتگی خود، خبر داد تولید نفت ایالات متحده به بیش از 9 میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین حد در 29 سال گذشته محسوب می شود. برای اینکه دقیقا متوجه شوید این رقم چه معنی دارد : در حال حاضر ایالات متحده از نظر تولید نفت تنها یک قدم با عربستانی فاصله دارد که روزی 9.6 میلیون بشکه نفت تولید می کند .
افزایش تولید نفت ایالات متحده مرهون موفقیت عظیم یک تکنولوژی تازه تولد یافته است : شکست هیدرولیکی ( یا آنگونه که معروف است:فرکینگ) . تکنولوژی که میلیونها بشکه نفت و میلیونها متر مکعب گاز را آزاد کرده است . آنهم از زمینهائی که تصور می شد از سوختهای فسیلی بی بهره است .
بخش دوم کاهش قیمت نفت ، به دلیل ارتقاء چندین خط لوله ای اتفاق افتاده که در واقع جهت جریان نفت را تغییر داده اند . آنها نفت را از میانه کشور به ساحل خلیج ، جائی که در آن به پالایشگاههای کشور عرضه می شود ، انتقال می دهند .
این تغییر از آن جهت بسیار تاثیر گذار بوده است که تجهیزات ذخیره سازی ساحل خلیج ، اغلب در حداکثر ظرفیت به کار گرفته شده اند . ایالات متحده تقریبا واردات نفت خام را از کشورهای غرب آفریقا مانند نیجریه ، که پیش از این عرضه کننده مهمی برای آمریکا محسوب میشد، متوقف کرده است.
کشورهای عضو اوپک در حال حاضر مشغول تلاش برای سرپا نگهداشتن قیمت نفت و یافتن خریدار برای محصولات خود هستند . در چندین ماه گذشته بسیاری از تانکرهای نفت معطل مانده و در انتظار حرکت به سمت بندرها و خالی کردن محموله خود هستند . عربستان سعودی ، کویت و ایران در حال جنگ بر سر اطمینان از در اختیار گرفتن بازار چین و سایر خریداران آسیائی هستند .
تولید دوباره نفت در لیبی ، علیرغم جنگ خشن دو گروه رقیب برای در دست گرفتن حکومت در این کشور ، به اضافه عرضه بالای نفت افزوده است . به گزارش اقتصادنیوز علاوه بر این حتی با وجود داعش در عراق ، صادرات نفت این کشور در حال افزایش و رسیدن به میزان قبل از وقوع جنگ است .
کردها سرانجام توانستند به توافقی با بغداد دست پیدا کنند که به آنها اجازه خواهد داد صادرات نفت از شمال عراق را در ماههای آینده افزایش دهند . اینها هنوز کافی نیست؟ خوب ، تولید نفت دریای شمال قرار است در ماه دسامبر 11 درصد افزایش یابد .
به عبارت دیگر ، افزایش تولید از همه طرف بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داده است .
چندین عضو اوپک خواستار اعلام کاهش تولید در اجلاس بعدی شده اند ، اما همه آنان منتظرند تا عربستان بار عمده کاهش تولید را بر عهده بگیرد ، اتفاقی که مسلما روی نخواهد داد . با استناد به بیانیه گیج کننده ای که وزیر نفت عربستان در این هفته منتشر کرد ، این کشور تمایلی به کاهش تولید ندارد .
سهم بازار برای عربستان فاکتوری مهمتر از قیمت است چون تمایل دارد موقعیت خود را حفظ کند . مقامات عربستان اعتقاد دارند با هزینه اندک تولیدی که با آن روبرو هستند می توانند رقبائی را که هزینه تولید بالاتری دارند از میدان خارج کنند . البته تولید کنندگان آمریکائی - باروش فراکینگ- نیز جزو این رقبا هستند که قرار است از بازار خارج شوند .
بنابراین احتمالا جلسه اوپک که در روز شکرگزاری برگزار خواهد شد ، با شکست و حتی شاید نزاع به پایان خواهد رسید و مرحله ای دیگر از کاهش قیمت نفت را سبب خواهد شد .
تا ماه مارس سال آینده تولید نفت ایالات متحده به 9.5 میلیون بشکه در روز یا حتی بیشتر از این مقدار خواهد رسید . با به پایان رسیدن زمستان ، تقاضا در بازار جهانی نیز کاهش خواهد یافت که فشار بیشتری در جهت کاهش بر قیمتها را سبب خواهد شد .
تمام تولید کننده ها ، باید شروع به کاهش قیمتهای انتظاری خود به حدود 50 دلار برای هر بشکه کنند . رئیس جمهور روسیه ، پوتین، از همین الان برای کاهش " فاجعه بار " قیمت نفت آماده شده است .
بالاخره اتفاقی رخ خواهد داد . یا عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک مجبور خواهند شد تولید خود را کاهش دهند و یا تولیدکنندگان نفت ایالات متحده از افزایش قیمت نفت ناامید شده و تسلیم خواهند شد
روند افزایش تولید نفت ،غیر از سود سرشار برای مصرف کنندگان ، تبعاتی دیگر هم خواهد داشت . بالاخره همانطور که گفتیم ، هیچ درمانی برای کاهش قیمتها ، بهتر از کاهش قیمت نیست .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها