کد خبر: ۲۸۳۱۹۲
زمان انتشار: ۰۰:۵۵     ۱۴ دی ۱۳۹۳
بزرگترین سانسور صدا و سیما در قبال حماسه ۹دی با حذف شعارهای مردمی علیه هاشمی/
به نظر می رسد مسئولان ارشد صدا و سیما باید با توجه به این تجربه مهم، در مستندهای آتی مرتبط با فتنه که در 25 بهمن (سالگرد 25 بهمن 1389) پخش خواهد شد، ضمن بازخوانی دقیق نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه سال 88 و حوادث تلخ بعد از آن، تعارف با وی را کنار گذاشته و بخشی از نقش آفرینی وی و خانواده پر کار وی در سال 88 را برای افکار عمومی بازخوانی کنند.
در حالی که هفته گذشته رسانه ملی با پخش تعدادی از مستندهای مربوط به فتنه 88،  باز هم ترجیح داد از نقش هاشمی رفسنجانی و خانواده وی درشعله ور تر کردن آتش فتنه سخنی به میان نیاورد، روز پنج شنبه هاشمی در یک فرار به جلو با حمله به صدا و سیما گفت: «متأسفانه این روزها شاهد پخش علائم تفرقه از صداوسیما هستیم که این کار خدمت به انقلاب و کشور نیست!»
 
 
به گزارش پایگاه 598 به نقل از  رجانیوز، هاشمی روز پنج شنبه در همایش "پیامبر رحمت و مدارا" با گلایه از عملکرد رسانه ملی در ایام 9 دی، همزمان با حملات اخیر برخی مقامات دولت به صدا و سیما، مستندهای پخش شده از سوی شبکه های مختلف سیما را «تفرقه افکن» توصیف کرد اما درباره اقدامات «وحدت بخش» خود، فائزه، مهدی و دیگر فرزندانش و همسرش در سال 88 توضیحی ارائه نکرد.
 
این در حالی است که در اصلی ترین مستند پخش شده از سوی رسانه ملی در آستانه 9 دی که تحت عنوان «دهم» در سه قسمت  پخش شد، رسانه ملی با اشاره ای بسیار گذرا از نمازجمعه 26 تیر هاشمی در سال 88 هیچ توضیحی درباره اظهارات جنجالی وی و حمایت های ضد انقلاب از آن نماز جمعه پخش نکرد و با کلی گویی، از نقش مهم وی در بر افروختن آتش فتنه 88 عبور کرد.
 
 
هم چنین نقش فائزه هاشمی، مهدی هاشمی، همسر هاشمی و بسیاری دیگر از نزدیکان وی در فتنه از مواردی بود که در هیچ کدام از مستندهای رسانه ملی به آنها اشاره نشد و به نظر می رسد همین نقطه ضعف صدا و سیما در بازخوانی فتنه 88 باعث شده تا امروز هاشمی به عنوان مدعی ظاهر شده و با حمله به رسانه ملی، «بازخوانی حداقلی» از آن حوادث تلخ را نیز «تفرقه افکنی» نامگذاری کند.
 
در هر صورت به نظر می رسد مسئولان ارشد صدا و سیما باید با توجه به این تجربه مهم، در مستندهای آتی مرتبط با فتنه که در 25 بهمن (سالگرد 25 بهمن 1389) پخش خواهد شد، ضمن بازخوانی دقیق نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه سال 88 و حوادث تلخ بعد از آن، تعارف با وی را کنار گذاشته و بخشی از نقش آفرینی وی و خانواده پر کار وی در سال 88 را برای افکار عمومی بازخوانی کنند، بویژه آنکه  در راهپیمایی تاریخی 9 دی، بسیاری از شعارهای مردمی در اعتراض به اقدامات و مواضع هاشمی و خانواد وی در جریان فتنه بود که متاسفانه همه این شعارها در مستندهای امسال صدا و سیما به نحو آشکاری سانسور شد.
 
 
 
 
در پایان رجانیوز بخشهایی از عملکرد مهدی هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 و حمایتهای پدرش از وی را برای یادآوری مسئولان رسانه ملی و آقای هاشمی بازخوانی می کند:
 
 
نقش مهدی هاشمی، مصطفی تاج زاده و علیرضا بهشتی در آشوب های بعد انتخابات
 
5 تیر 88 سایت الف نوشت: «کشف خانه تیمی حامیان مهندس موسوی در میدان هفت‏تیر ابعاد جدیدی از ساماندهی آشوب‏های خیابانی در تهران را روشن کرد. طبق اخبار واصله پلیس اطلاعات و امنیت تهران با همکاری دیگر نهادهای امنیتی کشور، با گزارش‏های مردمی و همچنین بعد از چند روز تعقیب و مراقبت سرخط‏های آشوب‏های خیابانی، عصر روز دوشنبه اول تیرماه موفق شد یکی از چند مرکز ساماندهی آشوب‏های خیابانی در تهران را شناسایی کند که متاسفانه این مرکز در دفتر روزنامه کلمه سبز قرار داشت. انتشار روزنامه کلمه سبز، روز 23 خرداد توسط مسوولین این روزنامه متوقف شده بود و مسوولین این روزنامه با همکاری افرادی چون مهدی هاشمی و مصطفی تاج‏زاده عملا این دفتر را به کانون ساماندهی آشوب‏های خیابانی مبدل ساختند.
 
بر اساس فیلم‏هایی که از بدو ورود نیروهای پلیس اطلاعات و امنیت تهران به روزنامه کلمه سبز در میدان هفت‏تیر مشهود است، حجم بالای دستگاه‏های تکثیر لوح فشرده(CD)، مونتاژ فیلم، اعلامیه‏های جعلی و دستگاه‏هایی اینترنتی متصل به سرورهای خارج از کشور است. همچنین در بررسی‏ها مشخص می‏شود علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه، کار تقریر و تنظیم برخی اطلاعیه‏های جعلی را با همفکری مهدی هاشمی انجام می‏داده است.
 
لازم به یادآوریست علیرضا بهشتی شیرازی با  سید علیرضا حسینی بهشتی(فرزند شهید بهشتی) تفاوت دارد. از جمله جعلیات علیرضا بهشتی شیرازی، می‏توان به نامه جعلی منتسب به وزارت کشور به رهبری در مورد انتخابات اشاره کرد. همچنین در این مرکز، برخی فیلم‏ها که به طور اختصاصی از BBC فارسی، CNN، VOA و برخی دیگر از شبکه‏های خارجی به صورت اختصاصی پخش می‏شده در این مرکز مونتاژ و تدوین شده است. طرح‏ها و گزارشات ریز تجمعات و آشوب‏های گذشته و اغتشاشات آینده از دیگر اسنادی است که در این مرکز کشف شده است. در دقایق اول کشف این مرکز ساماندهی آشوب‏های خیابانی، میر حسین موسوی تلاش داشته خود شخصا وارد موضوع شود که با اطلاع از اسناد کشف شده از نیمه راه به منزل خود باز می‏گردد.»
 
 
 
هشدار دانشجویان به هاشمی در خصوص فرزندانش
 
23 تیر 88 جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی تصریح کردند: « مسائل موجود درخصوص فرزندان جنابعالی و برخی دیگر از آقازادگان، مسئله‌ای نیست که آتشفشان‌های سینه‌های سوزان ملت، از آن بگذرد و دیر یا زود به آنها رسیدگی خواهد شد. جنابعالی در اقدامی شجاعانه، از دستگاه قضایی کشور بخواهید پرونده های اقتصادی فرزندانتان مورد رسیدگی قرار گیرد و با اجرای عدالت، نام نیک خود را در "دفتر عدالت‌خواهی ملت" ثبت نمایید.»
 
دانشجویان  در بخش سوم از پیشنهادات خود به هاشمی اضافه کرده‌اند: «از تبری جستن از مواضع اطرافیان نامطمئن خود، زمینه را برای شناخت بهتر کسانی که با استفاده از وجهه شما، قصد تخریب انقلاب را دارند و در پشت شما پناه گرفته‌اند، فراهم نمایید و هرگونه سنگ اندازی در مقابل جریان عدالت‌خواهی ملت را "حرام" اعلام کنید.»
 
 
روایت مخملباف از نقش فرزندان هاشمی در مواضع ضد انقلابی وی 
 
27 تیر 88  محسن مخملباف در مصاحبه با راديو فردا با اشره به خطبه های نمازجمعه هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: «‏من اطلاع دقيق دارم كه خاندان آقاي هاشمي در يك ماه اخير بسيار مؤثر بوده و هر وقت آقاي هاشمي خواسته كمي متمايل به راست شود، با خشم فرزندان خود روبرو شده است و آن‌ها توانسته‌اند مواضع متعادل‌تري را به او تحميل كنند‏. نبايد نقش خاندان آقاي هاشمي را در اين ميان ناديده گرفت‏.»
 
 
کنایه های الیاس نادران به هاشمی درباره "سازمان آشوب" مهدی هاشمی
 
28 تیر 88 الیاس نادران با انتشار  مطلبی تحت عنوان "17 سوال از آقای هاشمی رفسنجانی" در سایت الف، نوشت:
 
"اگر منسوبین به شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، از طریق مراوده با افرادی در عربستان، بخشی از منابع مالی ستادهای انتخاباتی و هزینه‌های سازماندهی "سازمان رأی" و پس از آن "سازمان آشوب" را تأمین می‌کردند، نباید مورد سؤال و محاکمه قرار بگیرند؟"
 
 
مهدی هاشمی: در لبنان در حال ماموریت هستم!
 
26 شهریور 88 مهدی هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه ای نسبت به نام بردن نامش در دادگاه ها از سوی متهمان اعتراض نمود. وی در بخشی از اطلاعیه خود نوشت: «اکنون که در انجام ماموریت بررسی وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی خارج از کشور، در کشور دوست لبنان با مذاکره با مقامات مسوول، مشغول آماده‌سازی زمینه تاسیس یک دانشگاه جامع برای جوانان مسلمان لبنان و منطقه هستیم، به وضوح می‌بینیم که شانتاژها بار دیگر اوج گرفته که طبیعتا در انجام ماموریت بی اثر نیست.»
 
 
 
انتقاد آیت الله خزعلی و علم الهدی از فتنه انگیزی برخی اعضای خانواده هاشمی
 
1 مهر 88 رجانیوز به نقل از آیت الله علم الهدی نماینده مجلس خبرگان نوشت: «ششمين اجلاس خبرگان روزگذشته در حالي گشايش يافت كه خبرنگاران تنها در زمان سخنراني هاشمي رفسنجاني اجازه حضور در اجلاس را يافتند و براي پوشش نطق ساير ناطقان مجبور شدند از خبر ارسالي سانسور شده در رسانه‌هاي خود استفاده كنند. آيت‌الله علم‌الهدي و آيت‌الله خزعلي در نطق‌هاي خود انتقاداتي را متوجه هاشمي رفسنجاني و رفتار وي به ‌ويژه در دوره انتخابات و پس از آن مطرح كرده‌اند اما نه تنها اثري از اين انتقادها در خبر ارسال شده به رسانه‌ها وجود ندارد، بلكه مفهوم آن نيز دچار تحريف شده است.
 
آيت‌الله علم‌الهدي در نطق خود با اشاره به سابقه هاشمي رفسنجاني در جريان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنين حضور وي در جمع اولين بيعت كنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سكوت وي در قبال هتاكي‌هاي بي‌سابقه اخير عليه رهبري انقلاب را رفتاري متناقض با پيشگامي بيست سال پيش او در بيعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وي گفت: چرا پس از بيست سال، در برابر اين هتاكي‌هاي بي‌سابقه‌ و آتش فتنه‌اي كه از خيمه برخي اطرافيان شما به پا شده است، ساكت نشسته‌ايد؟ در باره اين تناقض رفتار شما آينده و تاريخ حكم خواهد كرد كما انيكه اكنون نيز مردم درباره اين تناقض در رفتار قضاوت كرده‌ و به نتيجه رسيده‌اند. آيت‌الله خزعلي نيز در نطق خود با انتقاد از هاشمي و برخي اعضاء خانواده وي، خواستار برخورد با عوامل اصلي اغتشاشات شد»
 
 
درخواست محاکمه مهدی هاشمی، موسوی و کروبی توسط 201 تشکل دانشجویی
 
20 آبان 88،  201 تشکل دانشجویی سراسر کشور طی نامه سرگشاده ای خطاب به  آیت ا...‌ صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، برخورد قضایی با موسوی، کروبی و مهدی هاشمی رفسنجانی را مطالبه نمودند. در بخشی از این نامه آمده است: «ظلم و هتك حرمتي كه آقايان مير حسين موسوي و مهدي كروبي و فرزندان بعضي از مسئولين عالي رتبه نظام در حق اين نظام و مردمش كردند، قلب‌هاي تمامي آزادگان و مظلومان و مسلمانان جهان را كه چشم اميدشان به ايران اسلامي بود را شكست و آنها را نگران كرد و لبخند منحوسي را بر لبان دشمنان قسم خورده ايران اسلامي از آمريكا گرفته تا اسراييل جنايتكار حك نمود غافل از اينكه نظام جمهوري اسلامي بيدي نيست كه با خرده وزش هاي اين چنيني بلرزد. تشكل هاي دانشجويي دانشگاه هاي سرتاسر كشور در دفاع از نظام و انقلاب، لحظه اي درنگ را هم جايز نمي دانند و خواهان برخورد قضايي با اين مجرمان بر اساس قوانين جمهوري اسلامي مي‌باشد.»
 
 
دفاع تمام قد هاشمی از فرزندش: مهدی خیالش راحت است و در خارج دارد دکترا می گیرد/ مهدی پولی ندارد که به دیگران بدهد؛ او می خواهد بیاید من می گویم نیا
 
15 آذر 88 دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از دیدار هاشمی رفسنجانی و جمعی از دانشجویان مشهدی را منتشر ساخت. هاشمی در قسمتی از این دیدار در پاسخ به سئوالي در خصوص عدم بازگشت مهدي هاشمي به كشور عنوان داشت:
 
"مهدي خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم‌اكنون براي رسيدگي به وضع دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي خارج از كشور در حال گذراندن رساله دكتراي خود در خارج از كشور است و در انتخابات نيز صرفاً تجربياتش پيرامون صيانت از آرا را مطرح كرده است و دخالتي در كار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهي او را احضار كند، حضور مي‌يابد وگرنه مهدي ما پول ندارد که به بقيه بدهد. مهدي به سفر کاري رفته است و اين نيز مسئله عادي بوده است، ما 6 دانشگاه در خارج داريم که الان مهدي رفته به لندن و بيروت براي سرکشي، درحالي که بقيه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشي نکرده است. مهدي دائما مي‌خواهد بيايد ولي من به او مي‌گويم نيايد و کارهايش را انجام بدهد، جالب اينکه هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده است. او هر وقت که لازم باشد، مي‌آيد."
 
هاشمی تاكید كرد: "مطمئن هستم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است. او تنها كاری كه كرده این بوده كه تجربه خودش در مورد كمیته صیانت از آراء را در اختیار دیگر دوستان قرار داد."
 
وي به پرونده نفتی استات اويل نروژ نيز اشاره کرد و گفت: "در آن ماجرا که برخي از دانشجويان شلوغ‌بازي کردند و قضيه به مجلس کشانده شد، ماجرا اين بود که در داخل استات اويل چند نفر بازي در آورده بودند و بين خودشان پول‌هايي را رد و بدل کرده بودند و همه را به گردن مهدي انداخته بودند، درحالي که پشت اين قضيه اسرائيل بود و مي‌خواست ما را خراب کند." 
 
 
افشاگری آیت الله یزدی از سابقه تاریخی برخورد هاشمی با قوه قضاییه درباره فرزندانش
 
23 آذر 88 آيت‌الله يزدي در ديدار با مديران گروه تبليغي اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: «در زمان رياست بنده در قوه قضائيه دختر اقای هاشمی پرونده داشت و به بنده مي‌گفت پرونده را ببندم، من مي‌گفتم كه بگو بيايد دادگاه و من پرونده را بررسي كنم، چگونه شما مي‌خواهيد پرونده را ببنديد در حالي كه قوه قضائيه را قبول نداريد و دختر شما در دادگاه حاضر نمي‌شود؟ در اين نظام روحاني داشتيم كه حكم اعدام پسر خود را به خاطر اسلام صادر كرد، كسي كه حكم اعدام پسر خود را در اسلام امضا كند، به آيات اسلام عمل كرده است.»
 
 
مهدی هاشمی از دهه 70 پرونده قضایی دارد
 
7 بهمن 88 علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با ایرنا گفت: "قانون باید برای همه جاری و ساری باشد و در مورد مهدی هاشمی باید گفت كه وی از دهه 70 پرونده های مهمی در قوه قضائیه دارد كه باید به آن رسیدگی شود." زاكانی با تاكید بر این كه مهدی و فائزه هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات نقش اساسی و ویژه ای را ایفا كردند، خاطر نشان كرد: "این افراد مثل سایرین در مقابل قانون پاسخگو هستند و رسیدگی به اتهامات این افراد محملی برای آزمون قوه قضائیه است." 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها