کد خبر: ۲۷۱۹۸۶
زمان انتشار: ۲۱:۲۵     ۲۹ آبان ۱۳۹۳
درحالیکه هم اکنون جوانان با هزار مشکل درسر راه ازدواج روبرو هستندو درحالیکه این جوانان با تورم و گرانی بی امان دربازار مواجه هستند و برای تامین امکانات اولیه زندگی مواجه هستند؛ وام ازدواج دربیشتر بانکها متوقف شده است .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ این درحالی است که دولت بر سیاستهای افزایش ازدواج و جمیعیت تاکید دارد اما درمقابل بانکهایی که گفته میشد قرار است وام ازدواج بپردازند از این کار طفره رفته و بجای پرداخت وامهای 5 میلیونی تنها 3 میلیون وام به زوجهای جوان پرداخت میکنند تا امار عملکردشان بالا برود .

درعین حال این جوانان هستند که نمیتوانند با این رقم حتی ضروری ترین وسایل زندگی مورد نیازشان را تهیه کنند ، شما درنظر بگیرید درحالیکه ساده ترین تخچال یا گازخوارک پزی یا بخاری و لباسشویی بیش از یک میلیون قیمت دارد یک جوان چگونه میتواند با سه میلیون زندگی را اغاز کند.

دراین راستا معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: وام ازدواج یکی از مشکلات جوانان است و اکنون موضوع اصلی بالا رفتن سن ازدواج، اشتغال و مسکن است.

درعین حال مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت تسهیلات ازدواج با وام سه میلیون تومانی است نه پنج میلیون تومانی، گفت: این تصمیم برای تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج اتخاذ شده است.

 اصغر میرمحمد صادقی در خصوص اخبار منتشره درباره توقف پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی ازدواج، تاکید کرد که بانک ها برای تسریع در امور مربوط به متقاضیان تسهیلات ازدواج و پرداخت و یا عدم پرداخت وام پنج میلیون تومانی خود باید تصمیم گیری کنند.

وی با بیان آنکه اگر بانک ها مازاد منابع قرض الحسنه دارند می توانند تسهیلات پنج میلیون تومانی پرداخت کنند، گفت: کل تسهیلات پرداختی ازدواج طی 7 ماه اول سال های گذشته 450 تا 500 هزار فقره بوده که این رقم در هفت ماهه ابتدای سال جاری به 730 هزار فقره افزایش یافته است.

میرمحمد صادقی اظهار امیدواری کرد که با تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج دیگر هیچ متقاضی تسهیلات مربوط به سال 92 به بعد در سامانه ازدواج باقی نمانده باشد.

این درحالی است که  شورای پول و اعتبار سال 91 مصوبه ای داشت که طبق آن زوج های جوان متقاضی وام ازدواج در صورت داشتن شرایط می توانستند تسهیلات قرض الحسنه ۵ میلیون تومانی از شعب بانک ها دریافت کنند.

این مصوبه در قالب بخشنامه ای البته به شعب بانک ها هم ابلاغ و با قید یک تبصره تاکید شد که شعب در صورت دارا بودن منابع می توانند این تسهیلات را به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند.

***مشکل تا ۲ ماه آینده حل می‌شود

دراین راستا البته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر اقتصاد قول مساعد داده است تا در دو ماه آینده مسئله پرداخت وام‌های ازدواج سر و شکل مناسبی پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمد رجایی اظهار کرد: باید یک تحول اساسی در نظام بانکی کشور ایجاد شود و در این زمینه مجلس برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام داده است و طرحی قرار است در این زمینه برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا طراحی شود.

وی افزود: نتیجه این مسئله ساده سازی در اجرای عملیات بانکی خواهد بود و در کنار آن تغییر ساختار بانکی براساس قانون جدید مدنظر قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وام ازدواج و مشکلات مطرح شده در این زمینه بیان کرد: مسئله اصلی در این زمینه کمبود منابع است که قرار بود از محل منابع قرض الحسنه تامین شود که البته این منابع کفایت نمی‌کرد.

***توقف کامل پرداخت وام ازدواج 5 میلیونی

درهمین حال گزارش میرسد که توقف کامل پرداخت وام 5 میلیونی ازدواج و تبدیل آن به 3 میلیون تومان با اطلاعیه بانک مرکزی در سامانه وام ازدواج و بازگشت بانک مرکزی به مصوبه پیش از سال 90 در حالی کلید خورد که پرداخت دوباره وام 5 میلونی نیازمند تصمیم‌گیری دوباره بانکی‌ها است.

بانک مرکزی در حالی در سامانه وام ازدواج، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین را مبلغ 30 میلیون ریال اعلام کرده است که چندی پیش مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، اولویت پرداخت را با وام 3 میلیون تومانی و نه 5 میلیون تومانی اعلام کرده بود.

این در حالی است که پیش از این تصمیم بانک مرکزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 90 بانکها به متقاضیان واجد شرایط وام 5 میلیون تومانی می پرداختند، اما با مشکلات ایجاد شده برای پرداخت وام ازدواج و افزایش تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات ازدواج، این وام به 3 میلیون تومان کاهش یافت.

اخیرا نیز بانک مرکزی به صراحت در سامانه وام ازدواج اعلام کرده است که بانکها فقط وام 3 میلیون تومانی می پردازند و دیگر خبری از وام 5 میلیونی نیست و این به معنای عقبگرد بانک مرکزی به پیش از ابلاغ مصوبه سال 90 است.

سال گذشته در مقطعی پرداخت وام ازدواج توسط بانکها متوقف شده بود که با تمهیداتی از سوی بانک مرکزی و نظام بانکی دوباره از سر گرفته شد که یکی از این تصمیمات کاهش میزان وام ازدواج از 5 میلیون تومان به 3 میلیون تومان بود.

البته مدت زمانی پس از اجرایی شدن تمهیدات وام ازدواج 5 میلون تومان بود، اما این میزان در حال حاضر به 3 میلیون به صورت کامل کاهش یافته است.از سوی دیگر هم اکنون بانکها برای تسریع در امور مربوط به متقاضیان تسهیلات ازدواج و پرداخت و یا عدم پرداخت وام 5 میلیون تومانی خود باید تصمیم گیری کنند.

درهمین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: قانون تسریع در پرداخت وام ازدواج و مسکن جوانان که از سوی مجلس تصویب شده است از سوی متولی آن یعنی وزارت ورزش و جوانان به اجرا در نمی آید.

***انتقاد از پرداخت نشدن وام 5 میلیونی ازدواج

اما طی روزهای اخیر یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تناقض دولت و بانک مرکزی در اعلام رقم تخصیص داده شده به وام ازدواج انتقاد کرد و گفت: از زمان اعلام ارایه وام 5 میلیون تومانی از سوی دولت رقم تخصیص داده شده کمتر از 10 درصد جامعه هدف رادر بر می گرفت.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اعلام بانک مرکزی مبنی بر ارایه وام 3 میلیونی ازدواج به زوجین و بلاتکلیفی وام 5 میلیون تومانی، افزود: در همان ابتدا که از سوی دولت پرداخت وام ازدواج اعلام شد تحقق آن بعید به نظر می‌رسید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ارایه وام 5 میلون تومانی ازدواج به متقاضیان، نیازمند آماده بودن زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی آن است درحالی که این زمینه فراهم نبود و طرح پرداخت وام 5 میلیونی تنها توقعاتی را در بین جوانان ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: از همان زمانی که ارایه وام 5 میلیون تومانی از سوی دولت اعلام شد، رقم تخصیص داده شده کمتر از 10 درصد جامعه هدف را در بر می گرفت که همین امر از ابتدا نشان دهنده ناموفق بودن طرح بود.

جعفرزاده ایمن‌ابادی با بیان اینکه از دولت درخواست کردیم که تنها به صحبت‌های شعاری بسنده نکند، یادآور شد: این اقدامات منجر به شکل گیری انتظارات در جامعه می‌شود درحالی که دولت از انجام آن عاجر است.

وی با تاکید بر اینکه رفع معضل اشتغال، مسکن و ازدواج از مطالبات امروز جوانان است، افزود: ‌ایجاد تسهیلات رفاهی مورد مطالبه جوانان است و باید همه قوا تلاش خود را به کار گرفته تا این معضلات رفع شود اینکه بانک مرکزی اعلام کند وام ازدواج به جوانان داده خواهد شد اما متولی اصلی آن از ارایه این خدمت سر باز زند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم، ادامه داد:‌ در ابتدا سخنگوی دولت رقمی را برای وام ازدواج اعلام کرد و بانک مرکزی عدد دیگری را برای ارایه این تسهیلات مطرح کرد که این دو با یکدیگر متناقض بود و بدون‌شک جز حس بدبینی برای مردم و جوانان اثر دیگری نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ به طور حتم لازم است ابتدا منابع مالی ارایه تسهیلاتی همچون وام ازدواج تعیین شود و سپس دستورالعمل‌ها ارسال شود این اقدام زمینه ساز هماهنگی بین دستگاه‌ها شده و توقع در جامعه را پدید نمی‌آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها