أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۷۴۹۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۰ آذر ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس- برخی شناورهای لجستیک که تا پیش از این، قدرت تهاجمی نداشته و مآموریت آنها سوخت‌رسانی، نیروبری و گشت‌های دریایی بود، حالا به سامانه‌های جدید راداری و موشکی نیز مجهز شده‌اند.

 با ساخت اولین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران با نام جماران در سال 88 روند ساخت شناورهای جدید در قالب پروژه موج آغاز شد و اکنون نیز دیگر ناوشکن‌های جدید این کلاس با نام «دماوند» در آستانه رونمایی قرار گرفته و ناوشکن «سهند» نیز مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که البته اولی در دریای شمال و دومی در آبهای جنوب و بالطبع در ماموریت های آبهای دوردست حضور خواهد داشت.

از آنجا که ساخت این شناورها زمان‌بر هستند، صنعت دفاعی و بخصوص نیروی دریای ارتش به صورت همزمان با توجه به تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عمردهی انقلابی و ایجاد تغییرات اساسی در شناورهای قدیمی خود، آنها را به سامانه‌های مجهز روز در حوزه های مختلف ازجمله ناوبری، راداری و سامانه‌های موشکی و توپخانه مجهز کرده‌اند.

در همین راستا، امروز صبح و بمناسبت هفتم آذر (روز نیروی دریایی) و در آستانه رزمایش دریایی ولایت 93، 6 فروند شناور که تا پیش از این در ماموریت‌های لجستیک و گشت دریایی به کار گرفته می شدند، با تجهیز به سامانه‌های جدید رزمی به شناورهایی تبدیل شدند که می توانند با بکارگیری سامانه های موشکی سطح به سطح، قدرت دریایی ارتش را در آبهای جنوب و دریای عمان بیش از پیش افزایش دهند. این شناورهای از کلاس سیریک و کلات و شناورهای گشت دریایی فجر، شمس، نور و فتح بودند که پس از تجهیز به سامانه‌های موشکی، با حضور امیر سرلشکر عطاء‌الله صالحی فرمانده کل ارتش به ناوگان دریایی نداجا ملحق شدند.

برای نمونه، ناوچه‌های کلاس سیریک همچون دیگر شناورهای لجستیک، تا پیش از این، قدرت تهاجمی نداشته و مآموریت آنها سوخت‌رسانی، نیروبری و گشت‌های دریایی بود اما حالا این شناورها به سامانه‌های جدید راداری و موشکی نیز تجهیز شده‌اند.

علاوه بر این، امروز 3 فروند بالگرد اورهال شده و ارتقا یافته نیز به ناوگان هوایی نداجا پیوستند.

چند روز قبل امیر سیاری در نشست خبری خود از آزمایش جدیدترین اژدر نیروی دریایی در منطقه جاسک خبر داد و گفت که این اژدر قدرتمند، قابلیت شلیک از زیردریایی، شناورهای سطحی و سامانه‌های هوایی -ازجمله بالگرد- را دارد.

امروز 2 فروند بالگرد SH3D (ملقب به سلطان دریا) با ماموریت مقابله با تهدیدات زیرسطحی، پس از ارتقا و اورهال توسط شرکت پنها به ناوگان دریایی ارتش پیوست که اژدرهای جدید نداجا نیز برروی آنها نصب شده بود.

همچنین امروز شاهد الحاق یک فروند بالگرد موشک انداز AB212 مجهز به موشک هوا به سطح (ارتقا یافته توسط پنها) و یک فروند هواناو موشک انداز دیگر بودیم.

هواناوها یا همان هاورکرافت‌ها پیش از این، بیشتر در ماموریت‌های گشت دریایی و ترابری نیرو و تجهیزات بکار می‌رفتند اما چند سالیست که نیروی دریایی این هواناوها را نیز به موشک‌های سطح به سطح تجهیز کرده است.

موشک‌های کروز دریایی نور و قادر بروی این هواناو نصب شده است.

یک فروند هواپیمای بال‌ثابت F27 نیز پس از اورهال و تعمیرات اساسی به یگان دریایی ارتش ملحق شد. از این هواپیما در ماموریت‌های گشت و شناسایی استفاده می‌شود.

همه این سامانه‌ها با هم مشت ارتش را در رزمایش امسال محکم‌تر خواهد کرد؛ رزمایشی که گستره آن تا مدار 10 درجه شمالی در اقیانوس هند خواهد بود.

موشک های کروز دریایی «نصر»، «ظفر»، «نور»، «قادر» و «قدیر» از بُرد کوتاه تا بُردهای 250 و 300 کیلومتری، سامانه‌های بومی هستند که بر روی شناورها و بالگردهای نیروی دریایی ارتش نصب می‌شوند.

** مشخصات برخی از این موشک‌ها به شرح زیر است:

* نصر؛ شلیک به غول‌های 3هزار تُنی

موشک «نصر1» که قادر است شناورهای 3 هزار تُنی را منهدم کند، در کلاس موشک‌های کوتاه بُرد با قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها و بالگردها محسوب می‌شود.

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.

موشک کروز «نصر بصیر» نیز نسل جدید این موشک است که در شهریور ماه سال جاری با حضور رییس جمهور رونمایی‌شد.

این موشک، علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی، با داشتن سر جستجوگر بدون انتشار، به ویژگی عملیات در سکوت و هوشمندی مجاز شده است که می‌تواند در ارتقاء توان دریایی نیروهای مسلح مؤثر باشد.

* موشک نور؛ معروفترین موشک کروز دریایی

یکی از دستاوردهای موثر صنعت موشکی در حوزه کروز‌های دریایی، موشک نور با بُرد بیش از 120 کیلومتر بود که در مقاطع مختلف اخبار تحویل انبوه آن به یگانهای رزم دریایی سپاه و ارتش در رسانه ها منتشر شد.

شلیک موشک نور از ناوشکن سبلان

این موشک نیز قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

البته با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است.

* موشک «قادر»؛ واکنش سریع 200کیلومتری ایران به متجاوزان

«قادر» یکی دیگر از موشک‌های کروز دریایی ایران است که خط تولید آن در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال 90 با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد.

شلیک موشک قادر از ساحل

موشک کروز دریایی قادر که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهور  وقت رونمایی شد، در کوتاه ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید.

پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت الشعاع قرار دهند اما متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوا و فضا با تولید و تحویل انبوه موشک قادر، علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های بالای خود در تامین نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان، یکبار دیگر دروغ بودن ادعای رسانه‌های غربی را اثبات کردند.

این موشک با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.

پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش یافت.

به گفته امیر دریادار دوم عباس زمینی فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش، اخیر 10 فروند شناور لجستیکی نداجا به سامانه‌های موشکی مجهز شده و یا در حال تجهیز هستند که اسامی برخی از این شناورها به شرح زیر است:

نام شناور نام موشک وضعیت
سیریک نور و قادر آماده
کلات نور و قادر آماده
گناوه نور و قادر آماده
فجر نصر آماده
فتح نصر آماده
نور نصر آماده
شمس نصر آماده
نجم نصر در حال نصب

ا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها