کد خبر: ۲۷۵۴۲۵
زمان انتشار: ۲۳:۰۸     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
اظهارات عضو کمیسیون کشاورزی در مورد تناقض آشکار در افزایش قیمت گندم و نان، بیانات عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مبنی بر اینکه در روزهای آینده یک بانک خصوصی را منحل می‌کند و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه‌شنبه یازدهم آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* تقاضای وزارت ارتباطات از کارگروه تعیین مصادیق برای تشکیل جلسه فوق‌العاده/ اعلام آمادگی برای آغاز فیلترینگ هوشمند

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: پس از اینکه وزارت ارتباطات مهلت چندماهه‌ای را از کارگروه برای هوشمندسازی فیلترینگ درخواست کرد، اخیراً‌ اعلام کرده آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع را کرده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: البته اخیرا وزارت ارتباطات اعلام کرده است که آمادگی شروع فیلترینگ هوشمند را دارد و از کارگروه تقاضا کرده که جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دهد.

بنابراین در جلسه آینده کارگروه این موضوع مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و تصمیم مقتضی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

* تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد جهانی/ جهان نیازمند تثبیت قیمت است


کاهش قیمت نفت تأثیرات مثبت و منفی مختلفی بر اقتصاد جهان داشته است اما آنچه بیش از پیش طی ماه‌های گذشته اهمیت یافته است، تثبیت قیمت هر چه زودتر این حامل مهم انرژی است.

به گزارش بی بی سی، در این میان روسیه بزرگ ترین بازنده کاهش قیمت نفت است، به گونه ای که وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرده است، به دلیل این میزان کاهش 100 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور بزرگ صادر کننده نفت ضرر وارد شده است.

* آغاز عبور کامیون‌های ترک از مرز ایران با باک پلمپ شده


سفیر ایران در آنکارا اعلام کرد که از اول دسامبر از کامیون‌های ترک مابه‌التفاوت سوخت دریافت نمی‌شود اما مخزن سوخت کامیون‌های این کشور در مبادی ورودی مرزی مهر و موم می‌کند.

به نوشته این گزارش، عبور از گمرک‌های ایران برای انجام صادرات ترکیه به آسیای مرکزی و ترانزیت کامیون‌های ترک حیاتی هستند.

این بیانیه پس از آن منتشر کرد که ترکیه هزینه‌های ترانزیتی برای کامیون‌های ایرانی را در اقدامی تلافی جویانه و به بهانه اقدام ایران در بالا بردن تعرفه اعمال شده بر کامیون‌های این کشور، افزایش داد.

* بودجه 94 یکشنبه آینده در راه مجلس/ سناریوی نفت 65 دلاری و 4 چالش پیش رو


بودجه 94 کشور در حالی به گفته مسئولان، یکشنبه آینده راهی مجلس می‌شود که کاهش بی سابقه قیمت جهانی نفت در کنار اجرای هدفمندی یارانه‌ها و مطالبه جدی برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی چالش‌هایی برای دولت به همراه خواهد داشت.

اکنون قیمت نفت اوپک به 68 دلار رسیده و چشم انداز بازار نسبت به آینده قیمت‌ها مشخص نیست، با این وجود سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد نفت 70 تا 80 دلاری را در بودجه مناسب دیده و پیش‌بینی کرده‌اند. البته شنیده‌ها حاکی از این است که دولت سناریوهای مختلفی برای قیمت نفت دارد که در کنار سایر گزینه‌ها نفت 65 دلاری در بودجه نیز به عنوان یک سناریوی جدی مدنظر است.

* بانک مرکزی در روزهای آینده یک بانک‌ خصوصی را منحل می‌کند


عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک‌های خصوصی را منحل می‌کند.

عزت الله یوسفیان درباره علت تصمیم بانک مرکزی برای انحلال یکی از بانک‌های خصوصی اظهار داشت: علت این اقدام تخلفات بانک است، تخلفات بانک زیاد است که فعلا مورد به مورد اعلام نمی‌کنیم، البته من فعلا اسم بانک را نیز نمی‌توانم بیان کنم.

* تأثیر قیمت نفت بر صنایع بورسی/ چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در بازدهی

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تأثیر کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه گفت: برخی صنایع بورسی به طور مستقیم و برخی هم به طور غیرمستقیم از نوسان قیمت نفت تأثیر می‌گیرند.

محمدرضا پورابراهیمی با تأکید بر اینکه در اثر کاهش قیمت نفت برخی صنایع به طور مستقیم و به واسطه فضای اقتصادی ایجاد شده تأثیر می‌پذیرند، اما باید به طور دقیق محاسبه شود.

* ابلاغ خرید ارز صادراتی تجار ایرانی با نرخ آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: روز گذشته جهانگیری به بانک مرکزی دستور داد که تجار ایرانی در هر کشوری که بانک ایرانی وجود دارد، ارز خود را تحویل دهند و معادل آن را به نرخ ارز آزاد در کشور تحویل بگیرند و این از دیروز ابلاغ شده است.

ولی‌الله افخمی راد عرفه بالا برای ورود کالا به روسیه را از جمله موانع مهم دانست و گفت:‌ وقتی ورود کالا از ایران به روسیه با تعرفه بسیار بالاتری نسبت به سایر کشورها انجام می‌شد، طبیعی است که نتوانیم کالای رقابتی به روسیه بفرستیم، حتی در جلسه چند روز گذشته که در باکو برگزار کردیم، به این موضوع پرداختیم که آیا می‌توانیم با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران، اذربایجان و روسیه کالاهایمان را از طریق آذربایجان به روسیه ارسال کنیم، اما این‌ها نیز در حد حرف و گفت‌وگو بود.

* موافقت آخوندی و پالس مثبت از بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن مهر


معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آخوندی موافقت خود را برای افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر اعلام کرده است، گفت: پالس‌های مثبتی نیز در این باره از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم.

نریمان افزود: آخوندی با این نامه موافقت کرده و دولت هم در حال بررسی آن است و از طرف بانک مرکزی هم پالس‌های مثبتی داشته‌ایم که سقف وام مسکن مهر از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یابد.

* نفت 70 دلاری در بودجه 94 مشکلی ایجاد نمی‌کند/ دولت تصدی‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کند


رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که نفت 70 دلاری در بودجه 94 مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: دولت قرار نیست 80درصد تصدی‌ها را داشته باشد، بلکه باید واگذار کند و از بخش خصوصی خرید خدمت کند.

آل اسحاق با تأکید بر اینکه از نگاه بخش خصوصی چند مسئله در بودجه سال 94 وجود دارد، خاطرنشان کرد: بدهی دولت به نهادها و پیمانکاران معضلی جدی است که به صورت تعارف و حاشیه‌ای با آن برخورد می‌شود که دولت در این زمینه باید ردیف‌های مناسبی را در بودجه درنظر بگیرد و درخواست ما این است که در این راستا دولت بانک‌ها را به صورت پررنگ‌تر درنظر بگیرد.

* افت فشار گاز در جایگاه‌های سی ان جی/ قطع گاز 48 ساعت قبل به جایگاه‌‌داران اعلام شود

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌ داران CNG از افت فشار گاز جایگاه‌‌های سی ان جی در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته علی‌رغم قطع گاز 22 روز جایگاه‌های سی ان جی، شرکت ملی گاز هیچ خسارت و کارمزدی را به جایگاه‌داران پرداخت نکرد.

اردشیر دادرس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد امسال نیز مانند سال‌های گذشته با کمبود گاز مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: معمولاً در چنین شرایطی ابتدا گاز مشترکین پر مصرف و صنایع عمده که در اطراف کلان شهرها هستند قطع می‌شود اما متأسفانه در ایران شرایط فرق می‌کند.

* تناقض در رشد قیمت گندم و نان/ افزایش نرخ گندم 10 درصد، رشد قیمت نان 30 درصد


عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بین افزایش 30 درصدی قیمت نان و افزایش 10 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم تناقض آشکار وجود دارد، گفت: دولت حق کشاورزان را ادا نمی‌کند، نانوا باید حمایت شود و کشاورز به طریق اولی باید حمایت شود.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت حق کشاورز را ادا نمی‌کند، زیرا در قانون تاکید شده که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم تعیین شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها